Gå til innhold
Hundesonen.no

Bedlington Terrier


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg mistenker at det er utseendet som har holdt denne ellers så trivelige rasen unna rampelyset, jeg.. De og bullterrier er vel de som oftest får høre hvor stygge de er, antar jeg. Selv bulldogen får vel noen støtteerklæringer, liksom..

Og såklart at det er en terrier - og for menigman betyr det jo at de er kranglete, strie, sloss og jakter de meste..

Synd, men samtidig har nok heller ikke den rasen godt av hvis alle hadde oppdaget den på likt.

De har jo en sånn rasebetinget sykdom, da - men jeg tror nok at alle undersøkes for dette og muligheten for å finne en frisk hund bør jo være tilstede hvis man har litt kunnskap.

Kobbertoksikose heter det - en eller annen leversykdom, tror jeg.

Susanne

Ja, har lest meg opp på den sykdommen og så vidt jeg kan se er alle de norske oppdretterne svært bevisste på det og det ser ut til at det ikke er noe problem på de skandinaviske linjene. Jeg er mer skeptisk til Patella hos Puddel faktisk, for der ser det ut som det er mer strutsementalitet ute å går. Hunden kan visst leve et godt liv hvis den får spesialfôr, men uansett så er det en stygg sykdom.

Har alltid elsket Bullterriere jeg, helt siden jeg var liten og så en film om en. Men jeg ville ikke hatt en selv :lol: .

Det er negative og positive sider med en rase som er så lite populær føler jeg, avlsbasen blir jo brått mindre, det fødes færre kull å velge i etc..og for meg som helst vil ha en voksen hund, blir det nesten helt umulig. Men jeg er åpen for valp altså, bare helst ikke... Ja, jeg vet jeg er rar, men jeg finner faktisk INGEN fordeler med å velge valp fremfor voksen så lenge man ikke skal konkurrere på høyt nivå og hunden ikke er en problemhund. Med en voksen hund vet man hva man får, og man slipper unna valpebitingen (bortsett fra på Loke da :whistle: ), urenslighet, hjemme alene trening og ubehagelige helsemessige overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er jeg så ulydig at jeg dobbelposter for å fortelle mer om denne rasen. Jeg har jo endelig møtt noen av de. De er supermyke! Sånn typ de chinchillapleddene man kjøper på prinsess og Kid også er de

Mitt inntrykk er at de er mest lik whippet ja, både i utseende og gemytt, men de er terriere når det kommer til stykket. Jeg er helt solgt. De er virkelig vakre når man først ser skjønnheten og så tri

Men det er vel ikke veldig ille med pelsstell, fått inntrykk av at det er mindre enn hos puddelen i hvertfall.

Det er vel litt sånn hva man gjør det til - og hva man aksepterer av ustelt pels liksom. Jeg er jo litt manisk, og jeg husker at jeg alltid børstet over Carlos (jepp, han het det for tenk :aww:) før vi skulle på tur til byen f eks :). Og ja, han var jo en hund jeg hadde med meg overalt faktisk. Fjortis på tur med hunden sin liksom, og jeg kan ikke komme på at jeg hadde noen negative opplevelser - han gikk vel faktisk også løs ved min side i byen om jeg ikke husker feil :).

Jeg mener jeg klippet pelsen hans minst 4 ganger i året, kanskje 6 (litt etter hva jeg hadde tid til de siste årene - da bodde han hjemme hos mamma og pappa mens jeg studerte). Men jeg børsta han ganske ofte - kanskje en gang i uka, men igjen - jeg er nok litt manisk på pelsstell *ler*.

Med så liten populasjon i Norge, ville det lønt seg for meg å se over grensa? Eller er virkelig rasen så frisk og stabil at jeg trygt kan ta til takke med så få individer å velge i? :whistle:

Jeg har inntrykk av at det er mange bra i Sverige, kanskje ikke like bra hunder her i Norge egentlig (men det kan også bero på at en del av dem jeg har sett her i Norge - som har vært norskoppdrettet - ikke har vært klipt helt riktig, eller kanskje rettere: klipt stygt etter min smak :D).

