Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?

MiO

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg siktet ikke spesielt til deg. De som vil føle seg truffet får stå for det. ;)

Men ja, av de du nevner så har jeg nok brutt fartsgrensa et par ganger (men bare når politiet ikke så på, altså). Utover det, så kan jeg ikke kjenne meg igjen i noe av det du nevner, nei. Og jeg er fullstendig klar over at jeg er en naiv idealist som tror at det meste kollektivt sett tross alt ville vært bedre om alle fulgte spillereglene. Det har å gjøre med et kollektivt ansvar med å vise respekt for de lovene vi har, som tross alt er laget for at samfunnet skal fungere best mulig for flest mulig. Og nei, min naivitet er begrenset nok til at jeg ikke tror at det noen gang kommer til å skje, men det hindrer meg ikke i å tro på at jo flere som faktisk gidder å følge de reglene vi har, jo mindre vil vi trenge dem og bedre kunne argumentere for endring eller tilretteleggelse i forhold til slik det er i dag. :innocent:

Jeg bryter også bare båndtvangen når ingen ser på..

Joda jeg kjøper argumentasjonen din om at det er et gode for samfunnet at de fleste følger lover, regler, normer og spilleregler. Men jeg syns det er forunderlig at vi må ha så mange lover og regler for det meste jeg, men det er kanskje en helt annen diskusjon. Forøvrig så er det vel slik at de aller aller fleste i samfunnet følger reglene i det store og hele. Detaljene er kanskje ikke så vesentlig når man ser på det store bildet?

Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

DET lurer jeg også på. :P Hva gjør et lovbrudd værre enn det andre... Og da mener jeg ikke stjele en sjokolade på butikken vs. drepe et barn, men:

forskjellen på:

a) å bryte båndtvangen (når ingen ser på - eller MENS noen ser på - sistnevnte burde jo nesten være mindre "ulovlig" enn det første siden man iallefall "er åpen om det" :P)

b) kjøre for fort (når ingen ser på)

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det, har jeg innsett, derfor har jeg sluttet å bryte fartsgrensen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ingen faktisk. Vida går løs når jeg trener henne, og ellers går hun i bånd nå.

Mine er også under trening når de er løse; kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er også under trening når de er løse; kondisjonstrening.

Det klarer jeg utmerket med hunden i bånd jeg da. :) Men jeg må innrømme at jeg sliter med å kjøre felt og lydighet med langline...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen faktisk. Vida går løs når jeg trener henne, og ellers går hun i bånd nå.

Da bryter du vel båndtvangen når det passer deg du også da, man er vel ikke fritatt fra båndtvangen bare fordi man trener fvf eller fremadsending, så vidt jeg veit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe statistikk på hvor mye villt som går med av hund pr år? Eller sau/tamrein for den del.

Kan ikke være mye, da ville man lest om det i alt av aviser på papir og på nett. Bønderne ville ikke latt det gå usett forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang rein, så skal det MYE til før de blir drept/sprengt av hund, da de er vant til å bli gjetet og har en sinnsyk rekkevidde før de blir slitne om de har ok vinterkondisjon. MEN mai-juni er spes sårbart for kalvene sin del, for det første kan rein kaste/abortere fosteret inntil tre dager før termin (de forgifter fosteret i livmora slik at det blir dødfødt, dette er egentlig en overlevelsesmekanisme i forhold til sult, men om simla blir utslitt kaster hun kalven for å redde livet) og om de ikke er innen hørselsvidde pga jaging vil kalven sulte ihjel. Simla bryr seg ikke om fremmed lukt ol, men hun er avhengig av å høre kalven for identifisering. De ammer ikke andres kalver, og er elendige adoptivmødre.. Når kalven kaster den røde fødselspelsen rundt 4-6 uker gammel kan den overleve uten morsmelk om den går på meget godt beite. Den vil da lære av de andre kalvene hva den skal spise. Den vil ellers lære av flokken de sosiale reglene, og hvordan overleve rovdyr/vinter.

Ellers er det faktisk større fare for at hunden blir skadet av reinen enn omvendt, de lar seg gjete, men blir virkelig sure og grinete om de blir plaget/angrepet av enkelthunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være mye, da ville man lest om det i alt av aviser på papir og på nett. Bønderne ville ikke latt det gå usett forbi...

