Gå til innhold
Hundesonen.no

Turist på Østlandet


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg får besøk en ukes tid i oktober for å hente valp, og ved siden av hundeskravling, rasenerding, utstillingsbesøk og oppdretterbesøk, tenkte jeg vi skulle få vist fram litt av Norge også.

Norge ER penest på sommeren, men er det noe en kan vise fram på høsten også?

Jeg har tenkt på Vigelandsparken, Munchmuseet, Nasjonalgalleriet, Frammuseet, Kon Tiki-museet og Folkemuseet - hvis noe av det er av interesse for gjesten min.

Jeg har tenkt på Maihaugen i Lillehammer.

Hva annet kan dere komme på? Jeg vil gjerne ha en del å velge i, da jeg ikke vet hva personen synes er interessant. Jeg skulle gjerne også vist litt av den norske naturen - men jeg vet ikke hva som er mulig å få til på dagsreiser. Jeg mener at det er penest på vestlandet og i nord, men mulig en blir litt blind for hva en har selv utenfor stuedøra?

Ellers pønsker jeg også på hva jeg skal servere av mat - det hadde vært gøy å lage litt "norsk" mat. Det burde være sesong for fårikål, kanskje jeg kan få til pinnekjøtt. Rømmegrøt og spekeskinke. Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke reise langt nord for Oslo for å oppleve nydelig norsk natur... Jeg må selvfølgelig anbefale Norefjell, det ligger bare ca 1,5 t fra Oslo og er ren skjær norsk fjellidyll om høsten. Nydelig sted å gå tur med hunden.

Vil du heller vise typiske turist steder så er jo holmenkollen et alternativ?

Edit: link til Siris fotografier fra høst-tur med hund på Norefjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke reise langt nord for Oslo for å oppleve nydelig norsk natur... Jeg må selvfølgelig anbefale Norefjell, det ligger bare ca 1,5 t fra Oslo og er ren skjær norsk fjellidyll om høsten. Nydelig sted å gå tur med hunden.

Vil du heller vise typiske turist steder så er jo holmenkollen et alternativ?

Edit: link til Siris fotografier fra høst-tur med hund på Norefjell..

Takk for tips og lenke, det ser ut som en herlig tur. Men jeg synes ikke det ser ut som en tur for valpene, så da blir det i så fall en dagstur for menneskene og X'en.

Eller så kan du jo bare holde det lokalt, og tusle en tur innover i Romeriksåsen. Går dere langt nok, får dere sett litt av Nittedal også ;)

Takk for tips - da er det kanskje lettere å gjøre turen valpevennlig også.

Og når det gjelder mat er finnbiff også en mulighet! (Mange liker rakfisk og lutefisk også, men jeg aner ikke om sånne ting er sesongbasert eller om det er noe du liker i utgangspunktet. :) )

Oh, finnbiff, det tenkte jeg ikke på.

Rakefisk og lutefisk vet jeg ikke om blir litt for hard core, jeg har ikke smakt det selv en gang...

hadeland glassverk? (kommer litt an på alder og intr hos gjest da..)

blaafarveverket modum (ditto)

Tusen takk for tips!

Jeg kjenner henne jo ikke på den måten - hun er valpekjøper, ikke en long time no see-venn, så det er greit å ha ulike ting å velge mellom ut fra hennes smak og preferanser.

Laks av noe slag må du nesten servere, reinsdyr/annet vilt også. Multer? Trollkrem til dessert?

Vaffler er en klassiker, må jo vise valekjøperen de berømte norske berkerkakene :lol:

Laks *facepalm* Selvfølgelig! Multer liker jeg ikke... Men kanskje Toril kan ta oss med på sopptur... Jeg vet ikke om det er noe en kan gjøre i Australia?

Og ja, vafler, of course, bernerkaker må hun jo få smake. Kanskje sende med vaffeljern i valpepakka, så jeg vet at Ringgi får det i oppveksten? :D

I nabolaget har du Eidsvoll bygningen,hvis h*n har lyst på litt historie...

Takk for forslag, det tenkte jeg jo overhode ikke på.

Og ser du min frekke forespørsel over???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hardbarka Lillehamring kommer forslagene:

-Hjulbob/isbob (husker ikke når isen legges...) i Øyer

-SELVFØLGELIG Maihaugen

-Rafting i sjoa?

