Gå til innhold
Hundesonen.no

chow-chow som "førstegangs"hund


bella91

Recommended Posts

Hei :ahappy: vi er et par på 20 år som har tenkt på å skaffe oss hund i 2 år nå, og har endelig bestemt oss for å skaffe oss hund om ca 1 år

litt om oss:

jeg er oppvåkst med hund og har hatt hund i familien fra før jeg var født til jeg var rundt 15, da "min" kjære golden retriver gikk bort,

jeg har derfor litt erfaring med hund fra før og jeg vet litt om hvordan det er å ha en hund.

samboeren min har aldri hatt hund før og derfor så har vi bestemt oss for

å forberede oss best mulig før vi kjøper oss hund vi har kjøpt en del bøker om hundehold og hundetrening, vi har og undersøkt endel om forskjellige valpekurs i nærområdet (oslo) og vi har spart 100,000,- kroner som er bare til bruk på hund/hundetrening og hundeutstyr.

vi Har lånt 4 forskjellige hunder for å prøve og se hvordan det er å ha en hund, vi har lånt : en pomeranian, tibetansk spaniel, norsk buhund og en cavalier king charles spaniel.

dette har engentlig gått ganske bra, men vi skjønner selvsagt at det blir mye mer arbeid men en valp en med en lånt hund.

vi har begge blitt veldig sjarmert av chow-chowen og etter det jeg har lest har den en personlighet som passer oss begge, men det var litt vanskelig og finne informasjon om rasen på nettet, kanskje noen har noen linker som kan hjelpe oss?

vi har lest at den ikke er bra som førstegangshund og lurtepå om folk tror vi kan få et bra hudehold? med en chow-chow siden vi er så pass uerfarne med hund fra før?

beklager diverse skrivefeil, har dysileksi :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ønsker oss en hund som er lydig og dressert som vi kan ta med på lengre turer men som samtidig kan klare seg med en kort tur på dager med dårlig tid, vi vil gjerne bruke den til tracking på hobby basis men ikke innen noen konkuranse.

vi har egentlig ikke behov for at den skal kunne være alene hjemme siden en person somregel er hjemme, og har naboer som kan passe hunden om vi er borte, men det hadde vert greit om den kunne klart å være hjemme alene i noen timer:)

vi er også klar over at det er mye arbeid med en hund!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow Chow er en krevende rase pga gemyttet. De har sterk egenvilje og meninger og kan ha hundeaggressjon. De er ikke de enkleste å dressere. Det er nok ikke en rase som er det mest passende for nybegynnere, men er man forberedt og har et godt nettverk rundt seg, kan det gå bare fint. Velger man en spesiell rase, med et litt spesiellt gemytt vil man måtte belage seg på ekstra arbeid og utfordringer. Det krever mye mer av dere den første tiden med miljøtrening og sosialisering, og man bør vite hva man gjør. De rasene dere har lånt, kan ikke sammenlignes med chow.

Personlig mener jeg at Chow passer bedre til folk som har hundeerfaring fra før.

Har du sett på norsk chow chow klubb? LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er selvsagt klar over at vi må arbeide mye med hunden for at den skal bli som vi ønsker, og at det blir mye kursgåing og hjemmetrening, vi har både pengene og fritiden til å holdepå med hunden.

vi har heller ikke noen hastverk med å finne oss en hund, vi skal ikke ha en hund før vi føler at vi er klare for å ha en hund, og ikke før vi har funnet et serriøs oppdretter som vi sammarbeider godt med :)

