Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! rådvill ang ny hunderase


Kinesergutt

  

55 stemmer

  1. 1. Hvilken rase passer til lista?

    • Toller
      4
    • Springer spaniel
      1
    • Alaska husky
      0
    • Portugisisk vannhund
      2
    • Spansk vannhund
      0
    • Aussie
      11
    • Samojed
      4
    • Border collie
      1
    • Vorsthe
      0
    • Storpuddel
      6
    • Lappsk vallhund
      1
    • Tervueren
      10
    • Groendael
      5
    • Malinois
      1
    • Schafer
      2
    • Riesenchnauzer
      0
    • Kelpie
      2
    • Annen gruppe 1 hund
      1
    • Retriver
      4


Recommended Posts

Skal du ha en hund som er likegyldig til fremmede er kanskje ikke kelpie noe, men det spørs jo hvordan du vektlegger de ulike egenskapene. Aussien skal liksom være reservert, men min (og en god del andre aussier) er nesten oversosiale. I går stakk hun av fra meg for første gang for å hilse på en megler som gikk rundt et hus 100 meter unna liksom. Kelpien min bryr seg som oftest nada om fremmede, selv om rasen er kjent for å være veldig sosial.

De fleste aussier har ressursforsvar i seg uansett linjer, og kan bjeffe når det kommer folk til hjemmet såklart. En aussie som ikke gjør sistnevnte hører mer til sjeldenhetene. Det er liten forskjell på bruks/showlinjer på aussie. En del påstår at de avler brukshunder, men disse har sjeldent verken bedre mentaltester eller bruksresultater å vise til. Man finner mye rart og noe bra i begge leirer, hvis du ønsker å nå langt innen lydighet. Se til at slekten har gode resultater å vise til, for de færreste aussier har kapasitet til å nå toppen, men stopper opp i LP2/3. Se opp for skuddredsel og lite mot, se etter linjer med god konsentrasjonsevne (stort problem hos aussie syns jeg), moderat med stress (noen stresser FOR mye, mens andre tar livet litt for mye med ro), bra med lek og kamp osv. De fleste aussier er førerorienterte, men har allikevel bra med jakt og kamp.

Avhengig av ambisjonsnivået ditt, så ville jeg kanskje heller ha tittet på langhårsbelger. Jeg tror det er enklere å finne en belger å gjøre det bra i elite med enn en aussie.

Oppsummert så virker det som om det er flest folk som stemmer på Aussie, men flest svar som går for Belger:) Noe av grunnen til at belger ikke får flere stemmer, kan være at svaralternativet kom sent i pollen.

Men sum summarium er det Belger som dere fleste går for :)

En rase jeg overhode ikke hadde vurdert på egenhånd, men ser absolutt at den passer livet mitt!

Nå vil jeg gjerne høre om det er noen kjønnsforskjeller innen rasen...har hannhund fra før av og tror det er absolutt enklest å skaffe hannhund som hund nr 2 også. Orker ikke hannhundstress i løpetiden...wæææ

TAKK FOR ALLE GODE INNSPILL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

De belgiske fårehundene (belgere) består av 4 varianter: Malinois, Tervueren, Groenendael og Laekenois.

Som flere andre her har sagt falt langhårs belger (tervueren og groenendael) inn som passende rase for deg.

Malinois er en del heftigere enn groenendael og tervueren, og laekenois er en sjelden rase. Men vær obs på valg av foreldredyr, linjer og oppdretter når du ser på belgere :) Jeanetteh kom med mange gode råd angående hva man bør se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på når jeg leste lista var faktisk Schnauzer (mellom-varianten). Vet ikke hvorfor akkurat den "poppet" opp i mitt hode, men, men..

Litt mindre "sprut" en gruppe 1-gjeterhundene, men stødige arbeidshunder med den rette eieren. Coole og rolige når man må, kraft og styrke når det er behov for dèt.

Men lykke til uansett hva du velger!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De belgiske fårehundene (belgere) består av 4 varianter: Malinois, Tervueren, Groenendael og Laekenois.

Som flere andre her har sagt falt langhårs belger (tervueren og groenendael) inn som passende rase for deg.

Malinois er en del heftigere enn groenendael og tervueren, og laekenois er en sjelden rase. Men vær obs på valg av foreldredyr, linjer og oppdretter når du ser på belgere :) Jeanetteh kom med mange gode råd angående hva man bør se etter.

Takk for konstruktiv tilbakemelding Wildah!

Det er svært viktig med god mentalitet for meg, alt annet faller bak i køen i grunnen.

