Gå til innhold
Hundesonen.no

Angus & Alice


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

En liten lykkehistorie!

Angus har alltid hatt problemer med å gå i gangen hos svigermor som leder ut til utgangen (blokkleilighet). Det er da gulvet som han ikke liker fordi det er glatt og da kryper han gjerne inntil veggene og spurter til nærmeste teppe (som gjør at han sklir og da forverrer det hele, ond sirkel). Tidligere, for å løse dette har vi fokusert på å ha han under en kommando så han fokuserer på noe annet. Det har ikke fungert for han i det hele tatt, jeg tror ha ser gjennom det. Så jeg skiftet taktikk på kveldsluftingen i dag:

Jeg hadde kort bånd og to tanker om hva jeg ønsket han skulle gjøre:

1: Gå i midten av gangen, ikke lene seg til vegger.

2: Gå rolig.

Først ville han gjøre det han alltid har gjort, altså gå inntil veggen. Stelte meg foran han inntil veggen, så det var null mulighet for at han skulle kunne klare å gå forbi. Ledet han med båndet til min side så han havnet på midten og da fikk han småpanikk. Ga han et par sekunder til å roe seg og stable seg på bena før vi gikk sakte, men sikkert fremover. Hele tiden tenkte jeg på hva jeg ønsket og forholdt meg rolig til hvordan han reagerte. Hver gang han fikk panikk stoppet jeg litt så han kunne få stablet seg opp på bena, og om han spurtet frem til nærmeste teppe stoppet jeg og ledet han tilbake til siden min. Ut tok det litt tid å komme, men da vi gikk inn igjen var det akkurat som om Angus ikke hadde hatt noen problemer med gangen før! Han stolte på at det ikke var farlig og gikk rolig uten å virke redd i det hele tatt!! Jeg ble så glad!!

Her er det derimot ikke bare Angus som har lært noe av denne hendelsen, jeg har endelig skjønt hva som er greia når belgerfolk snakker om dette med å bare gå uten å la bikkja tenke for mye selv. Fokuser på hva man vil ha, og ikke tenk på hva man er redd for skal skje/hva som har skjedd, spesielt om bikkja diller med ting. Ikke gjør det om til et problem for mest sannsynlig er det ingenting. Jeg opplevde å få en hund som veldig raskt stolte på det jeg sa uten problem, og det var veldig greit kjente jeg :P

Måtte bare dele, er så stolt av både Angus og ikke minst meg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Halloo, oppdatering

Herlig å lese om all treningen dere driver med, rundering virker helt fantastisk!

Guest Snusmumrikk

Det var moro å høre :D Hehe ja, det er ikke tull det der. Jeg tror det er fordi de er så ekstremt var på oss, at når vi begynner å tvile, så merker de det og begynner de å lure på hva eiern er så redd for og så reagerer de også. Og da begynner selvfølgelig eiern å dille og lokke, og da får hunden bekrefta at ja, det var sant. Dette var noe man bør passe seg for. Og så har man runddansen igang. Nå som du har fortalt han at det er helt normalt å gå der, så er det greit, for han er jo egentlig ikke redd gulv, han bare trodde det et øyeblikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Kom på nå at jeg har glemt å svare på PM din Therese :P

Ja det er helt utrolig at det faktisk fungerer. Han synes fortsatt det er litt ekkelt, men tar jeg tak og leder han gjennom med regler på hvordan han skal oppføre seg går det altså. Ikke mye stress, ikke noe redsel, litt skeptisk, men stoler på meg så og si 100%

I dag fikk han hilse på og leke med en liten tollerhannvalp, og det ser ut som at den douchebag unghunden min har blitt en leken og forsiktig mann rundt valper. Lekte "kom og jag meg" leken med valpen, og han var så fantastisk altså :heart: Dette er gutten som red på alt som var av valper før (aldri fått lov, alltid korrigert ganske hardt for dette), dette har snudd på sekundet!

