Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøper pølser på 1 kg, og over 20 pølser i slengen. 10 pølser koster meg da 240,-, og det er månedsforbruket på to hunder her. Det blir dyrere for meg enn om jeg forer på tørrfor, men det er rett og slett fordi Freya gjerne hopper over måltider og spiser mindre når hun får tørrfor, mens V&H går hun aldri fra. Og 240,- pr måned? Hva er nå det? Det er to flasker god vin det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper pølser på 1 kg, og over 20 pølser i slengen. 10 pølser koster meg da 240,-, og det er månedsforbruket på to hunder her. Det blir dyrere for meg enn om jeg forer på tørrfor, men det er rett og slett fordi Freya gjerne hopper over måltider og spiser mindre når hun får tørrfor, mens V&H går hun aldri fra. Og 240,- pr måned? Hva er nå det? Det er to flasker god vin det..

Hehe...du har små hunder ;) Her går det omtrent 1,5-2,0 kg for dagen, i tillegg til tørrfôr...men jeg kjøper 5 kg's pølser, og de er litt billigere pr. kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snn siden V&H er diskutert her. Hvor mye skal en voksen hund på idealvekt 18kg ha om dagen? (2% av kropsvekt var det det? )

2% er veiledende, da det er helt individavhengig hvor mye de skal ha. Ingen av mine tre som har blitt fullfôret på VOH har noen gang fått 2%, de ligger på 1,2-1,5. Ja unntatt Valpis som valp, hun lå på 4-5%, som er helt normalt. Andre igjen ligger kanskje på 3% som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2% er veiledende, da det er helt individavhengig hvor mye de skal ha. Ingen av mine tre som har blitt fullfôret på VOH har noen gang fått 2%, de ligger på 1,2-1,5. Ja unntatt Valpis som valp, hun lå på 4-5%, som er helt normalt. Andre igjen ligger kanskje på 3% som voksne.

Han er feit så vil tro han skal ha mindre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er feit så vil tro han skal ha mindre :P

Hihi. Om det virker som om han er sulten (noe som er helt normalt den første uka eller så etter overgangen, jeg har en her som er "desperat" ved hvert måltid) kan du gi kokte/rå raspa/moste grønnsaker som vomfyll i tillegg. Jeg har valgt å gi ben uten marg til min, og det funker flott for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil en bikkje på drøye 20 kg trenge? Leser så mye forskjellig, alt fra 1% av kroppsvekten og helt opp i 2-3%. Står kanskje på hjemmesiden et sted?

Det varierer voldsomt.

Mine to veier ca 14 og 16kg..

Tispa mi på 14kg får 500g om dagen, hannen på 16 får nå for tiden alt fra 500g til 1kg om dagen, avhengig av aktivitetsnivå..

Snn siden V&H er diskutert her. Hvor mye skal en voksen hund på idealvekt 18kg ha om dagen? (2% av kropsvekt var det det? )

Sånn ca et sted mellom 200g og en kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Om det virker som om han er sulten (noe som er helt normalt den første uka eller så etter overgangen, jeg har en her som er "desperat" ved hvert måltid) kan du gi kokte/rå raspa/moste grønnsaker som vomfyll i tillegg. Jeg har valgt å gi ben uten marg til min, og det funker flott for henne.

Han får litt annet rart også tror jeg(Matrester), og sulten virker han egentlig hele tiden :lol: Er ikke ofte jeg er hjemme hos min mor lenger så har ikke helt oversikten. Han går på Oliver's Adult nå da, prøver i grunn å få henne til å gå over til Oliver's Lamb osm skal være litt mer slankende.

Det varierer voldsomt.

Mine to veier ca 14 og 16kg..

Tispa mi på 14kg får 500g om dagen, hannen på 16 får nå for tiden alt fra 500g til 1kg om dagen, avhengig av aktivitetsnivå..

Sånn ca et sted mellom 200g og en kg :)

Ok ^^ Takker for svar :) Kan sikker prøve med en halv slik 500g pølse til å begynde med tenker jeg. :) Om min mor i det hele tatt er intresert i å fore på V&H igjen da. Brukte 50/50 v&h/tørrfor når jeg bodde hjemme og hadde ansvaret for foringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På standen på Mosseutst. betalte jeg 500,- for 20 stk 1 kg. pølser. Det + 6 "gratispølser" (gitt 11 til alle hunder som ble stilt) hadde jeg akkkurat plass til i 2 store skuffer i fryseren min (sånt 50:50 kombiskap). M.a.o. kun 1,5 skuff igjen til "mitt".

