Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Å bli påkjørt og drept er jo så mye mer positivt.... smertefritt sikkert, og med rett eier så er det slett ikke tortur å måtte gå gjennom måneder med smerter og operasjoner om den mot formodning skulle overleve møtet med bilen... Det scenarioet er jo både positivt for hunden og måneder med smerter er jo ikke tortur eller ikke. (ironi)

Dette er det eierens ansvar å unngå at skjer. Altså er nok bånd løsningen for den aktuelle hunden.

Det blir neppe den eneste hunden i landet som alltid må gå i bånd..

...vel, jeg har eid en hund som har blitt strømmet for sau - utover det har jeg hverken eid, vurdert å kjøpe eller hatt befatning med strømhalsbånd. Så jeg kan ikke hive meg på å oute megselv som storbruker av elektriske innretninger. Jeg er allikevel ikke i tvil - om jeg hadde en hund av min første groenedaels kaliber når det gjaldt jaktlyst og jaktobjektet til bikkja var bil - så hadde jeg lett blitt lovbryter for å redde bikkjas liv. Ingen tvil om det...

Kanskje du i tilfelle burde vurdert å avvikle ditt hundehold og heller ha hamster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Pan: Du mener at du kan selv bestemme om du vil følge en lov eller ikke, mens andre SKAL følge loven, nettopp fordi det er loven? Vel, hadde jeg vært deg, hadde jeg selv fulgt loven før jeg hadde belært andre om å følge den.

Siljus, selvfølgelig skal ikke Pan følge loven! Hvor tar du det fra? De lovene h*n opponerer mot er totalt meningsløse. Egentlig så er de ikke lover engang. De er bare tulleord i tullesammenhenger for tullinger! Ingen skal ihvertfall få meg til å tro at fugler i hekketiden, drektig vilt eller elg- og rovdyrkalver lider noen nød av å bli jaget gjennom skogen av noen løsbikkjer. Og hvis det mot formodning var litt pyton for disse villdyra å bli skremt og sprengt til døde av en hund eller to i fri dressur, så gjør det ingenting - for bikkjenes velferd er laaaaangt viktigere enn alle andre levende veseners.

Det må da være klart som blekk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siljus, selvfølgelig skal ikke Pan følge loven! Hvor tar du det fra? De lovene h*n opponerer mot er totalt meningsløse. Ingen skal ihvertfall få meg til å tro at fugler i hekketiden, drektig vilt eller elg- og rovdyrkalver lider noen nød av å bli jaget gjennom skogen av noen løsbikkjer. Og hvis det mot formodning var litt pyton for disse villdyra å bli skremt og sprengt til døde av en hund eller to i fri dressur, så gjør det ingenting - for bikkjenes velferd er laaaaangt viktigere enn alle andre levende veseners.

Det må da være klart som blekk! :lol:

Hvor får du det fra at mine hunder får anledning til å jage fugler, drektige vilt, eller kalver i skogen?

Mine hunder er i tiden med båndtvang kun løse på områder der det ikke er sannsynlig at det er vilt eller beitedyr.

Hvor mange ganger må jeg presisere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tjener til hundens beste å bryte båndtvangen, og det tjener til hundens beste å følge regler vedrørende bruk av elektrisitet i trening.

Når det gjelder båndtvangen bryter jeg den selv hver eneste dag fra 1. april til og med 20. august..

Jeg har også blitt tatt for det, og saken er enda ikke avklart.

Jeg bryter dog ikke båndtvangen i områder der det kan antas å være til fare for vilt eller beitende dyr.

OMG!! Dobbeltmoralens vokter *Hill hill*.

Jeg mener dog at hundelovens bestemmelser rundt båndtvang delvis er ulovlige. Og har derfor valgt å ikke vedta forelegget jeg har fått for brudd på båndtvangen, altså et lovbrudd jeg mener er et lovbrudd kun fordi loven er ulovlig.

Hva en liten hobbyjurist MENER er vel temmelig irrelevant, eller hur? Loven er jo klinkende klar, den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du det fra at mine hunder får anledning til å jage fugler, drektige vilt, eller kalver i skogen?