vi har ikke tenkt og bruke den som utstillingshund, og chow-chow er vel ikke kjent som de beste sporerne? men jeg leste det var en bra aktivitet for å utfordre sansene til hunden, og derfor tenkte vi at vi kunne gjør det på hobbybasis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt på generelt grunnlag, chow chow'en er ingen førstegangshund. Den er jevnt over sta, sær og egenrådig, og passer for dem som bare vil ha en turkamerat (eventuelt en utstillingshund). For all del, vi har alltid møtt på unntak som bekrefter regelen, men når det kommer til hunder som chow chow, så bør man være klar over at denne rasen er fryktelig seig og ganske komplisert å få til hvis man ønsker en "lydig" hund. Så hvorfor kjøpe seg arbeid? Med mindre dere bare vil ha en hund, uten noen spesielle formål utover det å være familiemedlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Emilie. Hvorfor ha det vanskelig, når man kan ha det lett? Tror ikke alle er klar over arbeidet det er med en slik type hund hvis man er fersk med hund, og ofte kan det bli til mer fustrasjon enn glede. Som nevnt kan det være unntak og ting kan gå kjempefint, men det er mye større sannsynlighet med en annen type hund. :) Jeg snakker av erfaring, siden jeg fikk en dobermann som min aller første hund ever.(hadde ikke noe som helst erfaring med hund fra før) Det var mye jobb og fustrasjon, jeg lærte veldig mye, også at jeg foretrekker et enklere type hundehold.

Noen ganger må man bare satse på noe og se hvordan det går, for vil man ha en viss type hund, så er det gjerne slik at det er det man skaffer seg. (som meg, jeg ville kun ha dobber. tiltross for alle advarsler, valgte jeg det) Er man med på leken, må man tåle steken, og det beste er å være skikkelig forberedt og klar for utfordringen :)

Jeg sier ikke at ikke du bør få en Chow, bare at du må være forberedt. Les mye om rasen og snakk med ulike oppdrettere. Det aller beste er å få møtt rasen i virkeligheten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok!:) jeg skal høre med oppdrettere hva de synest!:) vi er som sagt klar for mye arbeid og vi vil hest ha en rolig familiehund og turkamerat som ikke gjør for mye ugang, at den ikke er god i søking er vel egentlig ikke noe stort problem for jeg tenkte bare at jeg ville utfordre den litt slik at den ikke kjedet seg ihel, men vist den ikke liker sånt så går det bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, så hadde jeg gått for en enklere rase. Jeg har en corgi som er sta og egen og det har vært ganske mange ganger jeg har blitt ganske så oppgitt, og jeg har 2 andre hunder fra før og vokst opp med hund.

Jeg ville heller sett på hva dere ønsker å bruke og ha hund til, og så se etter raser som matcher hva dere ønsker enn å velge en rase som kan vise seg å være veldig vanskelig. Jeg ville iallefall dratt til flere oppdretter på chow og møtt de og prøvd de ut ol før jeg bestemte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å begynne med en lettere rase, feks collie eller japansk spisshund, og så få en chow i fremtiden. Vi har jo mange år fremfor oss hvor vi kan få oppleve mange flotte hunder og det er bare positivt å bruke årene mens man har en annen hund, til å planlegge og finne "den perfekte" drømmerasen.

Du vil nok legge merke til stor forkjell uansett når du får en chow, pga dens spesielle gemytt, men har man erfart å ha hund en stund, vet man litt mer hva man ønsker i en hund og har erfart litt hundehold, og da kan man vite mer om man syns at hundeholdet er bra nok som det er, eller man er klar for flere utfordringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi søkte litt mer rundt på internett etter hunder som er lette og oppdra og vi kom over en hund som het: Samojed er det noen som har erfaring med disse hundene? vi såg og at de var allergivennlige noe som kan være en fordel for oss siden vi har famile som er allergisk mot dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beagle hadde jeg og droppet. Kjempesøte hunder, men er nok ikke så enkle som de ser ut :-)

Eurasier var jo et godt alternativ synes jeg, husker jeg helt feil om jeg sier at de stammer fra blant annen chow-chow? Mener iallefall jeg leste det en gang.

Flere her inne som har samojed. Visste ikke at de var allergivennlige... (det skrives forøvrig om dalmatiner i blant og, at mange ikke reagerer på dem. Min erfaring er at det er helt motsatt, folk reagerer mer på dem en mange andre raser. Så dette er nok ansett individuelt). Har dere allergi i familien ville jeg heller sett på raser som er konstantert allergivennlige, slik som puddler, endel terriere, portugisisk vannhund osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi ønsker oss en hund som er lydig og dressert som vi kan ta med på lengre turer men som samtidig kan klare seg med en kort tur på dager med dårlig tid, vi vil gjerne bruke den til tracking på hobby basis men ikke innen noen konkuranse.

vi har egentlig ikke behov for at den skal kunne være alene hjemme siden en person somregel er hjemme, og har naboer som kan passe hunden om vi er borte, men det hadde vert greit om den kunne klart å være hjemme alene i noen timer:)

vi er også klar over at det er mye arbeid med en hund!:)

Som tidligere eier av chow chow så må jeg si at lydig og dressert ikke bør komme så langt opp på lista ang hva dere ser etter i en hund hvis dere vurderer en chow.