Om jeg skulle velge fra utseende av disse variantene så hadde jeg umiddelbart valgt malle. Men slik jeg forstår så er de hakke "skarpere" enn de med pels. Lakenois er ikke aktuelt fordi jeg ser det er veldig vanskelig å oppdrive slike hunder, og da enda verre å finne gode opptrettere, vil jeg tro.

Da står jeg i grunnen mellom Groenendael og Tervueren...og om disse er kompett lik i toppen, så er det Groendael jeg liker best i utseende.

Ja, jeg skal ta i betrakting det JeanetteH skriver, veldig gode tips, og ikke så langt unna det jeg selv tenker. Er godt å få inspill som støtter opp under mine egne meninger om hvordan man velger valp, og ikke minst foreldredyr og oppdretter!

TAkK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra startinnlegget tror jeg en toller kan passe fint - fra stabile linjer, riktig nok :)

Hva menes med stabile linjer på Toller? og hvordan velger man stabile linjer? Er det å sette seg inn i stamtavler og titler? :) Eller ser man etter mentalbeskrivelse av foreldredyr?

TAKK

Det første jeg tenkte på når jeg leste lista var faktisk Schnauzer (mellom-varianten). Vet ikke hvorfor akkurat den "poppet" opp i mitt hode, men, men..

Litt mindre "sprut" en gruppe 1-gjeterhundene, men stødige arbeidshunder med den rette eieren. Coole og rolige når man må, kraft og styrke når det er behov for dèt.

Men lykke til uansett hva du velger!

Susanne

Takk for det Susanne!

Jeg tror, etter min erfaring med wheaten terrier og dvergschnauzer at jeg ikke ønsker den skarpheten mange av disse shcnauzer/pincher/terrier typene kan ha iboende. Men jeg digger bikkjene som er stabile i toppen! Riesenschnaizer f.eks vudrerte jeg lenge, før jeg fant ut at de var hakke for egne og stae iblandet noe skarphet, for min del i allefall :( men ikke så dumt det raseforslaget ditt.

Kelpie er litt mindre/på størrelse med Breton, så vet ikke om den blir for liten ?

Aussie er bitte litt større enn Breton ....

Belger er helt klart større og du får kanskje mer utbytte av en Belger om du skal snørekjøre mye ???

Tja...den bretonen jeg har erfaring med er ei lita tispe på ca 14 kg. vet ikke hvor mye en kelpie veger jeg? Den sleit i allefall med å gi trekkhjelp til eier som stod bak på ski. Har jo ikke sett så mange kelpier i levende live, og kun klappet en når jeg var barn. Hun var ganske kraftig egentlig. Men lav.

Det er litt slik at jeg ønsker drahjelp på turer, og litt at jeg vil ha "noe å kose med i soffan" :) at det er litt bikkje å holde rundt liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie.

Synes rasen virker til å passe deg. Aussien er ikke et monster av en brukshund som bare passer til de med hår på brystkassa. Men vær obs på dette med stress og lite mot + konsentrasjon. Synes jeg ser mye av dette på aussie, og det er en kjip trend. Spesielt stress synes jeg det er mye av.

De fleste showlinjer i Norge stammen fra sverige virker det som, så sånn sett er det det samme om man kjøper her eller der. Ta deg god tid til å se på opdprettere og linjer, så finner du nok en bra aussie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå fikk jeg innmari lyst på Malle...Noen grunner for at en slik hund ikke skulle passe? Er de kun for hardbarka IPO fans eller vil den trives i min hverdag?

En hund som utfordrer mine hundetrener kunnskaper, og presser meg til å trene mere, og lære mere er noe jeg absolutt ser på som en stor fordel.

Veldig gjerne en "ja " hund, som gjerne kan tigge om turer og trening. Versegod sier jeg bare, la oss trene! :)

men seriøst..har noen er førstehåndserfaring med en malle? Er oppriktig interessert i riktig info om rasen. MÅ jeg konkurrere med den, eller vil den trives med aktiviteter innendørs/ute og hos min lokale hundeklubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn fra sidelinjen og tilgi om det alt er sagt: Det er ikke nødvendigvis slik at dyret har ett godt gemytt til tross for knall resulateter :) Så du bør også sjekke div tester. Flere har gått på en smell der gitt :)

Edit: Marthe her på sonen har førstehånds erfaring med malle, kan jo rope på henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte ikke på portugisisk vannhund selv om den passer mange av kriteriene dine. For meg ser det ut som at du har en del ambisjoner og forventninger som jeg bror vannhunden ikke kan oppfylle med mindre du er heldig og får det rette individet. Det er utrolig store forskjeller innad i rasen hva gjelder arbeidslyst, hvor glad de er i ruskevær etc. Det har mye med oppdragelse å gjøre også selvsagt. Men på lista di tror jeg du kan være mer heldig om du velger en av de andre rasene. Tenker f.eks. på snørekjøring. Oppdretteren min driver mye med både det og kickbike og liknende øvelser med de av hundene hun har som liker å trekke. Men min hund lar seg stoppe av lillefingeren min, hun eier ikke trekklyst. Så det er utrolig variasjon.