Lydnivået? Er de typiske gneldrebikkjer?

Det er ikke noe jeg har bitt meg merke i egentlig. Jeg har veldig lav terskel for bjeffing, men kan liksom ikke huske at det var noe jeg irriterte meg over iallefall (men den gangen jeg hadde Carlos var jeg jo ung og dum, så... hehehhe).

Men man må jo være forberedt på å møte folk som breker etter bikkja, sier hvor stygg den er etc..Men etter å ha hatt en gris er jeg herdet :lol:

Det venner man seg veldig fort til altså *ler*. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk bæet og breket etter oss, evt var mange sikker på at det var en puddel :).

Jeg mistenker at det er utseendet som har holdt denne ellers så trivelige rasen unna rampelyset, jeg.. De og bullterrier er vel de som oftest får høre hvor stygge de er, antar jeg. Selv bulldogen får vel noen støtteerklæringer, liksom..

Ja, de nevnes jo ALLTID av veldig mange som en rase folk IKKE vil ha nettopp pga utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sånn hva man gjør det til - og hva man aksepterer av ustelt pels liksom. Jeg er jo litt manisk, og jeg husker at jeg alltid børstet over Carlos (jepp, han het det for tenk :aww:) før vi skulle på tur til byen f eks :). Og ja, han var jo en hund jeg hadde med meg overalt faktisk. Fjortis på tur med hunden sin liksom, og jeg kan ikke komme på at jeg hadde noen negative opplevelser - han gikk vel faktisk også løs ved min side i byen om jeg ikke husker feil :).

Det virker faktisk som de fleste av rasen kan gå løse "overalt" etter hva jeg har lest meg frem til. Det er jo helt fantastisk :D

Båndtvang gjelder jo ikke sau liksom *host*

Jeg mener jeg klippet pelsen hans minst 4 ganger i året, kanskje 6 (litt etter hva jeg hadde tid til de siste årene - da bodde han hjemme hos mamma og pappa mens jeg studerte). Men jeg børsta han ganske ofte - kanskje en gang i uka, men igjen - jeg er nok litt manisk på pelsstell *ler*.

Dette er jo mindre enn jeg har belaget meg på med puddel liksom, skal man ha allergivennlig hund MÅ man regne med pelsstell.. Alt har en bakdel *ler*

Jeg har inntrykk av at det er mange bra i Sverige, kanskje ikke like bra hunder her i Norge egentlig (men det kan også bero på at en del av dem jeg har sett her i Norge - som har vært norskoppdrettet - ikke har vært klipt helt riktig, eller kanskje rettere: klipt stygt etter min smak :D).

Men de selges vel ikke med klipp? :lol:

Det er ikke noe jeg har bitt meg merke i egentlig. Jeg har veldig lav terskel for bjeffing, men kan liksom ikke huske at det var noe jeg irriterte meg over iallefall (men den gangen jeg hadde Carlos var jeg jo ung og dum, så... hehehhe).

Godt, godt, jeg hater nemlig bjeffing jeg også.. Det er derfor jeg har en terrier uten lyd (nei, jeg klikkertrente ikke på den tiden :icon_redface: )

Det venner man seg veldig fort til altså *ler*. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk bæet og breket etter oss, evt var mange sikker på at det var en puddel :).

Ja, de nevnes jo ALLTID av veldig mange som en rase folk IKKE vil ha nettopp pga utseendet.

