Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Vet du hvorfor hunden gjør det, Belgerpia? Hva om den gjør det av frykt?

Vet du, det er etter min mening HELT uvesentlig HVORFOR bikkja jager biler. Faktum er at hunden jager biler og fordi det alltid vil være en fare for at den kan klare å komme seg ut i ett ubevoktet øyeblikk så er hunden så godt som DØDSDØMT om man ikke får orden på den biten.

Hvorvidt den jager biler fordi den er redd eller ikke er faktisk helt irrelevant - faktum er at å jage biler er FARLIG - LIVSFARLIG faktisk - en gang kan være en gang for mye.

Men for all del - du synes kanskje det er bedre at den dør eller blir alvorlig skadet, kvestet og dør en langsom død pga. indre blødninger etter å ha tapt en kamp mot en bil enn at den får seg en karamell og lar være å jage biler?

Klart - det er jo ett mye bedre alternativ - for stakkars, den kan jo være redd...

Og hadde jeg hatt en hund som gikk i tiltmodus pga. jaktlyst på biler så hadde jeg driti fullt og helt i hvorfor. Jage biler er ett ikketema - og hva jeg hadde gjort hadde vært helt avhengig av hvordan jeg bodde og OM det hadde vært noen som helst mulighet for at hunden skulle kunne utføre adferden i treningsperioden.

For min del - som bor alene og jeg er den ENESTE som styrer døra - så ville nok ikke strøm vært første alternativ. Men når man ikke med 100% sikkerhet kan garantere at bikkja ikke kommer seg ut - vel, da kan man ikke belage seg på å bruke en tre fire uker med trening på å få bukt med problemet - da kan det nemlig være for sent. Men det er tydeligvis ****** vanskelig å forstå for enkelte.

Strøm er ikke spesielt slemt, det gjør vondt der og da. Hovedproblemet med at hvermansen bruker strøm er at de suger på timing og bruker det i tide og utide. (f.eks. for å strømme når bikkja ikke går pent osv.). Jeg er ikke tilhenger av strøm generelt sett, men for å redde en hunds liv så synes jeg fortsatt at det er en helt grei ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Så du er ikke enig i at når man skaffer seg en hund, må man kunne ta ansvar for den, og ikke gjøre det som er lettest for en selv? Uansett?

Hva får deg til å tro at alle som tyr til aversjonstrening gjør det fordi det er lettest for en selv? Jeg har hatt en hund som var gloheit på jakta, og om jeg hadde følt at jeg måtte gå til det drastiske steg som var strømming for å ha kontroll på hunden så hadde det pokker meg ikke vært det enkleste valget.

Hvorfor er det så vanskelig å tenke seg at noen benytter seg av straff fordi de ser seg nødt til det, ikke fordi de ønsker lettvintløsninger? Folk er forskjellige, det er ikke alle som mestrer positiv hundetrening når man stilles opp mot f.eks sterk jaktlyst. Det er ikke alle som har evner eller mulighet til å gjøre den investeringen som er å det som kreves for å komme i mål med positive metoder. Det betyr aldeles ikke at man ikke tar ansvar for hunden sin. Tvert imot er det å ta ansvar å drive atferdsendring på en hund som kan utgjøre en fare for seg selv eller andre, helt uavhengig av hvilke metoder man velger. At noen tar andre valg enn deg betyr ikke at de tar feil valg! (forutsatt at det er i tråd med dyrevelferd og gjeldende lovverk obviously)

Og jeg synes det er temmelig naivt for en uten erfaring med slike ekstreme lyster å mene at det er bare å investere nok tid, eller være villig nok, eller ha kunnskap nok, eller whatever, for å få slik hardwired atferd under kontroll. Det er ikke nok med gode intensjoner i et møte med så "instinktiv" og lite viljestyrt atferd. Klarer du å trene en hund til å helt slutte å spise ved hjelp av positive metoder f.eks, for å sammenligne to atferder som er lite formbare. Töddel valgte ikke å jakte han, det skjedde helt ubevisst og automatisk. Jeg hadde ikke evnene til å trene hans jaktlyst under kontroll hverken positivt eller med ubehag for å være helt ærlig, og jeg føler jeg er en ganske kompetent hundeeier. Jeg tok derfor konsekvensen av det og holdt ham sikret i de situasjoner jeg mente det var nødvendig.