Mine hunder er i tiden med båndtvang kun løse på områder der det ikke er sannsynlig at det er vilt eller beitedyr.

Hvor mange ganger må jeg presisere det?

Du behøver ikke presisere en d**tt til meg - du har antagelig hendene fulle med å forklare politiet at "det ikke er sannsynlig at det er vilt eller beitedyr" der du har latt dyra dine løpe løs i båndtvangstida. :lol:

Jeg ler så jeg griner. :lol:

OMG! Dobbeltmoralens vokter *Hill hill*.

Hva en liten hobbyjurist MENER er vel temmelig irrelevant, eller hur? Loven er jo klinkende klar, den.

Siri, loven er jo ikke engang en lov! :lol: Skjønner du ikke´no, du a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siljus, selvfølgelig skal ikke Pan følge loven! Hvor tar du det fra? De lovene h*n opponerer mot er totalt meningsløse. Egentlig så er de ikke lover engang. De er bare tulleord i tullesammenhenger for tullinger! Ingen skal ihvertfall få meg til å tro at fugler i hekketiden, drektig vilt eller elg- og rovdyrkalver lider noen nød av å bli jaget gjennom skogen av noen løsbikkjer. Og hvis det mot formodning var litt pyton for disse villdyra å bli skremt og sprengt til døde av en hund eller to i fri dressur, så gjør det ingenting - for bikkjenes velferd er laaaaangt viktigere enn alle andre levende veseners.

Det må da være klart som blekk! :lol:

:lol: :lol: Sant nok!

Og til Pan.. Hva du mener om loven er meg revnende likegyldig. Loven er loven, den skal følges. Så før du begynner å følge den selv, forslår jeg at du roer ned internettpoliti-tendensene dine ett hakk eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en liten hobbyjurist MENER er vel temmelig irrelevant, eller hur? Loven er jo klinkende klar, den.

Nå er det ingen hobbyjurist som fører saken..

Du behøver ikke presisere en d**tt til meg - du har antagelig hendene fulle med å forklare politiet at "det ikke er sannsynlig at det er vilt eller beitedyr" der du har latt dyra dine løpe løs i båndtvangstida. :lol:

Jeg ler så jeg griner. :lol:

Kan du fortelle meg hva problemet er med å ha en løs hund i Oslo sentrum? Hvilket vilt vil den forstyrre? Bakkehekkende fugler? Duer? Elg? Moskus?

Som jeg har sagt tidligere vil den elgen som kommer seg inn dit jeg ble stoppet faktisk bli avlivet av viltnemda uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Pan.. Hva du mener om loven er meg revnende likegyldig. Loven er loven, den skal følges. Så før du begynner å følge den selv, forslår jeg at du roer ned internettpoliti-tendensene dine ett hakk eller to.

Du må gjerne foreslå hva du vil for min del.

Den aktuelle bestemmelsen i loven er faktisk ulovlig, og det vil jeg stå på inntil rettsvesenet har sagt noe annet.

Jeg holder meg for god til å torturere hundene mine, men jeg forstår at sonen-folk flest synes torturmidler til hund er helt greit..

Dere kan jo stikke hit en tur:

http://www.breens-jaktutstyr.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_41&products_id=93

Med den kan dere simultantorturere hundene deres, det tenker jeg dere vil sette pris på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, jeg kunne betalt så j*vlig mye penger for å se den furteleppa som hang over tastaturet når det innlegget ble skrevet. Jeg kan nesten se det for meg. Purpurrød og skinnhellig, med et slør av selvfornektelse. Hall of fame materiale folkens. hall. of. fame. :heart:

IA, dette er en klassisk diskusjon. Aversiver er en het potet og har vært det i mange år. Det er helt naturlig at tråden blir lang og full av sterke meninger. Men det er ikke noe å ta personlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen hobbyjurist som fører saken..

Nei, det er vel Brynjar Meling :lol:

Kan du fortelle meg hva problemet er med å ha en løs hund i Oslo sentrum? Hvilket vilt vil den forstyrre? Bakkehekkende fugler? Duer? Elg? Moskus?

Jeg ser ingen problemer med å ha hunder løs der det ikke er båndtvang.