-Pek ut vikingskipet når dere passerer, evt sving av i Hamar bare for å "rekke" å se før dere kjører videre.

Masser av turmuligheter:eks:

-Nevelfjell, 1089 moh, utsiktpunkt med utsikt over Rondane og Mjøsa m.m

http://www.lillehammer.com <-- Finn flere turer og opplevelser her! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hardbarka Lillehamring kommer forslagene:

-Hjulbob/isbob (husker ikke når isen legges...) i Øyer

-SELVFØLGELIG Maihaugen

-Rafting i sjoa?

-Pek ut vikingskipet når dere passerer, evt sving av i Hamar bare for å "rekke" å se før dere kjører videre.

Masser av turmuligheter:eks:

-Nevelfjell, 1089 moh, utsiktpunkt med utsikt over Rondane og Mjøsa m.m

http://www.lillehammer.com <-- Finn flere turer og opplevelser her! =)

Jeg synes Tusenfryd er sånn passe skummelt, så jeg står lett over bob - men jeg kan gjerne tilby det til henne, om hun føler seg som et fartsfantom :D

Jeg har vannskrekk, så rafting not so much, men hun må gjerne sette utfor, så kan jeg vente i bilen...

Men Vikingskipet og turmuligheter er forslag jeg noterer meg, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og menyen bør inneholde:

-Røkelaks! (omnom!)

-Rømmegrøt

-Flatbrød m/spekemat

-Viltkjøtt (rype, elg, rein, hjort)

-Fårikål (tror ikke du rekker pinnekjøtt-sesongen)

-Brunost

-Melkesjokolade! :drool:

Lillehammer bryggeri kan forresten også være spennende kanskje..? Har ikke vært der selv ennå, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tønsberg - slottsfjelltårnet evt museemet under også - hundevennlig

Tjøme - verdens ende! - hundevennlig

Tønsberg - brygga i tønsberg - delvis hundevennlig, mange lar deg ha med hunden på uterestauranten etc men sesongen er vel over :(

Takk for Vestfoldinnspill!

Med tanke på at broren bor i Sandefjord, kunne det jo vært en idé å dra dit så hun får sett ham også.

Og menyen bør inneholde:

-Røkelaks! (omnom!)

-Rømmegrøt

-Flatbrød m/spekemat

-Viltkjøtt (rype, elg, rein, hjort)

-Fårikål (tror ikke du rekker pinnekjøtt-sesongen)

-Brunost

-Melkesjokolade! :drool:

Lillehammer bryggeri kan forresten også være spennende kanskje..? Har ikke vært der selv ennå, dessverre...

Herregud, hvordan kunne jeg glemme brunost og melkesjokolade! Tusen takk for mange ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk ørret snurret i rømme med poteter og agurksalat til :drool:

Og komle selvfølgelig...

Men jeg synes du burde vise henne litt Norsk fjellnatur altså, dere trenger jo ikke å gå lange turen. Med kvikklunsj, kakao og appelsiner. Gjerne et Norsk flagg i sekken også for effektens skyld *ler*

Men helt alvorlig: det finnes ikke noe vakrere og Norskere enn vidda om høsten..Det tror jeg hun vil huske mye lengre enn diverse kulturminner hun ikke har noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza Grandiosa? :P

LOL, ja, jeg har lurt litt på det faktisk, for å ironisere litt over oss selv, og vise hva som er norsk kosthold versus norsk tradisjonsmat :D

Fersk ørret snurret i rømme med poteter og agurksalat til :drool:

Og komle selvfølgelig...

Men jeg synes du burde vise henne litt Norsk fjellnatur altså, dere trenger jo ikke å gå lange turen. Med kvikklunsj, kakao og appelsiner. Gjerne et Norsk flagg i sekken også for effektens skyld *ler*

Men helt alvorlig: det finnes ikke noe vakrere og Norskere enn vidda om høsten..Det tror jeg hun vil huske mye lengre enn diverse kulturminner hun ikke har noe forhold til.