Etter å ha hatt en hund som fikk fryktelig mye positiv oppmerksomhet pga utseendet (Loke fikk ikke gå i fred han, det var noe med han som tiltalte veldig mange..spesielt byens løse fugler :whistle: ), kan det bli artig med det stikk motsatte :lol:

JEG synes de er fine, det er meg revne likegyldig hva andre synes :aww:

Æsj, verden var så mye enklere når jeg var fast bestemt på en omplasseringspuddel, nå heller jeg mer og mer i retning av Bedlington :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker faktisk som de fleste av rasen kan gå løse "overalt" etter hva jeg har lest meg frem til. Det er jo helt fantastisk :D

Båndtvang gjelder jo ikke sau liksom *host*

Bare sett på en bjelle så er det ingen som ser forskjell. :whistle::lol:

Dette er jo mindre enn jeg har belaget meg på med puddel liksom, skal man ha allergivennlig hund MÅ man regne med pelsstell.. Alt har en bakdel *ler*

Men det må da være enklere å holde en bedlington i utstillingskondisjon, enn en puddel? Hvis du har lyst å stille ut litt.

Jeg er nå litt sjarmert av bedlingtonen jeg da, selv om de ser litt rare ut. :lol:

P1010852x.jpg

Et bilde jeg tok på Crufts i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker faktisk som de fleste av rasen kan gå løse "overalt" etter hva jeg har lest meg frem til. Det er jo helt fantastisk :D Båndtvang gjelder jo ikke sau liksom *host*

Nå uttaler jeg meg KUN på bakgrunn av ett enkelt individ som JEG hadde altså - jeg har hørt om andre om gjerne jakter litt rådyr f eks :D. Jeg passet min kollegas bedlington ei ukes tid, han kunne gå løs på oversiktlige områder, men kunne gjerne ta en tur etter rådyr om han fikk muligheten.

2008-03-09-Babs023.jpg

2008-03-09-Babs081.jpg

2008-03-11-Babs26.jpg

2008-03-11-Babs29.jpg

Dette er jo mindre enn jeg har belaget meg på med puddel liksom, skal man ha allergivennlig hund MÅ man regne med pelsstell.. Alt har en bakdel *ler*

Ja, det er sant det :)

Men de selges vel ikke med klipp? :lol:

*Ler*, nei de gjør jo ikke det, men jeg har vel generelt inntrykk av at det er flere og bedre hunder i Sverige enn her i Norge - både med og uten klipp :P

Godt, godt, jeg hater nemlig bjeffing jeg også.. Det er derfor jeg har en terrier uten lyd (nei, jeg klikkertrente ikke på den tiden :icon_redface: )

Ta det med en liten klype salt da - min hukommelse kan være særdeles selektiv *ler*.

Æsj, verden var så mye enklere når jeg var fast bestemt på en omplasseringspuddel, nå heller jeg mer og mer i retning av Bedlington :blink:

:lol:

Bare sett på en bjelle så er det ingen som ser forskjell. :whistle::lol:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2008-03-09-Babs081.jpg

U talkin to me??? :lol: :lol:

Kule dyret :wub:

Nei, det er sikkert individforskjeller på det å kunne gå løs, som på alle andre raser, men det virker som det er mer utbredt blandt den rasen. Har lest om flere nå som skriver at de kan ha dyret løst rundt i byen (dårlig med rådyr i byen da :whistle: ).

Bjeffing er jeg streng med altså.. Men der er det jo også - til en viss grad - snakk om oppdragelse.

Men da bør jeg kanskje snoke litt i sverige da, har allerede snoka endel på Den Skandinaviske beldington terrier klubbens nettsider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U talkin to me??? :lol: :lol:

Kule dyret :wub:

Kuleste karen evver det der - ingen respekt for dronningtenner :D

Nei, det er sikkert individforskjeller på det å kunne gå løs, som på alle andre raser, men det virker som det er mer utbredt blandt den rasen. Har lest om flere nå som skriver at de kan ha dyret løst rundt i byen (dårlig med rådyr i byen da :whistle: ).

