Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

Guest Gråtass

Grattis Emma. Om du syns det var trist med keisersnitt, så kan jeg ihvertfall trøste deg med at da er det INGEN risiko for at de får hverken e-coli eller stafylikokker! Nydelige navn på søte hamsterpølser altså.

Min erfaring med hvite tegninger er at de blir veldig smale etterhvert. Blu hadde jo rimelig tydelig bliss, nå 3 mnd gammel, er det bare noe få hvite hår igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

:lol: :lol: :lol: Og du VET at han bare kommer til å heter BURGER'N??? :lol:

De ser jo allerede nå søte ut, de der - i motsetning til de fleste valper som bare ser ut som noen uformelige klumper med diger kjeft :D

Neida, det uttales jo med O, siden det er tysk - men det er mulig han ender opp som Doffer'n! :lol:

Grattis Emma. Om du syns det var trist med keisersnitt, så kan jeg ihvertfall trøste deg med at da er det INGEN risiko for at de får hverken e-coli eller stafylikokker! Nydelige navn på søte hamsterpølser altså.

Min erfaring med hvite tegninger er at de blir veldig smale etterhvert. Blu hadde jo rimelig tydelig bliss, nå 3 mnd gammel, er det bare noe få hvite hår igjen.

Eller herpes - all dritten kommer via fødselskanalen, virker det som.

I 1992 hadde vi dette fargerike kullet:

kull04.jpg

Men disse var jo så overdrevent feiltegnet, at det ble jo like feil som voksen også - så jeg har ingen direkte erfaring med såpass smal krage som Ringgi har. Men i og med at nakkeflekken til Ersti forventes å forsvinne, bør en del av Ringgi sitt forsvinne også.

Halskrage er i rasestandarden uønsket, eventuelt grov feil - mens nakkeflekk opptil en viss størrelse er akseptabelt. Så det er faktisk en viss betydning hvordan de hvite hårstråene utvikler seg, i forhold til hva slags eiere han kan havne hos, om en skal tenke kun på tegningene.

Men, de er ikke 24 timer enda, de skal i grunnen ikke fordeles til eiere enda.

Ellers tusen takk for alle koselige tilbakemeldinger fra dere, jeg er veldig stolt, selv om ting er litt surrealistisk her. Det har vært en ****** lang dag, med to våkenetter på rad, så nå skal jeg finne senga om jeg klarer å roe meg ned fra sukker-high'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol: :lol: Og du VET at han bare kommer til å heter BURGER'N??? :lol:

De ser jo allerede nå søte ut, de der - i motsetning til de fleste valper som bare ser ut som noen uformelige klumper med diger kjeft :D

:lol::lol::lol:

Gratulerer så mye Emma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så inderlig mye Emma! 3 små nye bernerliv!! Så utrolig spennende! Og det var da fryktelig så søte de var da - selv på marsvin-stadiet! (Eller brun rotte når man snakker om kelpier..)

Men Siri har virkelig gjort det, her har vi Ringii, Ersti og - Burger'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo like søte som andre valper er når de er fire uker! Og du er min slags jente når det gjelder navn, navn skal ha betydning! (Jeg skal uttale navnene sånn som du sier jeg. :aww:). Hvil deg og kos deg nå! Jeg skulle gjerne ha sittet valpevakt hvis jeg hadde bodd litt nærmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder, jeg blir helt rørt! Og så er jeg mektig imponert over deg, som kom deg gjennom dette! Jeg ble helt på gråten når jeg så x'n på bordet på hjemmesiden din!

Gleder meg til å følge med, og få møte de når jeg er i oslo igjen i august!

Jeg sto og grein på klinikken, jeg :icon_redface: Men klarte å samle meg - jeg gjorde henne drektig, og da får jeg ta ansvaret hele veien ut og hjelpe henne med dette, jeg kan ikke backe ut når det blir for tøft da. Og jeg er egentlig realt squirmish, og synes alt med blod og hinner og seigt og væske og innvoller og fødsel og sånt er skikkelig brekningsfremkallende. Men det blir skikkelig annerledes når en står oppi det, det er din tispe, og en må jobbe på for å redde valpene. Sykepleieren, Toril og jeg jobbet med hver vår valp, mens veterinæren jobbet med X'en. Så vi ble et godt team.

