Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Nei nei nei, kjære Trulte! I'm gonna sue your asses!-'tuden... Jeg blir helt tom for ord... Jeg vet ikke hvor trådstarter ble av, men bare det ene innlegget er verdt tusen vekkskremte brukere. At det går an å være så stappfull av win og stappfull av fail på en gang liksom. Det er bare helt vilt morsomt! Seriøst, jeg må gå å tisse ellers går det helt galt!

Gikk det greit, eller må jeg strømme deg for tissing inne!? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Men altså, jeg syns på en måte at det å svare på en trådstarters frustrasjon over en (sannsynligvis) noe uoppdragne mellompuddel sin biljaging, til å plutselig skulle forsvare samme metode for en kattejagende mynde, er å dra den litt langt. Dette blir jo bare tull.

Ja, det blir sikkert fryktelig tullete når man ikke får terrenget til å passe med kartet. Det spiller da overhode ingen rolle om teorien din om at "alt kan trenes på og fixes med positivitet" testes mot virkelighetens bikkjer, enten den blokkerer på bil, katt eller lyden i TVen?

Teorien din burde jo fungere åkke som - i teorien, ikke sant?

For ørtene gang. det er snakk om å avlede hunden før den blokkerer. Blokkerer den likevel, er man for nær, for treig, for tidlig ute eller gjør en annen feil.

Ja - eller så kan det faktisk være at "blokkerer" betyr "blokkerer" og at stimuliet den blokkerer på er mer fristende enn et hvert annet stimuli som eier/fører kan komme med. Jeg spør igjen - hvis jeg har en hund som gjennom årtuseners avl er finstemt til å reagere på et løpende bytte - hvilket "stimuli" kan du finne på som er godt nok til å overskygge det løpende byttet?

(Eller er det sånn at "du gjør en eller annen feil" som ikke klarer å komme på et slikt stimuli?)

Husker vi var på kurs engang der noen av lederne fortale om en schæfertulling de hadde. Han tilta på hunder flere hundre meter unna. Vel, da startet de passeringstreningen flerehundreogèn meter unna. Uka etter, flerhundreogenhalv osv. Men altså, er hunden "utrenbar" på atferd den strengt tatt ikke skulle være født med (nei, jeg vil ikke snakke mer om mynder og katter, det er bare tull), så er sannsynligheten ganske stor for at dette er atferd som har blitt forsterket av denne fantastiske biljagingen og alle dens gleder, Kanskje hunden var litt understimulert på løpefortogværetulling og siden fant den et godt alternativ, men uansett er det trenbart å etablere alternativ atferd. "Blokkeringen" er sannsynligvis selektiv hørsel, fordi innkallingen betyr slutten på moroa og det har ingenting med blokkering å gjøre.

Schæfrer som blokkerer har selektiv hørsel, men mynder som jager løpende katter er bare tull?

If you say so.

Og HVA skulle han gjort, mener du?? Løs kunne den IKKE være, og i langline fikk den i det minste beveget seg litt...

Sele, for det første. Skal jeg ikke trene spor, er jeg av de som ikke forstår hvorfor hunden absolutt skal ha langt bånd for å bevege seg. Eieren får røre seg litt selv også, så blir det mosjon på alle og vinn vinn.

*knis*

Øhhh - gidder du å forklare meg hvordan et menneske skal klare å gi en mynde i bånd den løpsutfoldelsen den trenger og har krav på for å ha det bra? Jeg har nemlig tilgode å se en person klare å ta seg avgårde over stokk og stein i 50 + kilometer i timen i en halvtime til en time om gangen. Og du mener forhåpentligvis ikke på ramme alvor at en time i trav ved siden av en sykkel er i nærheten av å være dekkende???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh - gidder du å forklare meg hvordan et menneske skal klare å gi en mynde i bånd den løpsutfoldelsen den trenger og har krav på for å ha det bra? Jeg har nemlig tilgode å se en person klare å ta seg avgårde over stokk og stein i 50 + kilometer i timen i en halvtime til en time om gangen. Og du mener forhåpentligvis ikke på ramme alvor at en time i trav ved siden av en sykkel er i nærheten av å være dekkende???

Kan du forklare meg hvordan den får dette i langline?

