Gå til innhold
Hundesonen.no

Brannfakkel - å si det man mener!


AnnikenK
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jupp, jeg husker den episoden - og jeg husker også at jeg ikke leste noe som kan ligne på din tolkning ut av det hun sa, så det viser jo igjen hvor vanskelig ting kan være på et forum. Jeg husker og

Nå er vel jeg en av de som har fått endel 'pryl' av endel - berettiget eller ikke. Jeg er enig med deg i at disse 'støttes' kunne de spart seg når det er en støtte til 'massen' imot nesten én som har

Heyyy! Jeg er ALLTID kort og konkret i mine uttalelser. De som sier annet lyver! Da foreslår jeg rett og slett løsingene jeg har foreskrevet. Hvis ikke så tror jeg du bare skal ta deg en sang el

Jeg har snakket med andre soniser om det etpar ganger, hadde vi hatt et filterfritt døgn her inne hadde sonen blitt nedlagt.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA! DET er iallefall heilt sikkert :lol: :lol: .

Nei, alstå, eg lærte nok kjapt at det er enkelte ting her inne ein lar forbigå i stille, og ikkje kommenterar. Det gjeld både å seie imot nokre medlemmar (men ikkje alltid dei mest erfarne og "famøse"), og ikkje minst å ha andre meiningar enn straumen i enkelte tema. Men ein ting er iallefall sikkert: Når eg seier noko, så meiner eg det! Det gjeld anten det eg seier er positivt eller negativt. Det betyr forresten ikkje at eg ikkje kan kome til å endre meining seinare, men i så fall har eg faktisk endra meining, og seier ikkje noko anna for å følgje straumen. Og det er vel heile poenget med slike diskusjonsforum, at ein kan lese, diskutere og lære. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gad, nå ble jeg nysgjerrig, jeg hater å ikke vite noe *snurt*

Jeg og!

For å svare på spørsmålet; jeg hiver meg aldri med på en "sympatibølge" for syns skyld, skriver jeg noe i den duren er det fordi jeg mener det. Ellers irriterer jeg meg over mange ting brukere sier og gjør, men tror jeg ennå har til gode å gi uttrykk for det. Det gagner ikke meg på noe slags vis, og jeg tror ikke brukeren/brukerne er interesserte i å høre det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep! Enkelte er mer "beskyttet" enn andre virker det som, og andre har myyyyyyye mindre feilkvote enn resten før de blit halshugget og flådd. Soniser er forutsigbare, så stort sett så holder det å se nick og så kan man gjette seg til hvem som støtter, hvem som scroller over, hvem som sier noe i mot, og hvem som skal gå mot strømmen, bare fordi.

Men har et godt utviklet filter, jeg antar at om jeg irriterer meg over enkelte som konstant skriver/gjør ditt eller datt, så er det sikkert noen som syns det samme om meg, så på dager der filteret er på reperasjon eller jeg har stått opp på feil klode så prøver jeg å ikke si så mye, ikke fordi jeg er redd for å få verbal juling tilbake, men fordi det jeg mener faktisk ikke trenger å være spesielt rettferdig og hvertfall ikke relevant eller konstruktivt. Blåse ut irrasjonel irritasjon til venner på bakrommet er somregel mye mer konstruktivt enn å på død og liv måtte påpeke at den og den er teit fordi derfor!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg "bæsjer på leggen" nå, men har du noen gang følt for å kritisere et medlem, men har avstått fordi du har følt at vedkommende har mye sympati på sonen. Og om du skriver noen sympatiserende ord, mener du det eller henger du deg mest på en sympatibølge?

Egentlig hadde jeg tenkt til å komme med en forklaring om hva jeg mener, men jeg lar det stå åpent...