Voksen blitt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

935853_641056129246891_1944300490_n.jpg

Angus, eller Mr. Excellent som han heter nå, var på Mosseutstillingen i dag! Scoren ble andre beste hannhund med excellent dommer Savicic Nebosja. Hannhunden som ble BIR var utrolig vakker, så det var vel fortjent :ahappy:

Mens jeg og svigermor var og så på stands som var der, kom visst Belgerpia bort til sambis og Angus og ga beskjed om at hun gjerne hadde lyst til å ta tøflene hans :P Haha!

Veldig fornøyd med dagen. Han løp som en gud, sto ganske pent og viste seg bra frem. Endelig har jeg en sløyfe å henge opp på skryteveggen hjemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Michellus

Jeg er i historie/utviklingshumøret i dag

230346_2069122688870_932848_n.jpg

Tenk at lille herr lyseblå har blitt til

993071_10201503138081536_1236624546_n.jp

store herr lykkeboll? Tiden har gått så fort.. 2,5 år gammel allerede. Han blir TRE om et halvt år??? Fikk vi han ikke nå i mars? Jeg er virkelig spent på fortsettelsen. Så utrolig glad man kan bli i en sånn søt liten guttebass :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

når ble han så gammal? :o

Jeg aner ikke :o Hvor er taket han hadde på hodet blitt av?? Innmellom savner jeg taket altså, det var interessante greier å se på :P

Men altså 3 år om et halvt år? Det kan ikke være mulig...

Edit: Dårlige manerer! Takk for skryt av gutten min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tenk at vi har kjent hverandre så lenge! ;) Synes det er gøy å følge oppturer og nedturer, og vite at det ligger så mye kjærlighet i bunnen. :heart:

Var det ikke tidlig vår 2011 jeg fikk besøke deg og de røde farer? Det var en utrolig koselig dag synes jeg :ahappy:

Og oppturer og nedturer har vi hatt masse av altså :lol: Men det forandrer ikke faktum at han er verdens beste Angus :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Guest Michellus

Det er ikke så mye nytt å fortelle om Angus. Han er fortsatt verdens største mammadalt. I de siste månedene har vi mistet treningsmotivasjon, men heller jobbet med belønningene mine (altså å gjøre de mer interessante), og det har hjulpet veldig! Leken hans er allerede bedre i miljø: Før kunne jeg bare drite i å leke med han om jeg ropte han inn, men nå er vi på det punktet at om jeg kaller han inn på tur for å leke, så leker han helt til jeg sier at det er nok! Også kommer han som et olja lyn på innkalling (uten forstyrrelser eller om han må bæsje, vel og merke) noe som er helt greit det også :ahappy:

Motivasjonen kom dog krypende tilbake etter å ha snakket med janson om å kjøre en temamåned med fvf, altså pirking! Angus setter seg nå riktig i utgangsstilling 95% av tiden, holder kontakt ved start 90% av tiden og begynner å få finfin posisjon i fvf. Vi har fortsatt en del igjen å gå, spesielt med tanke på miljø og forstyrrelser, men vi kommer til, nå som vi flytter nærme by'n og alt, å trene masse på disse tingene utover året som kommer. Vi skal trene såpass mye at vi kommer til å starte i klasse 1 (og muligens klasse 2, hjelp!) høsten 2014.

Planen er også å starte i D-spor høsten 2014, men her må vi trene en god del på selve sporet. Jeg er sikker på at jeg har klart å forvirre han når vi går spor, og må derfor gå tilbake for å gjøre han sikker på hva jeg faktisk vil her. Vi skal tross alt opp i A, og da nytter det ikke med dårlig innlæring :P *kremt*

Vi har prøvd rundering! Dette er naturlig for Angus siden det ligger på linjene (sier vi). Farfar var N S BCH, var med på NM i '95-'02 og Nordisk i '02 (hvor han vant i en alder av 11,5 år), han har flere søskenbarn som trener masse rundering og har gjort det bra der. Rundering kommer han til å gjøre det bra i, sier vi :P Her er andre gangen han er ute:

http://www.youtube.com/watch?v=iKrSEFp5mso

Han kler virkelig blått!