Å insinuere at det handler om kjærlighet (at man ikke elsker en hund nok om man bruker straff, wtf??), eller ti minutter her og ti minutter der, er bare til å humre av. Det viser at du mangler erfaring med denne type atferd.

Alt dette mer generelt og gjelder ikke nødvendigvis i dette tilfelle selvsagt. Jeg kjenner ikke trådstarters hund eller situasjon.

Strømming av hund under saueavvenning er ikke forbudt, så "all bruk av strøm i hundetrening er forbudt" er feil!

All bruk av elektrisk strøm ved all form for opplæring, trening og bruk av hund er ulovlig i Norge. Her er lovteksten. Å trene med strøm mot jaging av dyr er gitt dispensasjon fra loven under den forutsetning av at det utføres av kompetente personer. Men det er fortsatt ulovlig.

På samme måte som alle amstaffer er ulovlige, men de som ble født og registrert før august 2004 hadde dispensasjon fra loven.

Det er utvilsomt at det å strømme en hund på bil er ulovlig i Norge, dermed kan man ikke anbefale en slik fremgangsmåte i dette tilfellet. Men strøm er ikke den eneste måten å drive aversjonstrening på, ei heller er det den verste. Så om trådstarter velger å gå denne retningen, så er det helt avgjørende at h*n får hjelp av folk som har spesialisering på nettopp dette. Konsekvensen kan være så stor at det er veldig viktig at man opptrer kritisk til denne type hundetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er ikke spesielt slemt, det gjør vondt der og da. Hovedproblemet med at hvermansen bruker strøm er at de suger på timing og bruker det i tide og utide. (f.eks. for å strømme når bikkja ikke går pent osv.). Jeg er ikke tilhenger av strøm generelt sett, men for å redde en hunds liv så synes jeg fortsatt at det er en helt grei ting.

Problemet i akkurat dette tilfellet er at det er lovstridig å strømme mot bil. Det er også lovstridig av hvermansen å bruke strøm, det er kun tilatt for personer som innfrir gjeldende kompetansekrav. So yeah, det er en lov som finnes nettopp pga hvermansen du skriver om.

Selvsagt skal man være kritisk til bruk av strøm. Ikke fordi det er så forbaska ille mot hunden når det blir gjort riktig, men fordi det er lett å bruke feil og fordi konsekvensen av feil bruk går ut over dyrevelferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å insinuere at det handler om kjærlighet (at man ikke elsker en hund nok om man bruker straff, wtf??), eller ti minutter her og ti minutter der, er bare til å humre av. Det viser at du mangler erfaring med denne type atferd.

Jeg er litt uenig med deg her på en måte.

Ja en hund er en hund.

Men i prinsippet blir det det samme som barn, siden vi har tatt ville dyr inn i hus. Sant?

Om man tar F.EKS ett barn.

Skal man straffe de med strøm eller ris?

For klart, det funker nok.

Om man strømmer ungen når den drar i duken på bordet, eller leker med stikkkontakter, eller klatrer på skap.

Da er man kvitt problemet. For ungen kan også ta alvorlig skade, fulgt av død om det får skapet over seg etc.

Det blir for brutalt og anbefale i ett hundeforum at strøm er bra løsning. Vedkommende har ikke forsøkt ALT, og ikke, i forhold til hva jeg har skjønt, engang hatt kontakt med en hundetrener.

Jeg har hund og barn, om Maya hadde forsøkt stikke av når døra ble åpnet eller glemt lukket, ville jeg gjerdet inn inngangspartiet, eller tomta.

Hvertfall før jeg brukte strøm.

Men klart, alle har sine meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange småting du kan ta tak i for å slippe at hunden går ut av huset. Jeg har 4 tantebarn(to på 1 og resten på 5 ogg 7), de to eldste vet hvordan de åpner en barnegrind og de vet at den skal alltid lukkes. De har det hjemme hos seg for trappa, og de har det hos oss for hundene, og hos bestemor. Alle vet at den skal alltid være igjen og den har hittil ikke på dems leveår stått åpen så hundene kunne løpe ut.

I tillegg så har vi flittig bruk av inngjerding av hage, dyrt kan det være spørs hva slags materiale du bruker, men tenk så deilig når hunden kan gå løs i hagen uten å bekymre seg.