Interessant tema om nettkultur :)

Ja, jeg har ofte følt for å kritisere et medlem, men aldri avstått fra å gjøre det pga vedkommendes status i nettsamfunnet. Derimot har jeg avstått mange ganger, enten fordi jeg mener tilbakemeldingen vil være bortkastet, eller fordi negativ kritikk vil gjøre vondt verre for vedkommende. Ofte lar jeg være å svare fordi jeg mener løsningen er (pardon my french) F***ing obvious...

At jeg mener det oppriktig når jeg (en sjelden gang) kommer med oppmuntringer, håper jeg ikke noen seriøst lurer på. Selvsagt er støtteerklæringer og forsøk på fornuftige innspill godt ment (og merkelig nok er det faktisk sånn at heller ikke negative tilbakemeldinger eller innspill er vondt ment, snarere refleksjoner jeg gjør meg av erfaringer fra et langt og levd liv.)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ok! Om det er en person som kommer med mye svada, mye syting og mye selvmotsigende uttalelser, hva tenker du da? Og om det de skriver endre seg utfra hvem de quoter. Altså de er enige med den i den tråden, men uenig i den andre tråden - alt ettersom hvor vinden blåser.

Jeg kan si for mitt vedkommende at jeg har lyst til å si mye, men jeg hadde sansynligvis blitt veldig upopulær blandt mange. Ikke det at det gjør meg så mye, for de jeg hadde blitt upopulær hos, har jeg ikke truffet i levende live allikevel. Men det irriterer meg at noen skal "carte blanche" på å klage hele ***** tiden og komme unna med det!

Det kalles filter Anniken :)

Men jeg tar meg av og til i å bli rasende på "mobben" når en - la oss kalle det statusholder - bestemmer seg for å gå etter ett annet medlem og "fanskaren" henger seg på. Det er utidig. Selv ikke jeg - som normalt sett ikke har så innmari bra filter - synes sånt er ufint. Og jeg må vel si at jeg av og til har uttrykt det - og det uten at jeg nødvendigvis føler kjempesympati med "offeret".

Lista for utidig oppførsel er høyere for noen enn for andre - dessverre.

Jeg har et par soniser som jeg har lyst til å spørre hva driver med noen ganger. Mange ganger.

Som skriver ting jeg VET er å pynte på sannheten/direkte usannheter (noen ganger for å få sympati eller annen form for oppmerksomhet), og jeg har lyst til å skrike ut til hele sonisland at jeg syns de er noen skikkelige idioter når de holder på sånn, og jeg vil at andre skal vite det jeg vet.

Sånn! Nå kan dere lure, nå. :)

Og nei, jeg gjør det ikke, men det er ikke på grunn av "statusen" folk har eller ikke har, det er for å være snill. Hvis de har så behov for å juge om ting på den måten, så er det de som har et problem, ikke jeg.

Det kalles å ha filter det også.

Jeg har ikke all verdens filter selv, men jeg tror nok stort sett at jeg høres krassere ut enn det jeg egentlig er.

Det hender jo tidvis at det fyres når jeg gidder å si noe - men jeg kjenner jo at det ikke plager meg nevneverdig. For stort sett så må jeg innrømme at jeg ikke har all verdens respekt for de som konsekvent fyrer (veldig mange som går igjen hver gang he he he he) så jeg bryr meg egentlig veldig lite om hva de mener. MEN - det er jo ofte de samme menneskene som er langt over gjennomsnittlig ufine med "nye" og yngre medlemmer og det er ikke sikkert de føler det samme - og det synes jeg er relativt ugreit. Beklageligvis så går jeg selv i scrollemodus i sånne settinger, det korrekte ville vel være å si ifra. Så jo - det hender jeg unnlater å svare og ja - det er nok mye pga. statusen vedkommede har. Ikke fordi jeg bryr meg, men fordi det går utover andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks så pleier jeg å overse svada som dette. Jeg mener det er nedlatende og arrogant, samtidig som det med all mulig tydelighet viser at man egentlig ikke har stort å fare med.

Har man ikke noe å si, så er det klokt å holde munn.