Ellers mishandler jeg han om dagene. Strikker en julelue til han som han SKAL bruke på julaften :D Bilde kommer når den er ferdig. Tortur er helt ok om det ender opp i latterkrampe :P

Vi bedriver også annen tortur om dagene. Vi har fått barbiebriller på jobben til Happy Meals:

994959_10202426556046408_1103257691_n.jp

Vi har også vært innom hytta:

1385064_10202258165076739_479957021_n.jp

Vår egne lille private innsjø <3 Dette var midt under rådyrjakta. Vi hørte en del skudd oppi skogen, så da var det rett i bånd. Gutten reagerte litt med å lytte veldig etter hvor lydene kom fra, men etter dette var det greit :)

Som noen har fått med seg henter vi en svarting til i begynnelsen av januar/slutten av desember. Hun er av linjer jeg liker godt, bland annet disse farslinjene til Angus. Vil ikke jinxe det for mye, selv om jeg sikkert har gjort det nå :P Alice kommer hun til å hete om alt går bra. Siklet på dette kullet lenge, men det passet ikke å få valp da hun var valp. Utrolig nok var det denne valpen jeg siklet på mest. Ble kontaktet av eier privat med forespørsel om jeg ikke ville ta over henne, og da klarte jeg ikke si nei akkurat.. Tilogmed gubben klarte ikke si nei til henne :P Hun er 9 mnd gammel når vi henter henne.

Mer om henne kommer uansett når vi har hentet henne! Jeg klarer nesten ikke vente kjenner jeg.. Burde vel egentlig ikke annonsert noenting før hun hadde vært i hus, men jeg klarer virkelig ikke holde meg lenger! Gleder meg altfor mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaw han är så söt den där Angusen din :lol: och rundering ser ut som en ting för han :D

Spännande med en kanske Alice snart :w00t: Angus & Alice passar fin fint i hop!

Kryssar tassar och tummar för att ni är startklara och når era mål till det nya året :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Michellus

Vi har rundert igjen! :D Fytti katta så morsomt det er! Utrolig gøy å se de mer erfarne ekvipasjene også som vi trener med. Vi er en gjeng med mange forskjellige raser også: Border collie, buhund, rottweiler, kooiker, flat også belger. Angus synes dette er utrolig morsomt! Han får jo løpe bort til mennesker i skogen og få kos, mat og oppmerksomhet. Så det er ufattelig gøy og se at han trives så godt som han gjør :) Han leker faktisk ikke når vi skal rundere, da synes han det heller er bedre å få løpe ut til menneskene, så vi kjører godbiter han ikke kan si nei til ;)

Han har forstått at han skal finne folk i skogen, men ikke forstått dette med løsbitt enda, så dette trener vi masse på utenom trening, samt at vi tok en økt med dette da vi var på trening. Så imponert over hvor eksplosiv, villig og at han vil så gjerne gjøre det riktig. Gutten tar ting kjapt altså!

http://www.youtube.com/watch?v=kHL3CaRXslo

Han får fortsatt en del påvirkning med tanke på at han får se folk gå ut i skogen og gjemme seg. Jeg ser også at han går 95% på syn, noe han ikke skal da dette er rundering :P Han må bruke nesa si! Siden han allerede har forstått at han skal løpe ut og finne folk, så tenker jeg at vi skal kjøre ukjente oppgaver fra nå av, og om han sliter med å finne noen får han kun en lydpåvirkning, men aller helst skal vi prøve å unngå påvirkning i det hele tatt. Han må rett og slett lære seg å bruke nesa :) Vi får kjøre noen godbitsøk ute også med få godbiter for å få inn dette med nesebruk!

