Gå til innhold
Hundesonen.no

Åpent brev til alle Cesar Millan-tilhengere som bruker uetiske metoder


Guest Admin
 Share

Recommended Posts

Det forundrer meg litt at man som hundeeier stort sett må snakke med et annet menneske for å få pelsen nogenlunde sivilisert, men unger, det fikser folk helt fett uten brukermanual..

Kanskje fordi mennesket og avkommet deres tross alt snakker samme språk...? Bare en vill teori jeg har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må le litt over hvor typisk slike diskusjoner er. Jeg personlig velger sjeldent èn person jeg syns er god. Jeg plukker litt her og der av det jeg syns gir mening. Mange fokuserer på det fysisk

Victoria Stilwell? Karen Pryor? Bob Bailey? Er sikker på at alle disse både kan og har håndtert hunder som har vært like ekstreme som en del av de CM har håndtert, de har bare ikke store tv-selskaper

Snusken da, du må jo ikke legge ut dette. CM haterne kan jo få alvorlige problemer...

Det forundrer meg litt at man som hundeeier stort sett må snakke med et annet menneske for å få pelsen nogenlunde sivilisert, men unger, det fikser folk helt fett uten brukermanual..

OT: det er dager da jeg ønsker meg brukermanual på unger altså... Bare så det er sagt liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror ikke dere forsto poenget mitt så da skal jeg klargjøre det litt: Det er ett langt større ansvar å skulle oppdra barn enn hunder. Det er en livslang oppgave å ha barn, hunder lever ikke særlig mer enn max 12-15 år de. Barn som ikke klarer å tilpasse seg samfunnet, de trenger masse hjelp og rehabilitering, terapi, hva enn. Hunder de blir avlivet om de ikke funker de. Enda så syns folk at det er vanskligere å oppdra barn enn hunder, enda så syns folk at de har behov for å gå på kurs for å tilpasse hunden sin i miljøet de lever i. Men unger, nei de bare oppdrar man så godt man kan de. Det forundrer meg fortsatt etter over 20 år i hundemiljøet at folk er mer redd for å feile med bikkjene sine enn med unga. Det er bare en hund liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det vel kanskje legges til at det er få mennesker som oppdrar sine barn helt på egenhånd - vi lever i en velferdsstat med oppfølging og faste rutiner via helsestasjon, det er tilgang til barnehage, det er obligatorisk skole i en god del år, og det er en rekke fritidsaktiviteter fra babysvømming til speider som også bidrar til både å avlaste foreldre, oppdra barna og oppdage dem hvor foreldrenes innsats har feilet/ikke vært tilstrekkelig.

I tillegg til at de fleste som får barn også har venner og familie rundt seg som har vært i en lignende situasjon og kan støtte/gi hjelp/blande seg oppi/gi motstridende råd.

Men jeg tror også som IW er inne på, at det er større statusfall å "mislykkes" som forelder enn som hundeeier. Det er mye lettere å si at en fikk en dårlig drittbikkje fra oppdretteren som en må få hjelp til å få kustus på, enn å si at jeg har laget en drittunge jeg må få hjelp til å stable på beina igjen. Altså er det så mange flere verktøy for hundeeiere, og mange har pengene til å benytte seg av verktøyene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da irriterer jeg meg mer over "klikkertantene" som ALDRI skal fortelle hunden sin at den gjør noe feil, og som dermed ødelegger mye for andre også - som f.eks. hunden som tok runden til alle de andre hundene under fellesdekk, og eier ikke ville hente hunden fordi hun skulle vente til den kom av seg selv :gaah:

Det finnes tydeligvis noen feillærte klikkertanter der ute da :rofl: Hvis man lar hunden sin gå rundt og selvbelønne seg når den gjør feil - vel, det er IKKE klikkertrening ifølge min kunnskap i hvert fall...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor finner jeg de nye oppdaterte videoene der du, Snusken mener han gjør alt riktig?

