Gå til innhold
Hundesonen.no

Europautstillingen 2015 til Norge


tm100021
 Share

Recommended Posts

Blei ingen egenprodusert junior her som håpet... Eller det blir det men den junioren skal forhåpentligvis etter hver gå på 2 bein og er på det tidspunkter 6mnd. Men veteranen min som skal bli hundre år og som bli veteran i februar skal selvsagt stilles. Tror det blir for mye å håpe på en junior(kjøpt) til den tid men kanskje.

Men en ting forstår jeg ikke. Prisen er sinnsyk og jeg klarer bare ikke se hvordan det kan forsvares. Prisen er høyere enn normalt på nkk utstillinger og på normale utstillinger får vi kritikken. Her er det høyere pris og ingen kritikk. Ser ikke at kritikk på hver enkelte hund ville gjort at prisen måtte blitt enda høyere når det går med lavere pris og kritikk på vanlige utstillinger med ferre påmeldte. De vanlige utstillingene til nkk går jo i pluss liksom?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 233
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det ironiske er at om utstillingen hadde vært i - la oss ta et helt FIKTIVT eksempel som folk ikke allerede snakker om med begeistring - Milano, ville ikke folk brydd seg om påmeldingsprisen, fordi de

Som det er forklart lenger opp, så er det normal praksis å sette høyere påmeldingspris på vinnerutstillinger enn på ordinære internasjonale utstillinger. Vi som har reist litt, har ofte betalt dobbelt

I og med at maysofie sitter på skolen og ikke orker å bruke tid på denne diskusjonen før hun har fått dyttet den i en mer passende tråd så ønsker hun dere alle en fin dag frem til hun har tid til å sv

Blei ingen egenprodusert junior her som håpet... Eller det blir det men den junioren skal forhåpentligvis etter hver gå på 2 bein og er på det tidspunkter 6mnd. Men veteranen min som skal bli hundre år og som bli veteran i februar skal selvsagt stilles. Tror det blir for mye å håpe på en junior(kjøpt) til den tid men kanskje.

Men en ting forstår jeg ikke. Prisen er sinnsyk og jeg klarer bare ikke se hvordan det kan forsvares. Prisen er høyere enn normalt på nkk utstillinger og på normale utstillinger får vi kritikken. Her er det høyere pris og ingen kritikk. Ser ikke at kritikk på hver enkelte hund ville gjort at prisen måtte blitt enda høyere når det går med lavere pris og kritikk på vanlige utstillinger med ferre påmeldte. De vanlige utstillingene til nkk går jo i pluss liksom?!

Som det er forklart lenger opp, så er det normal praksis å sette høyere påmeldingspris på vinnerutstillinger enn på ordinære internasjonale utstillinger. Vi som har reist litt, har ofte betalt dobbelt for å få stille på slike utstillinger, sammenlignet med hva vi er vant til. I Sveits i fjor, var det stor prisforskjell på den internasjonale utstillingen og på europavinnerutstillingen, og for mitt vedkommende var det enda billigere å delta på rasespesialen. Samme med WDS i Finland i år - betydelig billigere å stille på spesialen enn på verdensvinneren. På spesialen kostet veteran 5 euro - men du fikk jo heller ikke noen egen tittel der, det konkurrerer du om på WDS, og betalte derfor langt mer enn 5 euro.

For alt jeg vet, kan det være at FCI har føringer på pris. Det er tross alt FCI som står øverst, og tildeler et land den æren/oppgaven å få arrangere vinnerutstilling, etter søknad. Hver rase kan få seks titler, utover cert og CACIB, og det er heder & ære som henger såpass høyt at en må betale litt mer for å få være med i kampen om det.

Kritikk på hver hund ville ført til at dommerne brukte lenger tid, de kunne dømme færre hunder innenfor samme tidsrom, en måtte hatt flere dommere, og dermed flere ringer og mer ringpersonell og andre utgifter som kommer som en konsekvens av dette.

