Gå til innhold
Hundesonen.no

Brannfakkel - å si det man mener!


AnnikenK
 Share

Recommended Posts

Jupp, jeg husker den episoden - og jeg husker også at jeg ikke leste noe som kan ligne på din tolkning ut av det hun sa, så det viser jo igjen hvor vanskelig ting kan være på et forum.

Jeg husker også at jeg fikk PM privat fra folk som skjønte at jeg oppfattet det Lotta sa som utrolig krenkende og sårende, men som åpenbart ikke ville si det i selve tråden siden "alle" var på Lottas side.

Ellers tror jeg ikke det er så veldig underlig at det er en viss forskjellsbehandling på forumet - det er jo det in real life også. Se på en vennegjeng, en hundeklubb, en skoleklasse, et kor, enhver sammensetning av ulike mennesker. Noen vil ha mer autoritet og bli lyttet til, noen vil bli ignorert fordi det kommer mye uvettig ut av munnen, noen får oppmerksomhet når de klovner men ellers ikke så mye, noen lager alltid drama av småfluer, noen er en lei av at roper ulv ulv, noen skal alltid kverulere, noen endrer meninger som en vimpel i en tornado, også videre.

Sonen er et minisamfunn, og en kan si hva en vil om at en skal forsøke å svare alle like mye i samme tone, men det er umulig. Om ikke annet, så har vi dagsformer vi brukere også, så noen dager er vi mer empatiske, noen dager er vi mer tålmodige, andre dager er vi mer forståelsesfulle, og noen dager er vi rett og slett ikke pålogget.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jupp, jeg husker den episoden - og jeg husker også at jeg ikke leste noe som kan ligne på din tolkning ut av det hun sa, så det viser jo igjen hvor vanskelig ting kan være på et forum. Jeg husker og

Nå er vel jeg en av de som har fått endel 'pryl' av endel - berettiget eller ikke. Jeg er enig med deg i at disse 'støttes' kunne de spart seg når det er en støtte til 'massen' imot nesten én som har

Heyyy! Jeg er ALLTID kort og konkret i mine uttalelser. De som sier annet lyver! Da foreslår jeg rett og slett løsingene jeg har foreskrevet. Hvis ikke så tror jeg du bare skal ta deg en sang el

Jeg er såpass ny at jeg ikke aner hvem som er "fredet" her inne - derfor har jeg heller ikke problemer med å behandle alle likt :D

Men jeg har lagt merke til tendensene; noen får mer pes enn andre, mens andre igjen slipper unna med "alt"...

Nå har jeg blitt så voksen (les:gammel) at jeg sier akkurat det jeg mener (innen folkeskikkens grenser) og respekterer hva andre mener om meg og mine uttalelser (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig)...

Angående "pynting på sannheten" så skal man jaggu ha tungen beint i munnen; man skal ha ekstremt god hukommelse for å slippe unna med det over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg husker den episoden - og jeg husker også at jeg ikke leste noe som kan ligne på din tolkning ut av det hun sa, så det viser jo igjen hvor vanskelig ting kan være på et forum.

Jeg husker også at jeg fikk PM privat fra folk som skjønte at jeg oppfattet det Lotta sa som utrolig krenkende og sårende, men som åpenbart ikke ville si det i selve tråden siden "alle" var på Lottas side.

Nå har ikke jeg lest episoden, men her er det som du sier 'måten man leser ting på' og at man kan missforstå. Enten fordi det er skrevet slik at det kan missforstås, man er i en situasjon der man lett missforstår pga man er i en emosjonell fase som de andre ikke er, osv ...

Her påpeker du også det jeg sa tidligere om at enkelte ganger, så 'tørr' ikke folk å si/støtte for 'alle' støtter en side. Forståelig nok og bra de støttet pr PM, men selv syns jeg dette bør bli gjort i tråd, men har forståelse for at endel ikke vil dette. Også litt av mitt poeng med 'liker' knappen viser vel denne episoden. Jeg tror du ville fått flere 'liker' som støtte hvis denne hadde blitt gjort anonym og ikke slik som idag?