Tusen takk for alle koselige kommentarer, folkens! Jeg synes jo de er kjempesøte - men jeg synes ikke det om alle andre valper på ett døgn :lol:

Jeg har veid de i dag, og alle har økt fødselsvekten sin - kjempebra, det er jo vanlig at de går litt ned før de kommer seg opp igjen. Jeg synes Burgdorf har vært dårligst på å spise i det siste, og det er han som har økt mest. Jeg synes han stadig vekk detter av puppen, leter etter ny pupp, ikke finner mamma'n sin fordi han snudde 180 grader da han ramlet av, klatrer oppå ribbeina hennes for å finne en pupp der, og rett og slett er et surrehode (jeg tror han kanskje er dum og deilig, for han har etter min mening helt perfekte tegninger - akkurat passe lys og mild i hodet). Men han må ha en teknikk som gjør at han får i seg veldig mye når han først sitter på en pupp. Jeg har forsøkt å holde ham rett foran en melkesprengt pupp, men neida, virrer unna og skal finne selv, oppå hofta... Tøysegutt! :wub:

De første timene etter at vi kom hjem var det jo Ringgi jeg var småbekymret for i forhold til spising, men mulig det hjalp at han fikk die litt alene før de andre slapp til - for han er i hvert fall kar til å sparke i fra seg og bite (?) seg fast i puppen når de andre bulldozer seg fram for å finne mat og kryper over og under hverandre på jakt etter krempuppen. Så han har det finfint.

Ersti har muligens en liten reaksjon på antibiotikaen X'en får, for hun har fått litt vel mye sprutbæsj. Det er jo ikke akkurat små nusselige kremtoppruker de legger, men hun har i hvert fall betydelig mer og raskere avføring enn gutta. Men vi vasker henne godt så hun ikke skal bli sår, og følger med. Hun spiser godt, er flinkere enn Burgdorf. Hun gikk ned fem gram fra veiingen klokka 1700 i går, men det er jo ikke akkurat noe å få grå hår av. Jeg har uansett tenkt til å veie de hver dag fram til de er en uke gamle, så da ser jeg jo om hun ikke beholder nok næring.

Herregud, at det går an å ha så mye å si om valper som er 36 timer gamle... :icon_redface: Men alt er så nytt - og dermed veldig spennende - for meg enda. Jeg merker jeg har mer rutine og trygghet, er ikke redd for å håndtere de og vet de tåler litt, men vi opplever jo nye ting enda. Det går nok over, de skal jo i grunnen bare sove, spise og bæsje framover, og jeg er neppe fascinert over det så lenge i lengden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker innom for å gratulere den stolte oppdretter med sitt første valpekull jeg også. :)

Grattis, grattis, Emma! :thumbs:

Bra at mor og barn kom seg gjennom operasjonen uten mere dramatikk enn det som var.

Kan tenke meg det var spennende å være med på å ta imot X'ens valper på den måten.

Du er heldig som hadde en så rolig og avbalansert fødselshjelper som det Toril er.

Gratulerer til valpenes førstetante! :)

Kos deg med valpene og X'en..og ta masse bilder! ..vi tåler litt bildespam, vettu.. :yes:

..og ja.. ..selvølgelig er valpene søte! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ramlet tilfeldigvis innom denne sonen, og dermed tråden din. Siden jeg selv har fått valpekull for seks dager siden, så har det vært ekstra spennende å følge med dere! Nå vil jeg bare gratulere med dine tre! Bernere er jo vakre, skulle jeg ikke hatt golden så hadde det kanskje blitt en berner:-) Mitt forrige kull endte også med keisersnitt da det kun var to valper, noe som jo er litt uvanlig på golden. Jeg kjenner veldig godt igjen det du beskriver, og vet veldig godt hvor mentalt og fysisk utslitt man blir etter å gå og vente og vente- for så å måtte utføre keisersnitt. Vi strevde lenge med å få liv i den ene valpen, og dessverre så mistet vi den etter to og en halv uke. Jeg fikk smertelig erfare at innen oppdrett så er det slettes ikke alltid ting går på skinner, men det gjelder å riste det av seg og se fremover! Håper du får en nydelig valpesommer! Jeg kommer sikkert til å følge med på dere...:-) Bloggen våres finner du på vår hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :wub: Blir helt rørt av å faktisk se bildene av valpene. Nå er de virkelig her :wub:

Jeg vet ikke om jeg helt har skjønt det selv, enda. Det er litt surrealistisk, samtidig som det føles som om de har vært her alltid.