JEg har også en biljager, som jeg kan løfte opp og titte inn hos men hun er helt borte, det er ikke kontakt. Jeg har lært ting som gjør at jeg kommer igjen, høye lyder er det som hittil drar hun lett ut. En høy skarp lyd får hun til å snappe ut og jeg kan rose og avlede. Jeg forstår helt at hunden din er "borte" når den gjør det, men da er det ditt ansvar å påse at den ikke får stikke. Min holder jo på i bånd så jeg kan holde igjen og jobbe med det.

Men jeg vil si at du lærer barna dine og venner om barnegrinder eller dører (det er ikke så vanskelig) og bruk langline. Bind den fast og i det bikkja begynner å jakte så gjør du hva enn du må for å få kontakt.

Amiga måtte leve i langline en måneds tid hvor hun var helt dust på innkalling, og i starten gadd hun ikke prøve å stikke for det hang jo et bånd etter, det forsvant kjapt og jeg brukte alle turene våre til å være klovn, ha godbiter, leke og alt. Til slutt nå har jeg en kjempegod innkalling, men i starten av langline treningen tenkte jeg detta funker jo ikke for hun PRØVER jo ikke å gå ifra, som du sier skjer med bilene.

Jeg er imot strøm, iallefall på et problem som antageligvis kan løses uten, og som folk nevner, det er ikke snakk om timesvis, det er snakk om små økter der og da. Og hadde du hatt tidsproblem og ikke vist hva du skal gjøre, dra til en hundetrener eller adfertsspesialist. Dra til Østlie i Elverum, få han til å hjelpe deg, han har hjulpet mange andre, han kan sikkert hjelpe med det problemet også. Og det er mange andre i landet som kan hjelpe. Jeg ville heller kontaktet en god adferdsspesialist enn en som strømmer hunden.

Mye annet du kan gjøre før du må ty til noe som er ulovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er litt uenig med deg her på en måte.

Ja en hund er en hund.

Men i prinsippet blir det det samme som barn, siden vi har tatt ville dyr inn i hus. Sant?

Om man tar F.EKS ett barn.

Skal man straffe de med strøm eller ris?

For klart, det funker nok.

Om man strømmer ungen når den drar i duken på bordet, eller leker med stikkkontakter, eller klatrer på skap.

Da er man kvitt problemet. For ungen kan også ta alvorlig skade, fulgt av død om det får skapet over seg etc.

Det blir for brutalt og anbefale i ett hundeforum at strøm er bra løsning. Vedkommende har ikke forsøkt ALT, og ikke, i forhold til hva jeg har skjønt, engang hatt kontakt med en hundetrener.

Jeg har hund og barn, om Maya hadde forsøkt stikke av når døra ble åpnet eller glemt lukket, ville jeg gjerdet inn inngangspartiet, eller tomta.

Hvertfall før jeg brukte strøm.

Men klart, alle har sine meninger.

En hund er ikke og kommer aldri til å kunne sammenlignes med ett barn. En hund er en hund - punktum!

En hund er IKKE ett barn!! En hund har helt andre instinkter enn ett barn! En hund er IKKE ett menneske.

Du kan ikke på en logisk måte forklare en hund at det er superdumt å løpe rundt biler i fart - en hund handler instinktivt og i ett brøkdels av sekund kan det være for sent - hunden er død, og om man da skal bruke tid på å spørre hunden pent om den ikke bare kan la være å jakte biler fordi det er så dumt for da kan den få ævva i hodet sitt - så er antagelig bikkja dævv før du har sagt setningen.

Dessverre er ikke bilen en sau, men jeg er rimelig sikker på at de fleste instanser vil være enig om at avesjonstrening med strøm i ekstreme tilfeller vil være det beste for dyret til tross for at biler ikke er hverken rådyr eller sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er temmelig naivt for en uten erfaring med slike ekstreme lyster å mene at det er bare å investere nok tid, eller være villig nok, eller ha kunnskap nok, eller whatever, for å få slik hardwired atferd under kontroll. Å insinuere at det handler om kjærlighet (at man ikke elsker en hund nok om man bruker straff, wtf??), eller ti minutter her og ti minutter der, er bare til å humre av. Det viser at du mangler erfaring med denne type atferd.