Nei, om en hund med slike behov ikke kan gå med sele, ville jeg tatt den til et trygt, kjent sted hvor den kunne få løpe løs.

Til Mari:

Nei, jeg har nok ikke erfaring med den "genetiske gavepakken" du mener denne puddelen har, det har du helt rett i. Men det virker som om du kjenner Fibis historie godt, og da føler jeg ikke at jeg trenger å forklare mine erfaringer noe nærmere. Fibi blokkerte. Det var ingen mulighet for å få kontakt med henne om hun hadde funnet seg et mål, og hun ryddet gjerne unna alt som kom mellom henne og målet. Når hun kom oss i forkjøpet, var det bare å vente til det hun reagerte på var ute av syn og sinn. Hennes problem var jo at når hun ikke fikk tak i det, gikk hun på oss, fortsatt uten noen mulighet for kontakt. Da tråkket man på båndet, og stod der og ventet til hun landet litt. For vi gikk alltid med hunden i bånd på steder vi visste det var mulighet for å møte "farer".

Men så snart vi lærte oss å trene preventivt, ble det helt annerledes. Jeg påstår ikke at vi alltid har klart å være konsekvente på det, og jeg sier ikke at det har vært enkelt, men det har utvilsomt fungert.

Jeg tolket ikke tilfellet til TS sin hund som så dramatisk som mange av dere andre. TS har fortalt at hunden er helt rolig når den er i bånd, altså at den ikke har mulighet til å "drepe", og det hadde vel ikke disse ekstremtilfellene dere beskriver vært?

Om jeg hadde hatt en hund som var helt rolig i bånd, ville jeg holdt den i bånd på veier hvor det var fare for å møte biler. Det er alltid skogstier, parker eller sletter i nærheten hvor det ikke finnes biler, og hunden kan få gå løs. Grinder og gjerder burde vel kunne løse problemet med barna.

Som sagt virker denne puddelen for meg langt mindre ekstrem en de verste senarioene som har kommet opp her. Og jeg beklager om jeg ikke stiller til kravene for å uttale meg, men jeg mener at å snakke for strøm, som er lovbrudd og vold, på et offentlig forum blir galt.

Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir sikkert fryktelig tullete når man ikke får terrenget til å passe med kartet. Det spiller da overhode ingen rolle om teorien din om at "alt kan trenes på og fixes med positivitet" testes mot virkelighetens bikkjer, enten den blokkerer på bil, katt eller lyden i TVen?

Teorien din burde jo fungere åkke som - i teorien, ikke sant?

Ja - eller så kan det faktisk være at "blokkerer" betyr "blokkerer" og at stimuliet den blokkerer på er mer fristende enn et hvert annet stimuli som eier/fører kan komme med. Jeg spør igjen - hvis jeg har en hund som gjennom årtuseners avl er finstemt til å reagere på et løpende bytte - hvilket "stimuli" kan du finne på som er godt nok til å overskygge det løpende byttet?

(Eller er det sånn at "du gjør en eller annen feil" som ikke klarer å komme på et slikt stimuli?)

Schæfrer som blokkerer har selektiv hørsel, men mynder som jager løpende katter er bare tull?

If you say so.

Øhhh - gidder du å forklare meg hvordan et menneske skal klare å gi en mynde i bånd den løpsutfoldelsen den trenger og har krav på for å ha det bra? Jeg har nemlig tilgode å se en person klare å ta seg avgårde over stokk og stein i 50 + kilometer i timen i en halvtime til en time om gangen. Og du mener forhåpentligvis ikke på ramme alvor at en time i trav ved siden av en sykkel er i nærheten av å være dekkende???

Schæferen blokkerte, puddelen jaget biler. Først brukte jeg eksempelet fra kurset, for så om mulig å overføre dette på den biljagende puddelen som ettere all sannsynlighet bare er uoppdragen. Til myndesaken. Jeg har ikke mynder og skal ikke ha det, men man har vel et ansvar for å forhindre at bikkja dreper katta til naboen. Alle vet at mynder jager katter, det bør den som skaffer seg en slik også gjøre. Det betyr vel ikke at alle mynder skal strømmes. Derfor ble det et dumt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare meg hvordan den får dette i langline?

Har jeg sagt at den får det i langline?

