Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg som eier?


ka9n4ever

Recommended Posts

Hei!

Jeg har veldig lyst å skaffe meg en hund når jeg har endt studier og flyttet ut. Jeg og typen min vil ha hunder, og vi hadde tenkt på Golden Retriever og Grand Danois.

Goldenen vil vi ha fordi han har en fra før av i familien sin, og hunden er jo bare herlig. Jeg har selv en Norfolk Terrier, og kan ikke si jeg elsker rasen, men elsker hunden min :P

Grand Danois er det jeg som vil ha. Har hørt at det er en rolig rase når den er fullvoksen, og jeg bare elsker størrelsen på den. Det er heller ikke så mye pelsstell ved den.

Hvordan tror dere disse rasene vil fungere?

Det vi vil bruke hundene til er lydighet, kos, turer og muligens agility og utstilling.

Vi var og leverte terrieren våres til et hundepensjonat for vi skal reise til Spania i sommer, og jeg fortalte henne at jeg ville ha en GD, da sa hun "Du vil vel ikke ha en Border Collie da?" Etter det, har jeg tenkt på mye på det. Hun driver oppdrett av Malle (husker ikke hele navnet, men de ligner på schäfere bare mindre pels) og jeg ble litt intr. i den rasen også.

Noen som har noen tips eller noe som helst til oss? :)

Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell mellom alle de rasene du nevner her. Du burde nok tenke litt mer på hva slags hundehold du vil ha. Hvor mye tid vil du bruke på å trene med hunden din? Og hva slags trening? :)

For eksempel med meg: Jeg synes det er greit å trene (agility/lydighet) med hund. Men jeg foretrekker å ta det rolig hjemme og gå lange turer. Det blir toppen litt trening (agility/lydighet) et par ganger i uken. Jeg ønsker derfor hunder som ikke trenger mye hjernetrim, men heller er med på mye fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi vil bruke hundene til er lydighet, kos, turer og muligens agility og utstilling.

Golden: Lydighet, kos, turer, utstilling - Check (En Golden vil nok også kunne like agility, men du vinner neppe noen trofeer med den)

GD: Lydighet, kos, turer (NB! Ikke i all slags vær), utstilling - check

Malle: Styr unna! En feiende flott hund som oppfyller de fleste av kriteriene dine, men dette er den desidert mest krevende rasen (etter hva jeg har lest meg til) av de belgiske fårehundene. Da ville jeg heller vurdert Tervuren eller Groenendael.

Dersom du er skikkelig gira på agility er nok BC en av de beste rasene. Vær dog obs på at faren for å få et individ med gjeteinstinkter er til stede, og med mindre du har en saueflokk på beite så må du belage deg på å få gjeta kosebamsene dine m.m.

Andre raser du kan vurdere; Sheltie (en del pelsstell) og Australian Shepherd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ulike raser, gitt :lol:

Men utifra det du skriver tror jeg dere er inne på noe med golden retriever. Ei lita goldensnelle vil kunne være en sjarmerende potet; trivelige og glade hunder som ikke krever allverdens (foruten 1-2 timer tur daglig og å få være med deg så mye som mulig), men som gladelig blir med på alt du finner på av turer og trening. GD'er er fantastiske dyr, ingenting som er så majestetisk og vakkert som en godt trent GD som virkelig får opp farten i galopp :wub: Rimelig enkle å få hverdagslydighet på, ryktes det, men hvis du ikke greier det er det 60-70 kg stabikkje å hanskes med - og konkurranselydighet og agility er de vel ikke like godt egnet til. Dessuten krever de faktisk en hel del mosjon for å være sunne, og eier bør sitte inne med en del kunnskap om gigantraser for å ikke feilbelaste valpen. Det er ikke sånn at rolige hunder ikke trenger å løpe, de bare sier ikke fra så kraftig - og jo tyngre hund, jo viktigere er det at musklene er sterke nok! :)

