Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg klekker kyllinger på fanget NÅ!


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Trodde ikke jeg hadde noen klukkhøner i flokken, men der tok jeg feil! Fant en høne bortgjemt i et hulrom under taket og et reir med 16 egg! Hørte piping fra eggene og allerede neste dag kom den første kyllingen. Så tre til. Det var livsfarlig for dem å være der - eneste vei ut er 4 meter rett ned og kyllinger er som kjent ingen luftakrobater... Så tok dem med på badet der tidligere maskinklekkede kyllinger har vokst opp.

Om det var det at jeg forstyrret høna eller at hun anså sin jobb gjort, vet jeg ikke, men da jeg skulle sjekke reiret i morges, var høna borte og eggene kalde. Men det kunne tydelig høres pip fra flere av eggene, så tok dem med inn. La 8 egg under varmelampe og de 4 som var påbegynt klekking ligger nå på magen min under et pledd. Da blir de fortest varmet opp og til rett temperatur. Første kylling er snart ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjerde hjalp jeg litt, men den er veldig svak - tror nok ikke den kommer til å klare seg. Men de første tre er i fin form og blir nå kjent med sine storesøsken som ble klekket i går under mammaen sin. :)

DA kan man kanskje begynne å tenke litt på helgevasken! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags høns er det? Har åtte små gulinger utenfor her, ingenting er så kos som kyllinger som klekker og er friske og raske. :wub:

Mamma er blå isbar - det er to fedre - splash-farget isbar og hvetefarget maran. Apropos kull med to fedre, liksom!

Mor:

dsc_0110.jpg

Far 1:

dsc_0111.jpg

Far 2 ser ut som en litt kraftig Sætre-kjeks-hane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: :wub: Så herlig! flinke "hønemammaen" det :D og fantastisk at det gikk bra tross alt..

Kyllinger er bare noen fantastiske små skapninger,har klekket frem en del kyllinger her i år også, kan ikke få nok av dem liksom :wub: Og nydelige foreldre!Hvilke farge blir de små? og hva slags farger tror du eggene vil få om det er noen høner av de små? med at både isbar og maran har jo litt flotte egg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 8 små, så er en splash (som faren), tre grå, to mørkegrå (blue birchen) og to svart-brune (black birchen eller kopperfarget). De renrasede legger turkise egg, mens krysningene legger olivenfargede egg, ofte med små mørkere prikker på. Jeg har gjort kombinasjonen tidligere for eggfargen sin del og hønene blir riktig fine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...