Det handler vel både om individforskjeller OG på hvor flinke eieren er til å trene også kanskje? :D. Også må jeg vel innrømme at jeg ikke aner hvordan gemyttet på dagens bedlingtoner faktisk er - jeg har knapt nok hilst på andre enn han dude'n over her siden jeg hadde min egen. Jeg var ikke spesielt inne i rasemiljøet heller, så egentlig kjente jeg jo bare min egen hund slik HAN var - om han var representativ for hvordan bedlington er i dag aner jeg jo ikke :D.

Bjeffing er jeg streng med altså.. Men der er det jo også - til en viss grad - snakk om oppdragelse.

Men da bør jeg kanskje snoke litt i sverige da, har allerede snoka endel på Den Skandinaviske beldington terrier klubbens nettsider..

Ja, jeg er også veldig streng på dette med bjeffing. Briarden sies å være ganske rapp i kjeften, men mine bjeffer faktisk usedvanlig lite (passer på bilen sin da, det skal de ha *ler*) - kanskje fordi jeg slår hardt ned på det tvert de åpner kjeften :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje muligens jeg ringer den Eli damen neste uke og forhører meg litt. Blir det Bedlis så blir det ikke før tidligst om et år, må jo ta ut ferie hvis det blir valpis og så må man tenke på når bhg har stengt, jobben etc..

Og spare opp penger - ikke minst :whistle: (nei, jeg har ikke 12-15 tusen stående på konto, jeg er alenemor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del år siden Eli sluttet med bearded. Datteren Mona drev litt lengre med dem (2002), men nå er det DP, boxer og bedliss det går i der.

Tror ikke det er noe spesielt seperasjonsangst hos rasen, men ganske naturlig at om man har to hunder sammen hele tiden og den ene faller fra at den gjenlevende vil kunne mistrives hjemme alene over lengre tid.

Ja og han levde jo i mange år etter dette, der jeg både jobbet og var hjemme i perioder, uten at det var noe stort problem. Han lagde ikke noe baluba, men syns dagene kunne bli litt lange, innimellom.

Takk for svar! Virker som dette kanskje er en rase som passer meg mer enn puddelen faktisk.

Selv om jeg har sverget på å aldri ha terrier igjen laugh.gif

Men dere som har hatt rasen, hvorfor har dere ikke hatt flere eksemplarer hvis de er så flotte? :whistle:

De virker litt for gode til å være sanne liksom laugh.gif

Skulle ha en liten tispe rett etter at Bimbo døde, vi. Hun var litt feilvare, fordi hun var bitteliten, men så ombestemte jeg meg og skulle ikke ha hund i det hele tatt. Nei, vi skulle ha hundefri og reise og gjøre andre ting, vi :icon_redface:

Ok, mulig du bomma litt der :P

Men det er vel ikke veldig ille med pelsstell, fått inntrykk av at det er mindre enn hos puddelen i hvertfall.

Nå skal jeg stille vanskeligere spørsmål som jeg muligens må henvende meg til oppdretterne for å få svar på, men shit au..Jeg kan spørre mer rett ut her.

Med så liten populasjon i Norge, ville det lønt seg for meg å se over grensa?

Eller er virkelig rasen så frisk og stabil at jeg trygt kan ta til takke med så få individer å velge i?

Det er ikke alltid gresset er grønnere på den andre siden, og hun Elidama virker som hun vet en ting eller to, hvis ikke hadde blikket mitt helt klart vandret :whistle:

Edit: et spørsmål til.

Lydnivået? Er de typiske gneldrebikkjer?

Nei, vår Bimbo var taus. Han kunne bjeffe, men gjorde det skjelden. Kom det besøk, ble han bare glad.

Herregud, så søt! wub.gif

Jeg synes annenhver hund jeg møter er en eller annen terrier jeg, men disse er vel ikke like tiltalende. Hvis alt jeg leser rundt om på nett om dem faktisk stemmer så er det helt klart en ukjent perle. Men man må jo være forberedt på å møte folk som breker etter bikkja, sier hvor stygg den er etc..Men etter å ha hatt en gris er jeg herdet laugh.gif

Den må jeg lese! Hadde en boxer/ støver blanding når jeg var liten som het Bonnie :D

Det jeg savner fra hjemmesidene til oppdrettere etc er info om hvordan det er å leve med de. Det står bare masse positivt, men ingen RL historier. Ida!?