Stikker innom for å gratulere den stolte oppdretter med sitt første valpekull jeg også. :)

Grattis, grattis, Emma! :thumbs:

Bra at mor og barn kom seg gjennom operasjonen uten mere dramatikk enn det som var.

Kan tenke meg det var spennende å være med på å ta imot X'ens valper på den måten.

Du er heldig som hadde en så rolig og avbalansert fødselshjelper som det Toril er.

Gratulerer til valpenes førstetante! :)

Kos deg med valpene og X'en..og ta masse bilder! ..vi tåler litt bildespam, vettu.. :yes:

..og ja.. ..selvølgelig er valpene søte! :wub:

Tusen takk! Toril var virkelig en støtte for meg mens det sto på, og det er godt å ha noen å lene seg på som ikke er like emosjonelt involvert, som har vært i stormen før, og som en kan kaste ball med. Toril er bare super, og har bistått både før og etter - hun fortjener virkelig en :flower:

Jeg ramlet tilfeldigvis innom denne sonen, og dermed tråden din. Siden jeg selv har fått valpekull for seks dager siden, så har det vært ekstra spennende å følge med dere! Nå vil jeg bare gratulere med dine tre! Bernere er jo vakre, skulle jeg ikke hatt golden så hadde det kanskje blitt en berner:-) Mitt forrige kull endte også med keisersnitt da det kun var to valper, noe som jo er litt uvanlig på golden. Jeg kjenner veldig godt igjen det du beskriver, og vet veldig godt hvor mentalt og fysisk utslitt man blir etter å gå og vente og vente- for så å måtte utføre keisersnitt. Vi strevde lenge med å få liv i den ene valpen, og dessverre så mistet vi den etter to og en halv uke. Jeg fikk smertelig erfare at innen oppdrett så er det slettes ikke alltid ting går på skinner, men det gjelder å riste det av seg og se fremover! Håper du får en nydelig valpesommer! Jeg kommer sikkert til å følge med på dere...:-) Bloggen våres finner du på vår hjemmeside.

Hei, velkommen til sonen, og tusen takk for koselig tilbakemelding! Håper dere koser dere med valpene, og at det blir heldigere utfall enn sist. En blir jo veldig fort knyttet til disse små, og det er vondt å miste de selv om de ikke er gamle.

Foreløpig virker de spreke og med næringsvett disse tre, så jeg håper jo de holder løpet. Det er i hvert fall ikke noe som bekymrer meg hittil, om jeg legger bort hønemorfaktene mine :icon_redface:

Gleder meg litt til det er min tur :whistle: Selv om jeg håper på en smule mindre dramatikk rundt fødselen :ahappy:

Oj, så spennende! Er det lenge til?

I de aller fleste tilfellene går det jo greit, men det er også sunt å være fornuftig på at ting kan gå skeis - tror jeg. Men jeg liker å være forberedt på flere scenarioer, så jeg ikke blir like overrasket og skuffet når ting ikke følger boka/planen.

Jeg har tatt noen bilder i dag også, jeg:

dag2_11.jpg

Ersti.

dag2_04.jpg

Burgdorf - og jeg gidder ikke redigere bort bæsj og blod, det får dere leve med, det er i høyeste grad en del av tilværelsen i valpekassa.

dag2_06.jpg

Ringgi.

dag2_02.jpg

X'en og Ersti. X'en har vært mye mer frivillig i valpekassa i dag, hun virker mye mer komfortabel med mammarollen, aksepterer mye mer fra valpene, gjør lettere ting på eget initiativ, og har fått i gang noen av instinktene sine. Det å vaske dem og gjøre rent etter dem synes hun er skikkelig oppskrytt, men vi jobber med å få det i gang. Hun er ikke i mål som Supermamma enda, men det tar lenger tid etter keisersnitt, det er mye hormonelt som skjer i løpet av veer og fødsel som forbereder tispa på oppgavene som kommer, og dette har jo ikke X'en vært gjennom. Hun har aldri vært slem med dem, men hun har nok stappet potene i ørene, synget LALALALALLALA, og latt som om de ikke eksisterer :lol:

Det er veldig spennende å se utviklingen hennes, se hvordan hun vokser inn i rollen. Det er jo hyggeligere at hun er mamma fordi hun vil, og ikke fordi jeg har kommandert henne i dekk.

Det er flere bilder på hjemmesiden.

Det blir neppe tatt nye bilder hver dag, så ikke bli vant til dette... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...