Gå til innhold
Hundesonen.no

Angus & Alice


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Halloo, oppdatering

Herlig å lese om all treningen dere driver med, rundering virker helt fantastisk!

  • 2 months later...
Guest Michellus

Angus har bursdag om 8 dager og fyller da hele 2 år! Tiden har gått sinnsykt fort kjenner jeg. Det er jo ikke så lenge siden han var en liten fluffball full av faenskap i seg :lol: Han er enda litt full av f, men grodd til å heller bli en stor mammadalt. Målene vi satte oss for 2013 har blitt litt endret og det samme har planene. Vi dropper spesialen i år, og melder heller på i nærområdet. I år har vi planer om 2 NKKutstillinger (Oslo og DOGS4ALL) og den siste er Mosseutstillingen nå i sommer. Grunnen til at jeg vil prøve å stille ut litt er jo at han begynner å bli pen. Ting begynner å sitte på plass på gutten og han ser mye mer "ferdig" ut.

DSC_0013.JPG

Bildet er tatt i dag faktisk. Kunne noen tenke seg å gi han en aldri så liten utstillingskritikk? Sånn med en gang har han litt for lyse øyne og han er 2 cm høyere enn det som er tillatt. Resten ser jeg ikke selv da jeg er elendig på å gi kritikker :P Jeg synes han er smashing :aww:

dsc_0006.jpg

Han er veldig søt da :wub: *smelt*

Edit: Ja, han røyter som bare det nå og er nesten uten pels :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke all verdens peil, men jeg ville prøvd å gi han litt mer "masse". Når han har bikket 2 krever dommeren litt mer av det meste erfarte jeg. Ellers synes jeg han var fin jeg altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Han er en spinkel gutt altså. 68 cm høy og rett under 27 kilo tung. Noen idé å kanskje trene litt styrketrening? Kjettingtrekk og sånt?

Edit: Og hvor er manerene mine? Takk forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en spinkel gutt altså. 68 cm høy og rett under 27 kilo tung. Noen idé å kanskje trene litt styrketrening? Kjettingtrekk og sånt?

Med Loke foret jeg mye med vom og lot han herje masse løs i skogen. Opp og ned bakker etc. Han bygde seg ut fort da. Kjetting og styrke er sikkert også lurt, jeg har egentlig aldri trent hund direkte til utstilling. Vi jogget litt også da.

Hsn ble vel egentlig bare stilt 2 ganger etter jeg "bygde han" litt, men det ble cert og Bir begge gangene så jeg tror det hadde endel å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei altså, jeg gidder ikke bygge muskler kun for utstilling, så viktig er det ikke :) Det er mer for å bare bygge muskler på selve hunden, han er spinkel. Veldig spinkel stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Han er en spinkel gutt altså. 68 cm høy og rett under 27 kilo tung. Noen idé å kanskje trene litt styrketrening? Kjettingtrekk og sånt?

Edit: Og hvor er manerene mine? Takk forresten :)

Det er ikke noe unormalt spinkelt for en ung belgerhannhund det altså. Min er ca like høy og veide 25 kg på den aldern (da var han litt for tynn da). Fra han var 2,5 til 3,5 år la han på seg ca 5 kg muskler. De bruker tid på å legge seg ut de gutta :) Jeg ville ikke begynt å styre med kjettingtrekk osv. Gå lange gode turer i terrenget utenfor sti. Klatre gjerne opp bakker og gå løs i vanskelig terreng. Da får de brukt seg variert og naturlig :) Hva og hvor mye fysisk aktivitet får han i dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Bruker vel litt tid tenker jeg :) Nå om dagene (da veiene er drit å gå på for øyeblikket) går vi som regel en times-en og en halv times tid på jordene utenfor her (bortskjemt like that :D). Rundt oss er det for det meste jorder så det er der vi går tur :) Så fort isen forsvinner fra veiene blir det nok sykkelturer en 2-3 ganger i uka og da tar vi "8 km runden" hvor det blir blanding av intervalltrening og joggeturer. Utenom det blir det trekkturer hvor han, ja, trekker oss i alt fra en til to timer :P

Jeg har lyst til å begynne med kjettingtrekk for å få en litt annen type trening, pluss han får bygd muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Bruker vel litt tid tenker jeg :) Nå om dagene (da veiene er drit å gå på for øyeblikket) går vi som regel en times-en og en halv times tid på jordene utenfor her (bortskjemt like that :D). Rundt oss er det for det meste jorder så det er der vi går tur :) Så fort isen forsvinner fra veiene blir det nok sykkelturer en 2-3 ganger i uka og da tar vi "8 km runden" hvor det blir blanding av intervalltrening og joggeturer. Utenom det blir det trekkturer hvor han, ja, trekker oss i alt fra en til to timer :P

Jeg har lyst til å begynne med kjettingtrekk for å få en litt annen type trening, pluss han får bygd muskler :)

Det finnes selvfølgelig en drøss meninger om trening av hund, men jeg har klokketro på turer i variert terreng, gjerne med litt klatring og fysiske utfordringer for å bygge muskler (så lenge det ikke er noe spesielt man trener til - skal du bruke hunden til å trekke pulk må du selvfølgelig trene trekk også, skal hunden kløve må den bære og skal den være med å løpe marathon må det høyere tempo over lang tid til osv - i tillegg til turer i terrenget :P ). Jordeturer er så godt som flatt og etter min mening ikke spesielt effektivt for å bygge muskler i hele kroppen. Variert trening med en stor andel løs i utfordrende terreng holder jeg en knapp på. Men denne tida midt i mellom sesongene er noe dritt ja... Men i tillegg til variert trening, så vil det nok hjelpe å gi han et ekstra år på seg til å legge seg ut :)

