Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Finnes V&H som tørrfor? I en sånn pose som de har feks. labb, apititt, eukobania og royal canin og sånn. Hvor kjøper man V&H? Hvordan ser pakken ut? Bilde? Står V&H sammen med eukobania, royal canin ol. i dyrebutikken? Lurer på om jeg skal begynne med V&H siden det er billig, men er det foret billigst av alle og samtidig ett bra for? Må ha ett bra for :P Er jo ikke bare i pris da men kvalitet er viktigst. Kjøper aldri i matbutikker men kun i dyrebutikker og på felleskjøpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyrebutikker som selger V&H oppbevarer pakkene i kjøleskap/fryser. Det må nok du også belage deg på å gjøre := Det finnes forskjellige typer, hunden min foretrekker helt klart noen ovenfor andre, så vil anbefale deg å lese litt om de forskjellige variantene og prøve deg litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dette på hjemmesiden deres. Og det står også ar de leverer tørrfor, men jeg vet ikke jeg da.

Vom og Hundemat A/S produserer våtfor til

alle typer hunder basert på kylling, storfe-

vom, laks og innmat. Vi leverer våtfor og

tørrfor i et utvalg smaker og størrelser.

Hundematen distribueres gjennom vårt

lagerutsalg i Trøgstad, eller gjennom

en av våre mange eksterne

forhandlere over hele Norge.

Kan man kun fore hunden i V&h våtfor? Hvor mye koster en sånn pølse? Er V&H det billigste kvalitetsforet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dette på hjemmesiden deres. Og det står også ar de leverer tørrfor, men jeg vet ikke jeg da.

Hva er poenget ditt? Vom og hundemat (FORET) er et alternativ til RÅforing, derfor får du det ikke som tørrfor. De leverer/forhandler ( Vom og hundemat a/s som bedrift)tørrforet skyttens, som ikke er det samme som vom og hundemat.

Jeg forer ikke på vom og hundemat pga av prisen men pga av kvaliteten. Prisen er bare en bonus :)

Hvor mye en pølse koster spørs på om det er en 1/2 kg, 1 kg eller 5 kg pølse. Itillegg er det forskjellig priser fra forhandler til forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har aldri kjøpt en 20kg blokk av V&H, men kjøpte en 4 kgs blokk i et annet våtfôrmerke, og den var ca h15, l30 og b20. Så 20 kg er med andre ord ganske svært. :P

Oi! Det var svært, ja.. Vurderer vårfor til den nye i stede for tørrfor, men kan lite om sånt foreløpig. Hva bruker du og hva koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får provit pølser

Norwegian Polar som er ala v&h men varmebehandlet

og Vom og hundemat.

Vom og hundemat får man i mindre pølser. 500 gram, 1kg og 5kg og 20kg blokk.

Hvor mye vil en bikkje på drøye 20 kg trenge? Leser så mye forskjellig, alt fra 1% av kroppsvekten og helt opp i 2-3%. Står kanskje på hjemmesiden et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil en bikkje på drøye 20 kg trenge? Leser så mye forskjellig, alt fra 1% av kroppsvekten og helt opp i 2-3%. Står kanskje på hjemmesiden et sted?

er vel 2% som voksen og 4% som valp? tar det helt på feelingen jeg. Veide opp riktig prosent og foret det og la til og trakk fra ettersom hunden vokste. Står på sekkene og på forprodusentens hjemmeside.

Jeg har foret på både Norwegian Polar og Vom og hundemat og er veldig glad i begge. Foretrekker egentlig NP fordi blokkene er rilla og du kan kaste i bakken og de deler seg i fine små blokkbiter.

Har man en vanlig fryser så går fint blokkene rett nedi. skap fryser så går det pølser ol og oppkutte inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel 2% som voksen og 4% som valp? tar det helt på feelingen jeg. Veide opp riktig prosent og foret det og la til og trakk fra ettersom hunden vokste. Står på sekkene og på forprodusentens hjemmeside.

Jeg har foret på både Norwegian Polar og Vom og hundemat og er veldig glad i begge. Foretrekker egentlig NP fordi blokkene er rilla og du kan kaste i bakken og de deler seg i fine små blokkbiter.

Har man en vanlig fryser så går fint blokkene rett nedi. skap fryser så går det pølser ol og oppkutte inni.

Hmm, spørs om jeg må ta meg en tur ned i den ene dyrebutikken her, ser de er forhandlere av foret. Forhøre meg om priser, plass, etc. Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat er IKKE spesielt billig hvis man ikke kjøper det i stoooore mengder, da.. En halvkilos pølse koster vel 15-20 kr pr stk, og en mellomstor hund (20 kg) skal ha ca en slik pølse om dagen...

Tørrfôr får man for rundt 25-30,- kilo, og da klarer kanskje hunden seg på en tredjedel av det.

