Gå til innhold
Hundesonen.no

Bedlington Terrier


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg pleide å syntes de var stygge, jeg har ombestemt meg. De er dødskule. Og poden er enig, han kan ikke se seg mett på bilder og video av rasen. Puddel er ikke like spennende visstnok.

Dette vet jeg om rasen: allergivennlige, "milde" og stabile i gemytt, menneskekjære, relativt friske, lettlærte, og - dessverre - fåtallige.

Noen som kan fortelle med utdypende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er jeg så ulydig at jeg dobbelposter for å fortelle mer om denne rasen. Jeg har jo endelig møtt noen av de. De er supermyke! Sånn typ de chinchillapleddene man kjøper på prinsess og Kid også er de

Mitt inntrykk er at de er mest lik whippet ja, både i utseende og gemytt, men de er terriere når det kommer til stykket. Jeg er helt solgt. De er virkelig vakre når man først ser skjønnheten og så tri

Jeg har en kunde som har en bedlington terrier, verdens søteste hund. Jeg vet ikke om det er vanlig for rasen men det er absolutt ikke en retriver, jeg elsker alt av mennesker som kommer i nærheten hund. Hun syns det er veldig greit med oss som hun kjenner, og gjør alt for en godbit eller to, hun går også alltid løs, og ikke mer enn en meter bak eieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen av de som sikkert har holdt på lengst med rasen i Norge (Borsali'nos kennel), har møtt flere og sett valpekull der.

De ER kjempe-stygge-søte-rare!

Virker litt som en "whippet med hår/fjun på" på mange måter.

Mitt inntrykk av rasen er: rolig og cool som en mynde, uredd og en "killer" av smådyr som en terrier. Har ikke inntrykk av at de er vanskelige å lære sånn hverdagsdressur (innkalling og sånt), men neppe noen LP-konkurransehund.

Har aldri hørt at de har skadet seg på noen måte i vill oppvekst med halvgærne bearded collies, og tja..

Til tross for utseedet (som er så avskrekkende for mange) er nok en rase som skulle fortjent langt mere popularitet.

Absolutt en rase jeg har kikket på mang en gang, men jeg ville ha noe mindre (rent fysisk)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende..Jeg har ingen ambisjoner om elite i noen form for hundesport, men jeg vil gjerne trene og konkurrere litt for gøy. Fått inntrykk av at de egner seg til det? Så vidt jeg kan se er den eneste ulempen i forhold til puddel at jeg IKKE vil ha valp. Jeg synes valper er oppskrytt, og jeg har ikke tid eller ork :whistle:

edit ; har snoket på hjemmesiden nå. Synd hun bor så langt unna (har ikke bil), snoker litt på utstillinger i første omgang. Det står at de er lette å oppdra og det er jo et pluss! Faller jeg veldig så kan jeg jo vurdere valp, men jeg er en av de raringene som foretrekker voksne hunder :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har det, og han er faktisk ganske herlig og søt :lol: (han har ikke show klippen) de driver aktivt med agility og blodspor (mangler en 1 premie for å bli viltsporchampion) Han er litt sammekjønnsaggresiv, men ellers en herlig og god gutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har det, og han er faktisk ganske herlig og søt :lol: (han har ikke show klippen) de driver aktivt med agility og blodspor (mangler en 1 premie for å bli viltsporchampion) Han er litt sammekjønnsaggresiv, men ellers en herlig og god gutt :)

Jeg synes klippen er litt kul jeg :lol:

Jeg ventet på at ungen skulle si Bæææ, som han alltid gjør når han ser bilder av sauer, men han så godt forskjell tydeligvis. Sammekjønnaggresjon må man "regne med". Det er tross alt en terrier og ingen kan være perfekte.

Leste dette på en hjemmeside og lurer voldsomt på om det faktisk stemmer: "Ute er det full fart, men hundene er stort sett veldig påpasselige med å ikke miste eieren av syne. Det gjør at en tur i skogen med bedlington som regel blir veldig avslappende. De passer på at DU ikke forsvinner, -istedenfor at Du må passe på at DE ikke forsvinner. " Milde himmel, høres perfekt ut!