Ser bare TVN jeg og det som går på dagtid nå er vel repriser av etterslepet. NGC Wild sender visstnok CM først, men trur det er forskjell på USA og her for jeg har ikke sett CM der. Ellers må du nok bare lete på nettet. Se og lær. :D

PS: Hvor har jeg ment han gjør alt riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare TVN jeg og det som går på dagtid nå er vel repriser av etterslepet. NGC Wild sender visstnok CM først, men trur det er forskjell på USA og her for jeg har ikke sett CM der. Ellers må du nok bare lete på nettet. Se og lær. :D

PS: Hvor har jeg ment han gjør alt riktig?

Jeg såg et innlegg av deg bak i tråden (sist jeg var innom tråden) at du mente at CM ikke trengte oppdatere seg, men at med-debbatantene i tråden trengte en oppdatering. Derfor trodde jeg du mente han gjorde ting riktig nå fortiden og at han hadde forandret seg ifra fortiden. Da skal jeg få i gang Natgeo wild når jeg får TVen på plass igjen.. Er det de nye episodene som går der? Sesong 7 eller 8 er det samme for meg, så lenge jeg får sett de nye metodene han har funnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jukset og lastet ned de første 5 nye episodene hans. Ja, han har forandret på mye og han har blitt en "hyggeligere" fyr, MEN det han har begynt med nå er strøm og det liker ikke jeg! Han bruker strøm på usikre hunder og strøm på sikre hunder, strøm på aggresive hunder, strøm på sky hunder. Strøm er vist løsningen. Før i tiden sa han ting jeg tok til meg, men det er den samme regla om igjen og om igjen, exercise, discipline and affection, calm assertive. Så nå er jeg lei hele fyren, strøm burde han ikke begynt med. Når det er sagt så er nok nordeuropa ett av de få stedene som ikke bruker strøm i utide så resten av verden vil nok nikke og synes dette er mye bedre enn "sparkene" han kom med. Joda, noen miljøer bruker det her oppe også, men tror ikke folk ser så mye opp til disse som må ty til strøm for å trene hund.

Han er for meg fortsatt en av de ytterst få mennesker her i verden som har "it faktoren" når det kommer til hund, men respekten for handlingene hans har dalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg såg et innlegg av deg bak i tråden (sist jeg var innom tråden) at du mente at CM ikke trengte oppdatere seg, men at med-debbatantene i tråden trengte en oppdatering. Derfor trodde jeg du mente han gjorde ting riktig nå fortiden og at han hadde forandret seg ifra fortiden. Da skal jeg få i gang Natgeo wild når jeg får TVen på plass igjen.. Er det de nye episodene som går der? Sesong 7 eller 8 er det samme for meg, så lenge jeg får sett de nye metodene han har funnet på.

Har du en innstilling i ditt hode om at det bare er en riktig måte å gjøre ting på så er vel ikke CM noe for deg. Det eneste som gjelder da er vel deg selv? Det er vel heller ikkeog heller aldri vært snakk om metoder han har funnet på.

Jeg har jukset og lastet ned de første 5 nye episodene hans. Ja, han har forandret på mye og han har blitt en "hyggeligere" fyr, MEN det han har begynt med nå er strøm og det liker ikke jeg! Han bruker strøm på usikre hunder og strøm på sikre hunder, strøm på aggresive hunder, strøm på sky hunder. Strøm er vist løsningen. Før i tiden sa han ting jeg tok til meg, men det er den samme regla om igjen og om igjen, exercise, discipline and affection, calm assertive. Så nå er jeg lei hele fyren, strøm burde han ikke begynt med. Når det er sagt så er nok nordeuropa ett av de få stedene som ikke bruker strøm i utide så resten av verden vil nok nikke og synes dette er mye bedre enn "sparkene" han kom med. Joda, noen miljøer bruker det her oppe også, men tror ikke folk ser så mye opp til disse som må ty til strøm for å trene hund.