Nei, om en hund med slike behov ikke kan gå med sele, ville jeg tatt den til et trygt, kjent sted hvor den kunne få løpe løs.

Ja. Men mammaen din påsto at det var en plausibel løsning å trimme bikkja i bånd - det er DET latterlige utsagnet jeg svarte på - ikke at det var smart å mosjonere mynder i langline, hverken med halsbånd eller sele.

Som sagt virker denne puddelen for meg langt mindre ekstrem en de verste senarioene som har kommet opp her. Og jeg beklager om jeg ikke stiller til kravene for å uttale meg, men jeg mener at å snakke for strøm, som er lovbrudd og vold, på et offentlig forum blir galt.

Det er min mening.

Og på dette debattforumet er det andre som har andre meninger.

Schæferen blokkerte, puddelen jaget biler. Først brukte jeg eksempelet fra kurset, for så om mulig å overføre dette på den biljagende puddelen som ettere all sannsynlighet bare er uoppdragen. Til myndesaken. Jeg har ikke mynder og skal ikke ha det, men man har vel et ansvar for å forhindre at bikkja dreper katta til naboen. Alle vet at mynder jager katter, det bør den som skaffer seg en slik også gjøre. Det betyr vel ikke at alle mynder skal strømmes. Derfor ble det et dumt argument.

Øhhh - jeg skal verken ha puddel, gatemix fra Kreta, toller, mynde eller noenting som helst annet i hundefamilien - hva har det med saken å gjøre? "Alle vet at mynder jager katter"? Javel, mine gjorde ikke automatisk det, men det er en velkjent sak at veldig mange mynder reagerer instinktivt på bytte som beveger seg, og at de da blokkerer. Jeg har ALDRI sagt at alle mynder skal strømmes, jeg har ikke heller antydet at puddelen som jager biler skal strømmes, jeg har ganske enkelt spurt deg, som ihuga "positivist", hvilke stimuli du mener vil være hensiktsmessige å bruke når man skal trene f eks en mynde fra å jage en løpende katt (eller rådyr, eller sau).

At du blir svar skyldig er helt legitimt, for jeg tror ikke noen andre kan svare på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at den får det i langline?

Nei, det har du ikke. Men jeg hadde forstått det sånn at det var en mynde i langline det var snakk om i utgangspunktet? Trodde det var den vi snakket om, jeg.

Og på dette debattforumet er det andre som har andre meninger.

Det er jeg fullstendig klar over...

For å være helt ærlig, forstår jeg ikke helt hva du prøver å diskutere her, nå. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Jeg håper du gjør det samme med ALLE her inne som bryter båndtvangen

Folk har så sykt dobbelt moral. Det er lov å bryte loven for å slippe sin egen hund løs i skauen men å strømme den ..nei da er det plutselig viktig å følge loven.

Jeg hadde uten tvil strømmet min hund mot slik adferd.

Og det har jeg lov til å si, se bare alle som innrømmer at de bryter båndtvangen.

Mine hunder er strømmet på sau og det foregår veldig kontrollert og uten problemer.

Jeg kunne tenke meg å strømme de mot rådyr også, men det er det ingen som gjør her på Østlandet som jeg har funnet. Så jeg vurderer å gjøre det selv.

Jeg har skrevet om strøm i flere tråder, men oppsummert så deles det i to:

1) Aversjonsdressur. Her skal hunden bli redd det den strømmes mot (eks sau/bufe). Her får hunden en sterkt strøm støt. Kluet er ikke strømmen, men at hunden blir overrasket og dermed redd sauen.

2) Strøm på svak styrke som en korreksjon på avstand.

Folk får helt panikk når ordet strøm nevnes. Det er bedre at hunden får et støtt enn å bli grisebanket av eier. (eller påkjørt i dette tilfellet).

Bli med å se på når hunder strømmes mot sau og se hvordan det foregår.

Jeg er ikke for bruk av strøm til trening men som aversjonstrening er det helt greit synes jeg.

Tviler på at det er mange her på sonen som strømmer, men uten i verden er det ganske mange. Det er nok flere som bryter båndtvangen her inne enn de som har sett en strømbånd og sett bruken.

Det er ikke verre for hunden å få et støt enn å eks få kastet bånd/ball/kjetting i siden om den ikke hører. Det er ganske mange stygge dressur metoder uten "sonen" verden.