Men jeg syns han er fin jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Har det selv altså, det vil jo bygge muskler mest effektivt tenker jeg :) Men altså, rundt meg er det så og si bare jorder og med teite arbeidstider må jeg bare ta det jeg kan få i hverdagene og heller gjøre mer ut av ting når jeg har fridager med lange turer i skog og mark. Derfor tenkte jeg også at kjettingtrekk kunne vært interessant å drevet litt med :)

Og takk :D Han har blitt veldig pen altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Guest Michellus

Oppdatere litt kanskje?

De siste ukene har det vært lite lp og sportrening. Jeg har gått på kurs og jobber en del nå, så da har jeg vært sliten hele tiden. Vi prøver da heller å shape inn litt atferder. Det er så morsomt å se hvor ivrig han er når vi holder på! Prøver på alt mulig rart for å se hva det er jeg vil. Akkurat nå prøver jeg å shape han til å gi meg en klem på kommando. Han forstår det ikke helt og gir meg heller da bare masse nuff på munn :P Huseiern er også på ferie og vi fikk godkjent til å bruke hagen som vi ville. 1 mål delvis inngjerdet hage er ikke feil! Angus koser seg masse og har det kjempefint når han får springe. Fuglene som pleier å sette seg i hagen og cruise rundt synes ikke det er så veldig morsomt å bli jaga, men herlighet, når de bråker tidlig på morgenen og vekker alle, fortjener de å bli jaga litt *ikke bitter eller b-menneske i det hele tatt altså :lol:*

For et par uker siden svømte han også for første gang! Vi (eller "farmor") kjøpte en flytevest til han og med litt hjelp (tvang, hehe) var det helt greit å svømme selv. Teknikken hans er overraskende fin til å aldri har svømt før. Han får ikke panikk eller plasker vilt, bare svømmer rolig og målrettet for å hente hva nå enn vi ville han skulle hente. Da ble vi stolte og glade :ahappy: Når vi reiser til Sarpsborg neste gang skal vi prøve å få badet flere ganger da vi alle tre synes dette var gøy!

Ellers så blir det jo noen turer og sånt. Jeg tør ikke ha han løs på andre steder enn jorder med full oversikt da han mer enn gjerne jakter på vilt (noe vi fikk erfare da vi var på hytta forrige høst) og mer enn gjerne lukker ørene når han først er i gang. Da må vi finne alternative måter å trene på, så det blir en del sykkelturer for å tappe han for energi. I tillegg kommer vi til å begynne med kjettingtrekk her og der (haha, det skrev jeg for en del måneder siden også! Heltidsarbeider med dårlig økonomi er jeg :lol:) for å få litt variasjon.

Han har utviklet seg veldig bra synes jeg. I slutten av måneden skal vi på utstilling i Moss og jeg mååå innrømme at selv om jeg ikke er så veldig glad i utstilling generelt, så hååååper jeg litt på å få ta med meg en rød sløyfe hjem. Skryteveggen hans er for tiden helt tom og den må fylles med noe nå synes jeg :P Mer om det når vi har vært der.

Det er liksom ikke så mye annet å si.. Jeg begynner ferien min om 1,5 uker, eller 8 arbeidsdager (ja jeg teller) og da blir det mye mer action.

Meningsløs update :P

11485_10200995536391811_2011960510_n.jpg

Stor snute med gråe hår :lol:

264564_10201201255814668_250616427_n.jpg

Sykkeltur. Vi tok det rolig pga varmen, men det gikk veldig fint :)

7183_10201447997983068_1770559551_n.jpg

Bilde tatt her om dagen. Ja, han er nedrøyta som **** :P

1002735_10201309590482967_360456361_n.jp

Leker IPO hund med grytevotten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for skryt :) Han er veldig søt og jeg synes han er veldig fint bygd til tross for sine utseendemessige feil. Bittelitt lang og for lyse øyne, men shit au, han er verdens gladeste gutt, så det gjør ingenting :ahappy:

Og LinL, jeg et helt enig med deg der. For min del kunne han hatt enda mindre pels også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Må jo fortelle en litt komisk historie!

Angus har nå i en stund måtte sitte i bur når han er hjemme alene fordi han har vært VELDIG destruktiv. Da han klarte å bryte seg inn i et lukket skap for så å åpne og tygge på en flaske med tennvæske (og skremte livet av mamma og pappa), bestemte vi oss for å ha han midlertidig i bur. Planen var at når ferien vår startet, skulle han få masse ny trening på å være løs og alene hjemme.

Her om dagen hadde derimot sambis kommet hjem til en hund som ikke var i buret sitt, og også møtte han ved inngangsdøren. Overraskende som det var i seg selv, var det mer overraskende at ingenting i leiligheten var rørt. Det rotet som var der vet vi var vårt eget. Jeg lurer på om grunnen kan være at soveromsdøra var åpen (lukker den aldri når han er i bur). Han elsker å ligge på senga og titte ut vinduet, kanskje det ligger noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...