Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke leken hund...


Natrisha
 Share

Recommended Posts

Jeg har to dobermannhunder, en tispe jeg fikk som valp og en hanne jeg fikk da han var 13 mnd. De er nå hhv 22 (hun) og 23 (han) mnd.

Tispen er veldig leken og eeeelsker kongball og jobber for en brødsmule :D

Hannen glimter til pittelitt med kong, men mister interessen veldig fort!

Han var kjemisk kastrert da jeg fikk han. Han fikk satt inn en chip da han var ca 9 mnd da forrige eier sa han var utagerende mot andre hanner. Jeg syns ikke det var noe poeng å gi han ny dose da den forrige gikk ut av kroppen i januar, fordi jeg ville se "hva jeg hadde i hendene". Han er grei med andre hanner som ikke stirrer, men svarer på tiltale. Ingen utagering i bånd.

Det som er min "hodepine" er at han responderer så lite på lek. Jeg har forsøkt å trene han, men jeg klarer ikke å finne en superbelønning. Han er kjempeflink når vi er hjemme/trener alene og da kan han gå på både godis og kong. Med en gang vi er steder hvor det er forstyrrelser så "melder han seg helt ut".

Jeg kan stå med leverbiter, karbonader, pølser eller ball i bevegelse men INGEN respons!

Jeg har vært på noen treninger hvor han har fått forsøke seg på C arbeide, noe han syns er kjempegøy, men jeg har valgt å legge det bort ettersom jeg ikke får til lydigheten.

På tur kan jeg si "sitt eller dekk" og han gjør som han får beskjed om, men uten kontakt..Det er utrolig frustrerende!! Jeg føler at han syns lydighetstrening er kjedelig rett og slett. Jeg har fått tips om å "kreve" og korrigere, men da blir han rett og slett "trist" og jeg får vondt i magen...Han er en veldig alvorlig hund og man tenker nesten at han er "en veldig gammel hund i ung kropp" Vennindene mine er enig i dette og man fåår lett et sånt "stakkars deg" inntrykk av han.

Dette ble litt langt, men spørsmålet er: Tror dere det er gemyttet hans/personligheten som bare ER sånn eller tror dere det er siste kjønnsmodningsfase som GJØR han sånn???? Hvordan finne knappen å trykke på? Han leker drakamp med skinn, men så etter 5 min er han ferdig med det...

VELDIG glad for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønning med mat også. Han er rett og slett ikke så interessert, og det er det som er vanskelig.... Inne/ hjemme så tar han godbit, men utenfor tomten er han helt "borte" Hvis jeg setter han på plass og venter han ut så kan jeg stå leeeenge før han tar kontakt. Jeg kan da stå med lever i hånden rett foran snuten hans, men han enser det ikke. Har forsøkt å "lage bytte" med kong og biteskinn også uten respons...Veldig frutrerende når man har den rake motsetningen i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to dobermannhunder, en tispe jeg fikk som valp og en hanne jeg fikk da han var 13 mnd. De er nå hhv 22 (hun) og 23 (han) mnd.

Tispen er veldig leken og eeeelsker kongball og jobber for en brødsmule :D

Hannen glimter til pittelitt med kong, men mister interessen veldig fort!

Han var kjemisk kastrert da jeg fikk han. Han fikk satt inn en chip da han var ca 9 mnd da forrige eier sa han var utagerende mot andre hanner. Jeg syns ikke det var noe poeng å gi han ny dose da den forrige gikk ut av kroppen i januar, fordi jeg ville se "hva jeg hadde i hendene". Han er grei med andre hanner som ikke stirrer, men svarer på tiltale. Ingen utagering i bånd.

Det som er min "hodepine" er at han responderer så lite på lek. Jeg har forsøkt å trene han, men jeg klarer ikke å finne en superbelønning. Han er kjempeflink når vi er hjemme/trener alene og da kan han gå på både godis og kong. Med en gang vi er steder hvor det er forstyrrelser så "melder han seg helt ut".