Noen klarer å trene 100% positivt, men en kan ikke forvente at alle klarer det. Det er ikke dermed sagt at man er dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mari:

Nei, jeg har nok ikke erfaring med den "genetiske gavepakken" du mener denne puddelen har, det har du helt rett i.

Jeg har ikke uttalt meg om denne puddelen jeg. Tvert i mot har jeg skrevet at jeg ikke kjenner den eller har sett den, så jeg kan ikke uttale meg om dens jaktlyst eller blokkering.

Det er litt utrolig at jeg må si det igjen, men denne tråden har altså utviklet seg fra å bare snakke om en spesifikk hund til å diskutere aversiv trening mot sterke instinkter på generell basis. Du kom med påstander at det gjelder å ta seg tid (et ti minutt her og et ti minutt der per eksempel), at det handler om kjærlighet (hvordan kan man elske noen man tukter) og at det finnes så gode alternativer.

Mine motargumenter er at ikke alle har evnen eller mulighet til å gjennomføre disse positive alternativene, at det ikke alltid handler om hverken kjærlighet, tid eller mangel på kunnskap som gjør at noen velger å bruke strøm på sin hund, og at gode intensjoner, uendelig med tid og vilje til å jobbe ikke alltid er NOK for å komme i mål. For å gjøre tankerekken min forståelig brukte jeg min egen hund, Töddel, som hadde en vanvittig og instinktivt jaktlyst. En jaktlyst som jeg, på tross av min kunnskap, min omsorg, min tid og min erfaring, ikke hadde sjangs til å få under kontroll. Hverken med positive metoder eller tafatte forsøk på straff (jeg suger til å bruke planlagt straff). Så hva var det jeg gjorde galt? Tror du ikke jeg visste hvilke forsterkere som fungerte på Töddel? Tror du ikke jeg visste hvilke stimuli som trigget hans jaktlyst? Hadde jeg ikke vilje nok? Tid til overs? Jeg tør helt ærlig påstå, none of the above.

Forstår du argumentasjonsrekken min bedre nå?

Fibi blokkerte. Det var ingen mulighet for å få kontakt med henne om hun hadde funnet seg et mål, og hun ryddet gjerne unna alt som kom mellom henne og målet.

Og det du ikke forstår er at du ikke kan sammenligne en hund som viser lært atferd, hvis blokkering er et resultat av en rekke valg som etterhvert har dannet en atferdskjede, med en hund som er født med en jaktlyst som hverken er viljestyrt eller mulig å forutse. En jaktlyst som er umiddelbar og perfekt fra første gang den blir utsatt for det spesifikke stimuli. Vi snakker ikke om lært atferd, den er ikke et resultat av erfaringer. Den er genetisk, hardwired, og har veldig lav plastisitet.

Det er poenget mitt. Før man har hatt en slik hund mellom hendene, sett hvordan det faktisk er forskjell på blokkering og blokkering, så kan man ikke uttale seg så mye om hvordan man effektivt kan trene den type atferd vekk. Og akkurat det er alfa og omega, IA, og det er sagt i beste mening. Det spiller ikke noen rolle hvor mye erfaring du har med fryktaggressiv og nervete hund, når du står foran en nervesterk og selvsikker hund som viser en helt annen type problematferd. Apples and oranges. To helt forskjellige ting. Begge nyttige erfaringer man kan lære mye av, men de går ikke dermed sagt under samme kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Pan: Du må gjerne anmelde meg, for jeg har brukt strøm på min hund i averesjonstrening. Utstyret var kjøpt i Tyskland, så du får desverre ikke tatt noen forhandler på det. At dette også foregikk før bruk av strømhalsbånd var lovregulert er vel også en uvesentlighet.

Ja jeg strømmet min hund i averesjon, nei hunden var ikke redd, ikke tok den skade av det. Jaggu sluttet hun også med adferden. En gang fikk hun strøm og har til dd ikke gjentatt den handlingen. Jeg er ganske sikker på at det var langt mindre mishandling av hunden, enn at jeg skulle forebygget handlingen i 8 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Du må gjerne anmelde meg,

Gråtass. Jeg hadde nettopp fått det litt på avstand, nå må jeg tisse igjen. Pan, the intarwebz cop. Åh, hvor jeg forbanner signaturgrensene på sonen, hele det brannrøde innlegget er bare så signaturverdig.

