Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Nå er ikke jakt en ryggmargsrefleks da ;) Men det er drifter som er dypt genetisk bundet.

For en hund med sterke jaktdrifter vil jaktlysten overgå alle andre lystrer - ero er det umulig å trene bort med postive metoder. Man kan gjerne prøve metoder der man slipper masse papirarbeid i forkant (for å søke om å bruke autorisert person til å strømme). F.eks sprute vann, bruke høy lyd, vibrerende halsbånd el.l. Poenget mitt er å få folk til å forstå at noen hunder kan komme så høyt i drift at denne driften vil overgå all annen motivasjon. Det er ikke så vanlig, men det finnes. Da er man nødt til å ta i bruk sterkere midler.

Hvis hunden kan la seg avlede med lek eller godbit,så blokkerer den ikke og kan den (og bør) trenes positivt. En hun med ekstrem jakt vil avslutte leken umiddelbart om det kommer en bil susende forbi... Problemet kan også være at man kan avlede hunden, men at den ikke tar læring av situasjonen. Altså: hvis man ikke avleder en dag, er jagingen der fremdeles.

Hvis TS tar kontakt med Gry Løberg må jeg bare ønske lykke til med treningen de neste 12 årene... Jeg mener at man burde sette noen tidsfrister. Hvis det ikke er noe synelig fremgang innen 2 uker aktiv trening, bør man så virker metoden dårlig. Det er vel der Gry har en liten glipp... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Teorien her er selvsagt helt glimrende og kan ikke motsies.

I praksis lurer jeg fortsatt på hvilket "stimuli" du mener vil overgå den løpende katten for ei bikkje som gjennom tuseners års avl er finpusset til å drepe bytte i fart?

Men altså, jeg syns på en måte at det å svare på en trådstarters frustrasjon over en (sannsynligvis) noe uoppdragne mellompuddel sin biljaging, til å plutselig skulle forsvare samme metode for en kattejagende mynde, er å dra den litt langt. Dette blir jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK: 1. Du går tur med hunden din langs en vei. Langt der borte kommer det en bil. Du tar hunden med deg godt ut til siden, finner fram den kule skinnfilla, hunden blir full av forventning, i det bilen passerer får bikkja filla og knurrer og trekker og er superhappy. Neste gang går du ikke fullt så langt vekk fra veien, men fremdeles får bikkja filla idet bilen passerer. Etter hundreogåttågnitti repetisjoner assosierer hunden bil som kommer med å leke med skinnfilla.

Det er alltid mulig å trene preventivt.

De hundene jeg har lekt med som er blokkert får du faktisk ikke i lek.

De er så blokkerte at samme hvor mye du slår de i hode med kongen og de normalt prøver hoppe igjennom vinduer for å komme til kongen/leken.

Jeg vil faktisk påstå at din hund ikke er blokkert om du får den i lek på den måten du beskriver og leken ikke faller sammen når bilen nærmere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK: 1. Du går tur med hunden din langs en vei. Langt der borte kommer det en bil. Du tar hunden med deg godt ut til siden, finner fram den kule skinnfilla, hunden blir full av forventning, i det bilen passerer får bikkja filla og knurrer og trekker og er superhappy. Neste gang går du ikke fullt så langt vekk fra veien, men fremdeles får bikkja filla idet bilen passerer. Etter hundreogåttågnitti repetisjoner assosierer hunden bil som kommer med å leke med skinnfilla.

2. Bil kommer, du får ikke ut fingern, bikkja blokkerer og trening er utelukket.

Det er alltid mulig å trene preventivt.

Det var egentlig litt morsomt...har man en hund som blokkerer på biler, har den hørt bilen minst 30 sekunder før du i det hele tatt aner at det kommer en bil :D

En bekjent hadde en whippet som blokkerte på katter, og den ble derfor alltid holdt i langline på tur...helt til den dagen det kom en katt, hunden tok ut, og knakk nakken idet langlinen strammet seg... Det eneste han har angret på i ettertid, var at han ikke strømmet hunden mot katter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene jeg har lekt med som er blokkert får du faktisk ikke i lek.

De er så blokkerte at samme hvor mye du slår de i hode med kongen og de normalt prøver hoppe igjennom vinduer for å komme til kongen/leken.

Jeg vil faktisk påstå at din hund ikke er blokkert om du får den i lek på den måten du beskriver og leken ikke faller sammen når bilen nærmere seg.