Det er vel en grunn til at loven er der - den kommer jo ikke uten grunn.

Bøndene bryr seg vel lite om viltet, så lenge dems egne dyr får være i fred.

Rådyr, hare og fugl er vel noen av de som er mest utsatt.

Hvert år leser vi om både sau og rådyr som er drept av hund. Og det er bare det lille som blir skrevet om, det er nok mye større mørketall. Her hvor jeg bor drepte en golden retreiver et rådyr i vinter - han jaget dyret et lite stykke og det sprengte seg i den tunge snøen.

Ikke noe avis oppslag om det, så mørketallene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange lover jeg lurer på hva vi skal med ja. Og loven om båndtvang er ikke den eneste loven jeg bryter. Men jeg går ikke rundt å stjeler på butikkene og dreper folk på gata fordiom.Jeg er bra sikker på at de færreste her inne på hundesonen aldri har brutt en lov. Den norske lovboka (den stooooooooore røde tykke boka vet dere) er tjukk som et langt vondt år, og det står så mye bambus i den, at det er til å gråte av.Ikke alle lover er fornuftige bare fordi det er en lov. F.eks var det IKKE LOV for likekjønnet ekteskap i Norge før 1 januar 2009. (for alle lesber og homser er vel forferdelige mennesker de, og de burde ikke få lov til å gifte seg vel???)Ikke det nei, kanske det ikke er alt som stemmer med båndtvangsbestemmelsene heller da... Kanskje ikke alle lover er så fornuftige og har så mye rot i virkeligheten alikevel.

:icon_clapping:

Jeg bryter også bare båndtvangen når ingen ser på..Joda jeg kjøper argumentasjonen din om at det er et gode for samfunnet at de fleste følger lover, regler, normer og spilleregler. Men jeg syns det er forunderlig at vi må ha så mange lover og regler for det meste jeg, men det er kanskje en helt annen diskusjon. Forøvrig så er det vel slik at de aller aller fleste i samfunnet følger reglene i det store og hele. Detaljene er kanskje ikke så vesentlig når man ser på det store bildet?Men jeg kan fortsatt ikke forstå hvorfor det er værre at jeg bryter båndtvangsbestemmelsene enn at du kjører for fort?

Ja det er noe med det! Og jeg lurer også på hva som er værre at folk bryter den kontra kjører for fort, sender sms mens man kjører osv.

Får man 7000kr i bot for å skrive sms når man kjører forresten? Er det å bryte båndtvangen virkelig en så mye værre ulovlighet enn en del andre ting som har lavere straffer?

Det står ikke i forhold til hverandre, og det er det jeg reagerer veldig på!

Da bryter du vel båndtvangen når det passer deg du også da, man er vel ikke fritatt fra båndtvangen bare fordi man trener fvf eller fremadsending, så vidt jeg veit :)

Nemlig! Men det er vel greit da, å bryte den når man trener. For da stikker ikke bikkja om den ser et rådyr,fugl osv men om man går på sti, da jager den med en gang. Og bare i båndtvangen, vel og merke...

For meg er det latterlig at båndtvangen skal ha så store konsekvenser, når man har andre ting i samfunnet som kanskje er pittelitt viktigere. For eks. andre mennesker?

Og det ER faktisk ikke sånn, at i båndtvangsperioden, så jager/dreper/forstyrrer hunden din GARANTERT vilt HVER gang du slipper den. Det KAN hende det skjer en gang her eller der, men folk argumenterer som om viltbestanden sliter big time pga hunder som ikke går i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er man nok ikke. Men det er noe en hver aktiv hundeeier innenfor LP, AG eller bruks i det minste gjør for å trene hunden sin.

Men så er det forskjell på konsekvensene for det man skal verne når man bryter båndtvang. Noe som tydelig kommer fram fra flere innlegg at det ikke bestandig er viltet som blir tatt hensyn til. Det er egen lommebok og risikoen for å få kjeft som er "drivkraften" for mange til å kople på lina, siden de gjemmer seg bort i skogen når de slipper (der viltet er).