All bruk av elektrisk strøm ved all form for opplæring, trening og bruk av hund er ulovlig i Norge.Konsekvensen kan være så stor at det er veldig viktig at man opptrer kritisk til denne type hundetrening.

*Klippe bort masse*

Hm, du er klar over at Ia er vokst opp med Fibi? Fra å være en 9åring med blåmerker opp etter armene, fordi bikkja hoppeglefsa i et eneste kjør hele den første sommeren vi hadde henne, uten at vi verken skjønte hvorfor eller hadde "verktøy" til å roe henne ned, til å være en 16åring med rimelig stålkontroll på den samme hunden, har det vært en lang og tornefull vei, med tonnevis av erfaring. Den samme hunden hadde utfall mot alt og alle som var i bevegelse, eller kunne komme til å røre på seg, komme bort til henne, hadde hatt, uniform, you name it.

Nei, jeg ble virkelig litt satt ut av arrogansen i innlegget ditt her, for som regel mener jeg du skriver både kloke og innsiktsfulle innlegg.

På Fibi var påføring av smerte, eller ubehag, som å be henne sloss for livet. Hun var jo i utgangspunktet livredd og når du da i tillegg holdt henne nede, eller liknende, fikk hun helt panikk. Selvfølgelig er det riv ruskende galt å påføre en redd hund smerte, BP. Derfor er det viktig å se årsakssammenhenger her.

Men egentlig er denne diskusjonen uinteressant. Det er forbudt å bruke strøm ved biljaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med deg her på en måte.

Ja en hund er en hund.

Men i prinsippet blir det det samme som barn, siden vi har tatt ville dyr inn i hus. Sant?

Om man tar F.EKS ett barn.

Skal man straffe de med strøm eller ris?

For klart, det funker nok.

Om man strømmer ungen når den drar i duken på bordet, eller leker med stikkkontakter, eller klatrer på skap.

Da er man kvitt problemet. For ungen kan også ta alvorlig skade, fulgt av død om det får skapet over seg etc.

Det blir for brutalt og anbefale i ett hundeforum at strøm er bra løsning.

Om mitt barn er på vei løpende ut i en trafikkert motorvei så kan du banne på at jeg røsker tak i arma hans og river han til meg ja. Om det gjør vondt for ham spiller ingen trille. Jeg driter til og med i om jeg river armen hans ut av ledd i en slik situasjon. Man gjør det som er nødvendig for å sikre barnet og omverden, at det kan gjøre litt vondt rettferdiggjøres glatt ved at det ikke skades eller dør.

Det er slike situasjoner vi snakker om. Det er ingen som snakker om å bruke strøm for å trene hunden til å sitte eller i å ikke stjele mat fra bordet. Vi snakker om hunder som setter seg selv og/eller andre i fare. Et helt annet kaliber av atferd. Du kan ikke sammenligne en hund som jager med et barn som drar i duken, hvilken verden lever du i? Et barn som drar i duken er lett å unngå, samme med stikkkontakter. En hund som løper foran en bil f.eks setter ikke bare seg selv i fare, men også de som er på veien akkurat da. Og det finnes ikke en plugg til en tier på Ikea som man stapper i nesa på bikkja som stopper den fra jage heller.

Dessuten er det vel ingen her inne som anbefaler strøm på denne hunden? Enkelte har sagt at noe strømbruk kan forsvares i enkelte situasjoner, men det er noe helt annet enn å anbefale det. Dessuten har det blitt nevnt flere ganger at å strømme en hund mot bil er ulovlig i Norge, så hele problemstillingen er irrelevant i akkurat denne spesifikke saken. *headdesk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke på en logisk måte forklare en hund at det er superdumt å løpe rundt biler i fart - en hund handler instinktivt og i ett brøkdels av sekund kan det være for sent - hunden er død, og om man da skal bruke tid på å spørre hunden pent om den ikke bare kan la være å jakte biler fordi det er så dumt for da kan den få ævva i hodet sitt - så er antagelig bikkja dævv før du har sagt setningen.

Hehe... jeg hadde ikke tenkt å si til hverken en 1åring eller en hund at den ikke kan jakte på biler.

For INGEN av de ville forstått det.