For ørtene gang. det er snakk om å avlede hunden før den blokkerer. Blokkerer den likevel, er man for nær, for treig, for tidlig ute eller gjør en annen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det høres jo ikke ut som at denne hunden blokkerer! Jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer side opp og side ned over hvilke erfaringer dere har og at positiv forsterkning ikke funker på en mynde som løper etter katter osv.. Det her er en puddel som løper etter en bil. Det høres ikke ut som TS har prøvd noe spesielt av ulike metoder. Det høres bare ut som en hund som velger å ikke høre når hun er løs. Og DET er fullt mulig å trene på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig litt morsomt...har man en hund som blokkerer på biler, har den hørt bilen minst 30 sekunder før du i det hele tatt aner at det kommer en bil :D

En bekjent hadde en whippet som blokkerte på katter, og den ble derfor alltid holdt i langline på tur...helt til den dagen det kom en katt, hunden tok ut, og knakk nakken idet langlinen strammet seg... Det eneste han har angret på i ettertid, var at han ikke strømmet hunden mot katter...

Halsbånd, langline og mynde på jakt, var da en usedvanlig dårlig kombinasjon. Trist med nakken, men utrolig dumt av eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ørtene gang. det er snakk om å avlede hunden før den blokkerer. Blokkerer den likevel, er man for nær, for treig, for tidlig ute eller gjør en annen feil.

Jeg er uenig med deg fortsatt jeg. De hundene jeg har vært med på å trene som er blokkerte, er fortsatt blokkerte når den tingen kommer i nærheten som du beskriver her, selv med avledning i god tid.

De lar seg ikke avlede så fort 99% av gangene. Med mindre da hunden er også blokkert på leken sin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til fullt navn og adresse (sleng gjerne med fødselsdato og..) samt tid og sted for treningen.

Hundens navn og alder er også bra å få.

Denne informasjonen vil bli brukt som et ledd i arbeid for å få slutt på salg av slikt utstyr og anmeldelse må påregnes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må man jo huske på at ikke alle hunder går gjennom ild og vann for å leke og noen kunne ikke brydd seg mindre om en kong eller ball. Og selv om det i teorien bare er å finne riktig forsterker så er det i praksis ikke så enkelt å la hunden få jage en katt, parre ei tispe eller skrape opp en bil i treningssammenheng kun fordi det er en forsterker som kanskje overgår det selvforsterkende i å jage eller hva det nå er hunden gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man burde sette noen tidsfrister. Hvis det ikke er noe synelig fremgang innen 2 uker aktiv trening, bør man så virker metoden dårlig.

Du har en tidsfrist på to uker, deg om det. Andre kan ha andre tidsfrister, dem om det. Begge deler er helt ok, og du kan ikke bestemme hva som er en akseptabel tidsfrist for andre så lenge dyrevelferden er akseptabel og hunden er sikret. Folk har forskjellige terskler for hva de kan leve med og hva de aksepterer, det er kun deres business.

Men det høres jo ikke ut som at denne hunden blokkerer! Jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer side opp og side ned over hvilke erfaringer dere har og at positiv forsterkning ikke funker på en mynde som løper etter katter osv.. Det her er en puddel som løper etter en bil. Det høres ikke ut som TS har prøvd noe spesielt av ulike metoder. Det høres bare ut som en hund som velger å ikke høre når hun er løs. Og DET er fullt mulig å trene på!

Fordi vi har tatt diskusjonen ut fra det enkelte tilfellet og over i noe generelt! Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at det går an å diskutere riktigheten av aversiv trening på sterke instinkter parallelt med at vi diskuterer trådstarters egne situasjon? Selv om de to situasjonene ikke er identiske? Det er da helt vanlig at tråder utvikler seg på et forum?

Det er etablert for lenge siden at strøm ikke er et alternativ på denne hunden, men flere kom med påstander om dyreplageri, "å skade den man elsker", uetiske metoder og whatever andre ting som kan ligne, og samtidig fronter positiv trening nevnte sterke instinkter. Da er det helt naturlig at diskusjonen utvikler seg til å snakke om mynder og duespisende amerikanske bulldogger. Jeg mener, kånn ån, really?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det høres jo ikke ut som at denne hunden blokkerer! Jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer side opp og side ned over hvilke erfaringer dere har og at positiv forsterkning ikke funker på en mynde som løper etter katter osv.. Det her er en puddel som løper etter en bil. Det høres ikke ut som TS har prøvd noe spesielt av ulike metoder. Det høres bare ut som en hund som velger å ikke høre når hun er løs. Og DET er fullt mulig å trene på!

Jaaaaaa :D

Jeg er uenig med deg fortsatt jeg. De hundene jeg har vært med på å trene som er blokkerte, er fortsatt blokkerte når den tingen kommer i nærheten som du beskriver her, selv med avledning i god tid.