Det er stor forskjell på å kjøre i 120 km/t i 100 sonen på E6 midt på natta, enn å kjøre i samme farta i 40 sona forbi en barneskole når det ringer ut fra siste time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en grunn til at loven er der - den kommer jo ikke uten grunn.

Dette er typisk norsk.

Det er veldig typisk norsk å tro at det er en grunn til alt..

Men det er faktisk ganske ofte det ikke er det.

Se eksempelvis raseforbudene.. Tror du det er noen grunn til at vi har de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk norsk.

Så fordi noen lover ikke har "grunn" så gjelder det alle ?

De aller fleste lovene er det en grunn til, selv om jeg er enig i at ikke alle henger på greip.

Båndtvangen har vært forsøkt endret på uten å lykkes. Og det må det være en grunn til.

Nå popper det opp med friomnrådet flere steder og det er positivt. Folk burde heller henger seg på den bølgen og jobbe med dette.

Folk her på sonen vil gjerne ha ulv og ta vare på norsk fauna, men å ha bikkja si i bånd i en svært sårbar periode for viltet gidder man ikke. Men så klart, de har så god kontroll at den aldri jager :whistle: Og så må selvsagt hunden løpe løs.... Har sagt det før -man kan fint trimme hunden på en åpen plass som eks fotball bane etc

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen.

Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Øhh javel ? Så ingen andre enn fuglehunder har behov for å løpe da eller?

Jeg kjenner til mange familiehunder av mange forsjellige raser. Bare noen ytterst få har ikke behov for å løpe store deler av turen, og det er de som er godt voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daså, når jeg går på jordet her og slipper mine raser de som prosjektiler rundt og løper masse mens jeg går over det, når jeg har gått på en sti i ås langs togbanen (inngjerdet bortover greie med lange rette strekninger så vi ser godt) så har de også løpt hele veien, løper, spretter, hopper, tuller og løper masse rundt.

Så ja mine har et behov for å løpe. Det du skisserer kaller jeg dilting og det gjør de fint i bånd/flexi bånd/evt trekk båndet som er litt lengre.

Øhh javel ? Så ingen andre enn fuglehunder har behov for å løpe da eller?

Jeg kjenner til mange familiehunder av mange forsjellige raser. Bare noen ytterst få har ikke behov for å løpe store deler av turen, og det er de som er godt voksne.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er man nok ikke. Men det er noe en hver aktiv hundeeier innenfor LP, AG eller bruks i det minste gjør for å trene hunden sin.

Men så er det forskjell på konsekvensene for det man skal verne når man bryter båndtvang. Noe som tydelig kommer fram fra flere innlegg at det ikke bestandig er viltet som blir tatt hensyn til. Det er egen lommebok og risikoen for å få kjeft som er "drivkraften" for mange til å kople på lina, siden de gjemmer seg bort i skogen når de slipper (der viltet er).

Det er stor forskjell på å kjøre i 120 km/t i 100 sonen på E6 midt på natta, enn å kjøre i samme farta i 40 sona forbi en barneskole når det ringer ut fra siste time...

Beklager, jeg skjønner hva du mener, og jeg er til dels enig, men i praksis så er det ingen forskjell på å slippe hunden sin på et feltsøk og å slippe hunden sin på tur. Forstyrre vilt kan den gjøre begge steder. Om du møter rette oppsynsmannen så er det ikke sikkert at intensjonen om frislippet har noe å si.

Jeg ser ikke helt sammenligninga mellom forfortkjøringa di. Hvis man trener så kjører man liksom i 120 på motorveien på natta, og slipper man bikkja på tur så kjører man i 120 km forbi en skole i det det ringer ut fra siste time? Jeg syns nå at mine frislipp på tur er som å kjøre i 120 km på motorveien på natta. Det er ikke lov, men jeg har stort sett kontroll, men jeg er klar over at det kan skje noe uforutsett som gjør at ting går til *******. Det er lite sannsynlig, men risken er der - og jeg tar den.

Dette er typisk norsk.

At det ikke er en god grunn, er ikke det samme som at det ikke er en grunn?