Noen som vet registreringsantallet i Norge? Er ikke medlem av NKK lengre. Ser det er ca 400 i Sverige, og regner med det er enda færre her?

Til syvende og sist er det allergien til basken som avgjør hva slags hund det blir, man kan godt fikse puddel og ikke bedlington liksom. Og for å gjøre det skikkelig vanskelig kan det gå helt ned på individnivå. Men siden han ikke reagerer når han omgåes hunder er jeg optimist :D .

Det var en fantastisk hund å leve med, men han brukte forferdelig lang tid på å slutte å tisse inne. Da han først hadde lært å holde seg, hadde han en selskapsblære uten like. Dessuten ble han delvis oppdratt av verdens snilleste pitbull. Den ombestemte seg da Bimbo ble kjønnsmoden og plutselig ble bestekompisen en drapsmaskin. Om det var julinga han fikk av kompisen, eller om det var alderen generellt, eller om det ligger i rasen, vet jeg ikke, men hannhunder ble ekle etter dette. Jo større og skumlere hanner, jo sintere Bimbo. Han var jo lynrask og fikk aldri mer juling, men var umulig å få tak i, der han spratt rundt og glefsa og styra etter rottisgubben eller hvem det nå var. Pinlig. Valper og tisper var han alltid søt mot. Ikke var han noen utpreget kåting, heller, så løpetisper var litt mer interessante enn andre, men ikke noe mer.

Den vinteren han var under året, stakk han etter et rådyrspor i Tanumskauen. Da han ikke kom på innkalling, gikk jeg fra ham. Vi hadde en fast timesrunde der oppe og den gikk jeg. Da jeg kom tilbake, satt han i sporstart og skalv. Etter det så han aldri mer på et rådyrspor. Noen fordeler er det da med mammadalter :D

Sauer "så" han heller ikke. Tror han syns det var litt pinlig at de liknet... Dessuten kunne han telle. Alt som kom i flere enn ham, var det ikke noe vits i å yppe seg mot. En-to-mange, liksom.

En ting til. En bedlington er en sofabikkje. De liker å ligge mykt og gjerne tett inntil mamma. Det tror jeg faktisk jeg har lest et sted og det stemte for vår Bimbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble født var Bimbo tre år gammel, tror vi her nå. Med tanke på sønnen din, Loke, kan fortelle at jeg ikke kunne hatt en bedre hund i oppveksten.

Han var verdens mest tålmodige lille kar, og jeg tror han elsket meg like høyt som jeg elsket han. Det eneste jeg kan huske som negativt, er at medelever kalte han en sau. Da gjelder det å rette seg opp i ryggen, dytte frem furteleppa, og ikke snakke med de jentene på noen uker. Men det går så bra så :lol:

Bimbo var som en bror og en bestevenn for meg, og jeg stolte fullt og helt på han :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg fatter ikke at det ikke er noen her inne som har denne herlige rasen? Bimbo høres jo helt herlig ut. Og så kult navn på en bedlington.

Jeg kjenner at den eneste grunnen til at jeg fortsatt vurderer puddel er muligheten for å få en voksen hund.. Jeg har ikke sett en eneste voksen hund til salgs hverken i Norge, Sverige eller Danmark. Noe som selvfølgelig er positivt, det betyr jo også at det er få problemhunder og feilkjøp ute å går. Var Bimbo blå? Jeg ser liksom for meg at han var blå.. Jeg vil ha en blå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter i egen tråd, vill og gal på en mandags morgen.

Da er mailer sendt til div oppdrettere i Norge og Sverige. Har funnet ut at en oppdretter som er ærlig og informativ er superviktig for meg på en så ny rase. Spesielt når rasen er såpass sjelden.