Men, man kan gjerde inn tomta si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mitt barn er på vei løpende ut i en trafikkert motorvei så kan du banne på at jeg røsker tak i arma hans og river han til meg ja. Om det gjør vondt for ham spiller ingen trille. Jeg driter til og med i om jeg river armen hans ut av ledd i en slik situasjon. Man gjør det som er nødvendig for å sikre barnet og omverden, at det kan gjøre litt vondt rettferdiggjøres glatt ved at det ikke skades eller dør.

Jeg håper du heller ville gjerdet inn tomta om du bodde nær en trafikkert vei og visste ungen din likte løpe å se på biler?

Før du rev armen ut av ledd mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det er etter min mening HELT uvesentlig HVORFOR bikkja jager biler. Faktum er at hunden jager biler og fordi det alltid vil være en fare for at den kan klare å komme seg ut i ett ubevoktet øyeblikk så er hunden så godt som DØDSDØMT om man ikke får orden på den biten.

Hvorvidt den jager biler fordi den er redd eller ikke er faktisk helt irrelevant - faktum er at å jage biler er FARLIG - LIVSFARLIG faktisk - en gang kan være en gang for mye.

Men for all del - du synes kanskje det er bedre at den dør eller blir alvorlig skadet, kvestet og dør en langsom død pga. indre blødninger etter å ha tapt en kamp mot en bil enn at den får seg en karamell og lar være å jage biler?

Klart - det er jo ett mye bedre alternativ - for stakkars, den kan jo være redd...

Hvordan kan det være uvesentlig? Å skremme en hund med fryktaggresjon, vil sjelden hjelpe mot noen problemer, og det sier jeg av erfaring.

Jeg er klar fullt over hvor farlig det er.

Å insinuere at det handler om kjærlighet (at man ikke elsker en hund nok om man bruker straff, wtf??), eller ti minutter her og ti minutter der, er bare til å humre av. Det viser at du mangler erfaring med denne type atferd.

Dette var da et svært lite hyggelig innlegg?

Hvordan kan du påstå at jeg ikke har erfaring? Hadde jeg ikke hatt erfaring, hadde jeg ikke svart på denne tråden i utgangspunktet.

Jeg har erfaring med positive metoder. Og om vi har fått det til å fungere, vil vel det si at det ikke er umulig.

Det virker som om dere bruker egne erfaringer som grunnlag for hva dere mener om dette. Da tar jeg meg friheten til å gjøre det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke strøm er forbudt, det har blitt poengtert flere ganger i tråden.

Å kjøre i 120km i timen med blødende flatkjørt bestevenn i baksetet for å komme hurtigst mulig til veterinær er også forbudt...

Å forklare barnet som åpnet døra på feil tidspunkt at det ikke var hans/hennes skyld at bestekompisen ble ihjelkjørt er bare forferdelig.

Jeg er enig i mye av det både Belgerpia og Mari skriver jeg.

Og så lurer jeg litt på:

1. Hvor mange av de som gir råd på denne tråden har noen gang trent hund som blokkerer, og da mener jeg blokkerer, ikke hund som velger å ikke høre etter, men hund som virkelig blokkerer?

2. Hvor mange av de som gir råd i denne tråden har prøvd å holde i et strømhalsbånd? For det virker for meg som at de fleste her tror at hunden omentrendt grilles så bare beingrinda er igjen når man bruker et strømhalsbånd.

BTW for at ingen skal trekke konklusjoner ut av lufta her. Jeg har ikke brukt strøm på min hund. Det har aldri vært behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du er klar over at Ia er vokst opp med Fibi? Fra å være en 9åring med blåmerker opp etter armene, fordi bikkja hoppeglefsa i et eneste kjør hele den første sommeren vi hadde henne, uten at vi verken skjønte hvorfor eller hadde "verktøy" til å roe henne ned, til å være en 16åring med rimelig stålkontroll på den samme hunden, har det vært en lang og tornefull vei, med tonnevis av erfaring. Den samme hunden hadde utfall mot alt og alle som var i bevegelse, eller kunne komme til å røre på seg, komme bort til henne, hadde hatt, uniform, you name it.