Folk her på sonen vil gjerne ha ulv og ta vare på norsk fauna, men å ha bikkja si i bånd i en svært sårbar periode for viltet gidder man ikke. Men så klart, de har så god kontroll at den aldri jager :whistle: Og så må selvsagt hunden løpe løs.... Har sagt det før -man kan fint trimme hunden på en åpen plass som eks fotball bane etc

For det første, båndtvang gjelder også på f.eks fotballbane etc, så frislipp på sånne åpne områder er også et brudd på båndtvangen. For det andre, min hund - den som slippes av de - løper MYE på tur. Du trenger ikke å tro på det, men hun gjør det. Den som ikke slippes, tusler rundt i flexibåndet sitt og gjør det som er naturlig for henne på tur - snuser og tisser. For det tredje, er det virkelig utenkelig at også vi uten jakthunder og jakthundtrening kan ha hunder som kan kontrolleres i jaktmodus, sånn som du har med dine? For du skal jo ha kontroll på dine hunder under jakta, skal du ikke?

Men jeg er enig, å diskutere dette er som å stange hodet i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.

Jeg har hatt andre hunder jeg, hvor jeg ikke har brydd meg om båndtvangen og bikkja ruslet alltid 5 meter bak meg. Grunnen til han ikke gikk i bånd var latskap. Jeg synes det var mer deilig å gå med henda i lomma og slippe holde i båndet. Ikke han trengte å løpe ....

Saken er at jeg synes argumentene om at hunden trenger å løpe løs er bare unnskyldning for å dra langt inn i skogen og gi F. Om hunden trenger å løpe så slipp den ihvertfall steder hvor det er minimal fare for å treffe vilt. (som eks fotball baner, store sletter etc).

Man vender stadig tilbake med dette å bruke hodet og skjønn.

Og det er vel ikke akkurat det folk gjør når man drar langt inn i skogen for der treffer man ingen mennesker.

Kontroll på hunden skal man ha uansett, både under og etter båndtvangen.

For min del spiller det ingen rolle om folk bryter båndtvangen eller ei.

Men ikke kom her og si at det er eneste måten å trim hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som sa at vi sniker oss til skogs der ingen ser? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg går med bikkja løs både på allmenne friområder, industrifelt og i boligområder. Det er ikke som om jeg føler meg som en hard kriminell med noe å skjule her altså!

Og hvem var det som sa at mens hundene løper fritt på innhengnet område går viltet trygt i skogen? Oh, jeez... Rev, grevling, jerv, ulv, gaupe, rovfugl..? Tror dere de pent tråkker forbi fuglekyllingene? Sett litt mye Disney?

Det er faktisk litt småskremmende for juristhjertet å se at folk har så liten evne til selvstendig og kritisk tenkning - at man stoler blindt på at de som leder landet ikke bare vet hva de driver med, men at de også vet best. Ja, så klart man skal respektere lover og regler; men den typen blind aksept som det som her fremvises, det er bare skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.

Slipper jeg hunden for at han skal få løpe, så finner jeg meg en mark, jeg går ikke tur (når jeg går tur vil jeg selvsagt ha han i nærheten, og ha en viss kontroll).

Går han løs på tur vandrer han litt frem og tilbake, gjerne litt på avstand og styrer farten litt mer selv, men holder seg stort sett på stien (og går slalom mellom folk, om det er mye folk, uten å bry seg om dem... sånn sett greit å ha mynde). Spesielt der det er litt bratt (slipper jeg han på tur, så er det helst i byfjellene), så syns jeg det er greit at han går løs, slik at han får brukt kroppen sin godt. Det er veldig bra for motorikken og koordinasjonen at han får prøve seg litt oppover fjellveien uten å bli hindret av båndet hele tiden. Dette er veldig god trening.

Det er mulig dette er utrolig dumt av meg, men jeg ser virkelig ikke det store problemet. Det er ikke som om jeg slipper han når som helst hvor som helst heller, og det er ikke så veldig ofte det skjer i båndtvangperioden. Der jeg vet det er sau og vilt han kan finne på å jage, går han alltid i bånd. Fugl forstyrrer han ikke mer enn mennesker gjør på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, hun løper masse. Selv i flexibånd går hun 3 ganger så lang tur som Dronningen og jeg gjør. Og jeg svarer dette igjen fordi du spør "hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ?".