Jeg tror jeg aldri kan svare Pan igjen uten å åpne med "pass deg, ellers så anmelder jeg deg!". :lol:

Ok, det var det siste jeg skal skrive om det. Jeg lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Jeg håper du gjør det samme med ALLE her inne som bryter båndtvangen

Jeg velger mine kamper med omhu. Båndtvangen er ikke noe jeg vil kjempe for akkurat.

Folk har så sykt dobbelt moral. Det er lov å bryte loven for å slippe sin egen hund løs i skauen men å strømme den ..nei da er det plutselig viktig å følge loven.

Det tjener til hundens beste å bryte båndtvangen, og det tjener til hundens beste å følge regler vedrørende bruk av elektrisitet i trening.

Når det gjelder båndtvangen bryter jeg den selv hver eneste dag fra 1. april til og med 20. august..

Jeg har også blitt tatt for det, og saken er enda ikke avklart.

Jeg bryter dog ikke båndtvangen i områder der det kan antas å være til fare for vilt eller beitende dyr.

Jeg hadde uten tvil strømmet min hund mot slik adferd.

Og det har jeg lov til å si, se bare alle som innrømmer at de bryter båndtvangen.

Å si det er helt greit, men å gjennomføre det er straffbart, og kan straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Mine hunder er strømmet på sau og det foregår veldig kontrollert og uten problemer.

Jeg kunne tenke meg å strømme de mot rådyr også, men det er det ingen som gjør her på Østlandet som jeg har funnet. Så jeg vurderer å gjøre det selv.

Da kan du jo bare ta et kurs i regi av NJFF, så kan du selv bli autorisert til å bedrive slik trening.

Jeg har skrevet om strøm i flere tråder, men oppsummert så deles det i to:

1) Aversjonsdressur. Her skal hunden bli redd det den strømmes mot (eks sau/bufe). Her får hunden en sterkt strøm støt. Kluet er ikke strømmen, men at hunden blir overrasket og dermed redd sauen.

2) Strøm på svak styrke som en korreksjon på avstand.

Begge deler er omfattet av loven.

Når det gjelder mine hunder har jeg gitt de en dose med aversjonsdressur mot sau, og de går begge i en pen bue rundt sauen når vi møter de..

Jeg har ikke brukt strøm.

Folk får helt panikk når ordet strøm nevnes. Det er bedre at hunden får et støtt enn å bli grisebanket av eier. (eller påkjørt i dette tilfellet).

Bli med å se på når hunder strømmes mot sau og se hvordan det foregår.

Ellers kan dere bare sjekke ut videoene her:

http://www.canis.no/gensider.php?gid=207&mid=399&s=4

Det er ikke verre for hunden å få et støt enn å eks få kastet bånd/ball/kjetting i siden om den ikke hører. Det er ganske mange stygge dressur metoder uten "sonen" verden.

Noen klarer å trene 100% positivt, men en kan ikke forvente at alle klarer det. Det er ikke dermed sagt at man er dårligere.

Å bryte loven ved å bruke torturmidler på hunden er altså ikke galt i følge deg.. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Mari, jeg er enig i det meste det sier, og det har jeg vært hele veien. Når det gjelder ekstremtilfeller. Men jeg tror ikke denne puddelen er et slikt tilfelle. Og det kommer jeg ikke til å tro at den er før eier selv forteller at den er det, eller noen viser meg et poeng jeg har klart å overse. Som nevnt, den er helt rolig så snart den er i bånd, og da vil jeg ikke kalle det ekstrem jaktlyst.

Alt jeg har sagt har vært rettet til trådstarter, ikke til eiere av hunder med ekstreme jaktlyster og blokkeringer. Det har vært ment som gode råd, ikke som fasitsvar. Jeg ser at tråden har utviklet seg, trådstarter har til og med forsvunnet ut av bildet. Men det hadde den ikke da jeg uttalte meg de første gangene.

Om jeg skulle ha rett i at hunden er mindre ekstrem og mulig å jobbe med, vil jeg si at det finnes alternativer.