Jeg kan stå med leverbiter, karbonader, pølser eller ball i bevegelse men INGEN respons!

Jeg har vært på noen treninger hvor han har fått forsøke seg på C arbeide, noe han syns er kjempegøy, men jeg har valgt å legge det bort ettersom jeg ikke får til lydigheten.

På tur kan jeg si "sitt eller dekk" og han gjør som han får beskjed om, men uten kontakt..Det er utrolig frustrerende! Jeg føler at han syns lydighetstrening er kjedelig rett og slett. Jeg har fått tips om å "kreve" og korrigere, men da blir han rett og slett "trist" og jeg får vondt i magen...Han er en veldig alvorlig hund og man tenker nesten at han er "en veldig gammel hund i ung kropp" Vennindene mine er enig i dette og man fåår lett et sånt "stakkars deg" inntrykk av han.

Dette ble litt langt, men spørsmålet er: Tror dere det er gemyttet hans/personligheten som bare ER sånn eller tror dere det er siste kjønnsmodningsfase som GJØR han sånn???? Hvordan finne knappen å trykke på? Han leker drakamp med skinn, men så etter 5 min er han ferdig med det...

VELDIG glad for svar...

Har du prøvd å tjore ham opp og så trene/leke med tispen mens han bare må se på hvor gøy dere har det?

Du skriver at etter 5 min med biteskinn så er han lei. Leker du i 5 min i slengen?

Hva med å "terge" med biteskinnet? Gjerne ha to, sånn at når han vinner og stikker på dobervis med skatten, så kan du dra fram det andre og juhue ham inn, uten at han må ha kjedelig avlevering hos deg. Drit i om han slipper biteskinnet han har i kjeften på tur mot deg, det kan du plukke opp mens han er på seiersrunde med det han vinner fra deg.

De fleste dobere er utrolig barnslige, masse humor, med føtter i alle verdenshjørner og de liker stort sett litt røff fysisk lek. Godbiter blir da utrolig kjedelig.

Slipp deg selv løs. Gå litt bananas med leker og ikke krev noe av ham i begynnelsen. forresten kan det godt hende at han blir sittende å se på deg litt oppgitt, mens du ruller rundt, kaster på baller/filler/pinner/frisbee/5l dunker/bamser hva enn du har, de første gangene.

Stjeler han lekene du prøver å leke med så hiv deg rundt på jakt etter ham, ikke sint, ha det gøy.

Bli litt fysisk under drakamp, noen klaps på sidebena, terg med stemmen. Og la ham vinne.

Ikke krev at han skal avlevere skatten han har vunnet. Det er kjedelige voksenkrav.

Om dette funker så legg opp "treningene" slik at belønningen er veldig uforutsigbar. Av og til kan det være nok at han bare sitter på siden av deg kaster et blikk opp og dere er i lek. Og ingen voksenavlevering.

Andre ganger kommer belønningen på første steget på "fot". Osv.

Ikke "tren" lenge. Små, korte økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en belger som ikke brydde seg om ball, hvis han gadd plukke opp ballen, mistet han den på vei inn fordi han glemte den og tisset på et tre i stedet. Men siden ball er kjekk belønning trente jeg inn ballek på han. På hver eneste runderingstrening feks, kastet vi menneskene ball oss i mellom. Vi hadde det "knallgøy" og ignorerte hunden som løp i mellom oss. Hvis noen av oss glapp ballen og han fikk tak i den, måtte han pent levere den fra seg og så fortsatte vi. Tispa jeg hadde samtidig var veldig glad i ball, jeg lekte ofte med henne i mens han måtte stå bindt og se på.

Etterhvert fikk han være med littegranne, jeg tror ikke jeg kastet mer enn maks to ganger til han før jeg byttet inn ballen og "gjemte den". Etter relativt kort tid hadde jeg en ballgal hund...