Men ikke kom her og si at det er eneste måten å trim hund på.

Selvsagt er det ikke det, det har jeg heller aldri påstått - jeg har en hund som ikke får løpe så mye løs enten det er båndtvang eller ikke, jeg har også hatt en hund som stort sett tilbrakte livet sitt i bånd, jeg både veit og kan trimme hund med bånd på. Terven slippes fordi jeg kan, fordi hun til nå ikke har jaktet noe, fordi hun er lydig og kommer når jeg roper, fordi jeg ikke MÅ trimme henne i bånd, og fordi vi trener på ting hvor hun må være løs.

At jeg mener at det er riktig for henne, betyr ikke at jeg mener at det er riktig for den andre hunden min (som forøvrig også ble trent løs før hun ble pensjonert). Jeg mener heller ikke at alle burde slippe hundene sine i tjukkeste skogen fordi at jeg slipper min hund - det fordrer en viss kontroll, og mange har ikke det (ikke slipper jeg min hund i tjukkeste skogen heller). Det betyr ikke engang at jeg ikke mener at det er behov for båndtvang, for det viser jo ymse avisoverskrifter oss hvert år at det er. Men jeg velger jo å bryte den med ujevne mellomrom selv, av grunner JEG syns er gode, da kan jeg vel neppe fortelle alle andre som bryter båndtvangen at de er potensielle katastrofer som ødelegger for alle andre hundeeiere.

Skal jeg kommentere f.eks Siri Evelines krav om å engasjere seg i frislippsområder for hund, så vil jeg ikke det. Jeg har ikke noe behov eller ønske om slike områder selv, jeg syns f.eks ikke at det er noe særlig å gå på hundesletta på Ekeberg med hund, fordi at hundene som slippes der ikke nødvendigvis ER hyggelige, eller HAR det hyggelig. Jeg kan være med på at det er behov for områder man er fritatt for båndtvang for å trene f.eks jakt eller bruks, men JEG ser ikke at det er noe behov for egne områder hvor hunder får løpe rundt i en tilfeldig sammensatt flokk uten noen større kontroll på hva de driver med. Mest fordi at jeg er sær på hva mine hunder får lov til, og hva jeg lar de bli utsatt for, så jeg foretrekker å slippe mine hunder sammen med hunder vi kjenner, som har eiere som er like sære som jeg er på hvordan sånt skal se ut.

Men bare for å tenke høyt her, man trenger strengt tatt ikke frislippsområder for den slags trening (jakt og bruks). Det er jo delvis åpnet for det i hundeloven allerede:

9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Spørsmålet er jo da, for min del, om trening til brukskonkurranser går under "særlige bruksformål", og om det området vi trener i, er "avgrenset område" som er fastsatt av kommunen ved foreskrift eller enkeltvedtak - jeg innrømmer glatt at jeg ikke har gidda å sjekke det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kommentere f.eks Siri Evelines krav om å engasjere seg i frislippsområder for hund, så vil jeg ikke det. Jeg har ikke noe behov eller ønske om slike områder selv, jeg syns f.eks ikke at det er noe særlig å gå på hundesletta på Ekeberg med hund, fordi at hundene som slippes der ikke nødvendigvis ER hyggelige, eller HAR det hyggelig. Jeg kan være med på at det er behov for områder man er fritatt for båndtvang for å trene f.eks jakt eller bruks, men JEG ser ikke at det er noe behov for egne områder hvor hunder får løpe rundt i en tilfeldig sammensatt flokk uten noen større kontroll på hva de driver med. Mest fordi at jeg er sær på hva mine hunder får lov til, og hva jeg lar de bli utsatt for, så jeg foretrekker å slippe mine hunder sammen med hunder vi kjenner, som har eiere som er like sære som jeg er på hvordan sånt skal se ut.