Jeg har ikke grunnlag for å diskutere disse ekstreme jaktlystene generelt, men en mellompuddel som jager biler mener jeg at jeg måtte få uttale meg om. Det er det jeg har gjort hele veien, Mari, det var ikke på min oppfordring at denne tråden utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger mine kamper med omhu. Båndtvangen er ikke noe jeg vil kjempe for akkurat.

Nei så klart. Om hunder jager og skader vilt spiller jo ingen rolle, det viktige er jo at hunden får løpe løs. For alle her inne "vet" jo at det ikke går ann å trene hunden på annen måte enn å la den løpe løs. Men TS skal ha sin hund i bånd hele tiden fordi ....

Når det gjelder båndtvangen bryter jeg den selv hver eneste dag fra 1. april til og med 20. august..

Jeg har også blitt tatt for det, og saken er enda ikke avklart.

Jeg bryter dog ikke båndtvangen i områder der det kan antas å være til fare for vilt eller beitende dyr.

Å si det er helt greit, men å gjennomføre det er straffbart, og kan straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år.

Her sier du selv at du bryter loven og tar den risikoen. Hvorfor kan ikke TS gjøre akkurat det samme, bare med strøm?

Når det gjelder mine hunder har jeg gitt de en dose med aversjonsdressur mot sau, og de går begge i en pen bue rundt sauen når vi møter de..

Jeg har ikke brukt strøm.

Fint for deg da. Mine hunder holder seg også unna sauer.

Å bryte loven ved å bruke torturmidler på hunden er altså ikke galt i følge deg.. Herlig!

Jeg synes det å bryte loven, om det er båndtvang eller strøm er et fett!

Du sier jo selv at det er greit å bryte loven så lenge man kan ta straffen - se ditt eget svar lengre opp. Like herlig det!

Det er mer tortur for en fugleunge, rådyr kalv å bli jaget/drept av en løs hund kontra et støt av strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari, jeg er enig i det meste det sier, og det har jeg vært hele veien. Når det gjelder ekstremtilfeller. Men jeg tror ikke denne puddelen er et slikt tilfelle. Og det kommer jeg ikke til å tro at den er før eier selv forteller at den er det, eller noen viser meg et poeng jeg har klart å overse. Som nevnt, den er helt rolig så snart den er i bånd, og da vil jeg ikke kalle det ekstrem jaktlyst.

Alt jeg har sagt har vært rettet til trådstarter, ikke til eiere av hunder med ekstreme jaktlyster og blokkeringer. Det har vært ment som gode råd, ikke som fasitsvar. Jeg ser at tråden har utviklet seg, trådstarter har til og med forsvunnet ut av bildet. Men det hadde den ikke da jeg uttalte meg de første gangene.

Om jeg skulle ha rett i at hunden er mindre ekstrem og mulig å jobbe med, vil jeg si at det finnes alternativer.

Jeg har ikke grunnlag for å diskutere disse ekstreme jaktlystene generelt, men en mellompuddel som jager biler mener jeg at jeg måtte få uttale meg om. Det er det jeg har gjort hele veien, Mari, det var ikke på min oppfordring at denne tråden utviklet seg.

IA, dette er allerede fra det første innlegget hvor jeg quotet deg: "Alt dette mer generelt og gjelder ikke nødvendigvis i dette tilfelle selvsagt. Jeg kjenner ikke trådstarters hund eller situasjon."

Det er åpenbart at jeg da har tatt diskusjonen videre og at jeg bør kunne regne med at du diskuterer på samme premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei så klart. Om hunder jager og skader vilt spiller jo ingen rolle, det viktige er jo at hunden får løpe løs. For alle her inne "vet" jo at det ikke går ann å trene hunden på annen måte enn å la den løpe løs. Men TS skal ha sin hund i bånd hele tiden fordi ....

Hund som er løs skal følges og kontrolleres på aktsom måte.

Her sier du selv at du bryter loven og tar den risikoen. Hvorfor kan ikke TS gjøre akkurat det samme, bare med strøm?

Jeg bryter loven fordi det gir mine hunder noe positivt.

Å torturere en hund gir IKKE hunden noe positivt.

Jeg synes det å bryte loven, om det er båndtvang eller strøm er et fett!

Du sier jo selv at det er greit å bryte loven så lenge man kan ta straffen - se ditt eget svar lengre opp. Like herlig det!

