Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kennelnavn?


Nowisclee

Recommended Posts

Ja, jeg får sikkert ikke Nowi da, tenker jeg. Men nei, jeg vil ikke skrive Nowisklée, Nowisclée går derimot an. C-en min holder jeg på. :ahappy:

Den apostrofen er vel helst engelsk, tenker jeg? Doberguard's, Nowisclée's. Men Nowisclée er fint i seg selv også, det.

Litt flau :icon_redface: . Cen skal du sjølvsagt få bruke. Forstår ikkje korleis eg kunne skrive feil, eg sjekka jo skrivemåten av namnet opptil fleire gongar før eg våga å skrive det sjølv. Neste gong kopierar eg direkte, tenkjer eg :lol:.

Apostrof er engelsk, ja, så det kan ein alltid argumentere med om ein faktisk ønskjer å bruke apostrof. Men eg er einig med Lill, det ser mykje finare ut utan, men eg har intrykk av at ein del trur at ein må ha det med for at det skal bli rett. Og det er jo ikkje tilfelle :). Kva som er godkjend på stamtavler og ikkje veit eg ingenting om, men om det er obligatorisk med apostrof, så er det litt rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Litt flau :icon_redface: . Cen skal du sjølvsagt få bruke. Forstår ikkje korleis eg kunne skrive feil, eg sjekka jo skrivemåten av namnet opptil fleire gongar før eg våga å skrive det sjølv. Neste gong kopierar eg direkte, tenkjer eg :lol:.

Apostrof er engelsk, ja, så det kan ein alltid argumentere med om ein faktisk ønskjer å bruke apostrof. Men eg er einig med Lill, det ser mykje finare ut utan, men eg har intrykk av at ein del trur at ein må ha det med for at det skal bli rett. Og det er jo ikkje tilfelle :). Kva som er godkjend på stamtavler og ikkje veit eg ingenting om, men om det er obligatorisk med apostrof, så er det litt rart...

Hehe, jeg skrev jo selv Novisklee når jeg sa hvordan uttalen var, så kanskje det var der det kom fra? :ahappy:

Jeg tror, muligens, at det blir Nowisclée, men det kan også bli Nowi, dersom det blir godkjent. (Det burde jo være en mulighet, i og med at det er mye like kennelnavn i verden.)

Jeg kommer til å bruke engelske navn, som sagt, eller, ikke typisk norske, liksom, mer internasjonale, så jeg vet rett og slett ikke hva som blir penest. Det blir nok til at jeg bestemmer meg for å ha det uten apostrof og s, og dermed heller bare må finne navn som høres fine ut sammen med kennelnavnet slik det er. :ahappy:

Nowisclée, Nowi, og Nowisc, kanskje? :P Eller Nowee. Nowic. Nowisca?

Edit: kristiin, det var ikke dumt! Noe sånt iallefall!

Clée Nowi, Isclée, Clée Nowis, Wisclée eller noe lignende som tredjevalget, kanskje?

Isclée var egentlig fint det og. :P Isclee også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, jeg sitter med samme papiret selv, og det står ikke som alternativ her :P

Eller så synes jeg at uten var finest, mye renere :)

I søknaden står følgende:

"Kennelnavnet skal skrives slik:

(Vennligst før opp hvordan navnet skal skrives i forhold til valpenavnene, med eventuelle preposisjoner eller genitivs (eie)-form. Feks.: Unito Bamse, Unitos Bamse eller «av Unito»."

Det står i alle fall som alternativ der, men jeg tolker det egentlig slik at man kan skrive det som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lest det som "Novisjlee" :P Altså med trykk på E men uttalt "cl" som "sj" :P Det er jo også noe å tenke på. Høres veldig russisk ut i hodet mitt :lol:

Men om du bruker Nowic som valg nummer 3, blir det med s eller k lyd på c'en? Nowik høres jo litt ut som at hunden er fra Norge, og det er jo litt kult, mens om det er Nowis så så har du jo allerede den s'en på slutten.