I natt drømte jeg også at vi konkurrerte i D programmet rundering og fikk opprykket. Så da tenker vi at dette må bli en drøm som går i oppfyllelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rundert igjen! :D Fytti katta så morsomt det er! Utrolig gøy å se de mer erfarne ekvipasjene også som vi trener med. Vi er en gjeng med mange forskjellige raser også: Border collie, buhund, rottweiler, kooiker, flat også belger. Angus synes dette er utrolig morsomt! Han får jo løpe bort til mennesker i skogen og få kos, mat og oppmerksomhet. Så det er ufattelig gøy og se at han trives så godt som han gjør :) Han leker faktisk ikke når vi skal rundere, da synes han det heller er bedre å få løpe ut til menneskene, så vi kjører godbiter han ikke kan si nei til ;)

Han har forstått at han skal finne folk i skogen, men ikke forstått dette med løsbitt enda, så dette trener vi masse på utenom trening, samt at vi tok en økt med dette da vi var på trening. Så imponert over hvor eksplosiv, villig og at han vil så gjerne gjøre det riktig. Gutten tar ting kjapt altså!

http://www.youtube.com/watch?v=kHL3CaRXslo

Han får fortsatt en del påvirkning med tanke på at han får se folk gå ut i skogen og gjemme seg. Jeg ser også at han går 95% på syn, noe han ikke skal da dette er rundering :P Han må bruke nesa si! Siden han allerede har forstått at han skal løpe ut og finne folk, så tenker jeg at vi skal kjøre ukjente oppgaver fra nå av, og om han sliter med å finne noen får han kun en lydpåvirkning, men aller helst skal vi prøve å unngå påvirkning i det hele tatt. Han må rett og slett lære seg å bruke nesa :) Vi får kjøre noen godbitsøk ute også med få godbiter for å få inn dette med nesebruk!

I natt drømte jeg også at vi konkurrerte i D programmet rundering og fikk opprykket. Så da tenker vi at dette må bli en drøm som går i oppfyllelse :D

Så flink han er! Bris må også ha synspåvirkning og se figuranten gå ut i terrenget, men dette blir jo borte etterhvert når han blir tryggere og får en enda større figurantinteresse, så jeg ville ikke bekymret meg for det med Angus :) De aller fleste hundene på kurset vi har gått på over en mndes tid nå måtte ha synspåvirkning, andre fungerte bedre på lyd og noen kom så langt at de ikke trengte noe :) Bris sin utfordring er at han vil jakte når han slippes løs, så han utnytter vi jaktlysta på ved at han får se figuranten gå, men han ser ikke hvor han gjemmer seg. Han bruker nesa si kjempebra når han løper ut, han må bare bli gira og få fokus ut ved å se figuranten gå og gjemme seg :)

Rundering er kjempegøy, det er så fascinerende å se at de jobber :D

Fine Angus :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

@Frida og fuglehundene Angus har masse figurantinteresse, så den biten er ikke noe problem! Men jeg føler han ikke trenger like stor påvirkning lenger da han har godt forstått hva han skal gjøre :) Så vi får teste om det går bra, og om det gjør det så er jo det supert! Men om det ikke gjør det, så er ikke det noen big deal, da går vi bare tilbake og gjør det lettere for han :) Og jeg ser jo helt klart stillingen med en hund med mye jaktinteresse, der har du jo en fordel som du sier, ved at han lettere går i søksmodus. Det er jo der vi sliter, da han ikke akkurat skrur på nesa si :P Alt til sin tid tenker jeg!

Og jaaa, det er fantastisk morsomt å se at han trives så godt med det som han gjør! Han synes det virkelig er GØY :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Frida og fuglehundene Angus har masse figurantinteresse, så den biten er ikke noe problem! Men jeg føler han ikke trenger like stor påvirkning lenger da han har godt forstått hva han skal gjøre :) Så vi får teste om det går bra, og om det gjør det så er jo det supert! Men om det ikke gjør det, så er ikke det noen big deal, da går vi bare tilbake og gjør det lettere for han :) Og jeg ser jo helt klart stillingen med en hund med mye jaktinteresse, der har du jo en fordel som du sier, ved at han lettere går i søksmodus. Det er jo der vi sliter, da han ikke akkurat skrur på nesa si :P Alt til sin tid tenker jeg!

