Gå til innhold
Hundesonen.no

Åpent brev til alle Cesar Millan-tilhengere som bruker uetiske metoder


Guest Admin
 Share

Recommended Posts

Skulle ønske noen på ærlig vis kunne kritisere Millan. I stede for NOK en artikkel der man hater Millan, bruker alt man ser mot han, snur alt til det negative og overdriver voldsomt. Om man kanskje kan ta med endel positive sider, sier seg enig i noe av det han står for (jeg ser ikke for meg at noen er uenige i absolutt ALT) så ville det vært mye mer troverdig for min del. Sånt svada har jeg lest før - om så skrevet med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må le litt over hvor typisk slike diskusjoner er. Jeg personlig velger sjeldent èn person jeg syns er god. Jeg plukker litt her og der av det jeg syns gir mening. Mange fokuserer på det fysisk

Victoria Stilwell? Karen Pryor? Bob Bailey? Er sikker på at alle disse både kan og har håndtert hunder som har vært like ekstreme som en del av de CM har håndtert, de har bare ikke store tv-selskaper

Snusken da, du må jo ikke legge ut dette. CM haterne kan jo få alvorlige problemer...

Syns det egentlig er greit at tingene blir satt på spissen jeg. Ikke for folk som har litt peiling på hund, men for almenheten. Hvorfor?,- Jo, fordi programmet 'hundeviskeren' jo selv vinkler det motsatte og mannen og kvinnen i gata er bare så imponert av hva han får til og hvor enkelt det er. Det er nemlig DET som selger - kapital forran hundens ve og vell. Eksemplet er strømhalsbåndet som blir brukt i enkelte episoder - der de skjuler det og de seerne jeg har snakket med som er så imponert av han har ikke lagt merke til dette. Når jeg da forteller enkelte ting og hvorfor enkelte ting kan være direkte farlig av det han gjør, så har de fleste fått øynene opp for at hans 'magi' kanskje er kritikkverdig.

Jeg er enig i noe av det han gjør og sterkt imot andre ting. Folk 'flest' vil bare ha det enkelt og ofte er årsaken til adferd på hund et resultat av deres mangel på kunnskap - de sluker slike 'magiske' ting og mye for at dette så enkelt og greit ut.... det virker jo på TV(krever lite innsats også, for hund skal vel man ikke trenge å jobbe og bruke tid på - den skal bare koses med den). Så da vil de prøve - han er jo hundeviskeren, så han kan jo sine saker. Om de leser 'småtvilende' eller reflekterte artikler, så tror jeg ikke de får øynene opp for det kritikkverdige. (mulig de driter i det likevel, men noen kan nå i alle fall våkne opp)

Edit: Dog bør artikkel rettes litt, slik at kveling blir riktig. 'kveling' med anførselstegn kan brukes ifølge språkrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror at det er magi CM utfører, og at det er enkelt og lett, har ikke helt forstått hva det er han egentlig gjør, mener da jeg.

80% av "magien" ligger i håndterers energi og kroppspråk. Å endre dette bevisst, er verken lett eller magisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tror at det er magi CM utfører, og at det er enkelt og lett, har ikke helt forstått hva det er han egentlig gjør, mener da jeg.

80% av "magien" ligger i håndterers energi og kroppspråk. Å endre dette bevisst, er verken lett eller magisk :P

Tja. Ikke 80%, for det er en stor del som består i kameravinkling, klipping, ta opptak om igjen, tilrettelegging av miljø og bruk av hunder og mennesker for å få ønsket effekt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Ikke 80%, for det er en stor del som består i kameravinkling, klipping, ta opptak om igjen, tilrettelegging av miljø og bruk av hunder og mennesker for å få ønsket effekt. :P

Mange påstår det, men JEG tror ikke det er noe sannhet i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mennesker kan fly, for det har jeg sett på TV. Og alt på TV er jo sant. :P

Om han skulle jusket så mye som skeptikerne påstår, så ville jeg tro at det hadde vært ute med han for lengs. Du må huske på hvor mange mennesker det er han møter, om det skulle vise seg at han jukser masse, så ville NOEN ha lekket det ut.

Nei, han er nok ekte vare vil jeg tro.