BC (og særlig malle) ville jeg rådet deg til å vente med, de er begge brukshunder og fortjener et aktivt bruksliv. En familiegolden vil du fint kunne trene og til og med konkurrere lydighet og agility i de lavere klassene med, og lære masse av, uten å bli slitsom om du ikke vil trene. Hvis du finner ut at du har lyst til å satse i lydighet/agility, så er det vel ingenting i veien med å få seg en hund til etterhvert? Trener du nok til å få en riktig konkurransehund, er jeg rimelig sikker på at du er aktiv nok med hund til at det går fint å ha to uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er fine hunder og min tante har vunnet mange første premier med sin golden i agility :)

BC og Malle er brukshunder og trenger mye mer mosjon og hodebry og mental stimuli, noen fungerer som familiehunder men ikke alle.

GD er fine hunder men husk at de tar stor plass i bil, leilighet etc, mange som glemmer at de er ganske store selvom tulip sin valpis klarer å trøkke seg veldig godt sammen i sofaen :lol:

Av hva du sier du ønsker hadde jeg gått for en golden retriever :)

Dere skal beholder terrierene også antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GD: Lydighet, kos, turer (NB! Ikke i all slags vær), utstilling - check

HÆ???

Det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær! Vi tilbragte jul og nyttår i midt Sverige som hadde kulderekord, gjennomsnittstemå de to ukene var -25, men vi var nede i -34 også. Min GD var ute og lekte hver dag, hun var først ut døra og sist inn omtrent. Det var godt pelsede hunder som frøs fortere enn henne, men det var nok fordi de ikke hadde potesokker på. Regn og torden er ingen hindring, stekende sol og varme krever hyppig vanning og det blir lite løping, men VÆR er ingen hindring for en GD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ???

Det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær! Vi tilbragte jul og nyttår i midt Sverige som hadde kulderekord, gjennomsnittstemå de to ukene var -25, men vi var nede i -34 også. Min GD var ute og lekte hver dag, hun var først ut døra og sist inn omtrent. Det var godt pelsede hunder som frøs fortere enn henne, men det var nok fordi de ikke hadde potesokker på. Regn og torden er ingen hindring, stekende sol og varme krever hyppig vanning og det blir lite løping, men VÆR er ingen hindring for en GD :)

I stand corrected.

Men på en generell basis vil de aller fleste korthårede hunder tåle kulde dårligere enn de aller fleste langhårete hundene. Dersom TS er mye ute om vinteren og skal overnatte i telt o.l. ville jeg valgt en mer kuldetolerant rase enn GD.

Og dette med dårlig vær/klær-greiene.. Dersom man er ute i lengre tid i og skal vasse i snø så blir de aller aller fleste hundedekken våte og kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stand corrected.

Men på en generell basis vil de aller fleste korthårede hunder tåle kulde dårligere enn de aller fleste langhårete hundene. Dersom TS er mye ute om vinteren og skal overnatte i telt o.l. ville jeg valgt en mer kuldetolerant rase enn GD.

Og dette med dårlig vær/klær-greiene.. Dersom man er ute i lengre tid i og skal vasse i snø så blir de aller aller fleste hundedekken våte og kalde.

TS har ikke nevt et ord om telttur/overnatting ;) Min Gd har vært på telttur og overnatting i ruskevær fra hun var valp, men ikke på vinterstid da JEG synes det er for kaldt *ler*

Og det finnes noe som heter impregnering, mine dekken har kun vært våte når de kommer ut av vaskemaskina, det har ennå ikke vært vær som har klart å gjøre de våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er snakk om aktiv friluftsliv om vinteren med ukesvis med teltovernattinger, kan de aller fleste korthårede hunder med litt størrelse, klare seg veldig bra uansett om det regner eller er snø. Nå finnes det så mye bra hundeutstyr som hjelper hunder på alle slags vis, om det så er potesokker, ballevarmere, magedekken, vinterdekken osv. Med sunn fornuft kan man ta de med på lengere skiturer om vinteren, og ja gjerne en overnatting også hvis man vil, for da kan man ha på gode dekkener og varmeposer. Ikke så praktisk akkurat, men det går.