Og det var poenget mitt ;) Det er en del som gjør nettopp dette og det er som du sier, så utrolig unødvendig!

edit: satte inn ett komma der

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep! Enkelte er mer "beskyttet" enn andre virker det som, og andre har myyyyyyye mindre feilkvote enn resten før de blit halshugget og flådd. Soniser er forutsigbare, så stort sett så holder det å se nick og så kan man gjette seg til hvem som støtter, hvem som scroller over, hvem som sier noe i mot, og hvem som skal gå mot strømmen, bare fordi.

*klippe*

Dette er jeg helt enig i, men tror det er et vanlig fenomen - IRL også. Jeg opplever det også sånn at noen alltid får kommentarer og trøstende/støttende/eller annen tilbakemelding på sine innlegg, mens andre kan skrive om ganske store ting uten å få så mye som et smil tilbake. Det synes jeg er litt synd ...

Når det gjelder spørsmålet - jepp, det har jeg nok. Det er også sånn at det er endel sonisers innlegg jeg alltid leser, fordi min erfaring er at de skriver godt, ofte har noe morsomt/konstruktivt/bra å komme med. Mari, Sandy, Loke og du Rak er eksempler på folk jeg aldri scroller over f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg "bæsjer på leggen" nå, men har du noen gang følt for å kritisere et medlem, men har avstått fordi du har følt at vedkommende har mye sympati på sonen. Og om du skriver noen sympatiserende ord, mener du det eller henger du deg mest på en sympatibølge?

Egentlig hadde jeg tenkt til å komme med en forklaring om hva jeg mener, men jeg lar det stå åpent...

Jeg har ikke sett noe til dette, men så er jeg ganske fersk her på sonen. Tidligere prøvde jeg ut et annet forum, og der så jeg tendensene som det skrives om i denne tråden. Mest slitsomt syntes jeg det var å følge tråder som raskt tynnes ut i rent fjas, og oftest alltid de samme nickene som ødela trådene. Dette er i hvert fall helt fraværende her på sonen, heldigvis!

Jeg håper at jeg slipper å finne de samme tendensene her, og så langt er jeg fryktelig fornøyd med å skrive og lese her inne. Hundesonen ser ut til å ha høy kvalitet over seg, og det er et stort kompliment til alle brukerne her. Det er jo brukerne som lager og former disse sidene :)

Når det kommer til å skrive hva man mener, så skriver jeg uavhengig av hvem som sitter bak nickene. Jeg leser teksten, prøver å tolke riktig ut fra hva som er beskrevet, og så skriver jeg min oppriktige mening og synspunkt ut fra det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt enig i, men tror det er et vanlig fenomen - IRL også. Jeg opplever det også sånn at noen alltid får kommentarer og trøstende/støttende/eller annen tilbakemelding på sine innlegg, mens andre kan skrive om ganske store ting uten å få så mye som et smil tilbake. Det synes jeg er litt synd ...

Da synes jeg at du også kan være den som klapper på skuldra når du ser noe du mener er bra! :) Du er like mye med å former dette forumet du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg veldig få her privat, tror jeg kan telle dem på en hånd... men uansett om jeg kjenner eller ikke, så sier jeg min ærlige mening. Det er ikke alt jeg orker å kommentere, noe filter har man da, også er jeg litt av den pysete sorten som ikke tør å hive meg ut i de alt for heteste diskusjonene. Men jeg sier det jeg mener uavhengig av hvem det er det eventuelt skulle handle om -det tror og håper jeg i allefall om meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg "bæsjer på leggen" nå, men har du noen gang følt for å kritisere et medlem, men har avstått fordi du har følt at vedkommende har mye sympati på sonen. Og om du skriver noen sympatiserende ord, mener du det eller henger du deg mest på en sympatibølge?

Egentlig hadde jeg tenkt til å komme med en forklaring om hva jeg mener, men jeg lar det stå åpent...

Nei ikke avstått pga status og ikke gitt sympati om jeg ikke mener det, da er det scrolling som gjelder...