Så nei - vom og hundemat bruker man fordi hundene synes det er SUPERgodt, det er bra for hunden på så mange måter. Og hvis man kan kjøpe inn 100-200 kilo av gangen er det også kjempebillig.

På utst. i Moss solgte/ga de bort 1 kilos pølser - DET var et format som passer meg ypperlig. Får høre med "min" fôrforhandler om at de må ta inn slike, tror jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat er IKKE spesielt billig hvis man ikke kjøper det i stoooore mengder, da.. En halvkilos pølse koster vel 15-20 kr pr stk, og en mellomstor hund (20 kg) skal ha ca en slik pølse om dagen...

Tørrfôr får man for rundt 25-30,- kilo, og da klarer kanskje hunden seg på en tredjedel av det.

Så nei - vom og hundemat bruker man fordi hundene synes det er SUPERgodt, det er bra for hunden på så mange måter. Og hvis man kan kjøpe inn 100-200 kilo av gangen er det også kjempebillig.

På utst. i Moss solgte/ga de bort 1 kilos pølser - DET var et format som passer meg ypperlig. Får høre med "min" fôrforhandler om at de må ta inn slike, tror jeg..

Susanne

jeg fikk kvantumsrabatt når jeg kjøpte 1 kg pølser :)

så ble ikke så ille, men dte fungerte helt greit for en periode med liten fryseplass. Når du kjøper 10 får du litt lavere pris ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne, av erfaring tror jeg de fleste forhandlerne tar inn det man spør om, så lenge man kan ta med seg en del selv.

Flatten min veier ca. 35 kilo, og han spiser rett over et kilo om dagen. Goldenen jeg hadde, som veide mellom 30-33 kilo, spiste en halvkilo om dagen. Begge to med like stort aktivitetsbehov, men helt forskjellig forbrenning.

Jeg synes du skal ta å se det an, jeg. 2-4 % av kroppsvekten kommer an på hunden din, men er en god tommelfingerregel. Valpen jeg har får ikke så mye som han EGENTLIG skal ha, for da blir han rett og slett feit, og overvekt er ikke godt for voksende valpeknokler. Feit hund = mindre mat, tynn hund = mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foret 1 år 100% med VH.

Kjørte til Trøgstad og hentet 40-60kg ferskt og delte det opp i pakker selv når jeg kom hjem. Litt jobb, men verdt det.

20kg fersk hentet i Trøgstad koster 200kr (evt 240kr, ble litt usikker). Har du fryseplass er dette helt klart det billigste, kontra både pølser og tørrfor. VH ser ut som kjøttdeig og er rått. Oppbevares i fryser og må/bør/kan tines før man gir det til hunden.

Jeg har to hunder på ca 18kg hver og de spiste 20kg i måneden til sammen. Det vil si at det kostet meg 200kr pr mnd å fore hundene. Billigere får man det ikke.

Jeg gikk over til tørrfor etter en drøyt år fordi jeg ble lei av å huske å ta opp maten av fryser og måle opp mat. Har en hund som legger lett på seg, så kunne ikke gi på øyemål (da ble det for mye mat). Så pga min lathet bruker jeg nå tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom og hundemat er IKKE spesielt billig hvis man ikke kjøper det i stoooore mengder, da.. En halvkilos pølse koster vel 15-20 kr pr stk, og en mellomstor hund (20 kg) skal ha ca en slik pølse om dagen...

Tørrfôr får man for rundt 25-30,- kilo, og da klarer kanskje hunden seg på en tredjedel av det.

Så nei - vom og hundemat bruker man fordi hundene synes det er SUPERgodt, det er bra for hunden på så mange måter. Og hvis man kan kjøpe inn 100-200 kilo av gangen er det også kjempebillig.

På utst. i Moss solgte/ga de bort 1 kilos pølser - DET var et format som passer meg ypperlig. Får høre med "min" fôrforhandler om at de må ta inn slike, tror jeg..

Susanne

Nåh, jeg har to stk på 60 kg, den ene får 800g dagen, den andre et kilo. Selv når jeg kjøper 5 kg pølser til 79 pr stk er det billigere enn alle "standard" tørrfôr. Jeg vil påstå at selv til liten hund vil det i lengden lønnes å kjøpe småpølser, som da blir 30-40 kr kg avhengig av leverandør/hvor mange du kjøper i slengen.

Hvilke tørrfôr koster 450 pr 15 kg sekk? Lapp/Appetitt/Troll? Belcando kanskje? Dyrebutikkfôrene koster vel rundt 600 og opp mot 700 pr 15 kg, for fôr med 15-20% fett, 18-25% protein (der ikke alt kommer fra kjøtt engang) og rundt 40% karbohydrater.

Når man tenker på kjøttmengden i fôret er det desidert billigst uansett, man betaler ikke i "dyre dommer" for ris, mais og hvete.

En 20 kg blokk er ca 100x30x45 cm, den passer akkurat i en Gildekasse f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...