At han er så annerkjent blant nøkkelpersoner innenfor hunde-miljøer, sier jo også litt. Farlig å jukse da, er lett å bli tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han skulle jusket så mye som skeptikerne påstår, så ville jeg tro at det hadde vært ute med han for lengs. Du må huske på hvor mange mennesker det er han møter, om det skulle vise seg at han jukser masse, så ville NOEN ha lekket det ut.

Nei, han er nok ekte vare vil jeg tro.

At han er så annerkjent blant nøkkelpersoner innenfor hunde-miljøer, sier jo også litt. Farlig å jukse da, er lett å bli tatt.

Så lenge noen "kjøper" TV programmene hans like godt som du, så vil det alltid selge. Enkelt og greit. Det er mye man ikke klarer å se bare med å se på programmene hans, men om man spiller ting litt av i sakte filme og går rute for rute, så ser man tidvis noe merkelig bruk av kameravinkler (hvorfor får man se en busk akkurat i det han tar tak i hunden eksmepel? ), eller at en sele plutselig bare blir borte av hunden under en sekvens som skal være sammehengende i følge programmet.

Ta deg en tur på det foredraget Lundqvist eksempel hadde om programmet hans.

Det er uendelig mang muligheter man har på TV, og av den grunn får man akkurat det resultatet man ønsker som oftest.

Men nå mener han nå at man kan gjøre underverker med å putte halen på en hund i bånd og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han skulle jusket så mye som skeptikerne påstår, så ville jeg tro at det hadde vært ute med han for lengs. Du må huske på hvor mange mennesker det er han møter, om det skulle vise seg at han jukser masse, så ville NOEN ha lekket det ut.

Jukse vil jeg ikke si han gjør, men skjuler enkelte ting - som f.eks strømbruk der seer ikke blir informert om metoden brukt og han holder bryter skjult i hånden. Dette ER påpekt og vist på youtube blant annet.

Forøvrig vet jeg ikke noen i Norge av anerkjente hundetrenere eller spesialister på adferd som støtter hans metoder. Mulig det er en og annen, men de er i så fall i et stort mindretall. Også i det store utland er kritikken stor fra ekspertene. Det er masse dokumentasjon som ligger på nett om dette hvis du vil lese om det og velbegrunnede til hvorfor de er kritiske. Forøvrig har han da vært anklaget og saksøkt for behandling han har gitt hund(er) og der han de har inngått forlik - jeg tror han hadde tapt klart og det er derfor han har inngått forlik. For ikke å tape ansikt og rykte ... for ikke å snakke om mange penger - som er hele poenget med hundeviskeren - penger for han og produksjonsselskapet + kanaler som sender det, så en 'innrømmelse' med et forlik er bedre for han enn en dom mot seg - DA har nok også de for hans metoder fått en vekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei orker ikke likevel. Motstanderne har bestemt seg lell, og de er ikke i stand til å åpne øynene og se at han har forandret seg til det bedre. Orket litt jeg :P

Og tilhengerne har bestemt seg lell og er ikke i stand til å åpne øynene og se hva som skurrer her og der. Og forsvarer han til stadig med både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut bevisene da?

Ta en tur på foredraget til Lundqvist som de har om programmet hans, så får du de. :) Men det gidder dere nok ikke, og dere kommer nok til å finne en masse unskyldninger for det de drar fram der også garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvem Lundquist er, ikke vet jeg når/hvor han holder foredrag og ikke vet jeg hva foredraget dreier seg om. Hvis det er propagandaforedrag mot CM gidder jeg nok ikke å brukt tid og penger på det nei. Jeg liker best de som bruker tid på å forklare hva de driver med og lite tid på å forklare hvor idiot alle andre er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvem Lundquist er, ikke vet jeg når/hvor han holder foredrag og ikke vet jeg hva foredraget dreier seg om. Hvis det er propagandaforedrag mot CM gidder jeg nok ikke å brukt tid og penger på det nei. Jeg liker best de som bruker tid på å forklare hva de driver med og lite tid på å forklare hvor idiot alle andre er.

Foredraget er gratis, så da måtte du bare ha brukt litt tid på det.

Men mennesket ønsker å bli lurt, enkelt og greit. :) Så får man bare stå for sine valg og meninger, så sier det jo egentlig mest om en selv til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er et propagandaforedrag? Ikke et foredrag som viser reelle eksempler på det han mener er riktig håndtering? Nei, da kan jeg spare meg. Sånne folk liker jeg simpelten ikke.