Har som sagt ikke lest om episoden, men :hug: fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å pynte på sannhet. Jeg har ei venninne som har et litt for kjedelig liv antakelig, og litt for livlig fantasi. Problemet er at hun har litt for dårlig hukommelse, og tenker litt for lite på at mye kan sjekkes opp. Særlig da hun hadde arbeidsplass med andre kjente. Jeg har skjønt at mange historier hun har fortalt fra steder jeg kjenner godt, stemmer overhode ikke. Så jeg tar alle historiene med en stor klype salt egentlig. Og jeg ender med å jatte med. Det er jo ingen alvorlige løgner, men små hvite for å gjøre en kjedelig hverdag sikkert litt mer spennende, så hun også har noe å fortelle om. Nå har hun skiftet jobb, og det kommer litt mindre av slike historier man skjønner er tull, så jeg tenker bare at hun har fått et liv nå hun også. :P Å ferske henne på det, har faktisk aldri falt meg inn... Av og til trenger man ikke å si hva man mener sånn egentlig.

Men tidvis henger folk seg mye opp i tull her. Ordbruk, sjargonger, skrivefeil etc. Så er det tolkninger, lese mellom linjer, pigger ut eller ikke etc. Av og til burde folk puste litt med magen, telle til tre og se om det egentlig var så ille ment som det kanskje først så ut som. Kanskje sammenheng med at det er en veldig skjev fordeling av kjønn her. :P Noen ganger så synes jeg det virker som om dersom man kan ta det på en negativ måte, så gjør man det...

Scrolleknappen fungerer for de fleste av oss trur jeg, men enkelte burde kanskje tenke litt over før de bruker post knappen. Om det er virkelig er noe man vil at hele hundenorge skal kunne lese til evig tid eller ikke, og om sonen er det rette forumet for å ta opp ting som kanskje hører hjemme innenfor fire vegger. Særlig når det gjelder personlige ting om barn, som faktisk ikke får retten til å bestemme om de skal bli postet om eller ikke (barn har også et personvern regner jeg med...).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest episoden, men her er det som du sier 'måten man leser ting på' og at man kan missforstå. Enten fordi det er skrevet slik at det kan missforstås, man er i en situasjon der man lett missforstår pga man er i en emosjonell fase som de andre ikke er, osv ...

Her påpeker du også det jeg sa tidligere om at enkelte ganger, så 'tørr' ikke folk å si/støtte for 'alle' støtter en side. Forståelig nok og bra de støttet pr PM, men selv syns jeg dette bør bli gjort i tråd, men har forståelse for at endel ikke vil dette. Også litt av mitt poeng med 'liker' knappen viser vel denne episoden. Jeg tror du ville fått flere 'liker' som støtte hvis denne hadde blitt gjort anonym og ikke slik som idag?

Har som sagt ikke lest om episoden, men :hug: fra meg

Det er vanskeligere å kommunisere skriftlig enn muntlig - en mister mange nyanser, ansiktsuttrykk, tonefall og kroppsspråk. Det er lett å misforstå, og kommunikasjonen går åpenbart også saktere siden den en snakker med kan svare kanskje først i morgen, så en rekker å tenke og fyre litt i mellomtiden. Noen er bedre på å ordlegge seg enn andre, og noen er ikke så flink til å bruke et nyansert språk og virker veldig sort-hvitt. Og mange blir tøffere bak tastaturet enn face to face. Så det er et vanskelig verktøy å beherske, slike diskusjonsforum.

Noen ganger tror jeg også det er greit at en IKKE skriver støttemeldinger i den ene eller andre veien, fordi diskusjonen eller konflikten har best av å dø ut.

Men takk for klem!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt på det Tulip sier om en filterfri dag, har diskutert det med henne og kommer frem til samme konklusjon hver gang at om det noen gang blir noe sånt, så skal jeg skru av nettet den dagen. :lol: Jeg har i grunnen ikke behov for å høre hvor teit, udugelig og idiotisk jeg er av "fremmede folk" som jeg kjenner mer eller mindre over nett. Det er vel også en av grunnene til at jeg sjelden hiver meg med i brennbare diskusjoner lenger, jeg har ikke behov for å bli fortalt hvor dum og uviten jeg er, jeg har ikke mage til sånt lenger. Pingle, det er det jeg er. :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen ikke behov for å høre hvor teit, udugelig og idiotisk jeg er av "fremmede folk" som jeg kjenner mer eller mindre over nett. Det er vel også en av grunnene til at jeg sjelden hiver meg med i brennbare diskusjoner lenger, jeg har ikke behov for å bli fortalt hvor dum og uviten jeg er, jeg har ikke mage til sånt lenger. Pingle, det er det jeg er. :pinch:

Det er ikke å være pingle, det er å være menneskelig.