Så for meg er ikke vær og klima noe hindring for å eie kortpelsete hunder, ja uten underull til og med hehe. Man må ta ekstra hensyn til kulde, helt klart, men ser ikke på det som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klima er ingen hindring for aktiviteter her i gården iallefall. Er bare å slenge på et dekken det. Er hunden i aktivitet så trengs gjerne ikke dekken heller selv om den er korthåret, potesokker utgjør mye, og det gjelder og langhårede raser. Merker det på min hvor mye varmere han virker bare han får på seg sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette med dårlig vær/klær-greiene.. Dersom man er ute i lengre tid i og skal vasse i snø så blir de aller aller fleste hundedekken våte og kalde.

Da kan man investere i et bra dekken som holder varmen selvom det blir fuktig, Obtrack feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klima er ingen hindring for aktiviteter her i gården iallefall. Er bare å slenge på et dekken det. Er hunden i aktivitet så trengs gjerne ikke dekken heller selv om den er korthåret, potesokker utgjør mye, og det gjelder og langhårede raser. Merker det på min hvor mye varmere han virker bare han får på seg sokker.

Vil bare skyte inn noe som går litt i disse banene;

Hvis TS ønsker en hund som kan være med "overalt" i "allslags vær" så ville jeg styrt unna hunder som er mindre enn 45cm og som har veldig lite pels. Norske vintre ER barske, og hvis man ikke ønsker å være en av de som MÅ finne seg oppkjørte løyper å gå på - så gjør man seg en tjeneste med å velge en hund som ikke må "svømme" litt nysnø og som fryser lett.

(snakker av erfaring her)

Aussien min er akkurat så stor at hun kommer seg frem overalt og i all slags terreng og vær, mens lille blandingshunden på 3kg nesten er "innehund" om vinteren fordi hun ikke kan gå turer i -20 og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Joda i teorien så kan "alle" hunder alt og det er bare å kle på også videre. Men i realiteten i det virkelige liv, så er det ikke til å stikke under en stol at det er mange hunder, særlige korthårete hunder uten underull som fryser når det regner/snør/blåser. Jada sikkert bare å kle på, men min erfaring etter å stått som instruktør på kursplassen gjennom 15 vintre er at det er ikke så innmari mange GD'er som trives i det været PÅ lydighetstrening. Eller bullterriere, eller basenjier, eller dalmatinere, eller dobermann. De eneste bikkjene jeg har hatt på kurs som syns at trening er kult uansett hvor blaute eller kalde de er, det er boxere og de stiller liksom i en annen liga.. (de har jo ikke beina i bakken uansett :lol:)

Men for å svare på TS sitt spørsmål: finn dere en oppdretter med ei snerten golden tispe, så har du en hund du vil ha glede av i mange år. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden: Lydighet, kos, turer, utstilling - Check (En Golden vil nok også kunne like agility, men du vinner neppe noen trofeer med den)

GD: Lydighet, kos, turer (NB! Ikke i all slags vær), utstilling - check

Malle: Styr unna! En feiende flott hund som oppfyller de fleste av kriteriene dine, men dette er den desidert mest krevende rasen (etter hva jeg har lest meg til) av de belgiske fårehundene. Da ville jeg heller vurdert Tervuren eller Groenendael.

Dersom du er skikkelig gira på agility er nok BC en av de beste rasene. Vær dog obs på at faren for å få et individ med gjeteinstinkter er til stede, og med mindre du har en saueflokk på beite så må du belage deg på å få gjeta kosebamsene dine m.m.

Andre raser du kan vurdere; Sheltie (en del pelsstell) og Australian Shepherd.