Jeg gikk blodspor med min, og det gikk som så, han gikk sporet også stoppet han opp og luktet litt rundt, forså markere og kunne fortsette sporet hvis jeg minna han på at det var faktisk det vi holdt på med. Han gikk aldri ett 600 m spor, kun kortere spor, og jeg må ærlig innrømme det krever mer av eier enn bikkja sånn som han holdt på.

Kom til sporslutt og uansett hva jeg putta i slutten så luktet han på det og tuslet videre.

Han gikk sporet fordi jeg sa han skulle det, ikke fordi han hadde så innmari lyst.

Forresten, hva legger du i ordet lydig og dressert?

Rasen gjør sjelden stort ut av seg, de er sjelden destruktive, de har sjelden problemer med å være alene hjemme noen timer (de er veldig selvstendige), de er flotte turhunder, men man må være obs på tur i varmt vær pga pelsen.

Jeg personlig opplevde aldri noen problemer ang andre hunder, ikke noe problemer iforhold til løpetisper (han enset dem ikke), det var ikke litt aggresjon i han engang.

Rasen hadde dårlig rykte på seg før, men ikke nå lenger, de har avlet rett vei ang gemyttet.

Den minst problematiske hunden jeg har hatt til nå var chow'en min, han var sær, han var vanskelig å motivere, men han var enkel å ha med å gjøre.

Han hadde ikke noe behov for å hilse på andre hunder, han trengte ikke å hilse på mennesker (men lot de klappe på han hvis de følte for det, men han gadd ikke engasjere seg).

Han kunne være med overalt uten problemer, men han kunne ikke alltid være løs. Ikke pga jaktinstinkt, det hadde han ikke (men finnes i rasen), men han hadde ett stort behov for å tusle i hans tempo. Og hvis jeg var for treig, så bare fortsatte han, også kom han tilbake for å sjekke om jeg fortsatt følgte etter han.

Rasen kan også ha vakt i seg, noe min heller ikke hadde.

MEN rasen sliter med en del helsemessig, de har en dårlig AD statistik, det er lov å avle på AD så lenge man avler på en som er fri, men det hjelper lite egentlig.

Rasen er fremtung, og de legger altfor stor vekt på hoftene og driter i albuene.

HD, AD, entropion, korsbåndskader og hudproblemer er noe man bør være obs på når man skal ha denne rasen.

Helsen er grunnen til at jeg mest sannsynlig ikke ender opp med en chow igjen, da gemyttet deres passer meg veldig bra.

Sjekk ut denne siden: http://www.jessling.com/gurkans/svensk.htm

Så lenge man er klar over hva en chow faktisk er, så ser jeg ikke problemet med at denne rasen skal være en førstegangshund. Dere får rasen til å høres ut som... en azawakh eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En finsk lapphund eller noe lignende kan til tider være ganske "bamsete" de også, hvis det er utseendet på chow'en som dere falt for...? Da er det jo ofte lett å like lignende raser også. Det ser ut som dere iallefall har mest lyst på langhåret hund, ikke korthåret? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er utseende dere liker, så ta en titt på eurasier. De kan også være ganske sære, og er på ingen måte lettrente, men de er relativt greie å ha med å gjøre (ikke kjent for spesielt mye aggresjon eller stress i noen retning). Det er chowchow langt bak i rasen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow chow er ikke kjent for å være særlig aggressive eller har noe stress i seg da? :icon_confused:

(rasen var aggressiv før, pga dårlig avl, men det var før og ikke nå)

Lurer på om de fleste som prater om chow i denne tråden prater av erfaring fra en chow de traff når de va små?

Jeg vil si det er mer stress i både finsk lapphund og eurasier i forhold til chow chow, men hvis man vil trene agility, eller andre ting, muligens ha litt høyere nivå på turer så er jo det en positiv ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min første hund nå så jeg har ikke et så mye å komme med. Men jeg tenker det at så lenge dere vet hva dere går til og hva dere kan forvente av rasen,er forberedt osv. så ser jeg ikke en grunn til at dere ikke skal skaffe dere en chow-chow om det er det dere har lyst på.

