Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle


Natrisha
 Share

Recommended Posts

Er det noen her inne som har det? Jeg er egentlig litt nysgjerrig på denne hunden. Hvordan ER de egentlig? Jeg vet om 1 og den jakter visst veldig. Hvordan kan man egentlig vite hva man får når man blander to raser, hva kommer mest frem? Både Golden og Puddel er vel egentlig jakthunder opprinnelig er de ikke?

Spennende å høre hvis noen har en sånn... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at du ikke vet hva du får...

Du kan kanskje få en røytefri hund, men like gjerne ikke. Det eneste du er garantert å få er en svindyr blandingshund som krever enormt med pelsstell. Mer enn puddelen, siden puddelpelsen er av en kvalitet som gjør at den ikke floker like lett. En goldendoodle får neppe ikke samme gode pelskvalitet, uansett om den er røytefri eller ikke.

Om de blir mest lik puddel eller golden i gemytt er selvfølgelig også umulig å si, men det ikke er utenkelig at de kan få dobbelt opp av både positive og negative egenskaper som de to rasene har til felles.

Jeg skjønner ikke greia egentlig. Hvorfor kjøpe blandingshund, når man kan få renraset hund med de samme kvalitetene - og hvor du vet mer hva du får - gjerne litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke greia egentlig. Hvorfor kjøpe blandingshund, når man kan få renraset hund med de samme kvalitetene - og hvor du vet mer hva du får - gjerne litt billigere.

:yes:

Sier aldri "Goldendoodle" eller "Labradoodle" jeg, da. Sier blanding.

Har ikke noe annet fornuftig å si enn at jeg blir irritert på alle som ser på dette som en rase. Kall meg gjerne sær, men jeg ser på Goldendoodleoppdrett som bedrageri. Mennesker vil lure ikke fullt så hundekyndige mennesker til å tro at de får en allergivennlig Golden Retriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv,men har møtt ca. 3stk,så kan bare si noe om utseende og litt førsteinntrykk da jeg ikke kjenner dem.

Det har vært stor forskjell i utseende på alle tre.

En svæææææær mørk herremann med litt grov type pels.

En liten lys tass. Kjempegod,mye og fluffy pels. Helt annen pels enn den første.

Og den siste var kjempeliten mørk (miniatyr goldendoodle),som hadde lignende pels som den lyse.

Sånn ellers virket de alle som gode hunder. Men mer en det vet jeg dessverre ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe annet fornuftig å si enn at jeg blir irritert på alle som ser på dette som en rase. Kall meg gjerne sær, men jeg ser på Goldendoodleoppdrett som bedrageri. Mennesker vil lure ikke fullt så hundekyndige mennesker til å tro at de får en allergivennlig Golden Retriver.

Det her er jeg helt enig i! Jeg kjenner til en goldendoodle. Jeg tror ikke eierne visste helt hva de gikk til for å si det sånn. Det virker som den er full av energi, instinkter og tvangsatferd. Det er ikke en golden med krøller ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:yes:

Sier aldri "Goldendoodle" eller "Labradoodle" jeg, da. Sier blanding.

Har ikke noe annet fornuftig å si enn at jeg blir irritert på alle som ser på dette som en rase. Kall meg gjerne sær, men jeg ser på Goldendoodleoppdrett som bedrageri. Mennesker vil lure ikke fullt så hundekyndige mennesker til å tro at de får en allergivennlig Golden Retriver.

Det er jeg faktisk enig i! Jeg syns det er litt rart at det er greit å kjøpe en "Doodle" som jo faktisk er en blanding, men så er man i samme slengen negativ til f.eks "boxweiler" "rottmann" og hva de nå heter alle disse rare mixene... Hmm jeg syns det må være greit å kjøpe renraset jeg da, så man kan sjekke helse osv på foreldre/besteforeldre. Man har jo også litt mer å forholde seg til mtp gemytt. I allefall egenskaper det er avlet på . Gemytt i den grad det er mulig og slike ting

Men det verste er vel prisen! Men nå var jeg bare litt nysgjerrig på hva folk har sett/opplevd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på ingen måte tiden er inne for å "sette strek" over det å skape nye raser til formål man måtte føle at ikke kan dekkes av noen av de rasene vi allerede har. Det er nå ennå slik raser oppstod i utgangspunktet. Men denne puddel-miksingen som synes å ha blitt veldig populær både her og i andre land, nekter jeg å gå med på at er satt i gang med ønske om å skape nye raser som vi virkelig trenger!