Du må gjerne foreslå hva du vil for min del.

Den aktuelle bestemmelsen i loven er faktisk ulovlig, og det vil jeg stå på inntil rettsvesenet har sagt noe annet.

Jaha. Hvis meg hvor det står at bestemmelsen i loven er ulovlig.

Dere kan jo stikke hit en tur:

http://www.breens-ja...&products_id=93

Med den kan dere simultantorturere hundene deres, det tenker jeg dere vil sette pris på..

Tror du disse drittsekkene på Sonen nøyer seg med simultantortur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang innkalling så trener jeg henne med sukkersøt stemme og godbiter...funke fint det, sålenge det ikke er biler der. Hun er VELDIG knyttet til meg når vi er på tur, går løs overalt i fjellet og slik, å er helv ved meg hele tiden...hun pleier å springe litt foran, kommer til meg hele tiden.

Jeg tror at for å få en knallbra innkalling så kommer du ikke langt med sukkersøt stemme og godis ;)

Kjør på med action og lek når hunden kommer stormende mot deg! Jeg ser ut som en tulling når vi har trent innkalling... nytter ikke med godis her når forstyrrelsene er som verst.

Huff,håper du får orden på den biljagingen... det er ivertfall veldig selvforsterkende adferd... jo mer hun får sjangsen jo værre blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund som er vill etter fugler. Hun blokkerer, sikler og har skikkelig skikkelig lyst å drepe de små med vinger.

Saken er enkel: Hun er aldri løs! Hun går i bånd, alltid, bortsett fra på innegjerda plasser, eller her hjemme i hagen. For meg er det ikke egentlig ett problem, vi har funnet løsninger som fungerer, men jeg ser helt klart frustrasjonen din, å saken din er litt annerledes enn min, min ville drept en fugl, hvilket er gale nok det, din setter seg selv og andre i fare.

Når min hund blokkerer, responderer jeg meg å springe alt jeg kan motsatt vei, å etter en liten stund når hunden er ute av blokkeringsmodus, blir hun skikkelig frustrert når jeg ikke er å finne. Etter ett par kontrollerte situasjoner, har hun nå funnet ut at "hvis jeg blokkerer, blir mamma borte", å det er tydeligvis ikke ønskelig fra hennes side, å nå den senere tid, har jeg sett mindre og mindre til blokkeringen i møte av fugler. Vi har også bevisst gått inn for å trene passering av fugler, å ingen plass er bedre å gjøre det på enn stranden hvor det finnes en million måker som både står på bakken, og flyr rundt oss. Jeg klikkertrener, og hver gang hun viser minste tegn til fokus på meg, er det klikk å godbit. Det har tatt lang tid, men det er søren meg verdt det!

Prøv å lær hunden din kontakt. Ta henne med deg, bruk strup om nødvendig, hvis du er redd hunden skal komme ut av båndet. Gå langs veien, ha med deg attraktive godbiter, å tren - tren - tren! Gi hunden din positive erfaringer på veien, vis at DU er kulere enn bilene, vis at DU er verdt å bruke tid på! JOBB MED HUNDEN! Få noen til å hjelpe deg å trene med bil etter hvert, jobb med godbiter, å kontakt!

Jeg tror du kommer mye lengre om du kan lære hunden kontakt, at hun skal ha fokus på deg. Det er det første mine hunder lærer som valp, at mamma er kulere enn noe annet i verden, å JEG er verdt å bruke tid på. Jeg har feilet, men jeg prøver stadig nye ting, å kommer hele veien ett skritt nærmere en løsning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok sonens brukere du bør følge med argusøyne,Pan. Vi er verstingene. Om du får samlet sammen alle PM du har fått til nå og sender de avgårde til rette instanser så tror jeg nok at din kamp mot strømhalsbånd er så godt som vunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kanskje du i tilfelle burde vurdert å avvikle ditt hundehold og heller ha hamster..

Why?

Fordi jeg som 21-åring lot meg overtale til å ta sauerenhetsbevis på min første hund? ( i 1990), og fordi jeg etter den tid hverken har hatt behov for eller følt noen trang til å gjenta det?