Men jeg tar meg av og til i å bli rasende på "mobben" når en - la oss kalle det statusholder - bestemmer seg for å gå etter ett annet medlem og "fanskaren" henger seg på. Det er utidig. Selv ikke jeg - som normalt sett ikke har så innmari bra filter - synes sånt er ufint. Og jeg må vel si at jeg av og til har uttrykt det - og det uten at jeg nødvendigvis føler kjempesympati med "offeret".

Dette er det som irriterer meg oftere enn andre ting. Og det er ofte de samme som henger seg på og som dermed sjelden får noen kritikk mot seg selv. Jeg respekterer mer de som sier fra av og til og som deltar i 'munnhugeriene' enn de som kommer med type 'signerer' og 'helt enig' innlegg. Enten sier jeg noe fordi filteret ikke fungerer godt nok eller så sier jeg forhåpentligvis ingenting. Det kan selvsagt glippe, men det er det jeg prøver iallefall... Og skal man si seg enig, så legg til noe som forklaring da i det minste.

Ellers har jeg riktignok personer jeg respekterer mer og mindre her inne, men det er på en måte ganske fortjent også, det går jo ikke på utseende eller hunderase eller whatever men hva jeg syntes høres fornuftig ut. Og det har alle en lik sjanse til å 'oppnå' når de skriver, og det forandrer seg også fra tema til tema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det som irriterer meg oftere enn andre ting. Og det er ofte de samme som henger seg på og som dermed sjelden får noen kritikk mot seg selv. Jeg respekterer mer de som sier fra av og til og som deltar i 'munnhugeriene' enn de som kommer med type 'signerer' og 'helt enig' innlegg.

Nå er vel jeg en av de som har fått endel 'pryl' av endel - berettiget eller ikke. Jeg er enig med deg i at disse 'støttes' kunne de spart seg når det er en støtte til 'massen' imot nesten én som har et annet standpunkt/mening. Nytteverdien er lik 0 og det minner nesten mer om 'her samles lynsje-gjengen'.

Joda, de er sikkert enig i det som er sagt, men det går an å se an tråd - er det delte meninger begge veier, så mener jeg det ikke er så farlig.

Samme syns jeg med "liker" knappen - den kan brukes likt. At de som 'står sammen' bruker den nesten som 'mobbing' hvis én har et annet syn som kanskje for enkelte kan virke ekstremt. Slik den er nå så ser jo alle hvem som har 'likt' innlegg, så selv om man egentlig muligens kunne vært enig i den med ekstremt syn, så er det ikke sikkert de tørr å trykke 'liker' der for at andre ser at de har gjort det.

Nå er jeg en som driter i om jeg selv blir 'mål' og syns bare det er morsomt så lenge det er saklig det som kommer, men jeg vet også at jeg er sterkere enn mange på dette feltet - derfor jeg nå påpeker tanker jeg har rundt dette. Det er sikkert ikke et stort problem, men en tanke man bør ha med seg. For jeg er litt opptatt av at man lar de med 'ekstreme' synspunkt få lov å uttale seg uten at man skal 'mobbe' denne unna - jeg 'liker' at folk sier sine meninger selv om disse er imot massen og kanskje ikke er bra - det er først når de tørr å åpne seg man kan komme med saklige argumenter for at deres syn bør revurderes. xxx liker og fullt av 'støttes' meldinger til meningsmotstander(e) tror jeg lett vil 'skremme' bort denne personen - som hjelper ingen?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert hatt lyst til å svare på et innlegg til noen på sonen som har en flokk bak seg, men grunnen til at jeg ikke har turt har gjerne ikke så mye med "statusen" personen har her inne, men mer det at jeg er klar over at jeg er et svakt menneske og jeg knekker veldig fort om jeg får kritikk. Så det gjelder vel sånn sett alle her inne, men en som har en flokk etter seg, er selvfølgelig mye verre, og en person jeg takler mindre å svare på om vi er uenige med hverandre nettopp på grunn av det. Jeg syns det er flott at noen tørr å stå opp mot disse, og håper de aldri knekker selv.