Loke passet også på at jeg ikke forsvant liksom, problemet var at han ikke kom på at han måtte følge med før han allerede var ute av syne :whistle: Ble litt sånn borte - tittei turer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på jobb, men skal se om jeg får sagt noe mer siden. Bimbo var fra Eli, hun driver vel også med beardiser, så vidt jeg vet. Vår bedlington elsket alle, han. Mennesker, da. Hørte faktisk aldri han knurre til et menneske hele hans liv. Han sluttet å tjoheihurradererduhoppe på fremmede sånn i to-treårs alderen og det var like greit. Fin hund for barn å vokse opp med. Fordel å være litt interessert i pelsstell. Trenger å løpe av seg litt fres daglig, helst. Men som en eller annen sa, så stikker de ikke av. Ikke vår, iallfall. Har de ingen å leke med, løper de rundt og rundt med seg selv. Brukes i agility fordi de er raske, spretne og rimelig greie å oppdra. Lp er sikkert ikke dumt, det heller. Kan ha en smule seperasjonsangst. Kanskje du vil ha to? Så lenge vi hadde to hunder, kunne jeg være borte hele dagen, etter at Tatra døde, ble det litt lenge med full arbeidsdag. Løste det ved å få en unge til :D Skravler mer siden. Jobbe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter på jobb, men skal se om jeg får sagt noe mer siden. Bimbo var fra Eli, hun driver vel også med beardiser, så vidt jeg vet. Vår bedlington elsket alle, han. Mennesker, da. Hørte faktisk aldri han knurre til et menneske hele hans liv. Han sluttet å tjoheihurradererduhoppe på fremmede sånn i to-treårs alderen og det var like greit. Fin hund for barn å vokse opp med. Fordel å være litt interessert i pelsstell. Trenger å løpe av seg litt fres daglig, helst. Men som en eller annen sa, så stikker de ikke av. Ikke vår, iallfall. Har de ingen å leke med, løper de rundt og rundt med seg selv. Brukes i agility fordi de er raske, spretne og rimelig greie å oppdra. Lp er sikkert ikke dumt, det heller. Kan ha en smule seperasjonsangst. Kanskje du vil ha to? Så lenge vi hadde to hunder, kunne jeg være borte hele dagen, etter at Tatra døde, ble det litt lenge med full arbeidsdag. Løste det ved å få en unge til :D Skravler mer siden. Jobbe nå.

Bimbo var det ja! Seperasjonsangst? Det er ikke ønskelig...er det utbredt hos rasen generelt? 2 valper skjer ikke...Pelsstell er ok, blir ikke mer enn hos puddel uansett, og pelsstell må man regne med når man skal ha allergivennlige hunder.

Appropo sau så møtte denne Bedlingtonen en saueflokk på spor treninga, og de ville visst ha han med :lol: Gikk rundt han og breka sårt :punk:

:lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del år siden Eli sluttet med bearded. Datteren Mona drev litt lengre med dem (2002), men nå er det DP, boxer og bedliss det går i der.

Tror ikke det er noe spesielt seperasjonsangst hos rasen, men ganske naturlig at om man har to hunder sammen hele tiden og den ene faller fra at den gjenlevende vil kunne mistrives hjemme alene over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: :wub:

Hadde en nabo ene plassen jeg bodde med bedlington, fytti for en herlig liten sak! Full fart og stormende jubel. :wub: Det er desverre det eneste eksemplaret jeg har blitt kjent med, men nydelig liten snuppe.

:D

Det er en del år siden Eli sluttet med bearded. Datteren Mona drev litt lengre med dem (2002), men nå er det DP, boxer og bedliss det går i der.

Tror ikke det er noe spesielt seperasjonsangst hos rasen, men ganske naturlig at om man har to hunder sammen hele tiden og den ene faller fra at den gjenlevende vil kunne mistrives hjemme alene over lengre tid.