Du virker reflektert,og som dere har gode ressurser,så ser ikke hvorfor dere ikke skal få det til.

Vi ble frarådet å kjøpe dachund som førstegangshund. "Den er så sta,stikker av,biter barn,er ikke lydig i det heletatt" osv osv :rolleyes2:

Men det var rasen vi forelska oss i og klarte ikke slutte tenke på den. Og jeg er så glad for at vi ikke hørte på andre,for hunden vi nå har er helt fantastisk! :wub:

Hun er helt perfekt for oss. Hun er selvfølgelig ikke den lydigste men lydig i forhold til hva jeg trodde hun kom til å bli,hun er klar på hva hun vil,hun springer kanskje av og til 60m bort hvis hun ser en fugl eller katt uten at vi får kontakt med henne,men kommer så tilbake med engang,hun er kjempegod med barn hun kjenner,og litt mer forsiktig med ukjente,men for dem legger hun seg rett på ryggen,aldri tegn til at hun vil bite.

Jeg synes det hadde vært kjedelig med en hund som gjorde 100% av det jeg ville. Liker at det er litt utfordring. Hun har sin egen mening,og det gir oss en del gode latterkramper i løpet av dagen :lol:

Vi var klar over hvordan dachsen kunne bli så da jobbet vi bevisst med de tingene.

Angrer ikke et sekund! :D

Så føl litt på dette selv. Hvis alt ved rasen føles som noe som passer for dere så ser jeg ikke hvorfor dere skal gå for den :) Men hvis det bare er utseende dere liker,så er selvfølgelig det noe annet igjen.

Jeg ser mange med "enkle" raser som har mye mindre kontroll en det vi har på vår hund. Tror man lett slapper for mye av og ikke gir hunden så mye trening osv fordi den er så enkel og er flink i segselv.

En hund kan være utfordrende uansett rase.

Lykke til!

Edit: La litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke sånn veldig mye om chow chow.

Men en eurasier høres fin ut til dere, De stammer fra Chow Chow, Keeshond og Samoyed.

De er ganske rolige er min erfaring og de krever ikke spesielt mye men de blir gjerne med på det dere vil tilby. det finnes noen spor championer så de burde klare det fint.

eurasier går for å være allergivennlig, men allergi er så forskjellig fra person til person så man kan aldri garantere noe, men min bror og en venn av søsteren min reagerer ikke på de.

Noen Eurasiere er sta og ikke bland de mest lydige men man finner også mange som gjerne jobber for en godbit og gjør det du vil. vi har en av hver foreløpig.

Min eurasier gutt på snart 9mnd har foreløpig vert utrolig lett å oppdra, ingen biting på møbler, sko eller lignende, ødelegger ikke leker. Det holder bare med ett lite nei så stopper han med hva nå enn han gjør. De blir ofte fort husrene. Men det som kan være ett problem er at noen sliter litt med å være alene hjemme har jeg hørt men med trening så skal det gå bra.

Men jeg vil bare informere om at alle er ikke like enkle som min. Noen krever en del av deg som eier fordi de er så sta. Min erfaring er at treningsiveren variere en del hos eurasieren men at de som vil får det til. Vår tispe på 6mnd skal absolutt ikke trene for tiden, hun gidder ikke en gang sitt og dekk og hun er sta så det nytter ikke og prøve en gang, men for kun en mnd siden gjorde hun alt vi ba henne om.