Endret av RTL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg flire her jeg sitter - siden jeg akkurat har oppdaget at det er en "Liker"-knapp på forumet. :lol:

Besynderlig greie å ha på et forum hvor man ikke har lov til å skrive innlegg som bare består av "Enig", eller "Amen" - eller "What she said". Superfestilig - og et av nettverdens paradokser, he, he!

Forøvrig så er jeg enig med Emma i det hun sier om hvor vanskelig det er å kommunisere på nettet, men jeg vil påstå at det er minst like vanskelig å kommunisere godt IRL - det er en øvelse for de spesielt interesserte, åkke som.

Ellers mener jeg fortsatt at ærlighet er en dyd, en av de aller største! Og jeg synes fortsatt det er merkelig (dvs jeg klarer ikke å forstå det), at enkelte bryr seg filla om hva vilt fremmede mennesker de treffer på nett måtte mene om dem. Personlig har jeg stor glede av å lese innlegg som jeg lærer noe av, innspill om folk og dyrs liv og levned som jeg kan relatere meg til, gjenkjenne og forstå - eller som simpelthen er morsomme å lese fordi de er godt skrevet. En gang i blant synes jeg også at folk tilkjennegir synspunkter som er så hinsides at det er viktig å si i fra (som i burdebatter, f eks), og da koster det meg en kalori å slå i bordet.

Hvem som liker hvilke innlegg, som sender PM til hvem, og mener hva, uten å våge å si noe til den det gjelder, har jeg overhode ingen respekt for, men persongalleriet her er langt på vei bare klisjeer, og har naturlig nok veldig liten relevans for meg i min hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikkeno, jeg. Når det gjelder støtteerklæringer, eller utdypende innlegg om et tema det koker litt rundt og man siterer en man er enig med, for å belyse litt ekstra at man ser ting på samme måte, så er det vel ikke noe galt i det? Om enkelte av de voksne går de unge og ofte rimelig ferske sonenbrukere en høy gang i å være enige med hverandre, nesten uansett hva det er snakk om, er det vel egentlig bare til å flire litt av. Jeg er nok ikke av dem som ser på nicket til folk at de er nye, unge og sårbare, så uansett hvem det er som f.eks ønsker råd om hvordan de skal venne hunden sin til å ligge i bur hele natta og dagen lang, vil jo få samme meldinga fra meg. Syns dere virkelig at jeg skal si dikke, dikke? Jeg er jo snill, jeg. Jeg vil bare at andre skal være like snille som meg :icecream:

Edit: Egentlig så er det ikke alltid en dyd å være ærlig. Noen ganger er det bare brutalt. Det betyr ikke at man skal lyve, men at det ikke er alle sannheter det er nødvendig å utbasunere.

Endret av ida
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg akkurat forstod hvorfor jeg har tendenser til å henge meg på "motinnleggsbølger" uten at det er en bevisst handling! Jeg er elendig på å lese innlegg i AN-tråden, og ellers i andre tråder så er jeg fæl på å bare skumme gjennom ting og komme med mitt eget poeng. Men jeg legger veldig fort merke til at folk er uenige, for det gir jo litt action :whistle: Og først da leser jeg gjennom innleggene skikkelig og kommer med en kommentar til noe folk allerede er uenige om. Men det er helt uavhengig av hvem som skriver det, og jeg er elendig til å sitte på hendene mine har mye meninger om ting :icon_redface: Men jeg prøver å ikke fyre meg opp og beholde en grei tone.

Jeg har også lært å ikke være for sta om jeg ikke virkelig, virkelig vet hva jeg mener. Har jeg ikke så god peiling på temaet eller rett og slett ikke har satt meg godt nok inn i diskusjonen, så er jeg litt mer åpen for andres meninger enn bare min egen. Men dette ble kanskje OT...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...