Gir nå 50:50 tørrfôr og v&h til to av mine (de to andre får kun tørrfôr), så jeg bruker ca 1 kg pr dag, og hundene virker fornøyde, de..

Jeg betalte sist 460,- (ca) for 1 stor Royal Canin sekk (oppdr.rabatt) og rett over 500,- for 18 kg. oppdrettersekkene til Pro Plan (så jo - 450,- var kanskje litt for lite estimat for en sekk tørrfôr - beklager!)

Og nei, alle får ikke storbrukeravtaler, men alle har ikke ubegrenset fryserkapasitet heller. Så de tingene vil såklart måtte tas med i et fôrregnskap. Men for èn eller to hunder er det uansett småpenger forskjell, mener jeg. En hundrings eller to i måneden er med i "woops, den MÅ jeg bare ha"rengskapet uansett..

Ang. metthetsfølelsen så er den ikke noe problem hvis man gir 50:50 synes jeg. Hundene som får v&h virker faktisk MER mette og fornøyde enn rene tørrfôrhunder... Men hvis de bare skulle fått en "klædd" v&h ville det neppe fylle magen noe særlig, tror jeg.

Og nå er det ikke så enkelt at hundenes sunnhet, livslenge eller trivsel kun avhenger av kjøttprosenten i fôret heller. Mange hunder lever leeeeenge og vel uten å se noe annet enn kjedelige brune knotter i matskålene sine. Og det er soleklart at det er utrolig mye enklere å gi fôre på det, enn å styre med dette klinete kjøttet, blodflekker og gørr i kjøleskapet når de tiner.'

Men HUNDENE liker det, ja!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Susanne skriver - VH er egentlig ikke billigere med mindre man kjøper blokker eller store kvantum. Halvkilospølsene blir dyrere i lengden enn tørrfôr - kiloprisen er lavere, men man gir jo gjerne mer i vekt av VH enn tørrfôr.

Uansett, VH er et superbra fôr, så for min del er det ikke vesentlig hva det koster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet på det og fant ut at jeg sparte ca 14 kr dagen på å fôre med V&H. Kunne sikkert spart mer om jeg hadde kjøpt inn noe annet enn 0,5 kg pølser. Men siden hun får 1 kg om dagen i to omganger, passer de pølsene perfekt.

om du kjøper for et par tusen får du ganske lav pris på pølsene også. Husker MartineH bestilte en haug og fikk veldig bra pris. (hjemkjørt også får man da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå har vi sjekka ut prisene. Pris på 20kg-blokk spurte jeg ikke om en gang, det har vi ikke plass til. Men 1 pølse på 0.5kg kosta 18, ti kosta 150 og en kartong, 40 pølser kosta 549. Så i førsteomgang prøver vi oss på å kjøpe ti av gangen, blir jo ikke sååå mye dyrere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, jeg har to stk på 60 kg, den ene får 800g dagen, den andre et kilo. Selv når jeg kjøper 5 kg pølser til 79 pr stk er det billigere enn alle "standard" tørrfôr. Jeg vil påstå at selv til liten hund vil det i lengden lønnes å kjøpe småpølser, som da blir 30-40 kr kg avhengig av leverandør/hvor mange du kjøper i slengen.

Hvilke tørrfôr koster 450 pr 15 kg sekk? Lapp/Appetitt/Troll? Belcando kanskje? Dyrebutikkfôrene koster vel rundt 600 og opp mot 700 pr 15 kg, for fôr med 15-20% fett, 18-25% protein (der ikke alt kommer fra kjøtt engang) og rundt 40% karbohydrater.

Når man tenker på kjøttmengden i fôret er det desidert billigst uansett, man betaler ikke i "dyre dommer" for ris, mais og hvete.

En 20 kg blokk er ca 100x30x45 cm, den passer akkurat i en Gildekasse f.eks.

Ser hva dine får, Tesh er jo fortsatt i vekst med NÅ gir jeg henne 2 kg om dagen, er det litt mye kanskje?

Mindre ser så lite ut i skåla, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva dine får, Tesh er jo fortsatt i vekst med NÅ gir jeg henne 2 kg om dagen, er det litt mye kanskje?

Mindre ser så lite ut i skåla, hehe :P

neh, tror ikke det er for mye nei. Det er mulig hun faktisk må ha mer fremover også. Men når hun er ferdigvokst blir du å gå ned i mengde, det er jeg sikker på.

Valpis var oppe i 1.6 kg på sitt meste, men falt brått ned rett før hun ble to år. Obba får litt mer nå, siden hun er mer aktiv enn den første uka, rundt 1,3 dagen. Hun spiser til gjengjeld ikke godsaker som griseører osv som Valpis får som ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...