Men jeg måtte hele tiden passe på å ikke leke for lenge av gangen med ball og å gjøre det til noe helt spesielt han aller nådigst fikk være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mika

Jeg har forsøkt å ha drakamper og å hause han opp med å slå han på skuldrene som du sier. Han blir jo med da...men i 5 min...max. Jeg kjøpte en fender til han (båtfender type stor) som han får lov i dra i. Det er bare det at han dra den med seg og så løper han avgårde med den til enden av hagen og venter på at jeg skal hente den. Står bare og ser på meg liksom. Men jeg skal gjøre nytt forsøk på å få han igang. Får bare forsøke å hause han opp uten krav. Og jada jeg har vel stempel som "galemattias" i nabolaget tenker jeg haha...for jeg har hoppet rundt på veien her for å tøyse med han, men DET er ikke spennende. Tennisballer gidder han ikke se på engang. Forsøkte å kaste til en venninde igår og han fikk ikke ta den mens vi kastet frem og tilbake...men det var ikke noe spennende heller...

Men det rare er at han er ikke sånn dobermanngal som det du beskriver...tispen min er det. Han her er veldig sedat, og derfor mister han lysten og jeg blir fortvilet. Joda de er jo forskjellige individer alle sammen men jeg har aldri vært borti dette før.

Tusen takk for råd da. Jeg skal forsøke igjen og være ENDA mer tulling hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke

Jeg skal forsøke å bilde han opp og se om det hjelper når han blir stående og se på. Smart!

Må forresten legge til at de gangene jeg har trent utenom hjemme så har jeg kjørt til en p-plass og da helt konsekvent trent tispen min først. Han må vente i bilen og se på. Har tatt 3 økter med henne og 2 med han. Forsøkt å skape en forventning. Joda det fungerte 3 ganger på rad, så detter han igjen...Men jeg får forsøke mer på det dere sier. Det blir så tungt når han er så TREG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 5 min? Vi har sjelden lek som belønning i mer enn ett minutt eller så. Kanskje mer noen ganger, men det er jo ingen grunn til det hvis han er vanskelig å belønne. Korte, korte treningsøkter, og korte lekeøkter som belønning. Lek også gjerne med maten, kast den litt rundt eller la ham løpe noen steg etter godbiten før han får den. Jeg måtte jobbe masse med å få hunden min til å ta godbitbelønning - løsningen der var å leke med maten, og la ham "jage" godbitene (har da kommando for det, "ta den", han får ikke kaste seg over hendene mine sånn uoppfordret :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? (litt ot :lol: )

Altså, jeg måtte bare gi opp og slippe meg løs, jeg syntes ikke noe om å leke tulling på kurs, men når jeg slapp meg løs og gjorde det responderte jo hunden.

Jeg har lekt opp bordere vår, mye som loke sier, la hunden se DU leker, og du har det SABLA gøy, også la jeg bort leken, så tok jeg den frem neste dag og lekte med meg selv igjen, og dag 3 lot jeg hun bli med, lot hun bli giret og lot hun hogge løs i leka, men jeg stoppet med en gang hun steg, for å holde lysten der, ikke la hun bli lei. Sånn fortsatte jeg til hun nå kaster seg i leken når jeg kommer med den og holder på så lenge vi orker begge to.

Jeg og Marianne har også lekt masse med kelpien, vi leker, vi herjer, vi har det så gøy, og vi gjør så masse for å gire hun og gire hun, og etter lang stund har det begynt å gi resultat. Men jeg har vært veldig flink på å stoppe så fort hunden synes det er gøy og vil mer, for å fortsette på det neste gang.

Et tips fra kurset vi var på var også at de spesielle lekene bare vi har mellom oss lå synelig, men utenfor rekkevidde. Så på kjøkkenet henger det en skinnezz og ligger en draleke, når jeg tar å henter de VET hundene det er lek og morro. Samme med treningssekken, der veeeeeeeet de at de er.