Vel, vi snakker om to helt forskjellige typer problematferd gjør vi ikke? Man kan ha erfaring med en og ikke med en annen. Fibis atferd hadde en helt annen motivasjon enn det Töddel sin hadde f.eks, og de har helt forskjellig plastisitet (evt trenbarhet). Ikke minst en helt annen angrepsvinkel på hvordan får den under kontroll. Det er rett og slett helt forskjellige scenario som ikke kan sammenlignes mener nå jeg. IA har erfaring med fryktaggressiv, nervete hund med stressproblematikk (om jeg husker riktig?), men ikke en hund som jager og skader/dreper.

For øvrig en veldig kjip situasjon å sette en niåring i.

Nei, jeg ble virkelig litt satt ut av arrogansen i innlegget ditt her, for som regel mener jeg du skriver både kloke og innsiktsfulle innlegg.

Ok? Om du henter arroganse ut av det innlegget så deg om det. Jeg kan velge å hente arroganse ut av IAs innlegg jeg også, der hun får det til å se så lett ut om man bare vil det nok, at det holder med intensjon og tid, men det gjør jeg ikke. Jeg ser mangel på erfaring med predatoratferd f.eks, og det må jeg få lov til å si uten at det betyr at jeg er arrogant.

På Fibi var påføring av smerte, eller ubehag, som å be henne sloss for livet. Hun var jo i utgangspunktet livredd og når du da i tillegg holdt henne nede, eller liknende, fikk hun helt panikk. Selvfølgelig er det riv ruskende galt å påføre en redd hund smerte, BP. Derfor er det viktig å se årsakssammenhenger her.

Ja, og på Töddel så kunne du revet av ham halen om han var jaktmodus. Igjen, to helt forskjellige scenario med atferd som motiveres av helt forskjellige ting.

Jeg hadde selvsagt aldri brukt aversiver på en hund som Fibi, men jeg hadde ikke vært like betenkelig på en hund som Töddel. han var bunnsolid mentalt men hadde en hardwired jaktlyst ut av denne verden og han tok den hele steget ut. Ikke det at jeg gjorde det, jeg hadde ikke stolt nok på fagfolka og jeg personlig er for ambivalent til hele aversjonstreningen, så jeg valgte en annen måte å sikre ham på. Men i teorien burde han vært en ypperlig kandidat. Vesensforskjell mellom de to hundene, sant? Det illustrerer problemstillingen med straff veldig bra det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg litt på:

1. Hvor mange av de som gir råd på denne tråden har noen gang trent hund som blokkerer, og da mener jeg blokkerer, ikke hund som velger å ikke høre etter, men hund som virkelig blokkerer?

2. Hvor mange av de som gir råd i denne tråden har prøvd å holde i et strømhalsbånd? For det virker for meg som at de fleste her tror at hunden omentrendt grilles så bare beingrinda er igjen når man bruker et strømhalsbånd.

1. *Rekke opp hånda*. Det er viktig å trene preventivt. Det har jeg allerede nevnt.

2. Det er snakk om å bruke smerte og frykt som treningsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jo

I stand corrected. :)

Jeg håper du heller ville gjerdet inn tomta om du bodde nær en trafikkert vei og visste ungen din likte løpe å se på biler?

Før du rev armen ut av ledd mener jeg.

Vel, jeg sikrer både hund og barn til beste evne jeg. Og siden hverken hund eller barn enda har klart å komme seg unna for å skade seg selv så er jeg tydeligvis flink. Men det betyr ikke at det ikke kan skje, sant?

Hva mener du man skal gjøre med en hund som setter seg selv eller andre i fare, og hvor man av ymse årsaker ikke klarer å ruke positive metoder? Jeg sikret min hund som bare pokker, det var mitt valg. Men jeg kan ikke sitte her og kritisere en som velger noe annet i samme situasjon, det kan være en like riktig løsning som det min var.

Dette var da et svært lite hyggelig innlegg?

Hvordan kan du påstå at jeg ikke har erfaring? Hadde jeg ikke hatt erfaring, hadde jeg ikke svart på denne tråden i utgangspunktet.

Jeg har erfaring med positive metoder. Og om vi har fått det til å fungere, vil vel det si at det ikke er umulig.

Ok, IA. Hvilken erfaring har du med hunder som har den genetiske gavepakken som er en heidundranes, ikke-viljestyrt jaktlyst, som trigges av syn og som ikke er redd for å fullføre jaktsekvensen to the bitter end? Hvor mye erfaring har du i å trene en slik hund med positive metoder? Jeg sier som Mika, en hund som virkelig blokkerer, og som ikke gjør det med vilje eller overlegg.