Jeg er en av dem som lar disse doodlene provosere meg, og er enig med flere av dere i at penger kan synes å være årsaken til at denne typen blandinger produseres. De er jo utrolig lette å markedsføre for "oppdretteren", da de i utgangspunktet kan gi potensielle kjøpere beskrivelsen av en drømmehund, fordi de selv heller ikke vet hva de får ut av den kombinasjonen de har gjort. Og hvis du kan ilegge valpene alle slags egenskaper og i tillegg skryte av at de kommer til å bli allergivennlige, er det mange som går på limpinnen og tror de gjør et ordentlig kupp når de kjøper doodles av alle mulige varianter. At alle valpene i et kull kan se ut og oppføre seg totalt ulikt er liksom ikke så viktig.

Jeg kan ikke telle på to hender det antallet ganger jeg har blitt spurt om min renrasede portugisiske vannhund er en doodle ditt eller en doodle datt, og kjenner det provoserer meg. Kanskje unødvendig, men akkurat det klarer jeg ikke styre. Jeg har en gammel rase med sine tradisjoner og sin historie. Lang stamtavle har'a og!

Så til poenget - jeg kan ikke se hvilke fantastiske egenskaper man liksom får av å avle fram doodler av hundre ulike slag. Det er ingen avlsstrategi bak avlen på disse, penger er viktigere. Designerhunder!

Aldri verden om jeg hadde betalt mer eller det samme for en doodle som for en renraset hund med stamtavle som jeg kjenner bakgrunnen til, vet mer om og som jeg kan stille og få ulike typer championat fra, bare fordi den er jo så søt og snill og grei, vel!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har en tispe som er blanding av labrador og stor puddel, på snart 3 år. Hun er ganske liten egentlig, svart. Hun har er herlig lynne. Hun er super duper fysisk utholden, samtidig som hun er veldig rolig inne i hus. Utrolig lettlært, elsker å gjøre triks, trene lydighet o.l., ekstremt kosete, tillitsfull. Liker å leke med andre hunder, møter hun noen som er litt dominante, så slenger hun seg på rygg med en gang. Flink med unger. Har i sommer gått løs på en seter med kuer og sauer, uten problem.God helse.

Eneste negative med henne er at hun sliter litt med å være alene hjemme. Men tror det har mye med at alenetreninga hennes begynte alt for seint.

Jeg er heller ikke for blandingshunder, og skjønner ikke heelt hvorfor man må blande en labrador med puddel hvis man skal ha en allergivennlig eventuelt førerhund. kan ikke en puddel i seg selv være bra nok?

Men denne bikkja som jeg snakker om er rett og slett herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere, og jeg kan ikke klare og synes disse er fine.

For at eiere skal kunne klare og holde styr på pelsen så MÅ de klippes, og ansiktet blir ikke bra, samme hvordan de velger og barbere det..

Hundefrisører må jo gni seg i hendene over disse 'nye' blandingsrasene med puddel som gjør at de får mye mer og gjøre, for jeg tviler på at folk klarer og hanskes med klipping av en slik selv. De jeg har møtt er som flere sier lenger opp: IKKE golden med krøller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del det er mange flotte landingshunder og uhell kan skje! Det som jeg syns er ille er jo at privatpersoner blander to raser og selger de som en rase. Det er jo svindel og man kan jo egentlig ikke si at de blir sånn eller sånn... Men derfor var jeg litt nysgjerrig på deres erfaringer mtp denne typen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jma - beskrivelsen av den hunden kunne like gjerne vært av en puddel eller en portugisisk vannhund for den saks skyld. :whistle: Nettopp derfor jeg ikke klarer å se hvorfor vi trenger å avle bevisst på doodles.

Skjønte at du er enig altså, men måtte bare få påpeke at den blandingen nok ikke er den eneste hunden en kan beskrive med sånne ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jma - beskrivelsen av den hunden kunne like gjerne vært av en puddel eller en portugisisk vannhund for den saks skyld. :whistle: Nettopp derfor jeg ikke klarer å se hvorfor vi trenger å avle bevisst på doodles.