Jeg syns om det blir Nowisclee så trenger du ingen s på slutten. Det er lang og fint fra før. Men om du har noe kortere, så passer det med s på slutten, med eller uten apostrof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du kan skrive Nowisclees som kennelsøknad, men om du ombestemmer deg kan du ta bort s'en når du registrerer valper, ikke noe problem. Har du derimot 's så får du ikke ta den bort for da er det en del av navnet, ble meg fortalt på NKK. Forøvrig antar jeg at du ikke får Nowi om det finnes Novi fra før. Jeg fikk ikke godkjent Cave, fordi det fantes en caves fra før. Det skal ikke være så likt at man kan misforstå.

Jeg personlig liker best Lundii av Nowisclee eller Lundii of Nowisclee om du vil være mer internasjonal. Da slipper du hele "s" problematikken også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Må ærlig innrømme at jeg forstår lite av det kennelnavn-greiene... om jeg sjekker FCI så finner jeg ikke noen kennelnavn som heter Get Weiler's (stamtavlenavnet på min siste hund) Derimot så finner jeg Getweiler. Alikevell så heter min hund på stamtavlen Get Weiler's Ex-It og oppdrettern min bruker ikke apostrof og "s" selv for å gjøre forvirringen total :icon_confused:

Edit: hun bruker s-endingen, men uten apostrof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å kuppe tråd. Men jeg har planer om å kjøpe ett kennelnavn som slutter på x. Da blir det jo ******x teddybear som er riktig måte å skrive på sant?

Om du meiner korleis du skal få s-en på slutten, blir det vel ******x' Teddybear som er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lest det som "Novisjlee" :P Altså med trykk på E men uttalt "cl" som "sj" :P Det er jo også noe å tenke på. Høres veldig russisk ut i hodet mitt :lol:

Men om du bruker Nowic som valg nummer 3, blir det med s eller k lyd på c'en? Nowik høres jo litt ut som at hunden er fra Norge, og det er jo litt kult, mens om det er Nowis så så har du jo allerede den s'en på slutten.

Jeg syns om det blir Nowisclee så trenger du ingen s på slutten. Det er lang og fint fra før. Men om du har noe kortere, så passer det med s på slutten, med eller uten apostrof.

Hehe, okei! Jeg har ikke tenkt tanken at det kan leses sånn en gang, det har alltid bare vært Novisklee i hodet mitt, liksom. :P Så jeg får tenke litt mere!

Nowic er fint ja. Det blir med "k"-ending, det er jo det som er riktig i forhold til rettskrivning? Er det ikke? :icon_confused:

Og om det blir Nowic med k-lyd, trengs det heller ikkje noko s på slutten. Nowic Alyas vil jo då vere engelsk for den Noviske Alyas. Vakkert? :)

Ja, pent! Kanskje den skal flyttes frem et hakk eller to. :ahappy:

Du kan skrive Nowisclees som kennelsøknad, men om du ombestemmer deg kan du ta bort s'en når du registrerer valper, ikke noe problem. Har du derimot 's så får du ikke ta den bort for da er det en del av navnet, ble meg fortalt på NKK. Forøvrig antar jeg at du ikke får Nowi om det finnes Novi fra før. Jeg fikk ikke godkjent Cave, fordi det fantes en caves fra før. Det skal ikke være så likt at man kan misforstå.

Jeg personlig liker best Lundii av Nowisclee eller Lundii of Nowisclee om du vil være mer internasjonal. Da slipper du hele "s" problematikken også :lol:

Igjen, så sant, så sant. Alyas of Nowisclee, f.eks., eller noe sånt. Eller Alyas of Nowic? *gruble enda mere* (jeg har hengt meg helt opp i det Alyas-navnet, aner ikke hvorfor! :P )

Nowic som uttales med k på slutten synes jeg var fint. Hele Nowis-ch-ch-ett-eller-annet synes jeg er hiiiimla tungvindt og nesten umulig å uttale, til og med i hodet mitt :P

Ja, Nowic er jo mye enklere, er jo flere som surrer med Nowisclee-navnet. :lol:

Nei, nå må jeg tenke enda mer! Hmm. Nowic, of Nowic, Nowisclée, of Nowisclée, Isclée, of Isclée.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fint med fks. Adrian den første av *******, eller Ari the Elf of Ducksauce osv. Jeg ville kanskje hatt et prefix jeg og, hvis/når jeg skal ha navn, men jeg synes det er veldig dumt i forhold til dogweb jeg da, når man skal søke etter hunder som en kennel har oppdrettet, det blir ikke noe ryddig søk, og man må jo vite hva hundene heter for å finne dem.

