Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

• Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Stikker innom for å gratulere den stolte oppdretter med sitt første valpekull jeg også. :)

Grattis, grattis, Emma! :thumbs:

Bra at mor og barn kom seg gjennom operasjonen uten mere dramatikk enn det som var.

Kan tenke meg det var spennende å være med på å ta imot X'ens valper på den måten.

Du er heldig som hadde en så rolig og avbalansert fødselshjelper som det Toril er.

Gratulerer til valpenes førstetante! :)

Kos deg med valpene og X'en..og ta masse bilder! ..vi tåler litt bildespam, vettu.. :yes:

..og ja.. ..selvølgelig er valpene søte! :wub:

Så koselig skrevet,og så veldig koselig å se deg :wub: her inne. Førstetanten takker og bukker :lol: ( så glemmer vi hvor flink hun er til å skjule nervene sine.... :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å få henne til å stelle, ta litt lunket morsmelk erstatning å stryk forsiktig over valpene, de skal ikke bli VÅTE av det, bare gi henne lyst til å slikke dem ;) Det stimulerer med både slikking og melkeerstattning.

Ja, jeg vet, vi har smurt valpene inn med diverse ting jeg vet X'en liker for å gjøre henne mer nysgjerrig og motivere henne, men hun har enda ikke forsøkt å slikke - en ser helt tydelig at hun har en sperre for det. Men i løpet av gårsdagen snuste hun mye mer på dem og turte (?) mye mer rundt dem, så hun får få litt mer tid kombinert med at jeg smører diverse på valpene.

Størrelsesforskjellen mellom en voksen berner og en nyfødt valp er jo veldig, veldig stor - hun har vel aldri møtt noe så lite i sitt hele liv. Deres fødselsvekt er jo under 1 prosent av hennes egen vekt - mens på andre raser kan valpene være på både fire og fem prosent av mors vekt. Jeg vet ikke om det gjør det lettere å føle seg komfortabel med og håndtere valpene sine? Jeg bare tenker høyt, ingen vitenskap her.

Det ser visst ut til å bli bilder i dag og, de er jo så pokkers søte! :wub: :wub: :wub:

Nå ligger Ersti på rygg inntil mammas bakbein og drømmer - har rykninger i kroppen, fekter med den ene labben og "bjeffer" og "knurrer" med trutmunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet, vi har smurt valpene inn med diverse ting jeg vet X'en liker for å gjøre henne mer nysgjerrig og motivere henne, men hun har enda ikke forsøkt å slikke - en ser helt tydelig at hun har en sperre for det. Men i løpet av gårsdagen snuste hun mye mer på dem og turte (?) mye mer rundt dem, så hun får få litt mer tid kombinert med at jeg smører diverse på valpene.

Størrelsesforskjellen mellom en voksen berner og en nyfødt valp er jo veldig, veldig stor - hun har vel aldri møtt noe så lite i sitt hele liv. Deres fødselsvekt er jo under 1 prosent av hennes egen vekt - mens på andre raser kan valpene være på både fire og fem prosent av mors vekt. Jeg vet ikke om det gjør det lettere å føle seg komfortabel med og håndtere valpene sine? Jeg bare tenker høyt, ingen vitenskap her.

Ok, tenkte jeg bare skulle nevne det i tilfelle, man blir ofte litt rådløs å tenker ikke alltid like logisk i slike settinger. Var bare derfor jeg nevnte det :)

Klart størrelse har noe å si, vi har en tispe her som har pleid å få valper under normalvekt, ofte 100gram under det som er normalen for rasen, hun har alltid vasket valpene osv, men hun har ofte hatt problemer med at hun ikke merker at hun legger seg på dem.

Jeg tror oppriktig det er mye riktig i det du sier, uten at jeg selv har noe bevis for det :)

Morsinstinktene pleier ikke alltid slå til, etter keisersnitt, men så lenge valpene får melk, så gjør det jobben veldig mye enklere for deg. Jeg pleier å ta et håndkle, legge valpen på og knikke de godt på mage/rumpe, da kommer all poms ut, det er faktisk veldig koselig, selv om det selvsagt er ekkelt med bæsj. Betty, påtross av at hun ikke tok keisersnitt, brukte litt tid på å ifinne seg i å holde rent, fordi hun syns bæsjen var ekkel, rett å slett :P Når hun først fattet hva hun skulle så var det så rent i kassen at jeg kunne sovet i den uten problemer :P