De aller aller fleste bc har jo et sterkt gjeterinstinkt da. Jeg er helt uenig med at en bc MÅ gjete for å trives, får den nok mental og fysisk stimuli er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste bc har jo et sterkt gjeterinstinkt da. Jeg er helt uenig med at en bc MÅ gjete for å trives, får den nok mental og fysisk stimuli er det ikke noe problem.

Du har ganske store individ forskjeller innen BC og hvor sterkt gjeterinsiktet er tilstede, min bc gjeter alt om hun får lov, hun gjeter meg i FVF, gjeter meg i AG ol. Mens en annen jeg kjenner har en bc som ikke har et snev av interesse for å gjete noe så naturlig som min gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har veldig lyst å skaffe meg en hund når jeg har endt studier og flyttet ut. Jeg og typen min vil ha hunder, og vi hadde tenkt på Golden Retriever og Grand Danois.

Goldenen vil vi ha fordi han har en fra før av i familien sin, og hunden er jo bare herlig. Jeg har selv en Norfolk Terrier, og kan ikke si jeg elsker rasen, men elsker hunden min :P

Grand Danois er det jeg som vil ha. Har hørt at det er en rolig rase når den er fullvoksen, og jeg bare elsker størrelsen på den. Det er heller ikke så mye pelsstell ved den.

Hvordan tror dere disse rasene vil fungere?

Det vi vil bruke hundene til er lydighet, kos, turer og muligens agility og utstilling.

Vi var og leverte terrieren våres til et hundepensjonat for vi skal reise til Spania i sommer, og jeg fortalte henne at jeg ville ha en GD, da sa hun "Du vil vel ikke ha en Border Collie da?" Etter det, har jeg tenkt på mye på det. Hun driver oppdrett av Malle (husker ikke hele navnet, men de ligner på schäfere bare mindre pels) og jeg ble litt intr. i den rasen også.

Noen som har noen tips eller noe som helst til oss? :)

Ellen Elise

Jeg ser at du er fra Haugesund :) Du må bare komme å være med oss på en LP trening. Så kan du hilse på både maller, border collie, (jakt) golden osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre raser du kan vurdere; Sheltie (en del pelsstell) og Australian Shepherd.

Australian Shepherd, det er Australsk Gjeterhund ikke sant? Dumt spoersmaal egentlig :P

Denne rasen har jeg likt ganske lenge, den er jo helt nydelig og fin stoerrelse (kunne godt vaere litt stoerre! haha).

Det jeg har hoert om denne rasen er at de biter i leggen til hester, kuer etc. og er faele med aa bite! Det er vel ikke saa sant?

dere skal beholder terrierene også antar jeg?

Nei, hun er hele min familie sin, saa hun forblir hos mamma og de :)

Jeg ser at du er fra Haugesund :) Du må bare komme å være med oss på en LP trening. Så kan du hilse på både maller, border collie, (jakt) golden osv. :)

Ja det er jeg! :) Har egenltlig ingen anelse om hva LP er, haha. Det hadde vaert veldig kjekt aa faa vaere med paa. Hvor er det dette er? Du kan kontakte med saa kan vi snakke mer om dette paa innboksen :)

Jeg vil bruke hunden til masse. Jeg liker aa gaa turer i terrenget, men er ikke saa forferdelig glad i snoe. Holder meg helst inne jeg da :P

Jeg kunne godt ha tenkt meg aa laere soek med hunden, det kalles vel brukshund eller noe saant? Agility virker goey ogsaa utstilling. Lydighet foeler jeg er en selvfoelge fordi hunden skal jo bli lydig naar jeg trener den.

Det er veldig vanskelig aa velge rase altsaa. Alle de jeg har nevnt er saa forskjellige, men GD er min yndlings! Golden Retriever virker saa vanlig ogsaa... haha, men en herlig rase! Border Collie har jeg litt erfaringer med fra landstedet jeg pleide aa vaere paa naar jeg var yngre. Den hunden de hadde der var en BC og utrolig lydig og elsket alle.

Mallen virket utrlig interessant naar jeg fikk hilse paa en selv om jeg rygget og var litt skremt, haha.