Ellers er jeg veldig enig med de som har tatt opp dette med nybrukere som får hets. Det er godt mulig jeg har gjort det selv en gang, det vet jeg ikke. Men det er bedre å hjelpe dem enn å skremme dem bort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel ikke så mye av det dere skriver om her inne på sonen. Nå er jeg ikke så aktiv som de fleste som har skrevet i tråden heller, så det kan jo hende det har noe med det å gjøre. :P

Hvis jeg synes noen motsier seg selv, så spør jeg. Jeg vet jo selv at jeg kan skrive ganske forskjellig alt ettersom hvilket humør jeg er i. Så hvis jeg motsier meg selv, og noen lurer/irriterer seg over det, så håper jeg jo heller jeg får en pm om det framfor at personen går og irriterer seg.

Det spiller liten rolle hvem som har skrevet innlegget. MEN jeg vet at jeg har lettere for å tenke negativt om nye brukere. Jeg har jo fått et inntrykk av de ulike brukerne her inne. Så det har jo med bakgrunnsinformasjonen å gjøre. For eksempel, så hadde jeg hoppet lettere til konklusjonen om at en ny bruker brukte bur til hunden 16 timer i døgnet, enn for eksempel at Ida (her inne) hadde brukt bur 16 timer i døgnet. (Tilfeldig valg av bruker. :innocent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er det :D

Vi er veldig glade i Aya :D Hun er av de populære :icecream:

Jeg ser vel ikke så mye av det dere skriver om her inne på sonen. Nå er jeg ikke så aktiv som de fleste som har skrevet i tråden heller, så det kan jo hende det har noe med det å gjøre. :P

Hvis jeg synes noen motsier seg selv, så spør jeg. Jeg vet jo selv at jeg kan skrive ganske forskjellig alt ettersom hvilket humør jeg er i. Så hvis jeg motsier meg selv, og noen lurer/irriterer seg over det, så håper jeg jo heller jeg får en pm om det framfor at personen går og irriterer seg.

Det spiller liten rolle hvem som har skrevet innlegget. MEN jeg vet at jeg har lettere for å tenke negativt om nye brukere. Jeg har jo fått et inntrykk av de ulike brukerne her inne. Så det har jo med bakgrunnsinformasjonen å gjøre. For eksempel, så hadde jeg hoppet lettere til konklusjonen om at en ny bruker brukte bur til hunden 16 timer i døgnet, enn for eksempel at Ida (her inne) hadde brukt bur 16 timer i døgnet. (Tilfeldig valg av bruker. :innocent:)

Haha, ja for det hadde skjedd, liksom. Men jeg løy da jeg i en tidligere tråd, eller fem, sa at jeg ikke har bur. Det står et flybur i uthuset. Men det er ikke mitt, da.

Gad, nå ble jeg nysgjerrig, jeg hater å ikke vite noe *snurt*

Det er sikkert bare de populære som veit noe. Eller de andre. Ikke jeg, iafall. :huh:

Nei ikke avstått pga status og ikke gitt sympati om jeg ikke mener det, da er det scrolling som gjelder...

Dette er det som irriterer meg oftere enn andre ting. Og det er ofte de samme som henger seg på og som dermed sjelden får noen kritikk mot seg selv. Jeg respekterer mer de som sier fra av og til og som deltar i 'munnhugeriene' enn de som kommer med type 'signerer' og 'helt enig' innlegg. Enten sier jeg noe fordi filteret ikke fungerer godt nok eller så sier jeg forhåpentligvis ingenting. Det kan selvsagt glippe, men det er det jeg prøver iallefall... Og skal man si seg enig, så legg til noe som forklaring da i det minste.