Så vidt jeg vet, går D4A i minus fordi Norges Varemesse er dyr å leie og de ikke får parkeringsinntekter. Øvrige utstillingers overskudd gjennom året er derfor med på å finansiere Lillestrøm, om jeg har forstått det rett. Jeg antar varemessa ikke er noe billigere å leie når arrangementet heter Europavinner.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men hva er egentlig "vanlig" pris på en utstilling pr hund? (Så prislista på NKK sin side på facebook for denne utstillingen og fikk litt sjokk. Er jo billigere å starte stevne med hest jo!) Jeg har aldri stilt hund derfor jeg er nysgjerrig. Har bare sett på utstillinger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor forståelse for at mange her har dårlig råd og synes det er dyrt altså, men samtidig så er det ikke hver dag det er Europautstilling i Norge, liksom. Her møter man oppdrettere og får se hunder fra mange land. Jeg ville heller ha ofret tre-fire småutstillinger neste år.

Jeg har ingenting å stille, men skal dit for å se. Bare det å kanskje få se en oppdretter komme gående med en flokk komondorer ... :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få kritikk er jo det aller viktigste ved utstilling, det er jo konstruktiv kritikk som bør legges ved ethvert ansvarlig og langsiktig avlsarbeid. Den dagen den internasjonale trenden med å kun få kvalitetsgrad kommer hit har man tapt for godt.

Når det er sagt så skal jeg være tilskuer og forevige alle de rasene vi har diskutert opp og ned i mente her inne. Gleder meg til diskusjonene i etterkant.

Skal du ta bilder av ukjentes hunder for å legge ut på ett forum for å diskutere rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europavinner folkens. Når var det i Norge sist? Når får vi det til Norge igjen?

Jeg skal selvsagt stille. Veit ikke om det blir en eller to enda, men lille lakrisbolla som blir boende skal dit. Forhåpentligvis kommer søsteren også. Hvis Leah ikke blir altfor utvasket i fargen, melder jeg på henne også, fordi - folkens, det er europavinner! :D

Ikke for å starte en diskusjon, men er det noe galt i det?

Nei, galt og galt. Du ville vel satt umåtelig stor pris på det du, om jeg knipsa bilder av Keo og brukte han som eksempel på alt som er galt med BC-avl i dag i diskusjoner her på sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe OT, men hva er egentlig "vanlig" pris på en utstilling pr hund? (Så prislista på NKK sin side på facebook for denne utstillingen og fikk litt sjokk. Er jo billigere å starte stevne med hest jo!) Jeg har aldri stilt hund derfor jeg er nysgjerrig. Har bare sett på utstillinger. :P

350-380 kr, også har man gjerne en utsatt frist som er litt seinere hvor det er litt dyrere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med veterinærsjekk? Vi har da aldri betalt for at de ser på vaksinasjonsattesten?

Vi har diskutert endel her inne hvordan man skulle gjort det med tanke på helsesjekk av de rasene som var ute å kjøre,og det ble da foreslått vetsjekk på utstilling (- altså tillegg i påmeldingsavgiften.) Når jeg stilte i Sverige sist hadde de det,vetsjekk alle raseri innslipp og sirkulerende veterinær på jobb hele dagen som tok stikkprøver (velfungerende)

Min champion går i bruksklasse og veteranen får ingenting så da er det for dyrt å være listefyll :) OM det er en junior i hus blir det tur men ikke med hannene,for dyrt når man ikke får noe allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, galt og galt. Du ville vel satt umåtelig stor pris på det du, om jeg knipsa bilder av Keo og brukte han som eksempel på alt som er galt med BC-avl i dag i diskusjoner her på sonen?