Jeg har ingen guder, men jeg synes CM har satt fokus på noe helt grunnleggende som jeg føler mange andre hopper litt lett over, nemlig energien man gir fra seg og hvordan det påvirker hele atmosfæren og dermed hunden. Tv er ekstremt og ekstreme tilfeller vises. Likevel får jeg tak i essensen i det, og kan bruke det på min ikke så ekstreme hund i moderert form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm: Jeg er ingen tilhenger, men jeg ser at noe av det han driver er faktisk noe vi kan ta med oss. Det er ikke noe sort/hvit her. Dette blir det samme som burdiskusjonene rett og slett. Jeg er ikke for strøm og spark, overhodet IKKE, eller pinning nei nei, ville aldri funnet på. Jeg ser likevel at noe der, er bra. Praten hans om energier har faktisk noe for seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt for paranoid å tro at det er juks, men de som ønsker det må gjerne bruke det argumentet for min del, jeg er ikke ute etter å omvende noen.

Han er da åpen på at han bruker strøm i noen tilfeller, men jeg må si at jeg hører han mer si at han foretrekker vibrering enn strøm. Ofte så kan en hund hyle like mye når han får en vibrasjon, betyr ikke at det ligger smerte bak, men at hunden ble overrasket.

Jeg har lært VELDIG mye etter at jeg begynte å se programmene til CM, og har lest 3-4 av hans bøker. Jeg har endret meg mye som hundeeier, og mange lyspærer er blitt tent. Jeg vil si at jeg er en langt bedre hundeeier i dag enn jeg var for 5-6 år siden.

Jeg kopierer ikke CM, fordi man skal være veldig god for å gjøre akkurat det samme. Han er unik i sin forståelse av hund, det er ikke jeg.

Min endring har vært i forståelsen av meg selv, hvordan jeg opptrer, hva jeg sender for beskjeder. Dette har også vært til stor hjelp for meg som rytter OG mor (og tilogmed ektefelle).

Det han praktiserer er ikke en redyrket hunde-sak, men en væremåte som man kan ta med seg i hverdagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er da åpen på at han bruker strøm i noen tilfeller, men jeg må si at jeg hører han mer si at han foretrekker vibrering enn strøm. Ofte så kan en hund hyle like mye når han får en vibrasjon, betyr ikke at det ligger smerte bak, men at hunden ble overrasket.

Ja, det er han og sånn sett er det da i orden - ikke selve metoden, men at han da ikke 'lurer' seer.

Nå har det vel også blitt sagt at strøm ikke direkte er vondt heller tidligere, men kritikken har vel vært så sterk på dette at han har gått over til vibrering regner jeg med.

Har nå sett begge bånd er prøvd av personer og de tror jeg ikke kan være enige med deg - det så ikke behagelig ut og de ville ikke prøve igjen - lurer på hvorfor gitt? De ble jo ikke overasket, så man kan bare lure eller tenke seg selv grunnen.

Jeg er ikke sikker på vibrering, men strøm er det kun lov å bruke under saue-trening og av godkjente personer til dette her i Norge - Lurer på hvorfor de er såpass strenge her i Norge hvis metodene er helt ok liksom. Er nok fordi det er ytterst vanskelig å korrigere 100% riktig og ser man CM gjør det, så gjør han mange feil på det feltet - Kan egentlig ikke fatte og begripe folk som bruker slike metoder på et kjært familie medlem - for meg er det det samme som å sette det på barna for at de ikke skal løpe ut i veien. (kjappere at de lærer kanskje, men fy for en metode - ikke noe som hører hjem i 2011, men heller 1900 tallet)

Forresten leser han hundene helt feil mange ganger og prater tull. Noe MANGE eksperter har poengtert og man trenger ikke være ekspert, men ha litt kunnskap, så tar man ikke alt han sier for god fisk - man ser at han tar feil flere ganger.

Som andre sier, så er det ikke svart/hvit og han gjør da også ting jeg er enige i. Endel hunder leser han riktig og han har ro blant annet. Problemet oppstår når (som mange er) man er kunnskapsløs før man ser programmet - da klarer man ikke å se hva som kanskje er bra/dårlig av det han gjør, men sluker det i sin helhet ... dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må vel ikke være slik at ALT en person må gjøre, skal være rett?