Her er du inne på det "motsatte" problemet, og jeg er ganske enig. Hundeeiere finner ett sted hvor hunden kan slippes (i Bergen har dette vært en mark ved Fantoft stavkirke, som er privat eid og man har fått lov til å slippe i helgene). Stedet blir mer og mer populært, og jo flere hunder, jo større sjanse for bråk. Jeg var selv med hunden min noen ganger da han var valp, men kommer ikke til å gå med han der så lenge han er ung hanhund. Ikke at jeg tror han skaper problemer, eller at han ikke koser seg, men han koser seg på en måte som andre hunder kan stresses av (mye løping og herjing, og det er ikke alle som får fatt i han heller). Etter hva jeg har hørt har det vært mer bråk på Fantoft i det siste, fordi det har blitt et mer populært sted (men dette er jo også et tegn på at hundeeiere i Bergen er sulteforet på områder de kan slippe hundene sine).

Jeg vil foretrekke tur og trening, kanskje med en eller to andre hunder, i stedet for slike treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi noen lover ikke har "grunn" så gjelder det alle ? De aller fleste lovene er det en grunn til, selv om jeg er enig i at ikke alle henger på greip. Båndtvangen har vært forsøkt endret på uten å lykkes. Og det må det være en grunn til. Nå popper det opp med friomnrådet flere steder og det er positivt. Folk burde heller henger seg på den bølgen og jobbe med dette. Folk her på sonen vil gjerne ha ulv og ta vare på norsk fauna, men å ha bikkja si i bånd i en svært sårbar periode for viltet gidder man ikke. Men så klart, de har så god kontroll at den aldri jager :whistle: Og så må selvsagt hunden løpe løs.... Har sagt det før -man kan fint trimme hunden på en åpen plass som eks fotball bane etc De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei .... Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen. Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Du kan ikke bare bestemme deg for at generelt sett så loffer sikkert andres hunder bare foran eller bak deg allikevel. Jeg kjenner meg ikke igjen på hva du skriver her, jeg har det ikke sånn når vi er på tur. Virkelig ikke. Kooikern har lopper i blodet og freser fram og tilbake på stien som en strikkball stort sett hele turen. Om det er 1t 3t eller når vi har gått hele dagsturer i fjellet. Han gikk/løp mye lenger enn det vi menenskene gjorde i lengde pga denne fartingen opp og ned og hit og dit.

Når det er sagt, så strener han ikke ut av stien noe særlig mer enn å tisse og snuse på kantene, fordi jeg fra han var pitteliten valp har trent på det HVER eneste tur vi gikk på. Jeg har brukt sinnykt mye tid på det, fordi han har en tendens til å se an om han virkelig må høre når det kommer til stykket.

Resultatet i dag er at jeg har en hund jeg alltid følger med på er i synsvidde, og kaller på han med en gang jeg synes han er litt for langt unna (når det ikke er båndtvang). Han kommer, men han stikker ikke av fra meg. Ikke én eneste gang på 3 år.

Men det at mange av dere har bestemt dere for at siden hunden ikke stikker fra deg, så får den det samme utbyttet av å trekke i strikk foran deg/gå i bånd ved siden av deg kontra å løpe løs. Derav konkluderer dere med at man ikke har behov for å la de løpe løs.

Sorry, men det blir for dumt å påstå synes jeg.

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.Jeg har hatt andre hunder jeg, hvor jeg ikke har brydd meg om båndtvangen og bikkja ruslet alltid 5 meter bak meg. Grunnen til han ikke gikk i bånd var latskap. Jeg synes det var mer deilig å gå med henda i lomma og slippe holde i båndet. Ikke han trengte å løpe .... Saken er at jeg synes argumentene om at hunden trenger å løpe løs er bare unnskyldning for å dra langt inn i skogen og gi F. Om hunden trenger å løpe så slipp den ihvertfall steder hvor det er minimal fare for å treffe vilt. (som eks fotball baner, store sletter etc). Man vender stadig tilbake med dette å bruke hodet og skjønn. Og det er vel ikke akkurat det folk gjør når man drar langt inn i skogen for der treffer man ingen mennesker. Kontroll på hunden skal man ha uansett, både under og etter båndtvangen. For min del spiller det ingen rolle om folk bryter båndtvangen eller ei. Men ikke kom her og si at det er eneste måten å trim hund på.

Utheving 1: Som sagt over, ganske mye.

Utheving 2: Men alle har det ikke sånn at bikkja bare loffer på tur 5 meter bak deg. Selv om du tviler på det.

Siste utheving: Enig

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...