Hadde jeg deltatt på en stor offentlig fremvisning hvor han skulle bedømmes og vises som en god raserepresentant hadde jeg slett ikke hatt noe imot om han ble tatt bilde av og brukt som illustrasjon i rasediskusjon (rase- og individdiskusjon er to helt forskjellige ting) for jeg vet min hunds mangler, feler og positive sider ;)

Regner med det er enklest å komme seg hit kollektivt istedet for å prøve seg med bil, mulig å glede seg slik til noe man ikke skal delta på? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert endel her inne hvordan man skulle gjort det med tanke på helsesjekk av de rasene som var ute å kjøre,og det ble da foreslått vetsjekk på utstilling - altså tillegg i påmeldingsavgiften. Når jeg stilte i Sverige sist hadde de faktisk det (velfungerende)

Min champion går i bruksklasse og veteranen får ingenting så da er det for dyrt å være listefyll :) OM det er en junior i hus blir det tur men ikke med hannene,for dyrt når man ikke får noe allikevel

Okay, jeg forsto ikke at du ønsket å endre på nåværende praksis, det kom ikke fram.

Veteran får (og det er cirka fjerde gang jeg skriver det, men gode ting må gjerne gjentas) ingenting? Det er seks titler i hver rase - juniorvinnere, CACIB-vinnere og veteran-vinnere får disse. Du kan altså potensielt sett lettere få MER med veteranen enn bruksklassedeltageren. Europaveteranvinner 2015 - jeg synes ikke det er "ingenting" ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, jeg forsto ikke at du ønsket å endre på nåværende praksis, det kom ikke fram.

Veteran får (og det er cirka fjerde gang jeg skriver det, men gode ting må gjerne gjentas) ingenting? Det er seks titler i hver rase - juniorvinnere, CACIB-vinnere og veteran-vinnere får disse. Du kan altså potensielt sett lettere få MER med veteranen enn bruksklassedeltageren. Europaveteranvinner 2015 - jeg synes ikke det er "ingenting" ;)

MIN veteran (veteranEN:) ) får ingenting :) Det er så mange bra veteraner i min rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg deltatt på en stor offentlig fremvisning hvor han skulle bedømmes og vises som en god raserepresentant hadde jeg slett ikke hatt noe imot om han ble tatt bilde av og brukt som illustrasjon i rasediskusjon (rase- og individdiskusjon er to helt forskjellige ting) for jeg vet min hunds mangler, feler og positive sider ;)

Ah, men din hund hadde ikke hatt noen positive sider skjønner du, som det lille misfostret av en utviklingshemmet hund han var, han er faktisk så ****** stygg og dysfunskjonell at han bør avlives av dyrevernsmessige hensyn, og alle BC'er bør utraderes fra jordens overflate. Det eneste BC-oppdrettere tar hensyn til, er om de gjeter eller ikke. De gir blanke f... i HD-statistikk, de blåser langt i at det er flust av øyesykdommer på rasen, OCD og andre skjelett-problemer florerer, og la oss ikke starte med alle tilfellene av epilepsi og skrapmentalitet..

- Og ser du det ikke sjøl, så er du raseblind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, men din hund hadde ikke hatt noen positive sider skjønner du, som det lille misfostret av en utviklingshemmet hund han var, han er faktisk så ****** stygg og dysfunskjonell at han bør avlives av dyrevernsmessige hensyn, og alle BC'er bør utraderes fra jordens overflate. Det eneste BC-oppdrettere tar hensyn til, er om de gjeter eller ikke. De gir blanke f... i HD-statistikk, de blåser langt i at det er flust av øyesykdommer på rasen, OCD og andre skjelett-problemer florerer, og la oss ikke starte med alle tilfellene av epilepsi og skrapmentalitet..

- Og ser du det ikke sjøl, så er du raseblind.

Hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350-380 kr, også har man gjerne en utsatt frist som er litt seinere hvor det er litt dyrere :)

Det stemmer kanskje på mindre nasjonale utstillinger og mulig NKK. Men jeg syntes det blir mest korrekt å sammenligne Euroapavinner som skal avholdes i Norges Varemesse med D4A som avholdes samme sted. Sistnevnte utstilling koster 435kr.