Så nå venter jeg spent på svar. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fra Symretoppen vennnna mi har fra, har bare hørt positivt om dem ihvertfall. Ene hunden fra det oppdrettet var på Crufts i år og gikk agility. Anton til min venninne konkurerer nesten hver helg agility, han er NUCH og har vel et cert i agility tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede? Duverden, så stas! :) Kom forresten på at det bor en bedlington oppi her. Aiko ser sulten ut hver gang hun ser den, men synes åpenbart at den er veldig snill og fin idet de hilser, omtrent som med mynder. :)

Ble litt mye for meg kjenner jeg, så jeg har ikke turt å svare noen av de enda, fikk et akutt - og sjeldent - anfall av sjenanse *ler*

Aiko har helt rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lurere å småstusse litt en gang i uka, eller slik, enn å la pelsen få dreads og ekle floker. Du får sikkert med en skisse over riktig klipp. Barbere hals og hale, litt lengre pels på bryst og lår etc. Husker ikke helt. Men selv om man ikke ønsker utstillingsklipp til hverdags, er det greit at hunden ser litt ut som rasen sin. Syns jeg da. Dessuten er det en silkebløt pels som "legger" seg og skal børstes mothårs. Litt vrient å få pen klipp for en uøvet, men det går. Jeg brukte åtte timer til å begynne med, selvom han var gjennombørstet, men altså "langhåra". Da er det bedre med et kvarter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og idag har Symretoppen en ny Champion, Anton tok sin 3 førstepremie på viltspor og er nå N UCH og NV CH :D

Juhu! :D

Og jeg bare nevner at jeg har kost med to deilige bedlingtons nå sist helg :). De var naboer med oss på campingen i Nederland :). Sååååå søt og god å kose med, at *ler*.

*misunnelig* Jeg har aldri tatt på en Bedlington en gang!

Det er mye lurere å småstusse litt en gang i uka, eller slik, enn å la pelsen få dreads og ekle floker. Du får sikkert med en skisse over riktig klipp. Barbere hals og hale, litt lengre pels på bryst og lår etc. Husker ikke helt. Men selv om man ikke ønsker utstillingsklipp til hverdags, er det greit at hunden ser litt ut som rasen sin. Syns jeg da. Dessuten er det en silkebløt pels som "legger" seg og skal børstes mothårs. Litt vrient å få pen klipp for en uøvet, men det går. Jeg brukte åtte timer til å begynne med, selvom han var gjennombørstet, men altså "langhåra". Da er det bedre med et kvarter i uka.

Jeg fikk anbefalt å vaske og klippe hver 14 dag. Det er mye pellstell å sette seg inn i for en som bare har stusset labber tidligere, så greit å gjøre det ofte uansett. Tenker at første klippen er noe oppdretter skal få gjøre, med meg som lærevillig vitne, og så får jeg heller prøve å vedlikeholde. Har sett på mange videoer av klipping, og der ser skikkelig vrient ut! Men jeg husker jeg en gang syntes en enkel travsele virket helt uoverkommelig å finne ut av, men etterhvert kunne jeg sele på en hvilken som helst hest i blinde.. Øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om dem,men kom over disse bildene på google å nå vil jeg ha en :aww:laugh.gif

BedlingtonTerrierLiver%20Puppy3.jpg

bedlington-terrier-0019.jpgwub.gifwub.gifwub.gif

Å nei, nå vil jeg også ha! Jeg er kronisk svak for bedlingser, det har jeg vært i flere år.

Tror det er fra Symretoppen vennnna mi har fra, har bare hørt positivt om dem ihvertfall. Ene hunden fra det oppdrettet var på Crufts i år og gikk agility. Anton til min venninne konkurerer nesten hver helg agility, han er NUCH og har vel et cert i agility tror jeg.

Symretoppens Anton er supersøt! Jeg kom over bilder av han på nett for lenge siden, og så snublet jeg plutselig over eieren på Canis! Hun fortalte masse om Anton! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...