Enlighten me liksom...

Men ja - om jeg hadde hatt en hund hvis jaktlyst var av en slik karakter at den ville kunne skade seg selv eller andre i jaktrusen så ville jeg fortsatt vurdert strøm. Heldigvis har jeg pr. i dag flere egg i kurven slik at jeg nok skal klare å avverge slikt før det går for langt - men igjen - jeg ville ikke nølt om det stod om å redde hundens liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det eierens ansvar å unngå at skjer. Altså er nok bånd løsningen for den aktuelle hunden.

Det blir neppe den eneste hunden i landet som alltid må gå i bånd..

Er det slike holdninger du har? Du tenker ikke på enkeltindividet fordi mange andre hunder også lever et liv i bånd? Okei, du mener at tydeligvis at det er greit å la hunden alltid gå i bånd, men du føler allikevel at dine må gå løse under båndtvangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere slår ikke meg; jeg er FOR strøm i gitte tilfeller (som f.eks. når man skal få gubben til å gjøre husarbeide), og nå gikk jaggu bikkjene å la seg i det minste bilburet...og jeg får dem ikke ut igjen...kan visst bare avlevere begge to til avliving eller omplassering...jeg burde jo aldri hatt hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund som blokkerer fullstendig på traktorer. Jeg har inngjerdet hage og lufter han langs veien i bånd så sjelden det er noe problem der jeg bor (men han er stor og sterk og det er litt av en jobb å holde han igjen når traktoren passerer oss på veien). En gang klarte han også å kaste seg mot porten så den gikk opp. Hadde ikke bonden vært kjapp på bremsen så hadde nok ikke den forbeinte levd i dag, for han går etter de digre traktorjulene... Men det har allikevel aldri falt meg inn at strøm er nødvendig eller en god løsning for å få bukt med problemet. I stedet har jeg tro på å få kontroll på traktor-"hatet" hans med annen og mer positiv trening. Ser allerede nå at han er mer kontrollerbar i traktor-situasjoner enn han var før. Ikke fordi jeg har trent direkte på slike møte-situasjoner (jeg er både lat og treg dessverre) men fordi han er blitt mer "treningsklok" grunnet annen trening (generell innkallings og kontakt-trening, lydighetstrening etc). Jo bedre team vi er og jo mer erfaring han har i å kontrollere seg selv (det er det hunden lærer ved bruk av klikkertrening og doggiezen) jo mindre blokkert blir han også mht til traktorer.

Nå kan jeg uten problemer kalle han inn fra hagen selv om traktoren bare er ti-femten meter unna på jordet utenfor huset mitt, tidligere hørte han ikke på meg om traktoren var hundre meter unna... Så klart det går å få kontroll uten aversiver, selv på en hund som er splitter pine gal og blokkerer som bare det. Problemet med slike tråder som dette er at folk gir uttrykk for at strøm og andre sterke aversive metoder er den eneste løsningen som hjelper i såkalt håpløse tilfeller. Som om det ikke finnes alternativer som kan ha lik eller til og med bedre effekt.

Men bare for å nevne det med mynder og kattejakt eller polarhunder og sau: Det finnes enkelte hundetyper/raser som er såpass ekstreme i jaktlysten sin at det ikke engang er hensiktsmessig å prøve å avvenne dem å jakte, verken med positive eller "slemmere" metoder. Man strømmer da f.eks IKKE en polarhund mot sau, det ville være direkte dyreplageri. Man holder den under kontroll i stedet, enten i hundegård eller i bånd. Har hørt om noen som en gang prøvde å strømme (var det en malamute tro?) mot sau. Det som skjedde var at hunden hylte og skreik for hvert eneste støt men fortsatt likevel å jage. Et godt eksempel på at strøm ikke er noe universalmiddel som hjelper på alle ekstreme adferder.