Link til raseklubben hvis du vil vite mer, det er også ett forum der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to chow chow i familien (begge het Bamse*ler*) og jeg kjenner ikke igjen mange av beskrivelsene her. Ingen av de var hundeaggresive og ingen av de var vanskelige på den måten. Det de var (spesielt Bamse som vi hadde, min biologiske far sin Bamse var noe greiere) var stae over evne. Jeg tuller ikke, å flytte på en chow er som å flytte på ei ku med gangsperre. Jeg kommer aldri i mitt liv til å glemme når Bamse (altså vår Bamse) plutselig bestemte seg for at han var ferdig med å gå tur i det vi krysset veien. Det ble rød mann og bilene fikk grønt og tutet, men Bamse lå der han. Vi måtte faktisk gå sammen og bære det stae beistet over :lol: Jeg kan ikke se for meg en lydig chow, det tror jeg ikke ligger i de. Men en god kompis, kosegris og turvenn på litt kjøligere dager egner de seg ypperlig til. Men ikke så mye mer. Jeg tror heller jeg hadde vært bekymret for helse og pelsstell enn aggressivitet og atferdsproblemer (med mindre ekstremt selektiv hørsel går under atferdproblemer) var jeg dere. Dere virker jo som dere skjønner ansvaret liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag måste säga att jag tycker att om det är chow-chow TS vill ha så varför leta efter annat?

Tycker att det jag läser skulle passa bra med tanke på chow-chow. Har haft en chowe och ja dem är egna, envisa och självständiga. Det går inte att tvinga en chow-chow till något som helst haha...dem är starka och har dem bestämt sig för att stå still så ...jah :whistle: Men det är ju också endel av charmen med dem.

Väljer du chow-chow ska du vara klar för att ha tålmodighet och ge den tid. Vilket du skrev att du var klar för. Och ja en chowe bryr sig som regel väldigt lite ev. ingenting om andra än "sina egna". Chowen jag hade charmerade ju alla i sänk och många ville klappa på honom, det tyckte han var helt okej. Han stod där han, men engagerade sig inte speciellt mycket själv :lol: Vad gäller jaktlust så hade han en god del av den och kunde finna på att sticka av om han fick chansen. Annars en väldigt behaglig hund som är en god vän. Kräver inte stort. Lugn och fin inne men ute är det mer fart och på upptäcksfärd.

Som beskrivet tidigare så obs på hälsan, men du skrev ju också att du var beredd att ta tid på dig att hitta den rätta så det blir då ingen problemer där :) Och om det är en chow-chow du vill ha, som vän och turkamrat. Hålla på med spår på hobbybasis kanske, vilket chowar brukar uppskatta. Iallafall min gjorde det. Så tycker jag du ska följa ditt hjärta och gå för chowen om det är det du vill ha. :)

Bara för att lägga till det med aggression och stress som blev nämnt ovan, den känner jag inte till. Var inte på tavlan hos chowen jag hade iallafall.

Så det med att dem är så svåra...det är ju relativt alltså. vad man ser på som svårt. Jag själv tycker att dem är ganska enkla sånn om man bara ska ha en kompis, följesvän och turkamrat. Dem kräver ju inte stort. Är lite ferdinand över dem tycker jag hehe. Men om man har mål och förhoppningar om tävling så är inte chowen helt rätt och där kommer krävande/svåra in. Annars? nej det tycker jag inte.

Ooops blev visst lite långt och luddigt :icon_redface: meeen lycka till med ditt val av hund! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ingen egne erfaring av chow chow, men har hørt at de ikke er en veldig lett førstegangshund. Om du liker utseende, kan du jo se på eurasieren eller finsk lapphund. Jeg har bare erfaring fra eurasieren og kan jo skrive litt om det. De kan ofte være litt sære og sta, og kan gå lett lei når du trener, men de fleste er stort sett veldig greie å ha å gjøre med - det gjelder bare å holde motivasjonen oppe! Det er individforskjell når det gjelder utseende og gemytt, da noen får mer av samojed eller keeshondlinjene, mens andre kan få mer av chow chowliniene. Min erfaring er at eurasieren er en ukomplisert hund, som er fornøyd bare den får være med familie. Eurasier bjeffer sjeldent (men man kan være uheldig selvfølelig) En ting som kan være viktig å huske på er at en del av eurasieren kan trekke seg når mennesker skal hilse. Om du ønsker å motvirke denne egenskapen er det viktig å sosialisere dem mye som valp! Ellers leste jeg nylig en god beskrivelse av eurasier, de har nemlig ''Alber Åberg syndromet'' - Jadaa, jeg skal bare... Om du er klar over dette (som nok gjelder de fleste spisshunder) så tror jeg eurasiern kan passe godt! :) De er flotte familiehunder som går godt overens med barn, og knytter sterke bånd til familien sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...