Han er for meg fortsatt en av de ytterst få mennesker her i verden som har "it faktoren" når det kommer til hund, men respekten for handlingene hans har dalt

Begynt med strøm, det er vel en stund siden? Men så har heller ikke jeg sett de nyeste. Episoden i går var med ei jente og labissen hennes. Jenta brukte strøm til apportering. CM brukte det ikke men tok det med på slutten i en oppsummering av alt man kan bruke, alene eller i kombinasjon. Jeg har aldri oppfattet CM som låst i en ting, en metode og en mulighet, tvertimot. Men det er tydeligvis øynene som ser. Uansett remedie er det viktigste for meg og med CM holdning i samvær med hund. Dette ser man den store effekten av i alle episodene og ikke med CM men eierne, det er de som får gjennomgå og oftest kjerringene. kanskje derfor det er de som roper mest om hvor slem han er? Det er noe med å kunne ta til seg egne feil og væremåte med hunden istedetfor å bare skylde på bikkja hele tiden. Dette er jo noe man ser gang på gang. Hundene vi ser "lider" i programmet går gjennom en prosess, de blir naturligvis usikre under nytt regime men de kommer seg raskt, mye raskere enn med andre metoder. Leste nylig noen som påstå han aldri ble slikket av hundene her. I går det også, en chihuahua sint som en lemen var blitt den herligste hunden og koste med CM "all over the place", men det var vel dempende signaler eller noe det da? Det er så mye rart å forholde seg til i diskusjonene om CM det er jo til å bli svimmel av mindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken: Joda, men nå bruker han det veldig mye mer enn tidligere synes jeg, de siste episodene som er på TVNorge bruker han av og til strøm, nå synes jeg unntakene er der. Jeg ser på episodene fra sesong 8.

Endret av AnetteH
Moderert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken: Tenker du på gårdagens episode som gikk på TVNorge? Høres ut som det med tanke på hundene, men ikke med tanke på hva du har fått med deg.

CM brukte strøm når eier av labrador skulle gjøre øvelsene, og han sa hun skulle fortsette med dette videre. I oppsummeringen så ser jeg kun forbedring fordi jenta har gjort om på hva hunden må gjøre i situasjon. Hun har satt hunden i sitt og bli mye lenger bak i hundegården, og hun går fortsatt ikke inn igjen etter at hun har gitt maten, og det var vell det som var mye av utfordringen. Når labben hadde fått maten, var den ikke intressert i å dele, så her var det jo etter mitt syn SVÆRT lite forbedring...

Chien så sa CM selv at han mest sannsynlig måtte tilbake til eierne en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken: Tenker du på gårdagens episode som gikk på TVNorge? Høres ut som det med tanke på hundene, men ikke med tanke på hva du har fått med deg.

Ja mulig det. Vi får vel med oss hva vi vil.

CM brukte strøm når eier av labrador skulle gjøre øvelsene, og han sa hun skulle fortsette med dette videre. I oppsummeringen så ser jeg kun forbedring fordi jenta har gjort om på hva hunden må gjøre i situasjon. Hun har satt hunden i sitt og bli mye lenger bak i hundegården, og hun går fortsatt ikke inn igjen etter at hun har gitt maten, og det var vell det som var mye av utfordringen. Når labben hadde fått maten, var den ikke intressert i å dele, så her var det jo etter mitt syn SVÆRT lite forbedring...

Han viste henne hvordan hun kunne bruke strøm også ja. Men det var jo ikke poenget og det de først gjorde som du oppsummerer. Ellers var det var jo ett artig ressonement når kritikken pleier å være at han fremprovoserer atferden for så å denge bikkjene sønder og sammen til ett krapyl henholdsvis med slag, spark kveling og strøm. I min verden så var det en stor forbedring da jenta lærte seg teknikker for å håndtere egen hund og kan leve videre og ta ting derfra. Det er vel opplagt at det må være bedre å unngå denne aggresjonen enn å la den eskalere.

Chien så sa CM selv at han mest sannsynlig måtte tilbake til eierne en gang til...