Det er denne typen erfaring jeg påstår du ikke har, jeg sier ikke at du ikke har erfaring med problematferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig en veldig kjip situasjon å sette en niåring i.

Ja, fy f... Vi var utrolig naive da vi tok henne til oss. Aldri i livet om jeg vil "reparere" psykisk svake hunder igjen. Men unger kommer altså tidligere hjem fra skolen enn foreldrene, glemmer at hunden ikke tåler at man løper etc. Men helt klart utrolig kjipt og burde ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, du er klar over at Ia er vokst opp med Fibi? Fra å være en 9åring med blåmerker opp etter armene, fordi bikkja hoppeglefsa i et eneste kjør hele den første sommeren vi hadde henne, uten at vi verken skjønte hvorfor eller hadde "verktøy" til å roe henne ned, til å være en 16åring med rimelig stålkontroll på den samme hunden, har det vært en lang og tornefull vei, med tonnevis av erfaring. Den samme hunden hadde utfall mot alt og alle som var i bevegelse, eller kunne komme til å røre på seg, komme bort til henne, hadde hatt, uniform, you name it.

Beklager, men som Mari sier: dette er da en helt annen problemstilling enn det trådstarter skisserer. Det er himmelvid forskjell på de to problemadferdene, og dermed må de også håndteres vidt forskjellig. Jeg ville heller ikke benyttet aversjonsmetoder på Fibi, men for å få bukt med instinktiv adferd som har fått utviklet seg, ville jeg ikke vært i tvil om at aversjonsdressur var virksomt og antakelig også riktig i dette tilfellet.

Hvordan kan det være uvesentlig? Å skremme en hund med fryktaggresjon, vil sjelden hjelpe mot noen problemer, og det sier jeg av erfaring.

Det er vel ingen som sier at man skal bruke aversiver på en fryktaggresiv hund? Det er neppe frykt som driver hunden til trådstarter til å jakte biler, tror du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF: NÅ har det gått for langt altså... Er det virkelig folk som mener man skal frem med "klikker og frolic" i årevis fremfor å gi bikkja en skikkelig karamell EN gang? :blink: Hvis et støt løser problemet er det en god løsning. Men det er nok verdt å prøve med langline/kjefting o.l. litt først.

Det er ikke snakk om å få hunden til å være lydig. man gir ikke hunden støt for å få den til å høre etter, men gir den støt for å få den til å bli redd for å jage biler. Eier skal ikke assosieres med biler eller strøm i det hele tatt. Det er kun biljakt som skal assosieres med strøm - DET er den store forskjellen!

Jakt er jakt, ikke frykt. Det skal i hvertfall ikke mye erfaring til for å se om det er snakk om jakt (iver) eller frykt når hunden løper etter noe i beveglese. Det har uansett ingen betydning. Det hunden driver med vil mest sannsynelig ta livet av den til slutt, og muligens også kunne skade andre. Mønsteret bør brytes så fort som mulig.

Svaret til "labbis" og "Beglerpia" på første siden synes jeg var svært fornuftig...

Forøvrig trener jeg med postive metoder, men man må ha med seg hodet underveis å vurdere hva som er fornuftige tiltak når problemer oppstår. Hvis man skal være 100% prinsippfast eller gå rundt grøten vil man en eller annen gang bli sittende fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg litt på:

1. Hvor mange av de som gir råd på denne tråden har noen gang trent hund som blokkerer, og da mener jeg blokkerer, ikke hund som velger å ikke høre etter, men hund som virkelig blokkerer?

2. Hvor mange av de som gir råd i denne tråden har prøvd å holde i et strømhalsbånd? For det virker for meg som at de fleste her tror at hunden omentrendt grilles så bare beingrinda er igjen når man bruker et strømhalsbånd.

1. Jeg har hatt en belger med fryktaggresjon, som også hadde en stor posjen jakt i seg. Når han oppdaget et "bytte", blokkerte han fullstendig. Og jammen klarte jeg å trene bort jaging av alt med hjul, altså sykler, biler, mopeder, skateboard - you name it!