Sorry for at jeg babbler saa mye om alle de forskjellige rasene. Men hadde en australsk gjeterhund passet til det jeg nevner her? Er de generelt populaere?

Maa nesten ha tre hunder jeg, en Golden, en GD og en Australsk gjeterhund. Haha.

Haaper ogsaa at jeg ikke maser formye, for her suger jeg opp all informasjon eg kan! Spytt ut! Jeg vil laere mye!

Vis noen har rasene som jeg nevner her, kan du/dere sende en PM til meg paa inboksen saa kan jeg heller spoerre mer spesifikkt om rasen til den som har en?

Ellen Elise

(Beklager saa mye for ingen norske bokstaver, er paa ferie i Spania)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår igjen et slag for ei goldentispe. Ok, ikke det mest spennende rasevalget kanskje, men da har du hund som absolutt kan trenes i alt fra LP (konkurranselydighet) til spor (det er en type bruksshundport der hunden søker etter spor) og agility, samtidig som det er en trivelig og glad hund som vil være like fornøyd om du finner ut at du ikke ønsker å trene aktivt innen noen hundesport likevel. Alle muligheter, men ingen krav :)

Bc, australian shepherd og malle er utpregede brukshunder som vil kreve mye, og det kan være greit å være sikker på at du virkelig ønsker å jobbe mye med hunden (i feks agility, spor, rundering, LP, osv) før du velger en av disse rasene. Du burde absolutt takke ja til Marthe sitt tilbud, da lærer du helt sikkert masse om både rasene du tenker på og de ulike sportene som nevnes her! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkuranserettet lydighet med GD? Da trener du mye tolmodighet tror jeg:p

Og ag er ikke anbefalt.

utover det er GD en herlig rase:) min er nå 6 mnd og i trassalderen, men roligste jeg har vært bortig av mange valper.

siden hun er så ung går vi lite turer, men hun elsker snø og regn er morsomt! Som familiehund og utstillingshund er de perfekte. Men hverdangslydighet er viktig! Min er nesten sterkere enn meg nå:P

det er viktig å tenke på at de vokser mye veldig fort og derfor sette seg inn i foring, aktivitetsnivå osv. Min har desverre sliti litt med en vekstsykdom (enostose) og var i ro i to mnd. Alikevel var hun rolig hele tiden selvom hun ikke fikk bevege seg. Nå er hun bra igjen (8ank i bordet)

Tror jeg skal ha GD hele tiden, herlig rase!

Men siden du vil drive med lp og ag ville jeg kanskje gått for jaktgolden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkuranserettet lydighet med GD? Da trener du mye tolmodighet tror jeg:p

Og ag er ikke anbefalt.

utover det er GD en herlig rase:) min er nå 6 mnd og i trassalderen, men roligste jeg har vært bortig av mange valper.

siden hun er så ung går vi lite turer, men hun elsker snø og regn er morsomt! Som familiehund og utstillingshund er de perfekte. Men hverdangslydighet er viktig! Min er nesten sterkere enn meg nå:P

det er viktig å tenke på at de vokser mye veldig fort og derfor sette seg inn i foring, aktivitetsnivå osv. Min har desverre sliti litt med en vekstsykdom (enostose) og var i ro i to mnd. Alikevel var hun rolig hele tiden selvom hun ikke fikk bevege seg. Nå er hun bra igjen (8ank i bordet)

Tror jeg skal ha GD hele tiden, herlig rase!