Det virker som om CM er en av få i verden som IKKE må gjøre NOE SOM HELST FEIL, for om han gjør det, så må jo alt være feil? (sikter ikke til deg KarpeSkrotum, var bare en tanke som slo i hodet mitt når jeg leste innlegget ditt).

Alle gjør feil, eksperter som amatører. Det betyr ikke at man må være motstander selvom.

Jeg er både for og imot strøm. Jeg er for strøm brukt av fagperson for å få hunder "sauerene", jeg er imot strøm brukt av amatører til alt annet.

Vibrering er ikke vondt overhodet, legg den selv i hånda å prøv om du noen gang får sjansen.

Strøm er vondt, det er vel ikke en sjel som kommer til å protestere på (eller NOEN finner vel en glede i å protestere der også :D )

Strøm kan være effektivt ja, bruker ofte å spørre rideinstruktøren min om ikke det hadde vært lurt om jeg hadde på et strømhalsbånd, og så strømmet hun meg hver gang jeg plasserte de forbarskede hendene feil, skulle vel lært på null komma niks å ridd med perfekt sits da ja :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt for paranoid å tro at det er juks, men de som ønsker det må gjerne bruke det argumentet for min del, jeg er ikke ute etter å omvende noen.

Og jeg synes det er naivt og hjernedødt å tru at alt er som det vises på TV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om CM er en av få i verden som IKKE må gjøre NOE SOM HELST FEIL, for om han gjør det, så må jo alt være feil? (sikter ikke til deg KarpeSkrotum, var bare en tanke som slo i hodet mitt når jeg leste innlegget ditt).

Alle gjør feil, eksperter som amatører. Det betyr ikke at man må være motstander selvom.

Dessverre er det slik at han gjør mye/en god del feil etter min mening. Dette støttes som sagt opp av de fleste av ekspertisen.

Når da dette selges helt ukritisk av TVN og andre fordi de har 0 peiling på hund, så kan det ikke bli rett uansett hvordan man vrir og vender på det syns jeg. At det f.eks brukes strøm som er forbudt brukt slik i Norge tilsier bare at kapitalen de får inn går forran både loven og hundens ve og vel. Her skal det underholdes - kjappe 'triks' for å få raskt resultat - å alle vet jo at slikt selger ... uansett om det dreier seg om hund eller andre ting.

De KUNNE ha kjøpt inn episoder fra trenere som virkelig kan hund og som bruker andre metoder som er lov i Norge og som fungerer bedre i det lange løp og som hunden har godt av istedet for å bruke metoder fra middelalderen. Men DET gjøres ikke - hvorfor,- jo, fordi hundedressur ikke er 'magi' og kvikke løsninger, men arbeid over tid. Noe de fleste hundeeiere ikke gidder å jobbe så mye med det de har skaffet seg dessverre. Det gir da heller ikke så 'morsom' tv. Så istedet brukes metoder som de fleste har lagt på hylla idag, for nye og bedre metoder har kommet - mye pga man har nyere forskning og forståelse for hunden og dens behov.

Eksemplet er der han klipper en liten hund (husker ikke rasen) - vil du ikke så SKAL du. Han ble bitt og det var et svare strev. Minner meg om kompis av meg med stor kraftig hund der eier fikk senebetennelse fra å ligge og holde hunden når dyrlegen klippet klørne - vil du ikke, så SKAL du.

Han var ikke for 'pølsemetoden'(som noen kaller den) - altså med positiv forsterkning. Bare tull sa'n. Ok, så jeg trente hunden hans noen dager og viste han litt - resultat var at hunden satt og sto som en prest under klo-klipping. Tror du han endret mening om metodene etterpå?

Samme metode kunne enkelt blitt brukt for den klippingen også og har sett gode hundetrenere med 'rød-sone' hund klipping der hunden selv har valgt å bli klipt - bare for at det lønte seg for den.

For du skjønner - hunder er ikke ulik oss mennesker. Blir vi presset, så kan det låse seg for de fleste. Men når noe lønner seg derimot ...

Til CM's forsvar - han HAR til og med brukt klikker og filosofien der ... en gang av det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...