Jeg tenker litt sånn at alle egenskaper har en bakdel.. Kanskje den samme egenskapen som gjør at hundene holder seg hos eieren også skaper seperasjonsangst? Jeg har lest flere steder nå at de er svært opptatt av eier, og det tolker jeg som noget uselvstendige. Ikke noe galt i det, familiehunder trenger ikke finne på så mye på egenhånd liksom, bare det ikke slår ut i sep.angst :blink:

Jeg har aldri hatt det på noen av mine hunder, men det står for meg som mitt verste mareritt omtrent..

Også lurer jeg på en ting til. Hvor lett er de å gire opp? Jeg har jo en terrier man bare trenger hviske ball til før han klikker i vinkel og han er snart 13 år..Det er litt i overkant. Jeg ser for meg at det blir en smule strevsomt med en hund som er lett å gire opp og en unge som sannsynligvis blir av den aktive sorten :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo bedlington da jeg var 14 år - og bortsett fra heftig valpebiting, så var han er artig, herlig og enkel hund å ha i hus :). Ikke noe separasjonsangst på han, han var grei å ha løs på tur (men det er nok litt forskjell på individene her - noen kan nok ha litt jaktinstinkt også og ta seg en rådyrjakt, eller jordrottejakt i hagen), men det var jo futt og fart kan man si :).

Nå er det jo veldig lenge siden jeg hadde dette dyret da, men jeg hadde ikke noe problem med å lære ham masse kunster og en del lp-øvelser i hagen (det var liksom ikke noen hundeklubb på Steinkjer den gangen, og lp-konkurranser var vel ikke noe jeg overhodet tenkte på engang). De første årene bodde han sammen med en hann-chihuahua og det var aldri noen konflikter mellom de to - hvordan han var overfor andre hunder husker jeg faktisk ikke, men kan ikke huske det var noe tema liksom :).

Også lurer jeg på en ting til. Hvor lett er de å gire opp? Jeg har jo en terrier man bare trenger hviske ball til før han klikker i vinkel og han er snart 13 år..Det er litt i overkant. Jeg ser for meg at det blir en smule strevsomt med en hund som er lett å gire opp og en unge som sannsynligvis blir av den aktive sorten :aww:

Min lille Carlos var nok litt manisk på baller og pinner, men det var ikke sånn at han klikket i vinkel liksom - han bare elsket å leke med ball og pinner når vi tok inivitativet til det.

image007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Virker som dette kanskje er en rase som passer meg mer enn puddelen faktisk.

Selv om jeg har sverget på å aldri ha terrier igjen :lol:

Men dere som har hatt rasen, hvorfor har dere ikke hatt flere eksemplarer hvis de er så flotte? :whistle:

De virker litt for gode til å være sanne liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Virker som dette kanskje er en rase som passer meg mer enn puddelen faktisk.

Selv om jeg har sverget på å aldri ha terrier igjen :lol:

Men dere som har hatt rasen, hvorfor har dere ikke hatt flere eksemplarer hvis de er så flotte? :whistle:

De virker litt for gode til å være sanne liksom :lol:

Tja, si det du :). For meg ble det kanskje klippingen som ble litt kjedelig egentlig (men nå i ettertid ser jeg vel at jeg bruker langt mer tid på pelsstell nå enn jeg gjorde den gangen, men altså... *ler*), også ønsket jeg meg litt større hund, rett og slett :). Skulle jeg hatt en annen rase av mindre format igjen, så ser jeg ikke bort fra at bedlington'en hadde blitt vurdert igjen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mulig du bomma litt der :P

Men det er vel ikke veldig ille med pelsstell, fått inntrykk av at det er mindre enn hos puddelen i hvertfall.

Nå skal jeg stille vanskeligere spørsmål som jeg muligens må henvende meg til oppdretterne for å få svar på, men shit au..Jeg kan spørre mer rett ut her.

Med så liten populasjon i Norge, ville det lønt seg for meg å se over grensa?

Eller er virkelig rasen så frisk og stabil at jeg trygt kan ta til takke med så få individer å velge i?

Det er ikke alltid gresset er grønnere på den andre siden, og hun Elidama virker som hun vet en ting eller to, hvis ikke hadde blikket mitt helt klart vandret :whistle:

Edit: et spørsmål til.