Gleder meg til flere bilder, de ser så store ut i forhold til hva våre er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har aldri vært slem med dem, men hun har nok stappet potene i ørene, synget LALALALALLALA, og latt som om de ikke eksisterer :lol:

:lol: Høyrest akkurat ut som katta vår, tok vi t.d. to av ungane hennar vekk frå liggjeplassen og dei byrja å hyle, tok ho med seg ein av dei og slepte denne langs golvet så langt ho orka. Vart det for tungvint, lot ho ungen liggje, gjekk attende til dei to ungane som var att i kassa og tok til takke med dei. Aldri tok ho seg tid til å drasse begge ungane attende til kassa :ahappy: .

X'en ser ut som ein supermegaberner på det siste biletet jo! Stor forskjell på vaksen og nyfødd, ja... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tenkte jeg bare skulle nevne det i tilfelle, man blir ofte litt rådløs å tenker ikke alltid like logisk i slike settinger. Var bare derfor jeg nevnte det :)

Ja, jeg hadde ikke tenkt på det selv, men hadde fått tipset fra andre hold allerede :ahappy:

Morsinstinktene pleier ikke alltid slå til, etter keisersnitt, men så lenge valpene får melk, så gjør det jobben veldig mye enklere for deg. Jeg pleier å ta et håndkle, legge valpen på og knikke de godt på mage/rumpe, da kommer all poms ut, det er faktisk veldig koselig, selv om det selvsagt er ekkelt med bæsj. Betty, påtross av at hun ikke tok keisersnitt, brukte litt tid på å ifinne seg i å holde rent, fordi hun syns bæsjen var ekkel, rett å slett :P Når hun først fattet hva hun skulle så var det så rent i kassen at jeg kunne sovet i den uten problemer :P

Gleder meg til flere bilder, de ser så store ut i forhold til hva våre er :P

Hva er fødselsvekten på DSG? Siden du sa den ene tispa fikk valper opp mot 100 gram under vanlig.

Jeg har ingen problem med tiss og bæsj, og hittil er det faktisk bare koselig å ta den runden med de tre - jeg bruker våtservietter som jeg gnir på magen, så fanger jeg opp det som kommer og kaster den rett i søpla. Sikkert ikke så miljøvennlig, men det minimerer klesvasken - og jeg må jo uansett vaske dem i rumpa etterpå. Men jeg synes det er enklere å stelle de i dag, som navlestrengene har falt av...

Å måtte stelle de så mye selv gjør jo at jeg på en måte kommer litt nærmere valpene, og får samtidig sjekket at alt ser ut som det skal.

Kommet hjem fra fjelltur og det første jeg gjør er rett inn her og titter. Og her var det gode nyheter.

Gratulerer så masse Emma

Så herlige de er :wub:

Så koselig at du måtte sjekke oss først - og tusen takk!

:lol: Høyrest akkurat ut som katta vår, tok vi t.d. to av ungane hennar vekk frå liggjeplassen og dei byrja å hyle, tok ho med seg ein av dei og slepte denne langs golvet så langt ho orka. Vart det for tungvint, lot ho ungen liggje, gjekk attende til dei to ungane som var att i kassa og tok til takke med dei. Aldri tok ho seg tid til å drasse begge ungane attende til kassa :ahappy: .

X'en ser ut som ein supermegaberner på det siste biletet jo! Stor forskjell på vaksen og nyfødd, ja... :blink:

Hehehe, neida, X'en er normalt stor, det er valpene som er miiiiini :blink: X'en kan umulig ha vært så liten noen gang :aww:

Så fine dem er! Liker god godt Burgdorf best :D Han hadde pene tegninger!

Tusen takk!

Ja, jeg er helt enig, for meg har Burgdorf perfekte tegninger - akkurat passe lys i hodet, helt symmetrisk, godt og bredt bliss, litt haletipp, hvitt på labbene. Rett og slett akkurat slik jeg ville ha malt ham selv.

Tispa er også korrekt, men jeg foretrekker de lysere tegningene, og hun er usymmetrisk. Det er også den siden som vil stå mot dommeren som er mørk, så jeg må i så fall venne meg til å stille henne andre veien - for ofte virker snutepartiet smalere og lengre om det er mørkt, så lyse tegninger motvirker snipete uttrykk. Jeg vet ikke om det bare er synsbedraget, eller om det faktisk henger ihop fysisk, men jeg ser jo aldri snipete overtegnede bernere.