Men siden du vil drive med lp og ag ville jeg kanskje gått for jaktgolden:)

Jaktgolden er vel ikke helt det beste hvis man også er intr. i utstilling. :P

Ellers er kanskje toller et alternativ? Nova Scotia Duck Tolling Retriever, altså. Den tenkte jeg på, når jeg hørte alternativene dine og hva du ville bruke hunden til. :ahappy: Ellers så er Shetland Sheepdog også en herlig rase til alle bruksområdene dine. :ahappy:

GD ville jeg nok holdt meg unna hvis du er interessert i agility, det er ikke bare bare for en GD å komme seg over et møne, gjennom en tunnel, osv osv. :P Ikke minst må man vente ganske lenge før man kan trene aktivt, da de jo ikke skal overbelastes som unge. De er krevende hunder i det at de faktisk MÅ oppdras skikkelig, både til å gå pent i bånd og til å oppføre seg rundt folk og dyr, for 60-80 kg hund som ikke er oppdratt, kan være ganske farlig, det!

Malle ville jeg nok kanskje ikke vurdert som deres førstegangshund, ikke før dere vet litt mer konkret hva dere vil drive med av hundesport, og hvor mye. Samme med BC. Og Aussie, for den del.

Masse lykke til med hundevalget, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien er/skal/kan være ganske "nappete" av seg. Det er vel noe som kommer med gjeteregenskapene, for aussien skal kunne bruke munnen (og resten av kroppen) når det trengs under gjeting av vanskelige dyr. Dog er nok dette fullt mulig å lære bort hvis valpen får møte hester fra ung alder, og lærer at man ikke skal løpe i beina på hesten selv om man kanskje får lyst til å snu hesten (gjete)

Jeg vil egentlig si at aussien er en veldig "kroppslig" rase, de bruker hele kroppen og er ikke redd for å slå seg litt :P De bruker gjerne deg som trampoline eller som hjelp til å stoppe når de kommer i full fart mot deg på innkalling, og de hopper mye. *ler* De kan slå deg i trynet når de vil noe, og min har det med å nappe folk hun ELSKER i nesa når hun ikke har sett dem på lenge.

Aussien er verdens flotteste treningskamerat spør du meg, og en hund som gjør veldig mye utav seg og som man blir utrooolig glad i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien er/skal/kan være ganske "nappete" av seg. Det er vel noe som kommer med gjeteregenskapene, for aussien skal kunne bruke munnen (og resten av kroppen) når det trengs under gjeting av vanskelige dyr. Dog er nok dette fullt mulig å lære bort hvis valpen får møte hester fra ung alder, og lærer at man ikke skal løpe i beina på hesten selv om man kanskje får lyst til å snu hesten (gjete)

Jeg vil egentlig si at aussien er en veldig "kroppslig" rase, de bruker hele kroppen og er ikke redd for å slå seg litt :P De bruker gjerne deg som trampoline eller som hjelp til å stoppe når de kommer i full fart mot deg på innkalling, og de hopper mye. *ler* De kan slå deg i trynet når de vil noe, og min har det med å nappe folk hun ELSKER i nesa når hun ikke har sett dem på lenge.

Aussien er verdens flotteste treningskamerat spør du meg, og en hund som gjør veldig mye utav seg og som man blir utrooolig glad i :D

Totalt OT, men hver gang jeg hører om deg og My så tenker jeg at jeg bare MÅ ha en aussie en dag! :D

Ellers heller jeg også mot at du velger en Golden :) Veldig mange ulike raser du har tittet på som andre har kommenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT, men hver gang jeg hører om deg og My så tenker jeg at jeg bare MÅ ha en aussie en dag! :D

Ellers heller jeg også mot at du velger en Golden :) Veldig mange ulike raser du har tittet på som andre har kommenter.

Haha, forelskelsen min til My er kanskje til å ta og føle på til tider :lol::icon_redface:

Svigersøstra mi fikk seg verdens herligste lille golden-valp for noen mnd siden, og hun har allerede vokst ifra My :lol: Men makan til lykkelig og fornøyd valp altså, også såååå glad i mat. Må jo være enkel å trene med godbiter, fikk lyst til trene med henne med en gang jeg så henne :innocent: Når vi skulle dra hadde jeg My i bånd, og da kom lille golden-Ylva bort og tok båndet fra meg og gikk tur med My. My fulgte lydig etter hver gang det strammet litt i båndet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...