Så slipp deg løs og vær den gale :P og stopp med leken er god ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bandt jeg hannen i et tre i hagen og lekte veldig med tispen min. Han begynte å tiggebjeffe med en gang. Jeg lot han stå en stund før jeg byttet plass med de to. Han fikk biteskinn og ball. Biteskinnet fungerte best. Skal jeg gjøre dette en stund tror dere? Vi trente bare et par minutter og jeg avsluttet når han var som mest ivrig...for å styre leken. Er det lurt å holde på med dette bare hjemme til han blir mer ivrig før jeg tar han ned på veien/treningsplasser hvor han som regel faller ut? Jeg føler at jeg må unngå feiling så mye som mulig ...

Tulip

Han er ganske energisk på tur ja, og han har tydeligvis masse energi når han TROR han skal løpe etter elg...Men han er også døsliten etter en lang skogstur. Tispen ligger bare på lading og er klar igjen på kvelden. Han derimot vil gjerne sove...

AnetteH

Jeg bor på østlandet i nærheten av Moss.

Det tipset med å ha lekene på kjk var i grunnen smart. Skal forsøke det!

Jeg får bare holde på og se om det nytter å bråbelønne den minste lille kontakt da. Nå blir det jo endel godbier på plenen her innimellom, men frokost og middag er da Vom&Hundemat så det blir kanskje litt klønete haha.

Tusen takk alle sammen for at dere kommer med masse gode råd. Jeg skal forsøke det dere sier. Supertakk!! Jeg skal komme med oppdateringer jeg etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natrisha: jeg tok å smeltet dine 4 dobbelposter sammen, i fremtiden kan du trykke på multisitat når du vil svare på flere innlegg samtidig :) Dobbelposting er ikke lov.

(trykk på multisitat på alle du vil svare på i tråden og trykk så på den flytende knappen reply to quotes)

mvh

Moderator Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes du leker litt lenge? Et par minutter er lenge! Jeg ville holdt på i noen sekunder jeg... Mulig du bare har formulert deg litt upresist? Jeg tror aldri jeg har lekt med en hund i 5 minutter, de hadde mistet interessen..eller jeg hadde mistet i hvertfall *ler*

Jeg ville holdt på hjemme en stund først ja, i kontrollerte omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Arti med flere som har har dobber. :D De aller fleste dobbere jeg har møtt, har det ikke vært noe problem å leke med eller gi matbelønning. Men jeg har møtt 1 dobber som ikke var noe interessert i det. På rik treningen ville den nesten ikke jakte på filla eller kampe. Såvidt den tok den i munnen og ristet litt, så var han lei. Han var en av de vimsete typene, ville gjøre alt annet enn lek. Mistet lett fokuset. Han bare var sånn. Så kanskje din er sånn også? Bare ikke intr. i lek. Så lenge han er aktiv på tur ellers leker med din andre hund? Han du sjekket han hos vetten, kanskje i munnen, strekt på musklene?

Problemet er jo belønning ved trening. Her virker det som at belønningen hans er omverdenen. Han vil observere og du blir uinteresang. Du må prøve å jobbe opp deg selv kanskje. Belønn ved litt kontakt. Men jeg ville også krevd mer, helt klart. Om du så må stille deg iveien og kreve øyenkontakt, og belønne det ved å gå vekk igjen. DU kan bruke omverdenen som belønning. Krev litt, så pause hvor hunden kan stå å se eller fri kommando, så krev konsentrasjon igjen. Helt korte økter. Mulig det kan brukes i treningssammenheng. Ja, mer tungvindt enn godbiter eller lek, men hvis man absolutt må trene, må man tenke litt i andre baner.

Ellers ville jeg nok ha slått meg til ro med at han bare var sånn. Ikke spesiellt til leke-hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere, for nå har jeg forsøkt igjen...Jeg vrir hodet her da, så jeg har funnet frem en biterulle av skinn. Inn i buret med gutten og leke med snuppa på stua. Han vil jo selvsagt da. Så han var veldig ivrig etter biterullen. Tror egentlig han har litt "skinnfetish" for jeg har forsøkt å legge tennisball i skogen under søksøvelser og det gidder han ikke lete etter. Skinnbåndet sitt var en annen sak.