Ellers har jeg riktignok personer jeg respekterer mer og mindre her inne, men det er på en måte ganske fortjent også, det går jo ikke på utseende eller hunderase eller whatever men hva jeg syntes høres fornuftig ut. Og det har alle en lik sjanse til å 'oppnå' når de skriver, og det forandrer seg også fra tema til tema. :)

Jeg som trodde du likte meg fordi jeg er så pen :icon_redface:

Klarer ikke alltid å dy meg fra å tulle litt, jeg da. Det er bare godt ment, da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foregår dette for det meste i Akkurat nå-tråden, eller er dette en beskrivelse av forumet generelt?

Jeg har ofte ikke tid eller ork til å oppdatere meg i AN-tråden, men om dette er en beskrivelse av forumet som helhet er jeg enten veldig flink til å scrolle eller veldig dårlig på å lese hva som faktisk blir skrevet.

For å svare bittelitt mer på spørsmålene: nei, jeg skriver ikke sympatiposter fordi alle andre gjør det, rett og slett fordi jeg stadig synes det er unødvendig syting og dilldall. Og ja, noen får mindre pepper enn andre for mer eller mindre like innlegg/saker - om det er fordi de er "kulere" enn andre, folk er redde for å snakke de i mot eller det skyldes helt andre årsaker kan man jo bare spekulere i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre en av de menneskene som ikke eier hverken folkeskikk eller skam i livet, så jeg er brutalt ærlig. LIker man det ikke, så er det synd, men jeg mister ikke nattesøvnen av den grunn. Men selv folk som mener det er sin misjon i livet å fortelle andre folk hvorfor de tar feil, har jo også et slags filter eller minimum av oppdragelse, så nei jeg sier aldri ting jeg ikke mener, men det hender ganske ofte jeg ikke sier alt hva jeg mener..

Selvfølgelig så vil det alltid være folk som får mer sympati enn andre, det vil alltid være noen som får trøsteklemmer, det vil alltid være noen som får mer pepper og det er alltid noen som uansett har det litt værre enn alle andre- her som på FB og ellers i resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig flink til å scrolle, altså. For min del er jeg opptatt av å velge mine kamper, fordi jeg er veldig direkte og ærlig, og de gangene jeg først diskuterer noe eller kommer med en tilbakemelding til en bruker, så pleier det å sparke ganske godt. Ikke fordi jeg går inn for å være streng, men fordi det skal ganske mye til før jeg gidder å bruke tid på noe annet enn tønt og fjas og overfladisk konversasjon i akkurat nå-tråden, og det ikke er naturlig å gå til "personangrep" i de fleste andre tråder hvor vi diskuterer. Men jeg er vanligvis den som sier det alle andre tenker, men ikke tør å si irl.

Men for å ta et eksempel jeg trur vi alle husker, så kom Lotta med en (etter min mening) kjempefin tilbakemelding til Emma i akkurat nå-tråden for en tid tilbake. Hun skreiv (fritt etter hukommelsen) at på et tidspunkt må man bestemme seg for å gå videre, og at man må bestemme seg for hvorvidt den situasjonen man har opplevd skal få påvirke livskvaliteten og selvoppholdelsesdriften for evig tid, fordi det er det neppe verdt. Dette etter at Emma i lengre tid hadde vært ekstremt åpen om hvor tungt hun tok samlivsbruddet. Jeg trur Lotta sa det mange tenkte, og hun mottok også massiv "støtte" fra de aller fleste, bortsett fra Emma, som tok det veldig ille opp. Her trur jeg at Lotta blei et talsrør for mange som nok hadde skrevet sympatimeldinger og støtta mye, mens de kanskje tenkte sitt.

I akkurat det tilfellet har jeg ikke sagt så mye, mest fordi jeg kjenner Emma privat og har gjort det i mange år, og tar heller de tilbakemeldingene på privaten. Men jeg skriver heller ikke støttemeldinger til henne eller andre uten at jeg mener det. Jeg er i det hele tatt en svært lite "klappe på ryggen"-person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...