Ja, jeg er enig, hun burde få se fjell. Jeg må pønske litt på hvordan vi kan få det til, hva som er nærmest og gjennomførbart. En kjøretur gjennom Gudbrandsdalen, men det går jo en del timer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, ja, jeg har lurt litt på det faktisk, for å ironisere litt over oss selv, og vise hva som er norsk kosthold versus norsk tradisjonsmat :D

Bør slenge med en kebab også, da. :whistle:

Hva som er interessant for vedkommende å se er vel også litt avhengig av hvor hun kommer fra selv. For noen så vil jo en trikketur til Grünerløkka være spennende nok, mens andre vil ha mer utbytte av en tur på Bergensbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør slenge med en kebab også, da. :whistle:

Hva som er interessant for vedkommende å se er vel også litt avhengig av hvor hun kommer fra selv. For noen så vil jo en trikketur til Grünerløkka være spennende nok, mens andre vil ha mer utbytte av en tur på Bergensbanen.

Ja, jeg kan ta henne med ut på byen i Jessheim :D

Hun bor en time fra Sidney, Australia - så jeg synes jo det er supereksotisk og vet ikke helt hva jeg kan by på som er spennende for henne... Men jeg tenkte å samle mest mulig alternativ, også kan hun få velge litt selv. Det er jo mye mulig at hun har ønsker selv, ting hun har hørt om og vil se. Bare det ikke er isbjørn og nordlys... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan ta henne med ut på byen i Jessheim :D

Hun bor en time fra Sidney, Australia - så jeg synes jo det er supereksotisk og vet ikke helt hva jeg kan by på som er spennende for henne... Men jeg tenkte å samle mest mulig alternativ, også kan hun få velge litt selv. Det er jo mye mulig at hun har ønsker selv, ting hun har hørt om og vil se. Bare det ikke er isbjørn og nordlys... :D

altså om du ser på alt for norge så er de jo henrykte over alt vi har, byen, livet, hva vi spiser, fjellet, fjorden etc.

Essensielt norsk er fjell og fjord - og du har det uten å dra til vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså om du ser på alt for norge så er de jo henrykte over alt vi har, byen, livet, hva vi spiser, fjellet, fjorden etc.

Vel, det er forskjell på amerikanere med norsk blod langt baki der som synes det er stas å få se hjemlandet til sin tipptipptipptipptipptipptipptipps kusine - og en mer traust australier med beina på jorda...

Essensielt norsk er fjell og fjord - og du har det uten å dra til vestlandet.

Joda, det er bare mer majestetisk, ruvende og inntrykksmektig på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er forskjell på amerikanere med norsk blod langt baki der som synes det er stas å få se hjemlandet til sin tipptipptipptipptipptipptipptipps kusine - og en mer traust australier med beina på jorda...

Joda, det er bare mer majestetisk, ruvende og inntrykksmektig på Vestlandet.

mhm, det er det :P

nå har jeg hatt hittil 5 stk fra storbritania her og de var egentlig bare glad for å se hva som var. Sist besøkende var her midt i snøen og bare at det var mye snø og at landet ikke stod stille var stort. Det blir jo kaldt i australia og kan vel bli snø, men ikke der hun du skal ha på besøk kommer fra.

Men nå spurte jeg mine venner i australia hva de ville se Norge og det gikk for det meste i natur, slottet, oslo, og andre fine steder.

Om mtp hun er fra Sydney områdene så kan det fortsatt være gøy å se operaen, gå litt i gatene i Oslo, slottet, karl johan ol. Vår opera er ikke helt som den der nede men fin den også.

Skal du kjøre mot sandefjord kan du jo kjøre nedom åsgårdstrand, innom tønsberg ol, ikke bare kjøre rett ned.

Det er alt for mye å se og oppleve på en uke :P

fjellet på høsten er jo vakker også.

Mye er innen kort rekkevidde her på østlandet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogen er jo vanvittig vakker på høsten også! Blader i alle slags farger, små vann som det damper av, tenne bål og grille pinnebrød ... Åh, sukk, fine høstskogen. Den er jo nydelig på Romeriket :) Ellers ... Det kommer jo helt ann på hva slags person hun er da, folk er jo så innmari forskjellige, men hvis hun er en sånn type som er fascinert av kongelige og slikt ville jeg dratt og sett Skaugum. Se hvor "enkelt" kronprinsparet faktisk bor. Det er jo ikke lange biten til Asker. Vardåsen i Asker er forøvrig et fint lite berg å gå opp på, da får man utsikt over hele Oslofjorden fra Askersiden. Kanskje noen av turisthyttene i Nordmarka/Kjekstadmarka/en eller annen mark er åpne - det er jo überkoselig å rusle inn til en og kjøpe vafler og kaffe der.

Ellers heier jeg masse på finnbiff og laks! Og fårikal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...