Tror jeg får forsøke små korte økter hver dag.OG det med 5 min var nok ikke reelt. Vi holder ikke på SÅ lenge :)) Det var mer for å poengtere at han detter ut fort...

Hmm ja det får bli å trene han hjemme og så gradvis øke forstyrrelsene. Men helt ærlig så vet jeg ikke helt om jeg skal ha han med på de store LP øvelsene på hundeklubben. Det kan bli mye mer frustrasjon enn glede for oss begge. Jeg vil ha opp leken for å kunne trene han godt i hverdagsdressur på en positiv måte. Og da må man jo nødvendigvis ha kontakt...

Jeg ser at han er en type som er fornøyd med turer i skogen og så ligger han og slapper av etterpå.MÅ man trene bruks fordi man har brukshund? Altså en sånn type som han mener jeg?

Lille snuppa MÅ det og det er jo en fryyyd å trene en hundsom er så utrolig glad!Hun elsker det jo! Hun er klar fra hun slår opp øynene om morgenen. Skal jeg bare "tune ned" og leke med han i den grad det går... jobbe sakte men sikkert med kontakten, la puberteten være puberteten og la han lære seg å gå pent i bånd...Føler litt for det selv. Og så gi gass med hun som trenger det... OG det med å belønne seg med omgivelsene kjenner jeg godt igjen. Det tipset kan jeg jo bruke på tur. Blokkere altså. Så smart. Har ikke tenkt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bare "tune ned" og leke med han i den grad det går... jobbe sakte men sikkert med kontakten, la puberteten være puberteten og la han lære seg å gå pent i bånd...Føler litt for det selv. Og så gi gass med hun som trenger det... OG det med å belønne seg med omgivelsene kjenner jeg godt igjen. Det tipset kan jeg jo bruke på tur. Blokkere altså. Så smart. Har ikke tenkt på det...

Det hørtes ut som en god ide :) Alle hunder er så ulike og ikke alle er riktig så rasetypiske. Jeg syns man skal gjøre det hundene trives med og ikke tvinge dem til å gjøre ting bare for vi vil. Du har jo en hund som du kan jobbe mye med og trene med, og den andre kan du kose deg på turer med og småtrene og se hvordan han utvikler seg.

Lykke til.

Ps må du lage tråd med bilder av hundene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg malle, jeg, for å ha en hund som alltid er klar for lek og trening, jeg fikk meg en Ferdinand som gillar bäst att sitta och lukta på blommorna. Han er som din, vanskelig å engasjere og vanskelig å belønne. Han får gjøre det han liker best - altså ingenting, bare kosemose. Jeg har tervtispe som jobber gladelig 24/7, så min treningsiver får jeg ut på henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg malle, jeg, for å ha en hund som alltid er klar for lek og trening, jeg fikk meg en Ferdinand som gillar bäst att sitta och lukta på blommorna. Han er som din, vanskelig å engasjere og vanskelig å belønne. Han får gjøre det han liker best - altså ingenting, bare kosemose. Jeg har tervtispe som jobber gladelig 24/7, så min treningsiver får jeg ut på henne..

Haha det er vel bare å innse da, at noen bare er sånn..

Måtte nesten le av han igår. Vi gikk en tur langs veien for å trene på å gå pent i bånd. Han syns ikke det var moro i hele tatt. Når vi kom hjem til porten så logret han som bare det. Hjmme endelig liksom...Får vel bare leke med han her og la han velge litt selv. Se om han vil leke andre steder. Hvis ikke..nei da får han bare være med på treningene og ligge i bilen. Være med på skogsturer og gjøre det han liker best...passe hus og hage..og mammaen sin. Raringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at han er en type som er fornøyd med turer i skogen og så ligger han og slapper av etterpå.MÅ man trene bruks fordi man har brukshund? Altså en sånn type som han mener jeg?