Det er mer tortur for en fugleunge, rådyr kalv å bli jaget/drept av en løs hund kontra et støt av strøm.

Du leser nå jaggu mitt innlegg som fanden leser bibelen og da.

Kan du forsøke på nytt? Jeg ser jeg burde formulert meg enda litt mer presist..

Jeg antok at mitt sitat nedenfor var bra nok jeg, så godt som jeg tror om andre.

Jeg sier heller ikke at det er greit å bryte loven så lenge man kan ta straffen, tvert imot. Saken er fortsatt ikke avklart, altså er det et forhold som fortsatt pågår.

Jeg bestrider grunnlaget for å ilegge meg forelegg, og kjemper for å bli frikjent for å ha latt min hund være løs i et område der den ikke var til fare for vilt eller beitende dyr.

Jeg kjemper faktisk for å endre på lovverket slik at hunden lovlig kan være løs i byen hele året, og støtter fortsatt båndtvangen i perifere strøk og utmark.

Hvordan andre forholder seg til båndtvangen bruker jeg ikke særlig med energi på, når det gjelder torturering av hunder derimot er det noe jeg har valgt å bruke tid og krefter på.

Jeg bryter dog ikke båndtvangen i områder der det kan antas å være til fare for vilt eller beitende dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund som er løs skal følges og kontrolleres på aktsom måte.

Bortsett fra i båndtvangstiden, da skal hunden enten være forsvarlig innegjerdet eller føres i bånd.

Jeg bryter loven fordi det gir mine hunder noe positivt.

Å torturere en hund gir IKKE hunden noe positivt.

Å treffe en bil i fart gir ikke hunden noe positivt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter loven fordi det gir mine hunder noe positivt.

Å torturere en hund gir IKKE hunden noe positivt.

En hund som kan skade seg selv eller andre blir tilført noe positivt i form av frihet eller i ytterste konsekvens livet, om den blir fratatt muligheten til å gjøre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra i båndtvangstiden, da skal hunden enten være forsvarlig innegjerdet eller føres i bånd.

Å treffe en bil i fart gir ikke hunden noe positivt det heller.

Begge deler er korrekt.

Jeg mener dog at hundelovens bestemmelser rundt båndtvang delvis er ulovlige. Og har derfor valgt å ikke vedta forelegget jeg har fått for brudd på båndtvangen, altså et lovbrudd jeg mener er et lovbrudd kun fordi loven er ulovlig.

En hund som kan skade seg selv eller andre blir tilført noe positivt i form av frihet eller i ytterste konsekvens livet, om den blir fratatt muligheten til å gjøre skade.

Akkurat derfor har eieren muligheten til å bruke bånd på bikkja si.

Alternativt kan jo eieren også fokusere litt mer på hunden og bruke tid og krefter på den.

Selv om det beste nok er omplassering, med tanke på at de ungene krever så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IA, dette er allerede fra det første innlegget hvor jeg quotet deg: "Alt dette mer generelt og gjelder ikke nødvendigvis i dette tilfelle selvsagt. Jeg kjenner ikke trådstarters hund eller situasjon."

Det er åpenbart at jeg da har tatt diskusjonen videre og at jeg bør kunne regne med at du diskuterer på samme premisser.

Da er det vel bare å rødme og beklage så ydmykt jeg kan for at jeg overså/glemte det...

Men jeg må få si at jeg synes denne utviklingen i en tråd om en mellompuddel som jager hunder når den er løs er litt vel stor og overdramatisk. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er korrekt.

Jeg mener dog at hundelovens bestemmelser rundt båndtvang delvis er ulovlige. Og har derfor valgt å ikke vedta forelegget jeg har fått for brudd på båndtvangen, altså et lovbrudd jeg mener er et lovbrudd kun fordi loven er ulovlig.

Akkurat derfor har eieren muligheten til å bruke bånd på bikkja si.

Alternativt kan jo eieren også fokusere litt mer på hunden og bruke tid og krefter på den.

Selv om det beste nok er omplassering, med tanke på at de ungene krever så mye.

Så det er bedre at hunden dømmes et liv i bånd enn at den kan få mulighet til å løpe løs? Og at man unngår en mulig ulykke med skade på både hund og folk?