2. Jeg har prøvd og det var ****** ubehagelig. Jeg var også forberedt på hva som ville skje og derfor burde jeg ikke fått så sjokk. Og få en sånn "karamell" helt ut av det blå, må være en grusom opplevelse :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. *Rekke opp hånda*. Det er viktig å trene preventivt. Det har jeg allerede nevnt.

2. Det er snakk om å bruke smerte og frykt som treningsmetode.

IA, jeg tror muligens du missforsto mitt spørsmål nr 2. Jeg spurte ikke om metode, jeg spurte om holding av strømhalsbånd.

1. Jeg har hatt en belger med fryktaggresjon, som også hadde en stor posjen jakt i seg. Når han oppdaget et "bytte", blokkerte han fullstendig. Og jammen klarte jeg å trene bort jaging av alt med hjul, altså sykler, biler, mopeder, skateboard - you name it!

2. Jeg har prøvd og det var ****** ubehagelig. Jeg var også forberedt på hva som ville skje og derfor burde jeg ikke fått så sjokk. Og få en sånn "karamell" helt ut av det blå, må være en grusom opplevelse :hmm:

Så bra at du klarte å trene det bort.

Det er ikke alle som har tid, annledning og kunnskap til å trene slike hunder.

Mange strømhalsbånd har styrkeregulering fra svak vibrering til "karamell".

Den "karamellen" du fikk, hadde den fått deg til å stoppe opp med det du holdt på med akkurat der og da om du ikke hadde vært forberdet på den, at du ikke visste hva som kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har eid belger med jaktlyst utav ville h... - OG jeg hadde tid til å trene henne. Problemet var bare det at når hun gikk i jaktmodus så gikk lyset - det var INGEN hjemme. Jeg har aldri før eller siden eid belger med sånn intens jaktlyst - og jeg har hatt noen belgere etterhvert, blant annet Dina her inne som er ganske heftig når hun går i jaktmodus.

Bonita sin søster ble forøvrig avlivet pga. jaktlysten - hun dro avgårde bare hun hørte en bil og allverdens trening hjalp ikke en dritt.

Det er forskjell på jakt og på "lyst til å jakte" og å "late som man vil jakte" - har man kontakt med mobilabbonenten så er trening mulig. Om mobilabonenten er utenfor dekningsområde så er det svært lite man kan gjøre.

Jeg forsøkte alt på min groenendael som i utgangspunktet var ekstremt lydig og veloppdragen i alle sammenhenger bortsett fra når hun så hunder i hundgård, eller hager (og hun visste hvor alle bodde). Hun var sogar svært sosial og omgjengelig med alt av hunder bortsett fra i sånne settinger. Det handlet ikke om frykt, det handlet om jakt og jakt alene. Når hun blokkerte så funka ingenting, hverken belønning for ønsket adferd (som hun aldri viste til tross for at vi kunne stå 200 meter fra "offeret" å jobbe kontakt i opp til 45 minutter) eller å forsøke å kontrollere det med lydighet. Hun dro bare ned gardina og sa takk for i dag. Inkludert lyd og frustrasjonsbiting ble dette rimelig heftig. Adferden opphørte av seg selv 100 meter etter passering av "offeret", men gjentok seg ved neste.

Jeg forsøkte alt, og da mener jeg alt - men hun var så blokkert at selv den gangen hun kastet seg foran sykkelhjulet med det resultatet at jeg syklet over huet og nakken på bikkja og knøvla det ned i asfalten så jeg trodde hjernemassen skulle tyte ut nådde jeg inn - når sykkelen var passert over dyret, reiste hun seg å fortsatte med adferden bak sykkelen. Og dette til tross for at hun da var på tur med en som overhodet ikke lot seg affisere og som i slike settinger var coolheten selv. (slik adferd bruker jo å smitte litt).

Hadde jeg kunnet prøve den gangen så hadde jeg prøvd strøm, men det var ikke noen som tenkte på det den gangen - men jeg kjenner at hadde det vært i dag så hadde jeg lett forsøkt å få til å forsøke det.

Bulldoggen ville gjerne jakte syklister og mopedister, og ganske ekstrem - men ikke blokkert så hun har slutta med sånt. Altså - trenbar.

Nei, om strøm kan redde hundens liv så hadde jeg forsøkt å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...