De lar seg ikke avlede så fort 99% av gangene. Med mindre da hunden er også blokkert på leken sin da?

Husker vi var på kurs engang der noen av lederne fortale om en schæfertulling de hadde. Han tilta på hunder flere hundre meter unna. Vel, da startet de passeringstreningen flerehundreogèn meter unna. Uka etter, flerhundreogenhalv osv. Men altså, er hunden "utrenbar" på atferd den strengt tatt ikke skulle være født med (nei, jeg vil ikke snakke mer om mynder og katter, det er bare tull), så er sannsynligheten ganske stor for at dette er atferd som har blitt forsterket av denne fantastiske biljagingen og alle dens gleder, Kanskje hunden var litt understimulert på løpefortogværetulling og siden fant den et godt alternativ, men uansett er det trenbart å etablere alternativ atferd. "Blokkeringen" er sannsynligvis selektiv hørsel, fordi innkallingen betyr slutten på moroa og det har ingenting med blokkering å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til fullt navn og adresse (sleng gjerne med fødselsdato og..) samt tid og sted for treningen.

Hundens navn og alder er også bra å få.

Denne informasjonen vil bli brukt som et ledd i arbeid for å få slutt på salg av slikt utstyr og anmeldelse må påregnes.

Å herre jesus og jemini. Går det an å bli større dramaqueen eller? Dagens opptur og en ærlig og hjertelig lol fra min side! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HVA skulle han gjort, mener du?? Løs kunne den IKKE være, og i langline fikk den i det minste beveget seg litt...

Sele, for det første. Skal jeg ikke trene spor, er jeg av de som ikke forstår hvorfor hunden absolutt skal ha langt bånd for å bevege seg. Eieren får røre seg litt selv også, så blir det mosjon på alle og vinn vinn.

Å herre jesus og jemini. Går det an å bli større dramaqueen eller? Dagens opptur og en ærlig og hjertelig lol fra min side! :lol:

*knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på hunden sele selvfølgelig.

Hehe, glemte å skrive det...men grunnen til at den ikke fikk være løs (i sin egen hage/hundegård), var at den var operert i skulderen og ikke kunne ha sele på...men dette var en digresjon da ;)

Sitter egentlig fremdeles å ler av siste innlegget til Pan :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud, jeg måtte bare innom en gang til... Med stor, rød og dramatisk skrift faktisk. That's some funny shi!t right there! Priceless.

Hva man bruker og hvordan man bruker strøm? Man har på hunden et strømhalsbånd, og så trykker man på knappen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Nå må du begynne å lese :wave: Det er snakk om å søke om å få en autorisert bruker til å utføre strømmingen.

Jeg har ikke sett ett eneste sted at noen her har brukt strøm på egenhånd. Jeg har i hvertfall ikke brukt strøm på mine hunder, selv om jeg ikke er imot bruk av strøm i absolutt alle tilfeller.

Selv om man ikke er imot å bruke strøm på farlig, uønsket atferd, betyr ikke det at man faktisk bruker det! Det er bare en diskusjon der vi drøfter holdninger rundt når vi teoretisk kunne vært til å strekke oss utenfor de grensene vi normalt har. Dette er jo basert på realistiske tilfeller og vi tenker litt på om det faktisk finnes noen annen løsning enn å bruke hard straff, noe de fleste er enige om at er umulig i de tilfellene hundene er i ekstremt høy drift.

Selv tenker jeg at strøm er MYE bedre enn hard psykisk og fysisk avstraffelse som gjøres av et menneske/eier, fordi jeg ikke synes noe om å betinge eier for mye med ubehag, når vi egentlig bare vil betinge "jaging av bil" med ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man bruker og hvordan man bruker strøm? Man har på hunden et strømhalsbånd, og så trykker man på knappen :D

Nei nei nei, kjære Trulte! I'm gonna sue your asses!-'tuden... Jeg blir helt tom for ord... Jeg vet ikke hvor trådstarter ble av, men bare det ene innlegget er verdt tusen vekkskremte brukere. At det går an å være så stappfull av win og stappfull av fail på en gang liksom. Det er bare helt vilt morsomt! Seriøst, jeg må gå å tisse ellers går det helt galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er TS blitt av? :o

Hehe.. Er en stund siden hun droppa ut altså.. Can you blame her?

Jeg skjønner jo at det dukker opp andre temaer mens man diskuterer, men i slike tilfeller skulle det vel heller blitt lagd parallelle tråder om strøm og jakt. Hvis jeg hadde vært TS (og ny på forumet) og lest denne tråden, så hadde vel jeg tenkt at det ikke var håp for hunden min og jaging av biler uten strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...