Er det noen som har påstått at CM's behandling og trening av eiere ikke trenger oppfølging da? Og hvem er det som går tilbake i gamle mønstere først, eierne eller hundene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jukset og lastet ned de første 5 nye episodene hans. Ja, han har forandret på mye og han har blitt en "hyggeligere" fyr, MEN det han har begynt med nå er strøm og det liker ikke jeg! Han bruker strøm på usikre hunder og strøm på sikre hunder, strøm på aggresive hunder, strøm på sky hunder. Strøm er vist løsningen. Før i tiden sa han ting jeg tok til meg, men det er den samme regla om igjen og om igjen, exercise, discipline and affection, calm assertive. Så nå er jeg lei hele fyren, strøm burde han ikke begynt med. Når det er sagt så er nok nordeuropa ett av de få stedene som ikke bruker strøm i utide så resten av verden vil nok nikke og synes dette er mye bedre enn "sparkene" han kom med. Joda, noen miljøer bruker det her oppe også, men tror ikke folk ser så mye opp til disse som må ty til strøm for å trene hund.

Han er for meg fortsatt en av de ytterst få mennesker her i verden som har "it faktoren" når det kommer til hund, men respekten for handlingene hans har dalt

Hvilken sesong da? den som går nå i USA? dvs sesong 8. har sett alt hittil og har hmm,ikke lagt merke til strøm iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sesong da? den som går nå i USA? dvs sesong 8. har sett alt hittil og har hmm,ikke lagt merke til strøm iallefall..

La merke til en episode jeg så, da brukte han både strøm matte (eller noe sånt) og strømhalsbånd. For en uke siden eller noe på tv norge om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til en episode jeg så, da brukte han både strøm matte (eller noe sånt) og strømhalsbånd. For en uke siden eller noe på tv norge om jeg ikke tar feil.

tvnorge sender ikke sesong 8,de ligger ganske langt bak. Så jeg lurte på om det var denne sesongen som går nå i usa (ses 8) margrete så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sesong da? den som går nå i USA? dvs sesong 8. har sett alt hittil og har hmm,ikke lagt merke til strøm iallefall..

Nå har jeg selvfølgelig klart å slette alt fra Pcen, men sitter å ser igjen noen episoder, samt de nyeste som ligger ute.

Endret av AnetteH
moderert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene vi ser "lider" i programmet går gjennom en prosess, de blir naturligvis usikre under nytt regime men de kommer seg raskt, mye raskere enn med andre metoder. Leste nylig noen som påstå han aldri ble slikket av hundene her. I går det også, en chihuahua sint som en lemen var blitt den herligste hunden og koste med CM "all over the place", men det var vel dempende signaler eller noe det da?

Ja mulig det. Vi får vel med oss hva vi vil.

Er det noen som har påstått at CM's behandling og trening av eiere ikke trenger oppfølging da? Og hvem er det som går tilbake i gamle mønstere først, eierne eller hundene?

CM ba eier bruke strøm, 6 uker etter at CM har vært der ser jeg veldig lite fremskritt, det eneste jeg ser er at hunden er like lydig som den var før CM var der, og den oppfører seg lydig, den negative adferden er ikke der bare pga lydighet, 6 uker med strømming og så lite fremgang er for meg helt uhørt.

Hvis du så en Chihuahua som var blitt den hærligste hund på slutten av episoden, så tror jeg virkelig du har missforstått. CM sier jo selv at han trenger å dra tilbake.

Så hva er så bra med en instruktør som ikke klarer å få eierene til å opprettholde det han har ''oppnådd'' med deres hunder. Som instruktør eller hundevisker så hjelper det(etter mitt syn) lite eller ingenting så lenge du ikke klarer å komme med treningsopplegg som eiere klarer å følge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes CM er tøff jeg! :) Det er ganske tøfft å gå inn til en sint, nervøs eller forsvarende hund (spesielt hvis det er litt størelse på dem).

Også liker jeg spesielt den episoden der han tar med en rotweiler og gjeter sauer med den :D Synes det er gøy å se hunder som "jobber" på den måten. ^^

OG jeg synes det sier litt om hvor flink han er osv når han kan ta med seg en flokk med helt forskjellige hunder på tur uten bånd osv...hunder med forskjellige bakgrunner og problemer.

det er min stoooore drøm å gå med en stoooor flokk Border Collier inn på fjellet å sanke sau!! :D

hihi men det er bare meg da :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...