Snedig hvordan dette skal være en fanesak i disse tider hvor det å sperre hunden inne i små bur i 8-16 timer daglig er så populært... Men man må jo så klart velge sine kamper med omhu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Du mener at du kan selv bestemme om du vil følge en lov eller ikke, mens andre SKAL følge loven, nettopp fordi det er loven? Vel, hadde jeg vært deg, hadde jeg selv fulgt loven før jeg hadde belært andre om å følge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til fullt navn og adresse (sleng gjerne med fødselsdato og..) samt tid og sted for treningen.

Hundens navn og alder er også bra å få.

Denne informasjonen vil bli brukt som et ledd i arbeid for å få slutt på salg av slikt utstyr og anmeldelse må påregnes.

OMG.... *dævver av latter*

Å herre jesus og jemini. Går det an å bli større dramaqueen eller? Dagens opptur og en ærlig og hjertelig lol fra min side! :lol:

...og er ikke alene *ler enda mer*

Å gud, jeg måtte bare innom en gang til... Med stor, rød og dramatisk skrift faktisk. That's some funny shi!t right there! Priceless.

*nikke*

Nei nei nei, kjære Trulte! I'm gonna sue your asses!-'tuden... Jeg blir helt tom for ord... Jeg vet ikke hvor trådstarter ble av, men bare det ene innlegget er verdt tusen vekkskremte brukere. At det går an å være så stappfull av win og stappfull av fail på en gang liksom. Det er bare helt vilt morsomt! Seriøst, jeg må gå å tisse ellers går det helt galt!

*humre*

Gråtass. Jeg hadde nettopp fått det litt på avstand, nå må jeg tisse igjen. Pan, the intarwebz cop. Åh, hvor jeg forbanner signaturgrensene på sonen, hele det brannrøde innlegget er bare så signaturverdig.

Jeg tror jeg aldri kan svare Pan igjen uten å åpne med "pass deg, ellers så anmelder jeg deg!". :lol:

Ok, det var det siste jeg skal skrive om det. Jeg lover.

:D

Jeg bryter loven fordi det gir mine hunder noe positivt.

Å bli påkjørt og drept er jo så mye mer positivt.... smertefritt sikkert, og med rett eier så er det slett ikke tortur å måtte gå gjennom måneder med smerter og operasjoner om den mot formodning skulle overleve møtet med bilen... Det scenarioet er jo både positivt for hunden og måneder med smerter er jo ikke tortur eller ikke. (ironi)

Å treffe en bil i fart gir ikke hunden noe positivt det heller.

Alle dyrene lekte i hage, untatt kattten - den lå flat på E18.... - gøy det vel

...vel, jeg har eid en hund som har blitt strømmet for sau - utover det har jeg hverken eid, vurdert å kjøpe eller hatt befatning med strømhalsbånd. Så jeg kan ikke hive meg på å oute megselv som storbruker av elektriske innretninger. Jeg er allikevel ikke i tvil - om jeg hadde en hund av min første groenedaels kaliber når det gjaldt jaktlyst og jaktobjektet til bikkja var bil - så hadde jeg lett blitt lovbryter for å redde bikkjas liv. Ingen tvil om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bedre at hunden dømmes et liv i bånd enn at den kan få mulighet til å løpe løs? Og at man unngår en mulig ulykke med skade på både hund og folk?

Snedig hvordan dette skal være en fanesak i disse tider hvor det å sperre hunden inne i små bur i 8-16 timer daglig er så populært...

Å trekke slike paralleller får stå for din regning.

Hunden kan fint være på områder som er forsvarlig inngjerdet uten bånd, og sannsynligvis også i skauen vil jeg tro. (Motorisert ferdsel i utmark er jo som kjent ikke lov i Norge)

Pan: Du mener at du kan selv bestemme om du vil følge en lov eller ikke, mens andre SKAL følge loven, nettopp fordi det er loven? Vel, hadde jeg vært deg, hadde jeg selv fulgt loven før jeg hadde belært andre om å følge den.

Det er ferie forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
    • Gøy at du er svak for de svarte ☺️ Her er nok brun favorittfargen. Men jeg har alltid sagt at en god hund har ingen farge. Håper dog han arver fargen til pappan 😍   Noen bilder tatt av en venninne i går ☺️  
×
×
  • Opprett ny...