Hannhunder er ikke like berørt av tegninger på den måten, men de har jo ofte mer skalle og snute i seg selv. Det finnes også mange tisper med flotte hoder og mørke tegninger. Men det er greit å ha tegningene på sin side... Tispas tegninger er dog ikke nok til at jeg IKKE beholder henne. Vi snakker pirking av smakspreferanser her. Så får vi se noen uker fram i tid om hun blir her, det er en god del annet som skal stemme bedre enn akkurat fargene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg tror du vil si det ennå, men har du navnet til den du beholder klart?

Selvfølgelig :aww: Det er for meg et kjønnsnøytralt navn, så det spiller ingen rolle hvilken jeg beholder - navnet passer lell.

Hva de to andre skal hete er ikke hundre prosent avklart enda, så jeg venter med å offentliggjøre stamtavlenavnene til ting er mer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde ikke tenkt på det selv, men hadde fått tipset fra andre hold allerede :ahappy:

Hva er fødselsvekten på DSG? Siden du sa den ene tispa fikk valper opp mot 100 gram under vanlig.

Jeg har ingen problem med tiss og bæsj, og hittil er det faktisk bare koselig å ta den runden med de tre - jeg bruker våtservietter som jeg gnir på magen, så fanger jeg opp det som kommer og kaster den rett i søpla. Sikkert ikke så miljøvennlig, men det minimerer klesvasken - og jeg må jo uansett vaske dem i rumpa etterpå. Men jeg synes det er enklere å stelle de i dag, som navlestrengene har falt av...

Å måtte stelle de så mye selv gjør jo at jeg på en måte kommer litt nærmere valpene, og får samtidig sjekket at alt ser ut som det skal.

Så bra :) Gjorde regning med du hadde fått beskjed om det allerede, men tenkte det neppe skadet å si det likevel :)

Fødselsvekt på DSG varierer litt, men "normalen" er vel rundt 200gram vil jeg tro.

Betty sine var alle over 300, mens den andre tispen har hatt valper helt nede i 87 gram - som har overlevd.

Å ja, navlestreng er ekkelt :lol: Jeg får helt angst av de, de er både ekkle, å får valpene til å virke veldig skjøre :icon_redface: Jeg syns også sånt er koselig :)

Våtserviett var lurt, det skal kjøpes inn til neste kull! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så glad og rørt av denne tråden, og jeg gleder meg virkelig til å hilse på gjengen :wub:

Stakkars X'en - alt er nytt og "vanskelig", samtidig ser og høres hun god og omsorgsfull ut, til tross for at hun ikke helt skjønner hva som har skjedd. Hun er herlig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! X'en har virkelig fått morsuttrykket og det myke blikket :wub:

Valpene er nydelige (allerede ja) og kallenavnene med historien bak var kjempeflotte!

*rørt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så spennende! Er det lenge til?

I de aller fleste tilfellene går det jo greit, men det er også sunt å være fornuftig på at ting kan gå skeis - tror jeg. Men jeg liker å være forberedt på flere scenarioer, så jeg ikke blir like overrasket og skuffet når ting ikke følger boka/planen.

:innocent:

Jo er nå en liten stund igjen :whistle:

Hun har løpetid nå, så det blir neste løpetid, sånn rundt i juletider :aww:

Jeg kunne virkelig tenkt meg er berner :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:innocent:

Jo er nå en liten stund igjen :whistle:

Hun har løpetid nå, så det blir neste løpetid, sånn rundt i juletider :aww:

Jeg kunne virkelig tenkt meg er berner :whistle:

Ah, men da har du jo tid til å planlegge masse enda, i hvert fall.

Tusen takk til alle andre for veldig koselige kommentarer :ahappy: Dere er søte, altså!

Og derfor skal dere få ferske bilder av valpene, enda jeg har som policy å legge ting på egen hjemmeside først, men jeg orker ikke HTML-koding i kveld. Så da får dere kose dere med et lite utvalg først:

dag4_01.jpg

Burgdorf hviler i min fars armkrok.

dag4_04.jpg

Ersti og Peggy.

dag3_05.jpg

Burgdorf på vekta.

dag3_01.jpg

Familien.

blomstermontasje.jpg

På fredag etter at valpene var kommet til verden, fikk X'en og de tre avkommene denne store, vakre blomsterbuketten fra SandyEyeCandy - jeg ble helt rørt, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...