Før jeg visste bedre (den gangen jeg var myyye yngre) hadde jeg en BC-tispe som var både litt for selvstendig for min smak og litt for interessert i vilt og sau. Jeg bodde i grisgrendt strøk med mye sau i skauen og tenkte det ville være smart å strømme henne mot sau så ville jeg bli kvitt det problemet og ville kunne lufte henne løs i skog og mark uten å være bekymret for evt sauetragedier. Det jeg ikke tenkte på er at en rasetypisk BC kan ha like mye jaktlyst og intensitet som en polarhund, det kalles bare gjeterinstinkt i stedet :-). Det så visstnok ut som min BC lærte det hun skulle av de støtene hun fikk i sauehagen (sluttet å jage der og da og unngikk sauen). Men neste gang hun møtte sau, og resten av sitt liv var hun fortsatt like intenst opptatt av dem og viste ingen synlige tegn til redsel. Det er en annen downside med strøm; man er faktisk ikke garantert at adferden er terminert for resten av hundens liv. Det er så mye som skal klaffe for at effekten skal bli akkurat som man vil ha den, uten bivirkninger. Og er instinktet eller driftene eller hva man vil kalle det sterke nok så er det å strømme direkte dyreplageri. Det er like meningsløst som om man skulle banke opp en hund fordi den snuser i bakken eller klør seg bak øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen tuller med meg når jeg skal skrive innlegg, men jeg prøver..

Jeg klikkertrener og er burmotstander (ikke at jeg skjønner hva det har med denne saken å gjøre, å bure en hund inne store deler av dens liv er SELVFØLGELIG mye verre enn å gi den et par karameller for å hindre den i fra å være suicidal) og jeg kan lett se for meg at strøm kunne vært et godt alternativ i dette tilfellet. Upersonlig straff er ikke bare virkningsfullt på jakt, men det er også noe med at det aldri forbindes med føreren.

Nå er ikke strøm lov. Punktum.

Men som et alternativ ville jeg prøvd å få opplæring i bruk av skramleboks. Jeg brukte dette - for mange år siden, før jeg ble "positiv" - på en JRT som var helt tullat etter å jage rotter langs Akerselva (surprise). Han er også helt komplett idiot etter ball, drakamp etc - selv nå i en alder av snart 13 - men det kunne selvfølgelig ikke sammenlignes med å jage real - life rotter som han var avlet for å jakte og drepe. Løsningen ble å rett og slett kyle en tom polstret dorull fylt opp med mynt, små muttere etc rett i stumpen på hunden i det den gikk inn i jaktmodus (helst før). Da ble det slutt.. Den koblet det ikke opp mot oss, den fikk ikke direkte vondt (jeg er klønete jente og kaster ikke hardt), men den skvatt noe voldsomt og ble redd. Vi kalte den til oss og trøstet...

Det er ikke pent, og jeg ville ALDRI gjort det mot rottejakt igjen, men mot biljakt ville jeg vurdert det. For oss kunne alternativet selvfølgelig vært å ha hunden i bånd i bykjernen, (han stakk av fra oss for å løpe oppover Akerselva med en gang vi slapp han løs på østkanten hvor vi bodde, det var skummelt for det er endel trafikk der) men på den tiden var jeg litt "gammeldags". Jeg fikk opplæring i hvordan jeg brukte den på hundeskolen jeg gikk på kurs, jeg er ganske sikker på at mange trenere fortsatt kan lære bort metoden.

Nå får jeg sikkert huden full av kjeft, men jeg presiserer : snakk med noen hundekyndige og få skikkelig opplæring på både å lese når hunden går inn i jaktmodus og å time straffen riktig før du eventuelt går inn med noe sånt.

Og bakdelen med en sånn type straff er selvfølgelig at du må være nære nok til at du kan treffe riktig. Altså er det nyttesløst når hunden allerede har stukket av, det må skje i det den er i ferd med å stikke av...

Edit: kom på at mange bruker/brukte hermetikkboks som man kaster i mellom bena på hunden, men jeg personlig ville aldri brukt det. Det bråker fryktelig mye mer - sant nok - men man risikerer så mye mer hvis man bommer og faktisk treffer hunden, noe som er fort gjort når hunden har superkorte ben.. Derfor valgte jeg - i samråd med instruktør - å bruke toalettrull polstret med gaffa direkte på hunden. Det skramlet litt og ga et ubehag, men kunne ikke utgjøre skade så lenge jeg ikke kastet hardt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...