Nei det må du ikke! Jeg har to sch fra gode linjer med mye lek og jakt osv osv. Den ene er som din og AnitaW sin, en ferdinan som synes det å lukte på blommorna er det beste. Heldigvis har jeg tispa mi, som leker, kamper, sosial og alt som skal til for å bli en god hund (her står det nok på meg).

Lykke til uansett hva du gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Margrete!

Det er egentlig litt godt å lese at det er flere som har sånne late/kosete hunder som ikke krever så mye. Jeg ble litt bekymret egentlig for om JEG hadde gjort noe feil. Men det er vel typen han er da :)))

Nå for tiden går jeg sykemeldt etter et håndleddsbrudd og jeg ser han koser seg med bare å leke litt med Natasha, og å slappe av på verandaen. Og dilte etter meg så klart.

Da jeg fikk han var han SLITEN. Han var satt bort mye til pass i helgene fordi forrige eier ville feste litt da. Og siden hun jobbet mye ble det også behov for pass. Jeg syns egentlig han virket som et "rotløst barn" om man kan sammenligne. Derfor lot jeg han få tid til å bli trygg her og "lande" litt. Han er en skikkelig hjemmekjær hund nå. Og ikke minst er han en mammadalt. I starten var han veldig ivrig på å kose de som kom på besøk, men nå er det mer sånn "jaha det er deg ja", hilse og så overse. Han gidder skjelden å bry seg med gjestene, men jeg ser han passer på fra øyekroken. Han finnes ikke aggressiv mot folk, men du merker at han passer på.

Lille hypersnuppa mi er helt annerledes. Hun elsker folk i alle varianter og byr på seg selv for alt det er verdt. Litt ulojal kanskje haha, men verdens gladeste hund.

Men de er jo forskjellige disse hundene. Jeg hadde med han på c-arbeide og hadde planer om IPO med han for han biter som bare det, i bytte, men det får heller være. Når man ikke får til lydigheten. Spor er jo moro da.

Men takk til alle som har svart meg. Det gjorde det mye lettere å ta en avgjørelse på å la han bare være og ikke mase med han. Han får bare kose seg og være godgutt han da. Deilig det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Margrete!

Det er egentlig litt godt å lese at det er flere som har sånne late/kosete hunder som ikke krever så mye. Jeg ble litt bekymret egentlig for om JEG hadde gjort noe feil. Men det er vel typen han er da :)))

Nå for tiden går jeg sykemeldt etter et håndleddsbrudd og jeg ser han koser seg med bare å leke litt med Natasha, og å slappe av på verandaen. Og dilte etter meg så klart.

Da jeg fikk han var han SLITEN. Han var satt bort mye til pass i helgene fordi forrige eier ville feste litt da. Og siden hun jobbet mye ble det også behov for pass. Jeg syns egentlig han virket som et "rotløst barn" om man kan sammenligne. Derfor lot jeg han få tid til å bli trygg her og "lande" litt. Han er en skikkelig hjemmekjær hund nå. Og ikke minst er han en mammadalt. I starten var han veldig ivrig på å kose de som kom på besøk, men nå er det mer sånn "jaha det er deg ja", hilse og så overse. Han gidder skjelden å bry seg med gjestene, men jeg ser han passer på fra øyekroken. Han finnes ikke aggressiv mot folk, men du merker at han passer på.

Lille hypersnuppa mi er helt annerledes. Hun elsker folk i alle varianter og byr på seg selv for alt det er verdt. Litt ulojal kanskje haha, men verdens gladeste hund.

Men de er jo forskjellige disse hundene. Jeg hadde med han på c-arbeide og hadde planer om IPO med han for han biter som bare det, i bytte, men det får heller være. Når man ikke får til lydigheten. Spor er jo moro da.

Men takk til alle som har svart meg. Det gjorde det mye lettere å ta en avgjørelse på å la han bare være og ikke mase med han. Han får bare kose seg og være godgutt han da. Deilig det også :D

Det var en prossess for meg å innse, og la min, "Ferdinand" bare kunne få lov til å være det han liker best å være - avslappa! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...