Kunne ønske jeg var russisk og kunne hatt et stilig navn som Esche Odna Volna S Neveskih Ostrovov (uthevet er kennelnavnet). Synes slike er stilige.

Selv om jeg alltid sier at jeg kommer aldri til å bli oppdretter, så er det noe med aldri si aldri, og jeg tror egentlig det er sannsynlig at jeg i fremtiden kommer til å ha et lite oppdrett. Men det er langt frem i tid, og godt er det, for herreguuud så vanskelig det er å finne navn! Må jo være noe man kan leve med, og være stolt av, og for min del må det ikke binde meg til en rase, selv om det nok blir dalmatiner uansett.

Jeg synes Nowisclee er et litt vanskelig navn, det gjør seg best på papir/skjerm synes jeg, er kronglete å si det, iallefall når man ikke vet hvordan :P Så på den måten synes jeg Nowi, eller noe ut i ifra navnet hadde vært det beste og peneste kanskje, men det stilige med nicket ditt er jo og at jeg iallefall aldri har hørt maken :D Nowi S Clee's Alfred :P

(clee får meg forresten til å tenke på alaska klee clay :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg falt også veldig for Nowic. Så jeg har vel egentlig bestemt meg for det nå, nesten, som førstevalget.

Men da gjenstår spørsmålet, "Alyas of Nowic", eller "Nowic Alyas"? Altså bak eller foran? :P

"Novic Alyas" er jo heilt supert :). Av den grunn eg skreiv på sist side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig fint med fks. Adrian den første av *******, eller Ari the Elf of Ducksauce osv. Jeg ville kanskje hatt et prefix jeg og, hvis/når jeg skal ha navn, men jeg synes det er veldig dumt i forhold til dogweb jeg da, når man skal søke etter hunder som en kennel har oppdrettet, det blir ikke noe ryddig søk, og man må jo vite hva hundene heter for å finne dem.

Kunne ønske jeg var russisk og kunne hatt et stilig navn som Esche Odna Volna S Neveskih Ostrovov (uthevet er kennelnavnet). Synes slike er stilige.

Selv om jeg alltid sier at jeg kommer aldri til å bli oppdretter, så er det noe med aldri si aldri, og jeg tror egentlig det er sannsynlig at jeg i fremtiden kommer til å ha et lite oppdrett. Men det er langt frem i tid, og godt er det, for herreguuud så vanskelig det er å finne navn! Må jo være noe man kan leve med, og være stolt av, og for min del må det ikke binde meg til en rase, selv om det nok blir dalmatiner uansett.

Jeg synes Nowisclee er et litt vanskelig navn, det gjør seg best på papir/skjerm synes jeg, er kronglete å si det, iallefall når man ikke vet hvordan :P Så på den måten synes jeg Nowi, eller noe ut i ifra navnet hadde vært det beste og peneste kanskje, men det stilige med nicket ditt er jo og at jeg iallefall aldri har hørt maken :D Nowi S Clee's Alfred :P

(clee får meg forresten til å tenke på alaska klee clay :lol:)

Ja, du har rett i det, det er myye lettere å finne hundene når man har oppdretternavnet foran. Da er nok Nowic best, tenker jeg.

Ja, det er jo litt spesielt, og også siden hjemmesiden jeg har nå heter nowisclee.net, så hadde det jo vært greit å fortsette det(ikke at den er så fin eller oppdatert at det gjør noe), men det kan jo endres, da.

"Novic Alyas" er jo heilt supert :). Av den grunn eg skreiv på sist side...

Ja, det er ikke dumt altså! Jeg tror nok muligens jeg kommer til å gå for det.