Lydnivået? Er de typiske gneldrebikkjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg bare til den ene som bor i nærheten, men den er en skikkelig gneldrer. Den bråker på alle hunder jeg har sett gå forbi hagen, og utagerer i passeringer. Men tror ikke dette er noen standard, akkurat denne er sikkert fryktaggresiv eller noe.

Det lille jeg har plukka opp er vel at de har ganske lite lyd. Eller tar jeg feil?

Bedlisen som gikk ag på Bjerke på søndagen var jo ganske søt! Selv jeg, som ikke liker utseende, syntes det - og den oppmuntringen den trengte før de gikk ut på banen - var en kos fra eier. :wub:

IMG_4747.jpg

IMG_4753.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en bedlington i nabolaget her, en voksen hannhund som nabobarna på en 7-8 år går på tur med, så den virker ganske ukomplisert de gangene jeg møter den. Ikke lyd eller busing mot mine hunder i hvertfall. Ellers er min erfaring med bedlington at jeg hadde en lærerinne i 3.klasse på barneskolen som hadde en og de gikk i matchende skotsk rutede frakker i regnvær(!). Hvorfor er det så få av dem om de er en perle? Antageligvis fordi folk tenker som deg: terrier? neitakk. I tillegg så ser de jo litt sånn lambi-bullterrier-spesielle ut. Jeg personlig syns de er fine jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_4747.jpg

Herregud, så søt! :wub:

Jeg har en bedlington i nabolaget her, en voksen hannhund som nabobarna på en 7-8 år går på tur med, så den virker ganske ukomplisert de gangene jeg møter den. Ikke lyd eller busing mot mine hunder i hvertfall. Ellers er min erfaring med bedlington at jeg hadde en lærerinne i 3.klasse på barneskolen som hadde en og de gikk i matchende skotsk rutede frakker i regnvær(!). Hvorfor er det så få av dem om de er en perle? Antageligvis fordi folk tenker som deg: terrier? neitakk. I tillegg så ser de jo litt sånn lambi-bullterrier-spesielle ut. Jeg personlig syns de er fine jeg.

Jeg synes annenhver hund jeg møter er en eller annen terrier jeg, men disse er vel ikke like tiltalende. Hvis alt jeg leser rundt om på nett om dem faktisk stemmer så er det helt klart en ukjent perle. Men man må jo være forberedt på å møte folk som breker etter bikkja, sier hvor stygg den er etc..Men etter å ha hatt en gris er jeg herdet :lol:

Hvis du får deg bedlington terrier så må du lese boken Vesle Blå Bonnie av Annik Saxegaard for sønnen din. Søteste boken som handler om en bedlington terrier. Leste den da jeg var liten. Koselig liten barnebok. :ahappy:

Den må jeg lese! Hadde en boxer/ støver blanding når jeg var liten som het Bonnie :D

Det jeg savner fra hjemmesidene til oppdrettere etc er info om hvordan det er å leve med de. Det står bare masse positivt, men ingen RL historier. Ida!?

Noen som vet registreringsantallet i Norge? Er ikke medlem av NKK lengre. Ser det er ca 400 i Sverige, og regner med det er enda færre her?

Til syvende og sist er det allergien til basken som avgjør hva slags hund det blir, man kan godt fikse puddel og ikke bedlington liksom. Og for å gjøre det skikkelig vanskelig kan det gå helt ned på individnivå. Men siden han ikke reagerer når han omgåes hunder er jeg optimist :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det er utseendet som har holdt denne ellers så trivelige rasen unna rampelyset, jeg.. De og bullterrier er vel de som oftest får høre hvor stygge de er, antar jeg. Selv bulldogen får vel noen støtteerklæringer, liksom..

Og såklart at det er en terrier - og for menigman betyr det jo at de er kranglete, strie, sloss og jakter de meste..

Synd, men samtidig har nok heller ikke den rasen godt av hvis alle hadde oppdaget den på likt.

De har jo en sånn rasebetinget sykdom, da - men jeg tror nok at alle undersøkes for dette og muligheten for å finne en frisk hund bør jo være tilstede hvis man har litt kunnskap.

Kobbertoksikose heter det - en eller annen leversykdom, tror jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...