Det er helt sikkert også avgifter som NKK må betale for til FCI for å avholde denne utstillingen (forundrer meg ikke ihvertfall). I tillegg til alt som allerede er nevnt av SFX.

Ja det koster, men om man virkelig vil være med så klarer man å ofre noe annet. Tenk å ha en sjanse til å få Europavinner tittel på hunden sin uten å måtte reise land og strand! Da hadde jeg glatt ofret noen mindre utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIN veteran (veteranEN:) ) får ingenting :) Det er så mange bra veteraner i min rase

Nei, melder en ikke på får en absolutt ingenting! :D

Jeg sitter med en juniorverdensvinnertittel på en hund som ikke hadde fått mer enn rødt i Norge før hun kom til Stockholm, hun hadde ikke en gang blitt BIR-valp noen gang, og var nedrøytet. Det var ikke gode odds i vår favør, men vi fikk den lell :D

Det er et år fram, og med fingeren i jorda så trenger ikke de som er bra i dag en gang å være blant oss da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, melder en ikke på får en absolutt ingenting! :D

Jeg sitter med en juniorverdensvinnertittel på en hund som ikke hadde fått mer enn rødt i Norge før hun kom til Stockholm, hun hadde ikke en gang blitt BIR-valp noen gang, og var nedrøytet. Det var ikke gode odds i vår favør, men vi fikk den lell :D

Det er et år fram, og med fingeren i jorda så trenger ikke de som er bra i dag en gang å være blant oss da...

:D Jo,min er virkelig ikke pen,og han svømmer i pels,tør ikke vise ham for en russisk dommer. Han klarer nok å holde en ulv,men han hadde aldri tatt den igjen i førsteomgang så jeg viser ikke ham sammen med de langbeinte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer kanskje på mindre nasjonale utstillinger og mulig NKK. Men jeg syntes det blir mest korrekt å sammenligne Euroapavinner som skal avholdes i Norges Varemesse med D4A som avholdes samme sted. Sistnevnte utstilling koster 435kr.

Det er helt sikkert også avgifter som NKK må betale for til FCI for å avholde denne utstillingen (forundrer meg ikke ihvertfall). I tillegg til alt som allerede er nevnt av SFX.

Ja det koster, men om man virkelig vil være med så klarer man å ofre noe annet. Tenk å ha en sjanse til å få Europavinner tittel på hunden sin uten å måtte reise land og strand! Da hadde jeg glatt ofret noen mindre utstillinger.

Men hun spurte jo om vanlig pris, dogs4all er jo heller ikke en vanlig utstilling, det er en vinnerutstilling med tittelmuligheter det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er at om utstillingen hadde vært i - la oss ta et helt FIKTIVT eksempel som folk ikke allerede snakker om med begeistring - Milano, ville ikke folk brydd seg om påmeldingsprisen, fordi det ville vært så mange andre utgifter knyttet til selve reisen og oppholdet, og en ville dratt for turen, og en ville dratt for å få være med på noe stort, og en ville ikke telt kroner.

Mens med en gang det er på hjemmebane, så skal vi mukke over 10-20 euro?

Dette blir den billigste storvinnerutstillingen ever for meg, i hvert fall. Og jeg håper å kunne melde på tre-fire hunder, både på EDS og på spesialen - hittil har jeg bare dratt med én hund på slike utstillinger, og likevel vil Lillestrøm neste år bli billigere fordi det er hjemmebane. Så får vi se, har en riktig uflaks har en ikke en eneste hund da, for det er et år fram. Men viljen til å melde på er der, i hvert fall.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke til å stille selv, fordi jeg myye heller vil få med meg alle rasene man ellers ikke ser til hverdags :D Stiller jeg selv så ser man jo mest sannsynlig bare de gamle vanlige folkene og hundene i raseringen fra Norden :P Det er liksom ikke så interresant :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...