Jaja, da gjenstår det bare å låne sjefens pc, skrive ut skjema, fylle ut, og sende inn når jeg har penger til å betale det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns ofte det er pent med kennelnavnet bak (på navn det passer), men det er veldig mye mer praktisk med kennelnavnet først når man skal søke etter en hund eller se over lister med røndka hunder/hunder av rasen som har gått MH osv. Står kennelnavnet først kommer søsken etter hverandre (om de er navngitt alfabetisk) osv. Ikke sånn kjempeviktig, men litt praktisk og oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du meiner korleis du skal få s-en på slutten, blir det vel ******x' Teddybear som er rett?

Siden jeg har x på slutten kan jeg jo ikke ha den s-endelsen.

Så da blir det vel "Botox teddybear" som er rett? (Botox er ikke det jeg skal søke altså, jeg vil bare ikke røpe det da jeg var så dum å røpe forrige og en annen tok det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte det er pent med kennelnavnet bak (på navn det passer), men det er veldig mye mer praktisk med kennelnavnet først når man skal søke etter en hund eller se over lister med røndka hunder/hunder av rasen som har gått MH osv. Står kennelnavnet først kommer søsken etter hverandre (om de er navngitt alfabetisk) osv. Ikke sånn kjempeviktig, men litt praktisk og oversiktlig.

Ja, det er veldig mye bedre med kennelnavnet foran, jeg har jo irritert meg grønn noen ganger i forsøket på å finne hunder med kennelnavnet bak. :P

Siden jeg har x på slutten kan jeg jo ikke ha den s-endelsen.

Så da blir det vel "Botox teddybear" som er rett? (Botox er ikke det jeg skal søke altså, jeg vil bare ikke røpe det da jeg var så dum å røpe forrige og en annen tok det.)

Det OlavEmil skrev var x', som da blir uttalt som en s på slutten.

Som da f.eks Botox' Teddybear, som da blir uttalt "Botokses"

Men Botox funker fint alene også, du kan fint bruke det uten '-endingen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regel om at det MÅ sendes inn tre navneforslag når man søker om kennelnavn, det er bare et tilbud (i tilfelle første forslag ikke blir godkjent blir forslag to vurdert osv og på den måten sparer man litt tid).

Angående genitivs-endelser/former (s eller 's eller ...av/of) så regnes ikke disse som del av grunnformen av kennelnavnet. De synes normalt derfor ikke i FCIs liste over godkjente kennelnavn men dukker kun opp på stamtavlene når valper registreres. FCI kutter også ut alle mellomrom i sin liste av enkelthetshensyn. FCI gjør også om norske bokstaver i sin liste slik at f.eks "Dølahunden" vil ligge som DOLAHUNDEN. Det betyr at hvis din hund f.eks heter "Peter Pan's Doggie" så vil du finne igjen kennelnavnet som PETERPAN i FCIs liste og ikke som PETER PAN'S. Det navnet man har fått godkjent av FCI kan senere ikke endres. Hvis man f.eks har fått godkjent SARASAS som kennelnavn ("s" her er altså ikke genitivs-S) så vil ikke FCI fjerne denne S'en da navn ikke kan endres uten at man søker helt på nytt. Har man derimot fått godkjent SARASA hos FCI men har gitt beskjed til NKK om at navnet foran valpenavnet skal skrives SARASAS (her er altså S'en en genitivs-form) så kan man før første kull få skrivemåten endret til noe annet, f.eks uten genitivs-S, eller etter valpenavnet etc. (...."av..."). Så S og S kan altså være to helt forskjellige ting :) .

Såvidt jeg vet er FCI veldig strenge på at om det er bare en eller to bokstaver som skiller (eller uttalen er helt lik) så blir ikke navneforslaget godkjent.

Jeg ville også holdt meg unna utenlandske måter å skrive vokstaver på, det er ikke sikkert det går igjennom hos NKK. é eller á f.eks blir neppe godtatt fordi kennelnavnet da vil bli veldig mye mindre søkbart for brukerne av Dogweb. Hvem (bortsett fra oppdretteren selv) husker vel om det er e, é eller è som er brukt i kennelnavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...