Og jaaa, det er fantastisk morsomt å se at han trives så godt med det som han gjør! Han synes det virkelig er GØY :D

Hihi ;) Hehe, det har vært vår store ufordring, at han går i søksmodus, på spor av alt annet i skogen, ikke figuranten :P Men han gjør det han skal når han har fokus på figuranten, må bare hjernevaske han litt mer på det, så kan vi begynne å ta bort påvirkningen vi også og begynne å melde :) Men når vi legger opp slik at han ikke mislykkes, men likevel får en utfordring, ja da bruker han nesa si, det er helt rått å se på!

Ja, det er så gøy når de synes aktiviteten i seg selv er gøy :D Fint dekken han har også, slik ønsker Bris seg etter hvert :) Ville vente med å kjøpe et til jeg så om han klarte å rundere eller ikke, hehe :)

Men du, vil ha flere bilder av Angus! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hihi ;) Hehe, det har vært vår store ufordring, at han går i søksmodus, på spor av alt annet i skogen, ikke figuranten :P Men han gjør det han skal når han har fokus på figuranten, må bare hjernevaske han litt mer på det, så kan vi begynne å ta bort påvirkningen vi også og begynne å melde :) Men når vi legger opp slik at han ikke mislykkes, men likevel får en utfordring, ja da bruker han nesa si, det er helt rått å se på!

Ja, det er så gøy når de synes aktiviteten i seg selv er gøy :D Fint dekken han har også, slik ønsker Bris seg etter hvert :) Ville vente med å kjøpe et til jeg så om han klarte å rundere eller ikke, hehe :)

Men du, vil ha flere bilder av Angus! :D

Satser på at det går bra! :D Det er så kult å se de jobbe skikkelig også! Kan tenke meg Bris digger rundering godt jeg, kun sett bilder og ser ut som han virkelig synes det er morsomt! Sett også hva du har skrevet og får virkelig følelsen av at dette blir veldig bra! Nesa hans må bare finne de rette tingene *ler*

Må bare få skrudd på den hersens nesa her hjemme for den fungerer ikke for øyeblikket, ellers løser mye seg her i kåken også.

Dekkenet er jeg skikkelig fornøyd med! Han er jo herr lyseblå, så selvfølgelig måtte han ha et lyseblått dekken :P

Jeg vil også ha flere bilder av Angus! Men jeg finner ikke lader til kamera. Og iPhone gir meg ikke bilder jeg er fornøyd med om dagene :P Flyttekaoset lar oss ikke ta bilder :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Satser på at det går bra! :D Det er så kult å se de jobbe skikkelig også! Kan tenke meg Bris digger rundering godt jeg, kun sett bilder og ser ut som han virkelig synes det er morsomt! Sett også hva du har skrevet og får virkelig følelsen av at dette blir veldig bra! Nesa hans må bare finne de rette tingene *ler*

Må bare få skrudd på den hersens nesa her hjemme for den fungerer ikke for øyeblikket, ellers løser mye seg her i kåken også.

Dekkenet er jeg skikkelig fornøyd med! Han er jo herr lyseblå, så selvfølgelig måtte han ha et lyseblått dekken :P

Jeg vil også ha flere bilder av Angus! Men jeg finner ikke lader til kamera. Og iPhone gir meg ikke bilder jeg er fornøyd med om dagene :P Flyttekaoset lar oss ikke ta bilder :(

Tips nummer 1 for en som har belger - slutt å gjør ting så ****** lett for han. OM du virkelig vil han skal skru på nesa så må du utfordre han på det. Det nytter ikke å gjøre ting lett for en belger - den velger ALLTID minste motstands vei om den kan og dersom den konstant får hjelp til å løse problemet så gidder den jo ikke å jobbe.

Så OM han har figurantsug i skogen så slutt med påvirkning og IKKE bli fristet til å lokke med lyd før han virker som han ikke skjønner pøcken og tar kontakt med deg - at han stopper der ute og ser uforstående ut må du regne med, men da skal du puste med magen og bare vente. De er ikke dumme ser du :)

Samme med godbiter hjemme - eller annet - han må for det første ha skikkelig sug på det han skal finne og så må du ha is i magen.

Hilsen meg som har gjort livet lett for belgeren men som lærte at han jobber når han må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...