Skjønte at du er enig altså, men måtte bare få påpeke at den blandingen nok ikke er den eneste hunden en kan beskrive med sånne ord.

ja, det er selvfølgelig sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo til og med laget et eget innslag på "Dogs 101" til Goldendoodle.

I det programet så snakker de jo om raser,hvem hunden kan passe til osv. Men det blir jo helt feil når man ikke vet hva man kan forvente siden det er blanding.

Nå tar jeg ikke det programmet sånn kjempeseriøst,da de sa at dachsen fint klarer seg i en leilighet i byen der den får springe litt fra seg i en gang eller noe. Klarer seg fint uten tur liksom :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/f...nnkode=30546603 <--- der er forresten noen som har kjøpt en doodle i tro om at den er allergivennlig.

OT: hvordan får jeg linken til å ligge i et ord? Det har endret seg tror jeg..

Hahahaha! "Cockapoo"!! Oh, joy.

Skriv et ord. F.eks "Her". Så markerer du ordet. Under der hvor det står "Size" øvers i redigeringsgreia, ved siden av der man kan velge nummererte punkter liksom, er det en liten lenke (ser ut som et liggende åttetall) med en grønn ring med kryss i. Trykk der, og lim inn linken.

Jeg vet at jeg er utrolig flink til å forklare :aww:

Hvis du ikke skjønte noen ting, skal jeg vise deg med bilder :lol: Bare si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha! "Cockapoo"! Oh, joy.

Skriv et ord. F.eks "Her". Så markerer du ordet. Under der hvor det står "Size" øvers i redigeringsgreia, ved siden av der man kan velge nummererte punkter liksom, er det en liten lenke (ser ut som et liggende åttetall) med en grønn ring med kryss i. Trykk der, og lim inn linken.

Jeg vet at jeg er utrolig flink til å forklare :aww:

Hvis du ikke skjønte noen ting, skal jeg vise deg med bilder :lol: Bare si ifra.

Men det er jo det jeg har gjort jo! :frantics: Eller forresten,jeg trykket bare på den link tingen uten å skrive noe :icon_redface:

Der fikk jeg det til! :cool: (samme linken)

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes meg! Hvor mange varianter finnes det egentlig??? Helt enig i det at puddelen er undervurdert. Det er jo i seg selv en flott rase. Vokste opp med en mellompuddel og hun var jo bare verdens herligste hund. Hvorfor blande ? Jeg mener ja da at det må jo finnes en rase som man kan velge seg i det mangfoldet av hunder som finnes.

Men som tidligere sagt...uhell kan skje, men jeg blir litt satt ut når man planlegger blandingsavl. Designerhunder haha. Ingen kan vel garantere det ene eller det andre før man har holdt på med den blandingen gjennom generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges største valpeprodusent lanserer nå, itillegg til såkalte mellom- og minidoodle, den nye *trommevirvel* schnoodelen! Hurra-meg-hopp!

Hahaha! Ja, det må jeg si. Men for all del, 80% av alle jeg har møtt tror jo at vår greske gatehund er renraset, fordi vi kaller det "Gresk Gatemix". Så jeg forstår jo hvorfor folk gjør det, lett å bli rik i denne verdenen gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg sannelig jeg skal lage meg en egen rase jeg og. Og da tar man bare en blandingshund og parrer med en annen blandingshund, det bør helst være mer enn 8 raser i mixen. Da kan man ikke lenger kalle det gatemix, men... trommevirvel.. Blender... Så Norsk Blender blir den nye rasen, og dette blir en rase som kan passe for alle, da ingen kan fortelle om størrelse, gemytt eller pels på forhånd. Det er mer en "se hva som kommer" rase og jeg kommer nok ikke til å ta under 20.000,- for en valp. (Disse designerhundene skal jo koste mer enn en renraset og kommer nok til å ha pomme i mixen, og de ligger jo i de prisklassene, så kan da ikke være dårligere...) :innocent:

Ååååhhh, det kunne vært noe det... $$$$$$$$ :devilbanana:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg sannelig jeg skal lage meg en egen rase jeg og. Og da tar man bare en blandingshund og parrer med en annen blandingshund, det bør helst være mer enn 8 raser i mixen. Da kan man ikke lenger kalle det gatemix, men... trommevirvel.. Blender...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...