Jeg tenkte toller med en gang jeg så kriteriene dine, men jeg kjenner ikke rasen så godt at jeg kan si noe om den som du ikke allerede vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med stabile linjer på Toller? og hvordan velger man stabile linjer? Er det å sette seg inn i stamtavler og titler? :ahappy: Eller ser man etter mentalbeskrivelse av foreldredyr?

TAKK

Utstillingsmeritter florerer det av uten at det sier noe om kvaliteten på det mentale. Noen få oppdrettere mentaltester, og heldigvis blir det stadig flere. F.eks organiseres det MH på rasearrangementet i år, noe som er et stort skritt i riktig retning for rasen.

Enkelte linjer er det mye nerver og dårlig hannhundtoleranse på, så det gjelder å se litt på hva den enkelte oppdretter satser på, og gjerne bli litt kjent med dens hunder. En finner ganske raskt ut hvem som har godt rykte og ikke dersom man setter seg litt inn i miljøet. Tror nok de fleste toller-eiere her på sonen gledelig deler sine erfaringer via PM om det er av interesse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i aussie, anbefaler jeg deg å ta kontakt med valpeformidler og nest leder i Australian Shepherd klubben i Norge, Mailin, som også er her inne. Hun har god kunnskap om rasen og er lite romantisk i sin formidling av rasen :ahappy:

Jeg har selv hatt tre aussier og tenkte også på aussien da jeg leste ønskelisten din, men stemte ikke på dem da det er vanskelig å finne en god aussie om dagen. Det er mye dårlig avl ute og går og mange plages med "feilinstilt vaktinstinkt". Tispene kan forresten bli litt små til snørekjøring, noen av de minste hanhundene også, forsåvidt, men kjente en av av de litt mindre hanhundene som trakk som et råskinn, så det skal ikke stå på det ;)

Det er nok andre raser det er enklere å lykkes med og da tenker jeg spesielt på å finne et godt individ. Ikke for det, finner du en god aussie, får du en skikkelig bra hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Av en eller annen grunn.

Er det noen spesiell type belger du tenker på, eller er det en variant du absolutt IKKE anbefaler...?

Det aller viktigste kriteriet er faktisk mentaliteten, og syns det er stas om det fins dokumentasjon på gemytt( ala funksjonsanalyser) Er det vanlig å ha på belger fra vanlig norsk oppdretter?

TAKK.

Nå ser jeg du har fått svar alt, men var langhårsvariantene jeg tenkte på ja. :ahappy: De to andre blir "mer hund" enn jeg personlig trenger, men så har jeg heller ikke så store ambisjoner.

De andre spørsmålene overlater jeg til andre med mer kunnskap. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Lapsk Vallhund, det er hunder som liker å jobbe. De kan være litt reserverte overfor fremmede, men kan være ute i all slags vær. De er jo gjeterhunder for reinsdyr, og der reinen holder til er det som regel tøffe vintre. Samtidig er de trivelige hunder å ha i hus, ligger gjerne i både seng og sofa. Sjekk på Norsk Lapphundklubb sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller anne grunn tenkte jeg på flat coated retriever (kan jeg noen gang komme med noen andre forslag? :)), men den er absolutt ikke spesielt reservert mot fremmede mennesker. Men derimot går den på plussiden til de andre ønskene dine. :lol:

Samme tanken slo meg da jeg leste innlegget... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:)

Nå har jeg fått tenkt litt og snakket med ulike hundefolk, og valget faller på Alaska Husky, voksen hannhund.

Da ser jeg etter individ heller enn linjer fordi det er veldig vansjelig å si på valper hvordan de ligger ann ang det å være løs. Selfølgelig vil trening også spille en rolle i innkalling. Men svært mange AH er vanskelig å ha løse pga stort jaktinstingt om de ser vilt.

MEEEEN...jeg er vilig til å kanskje måtte ha båndhund, og setter større fokus på de andre kvaliteter i hunden som god matlyst, kosehund, tåle kuldegrader, reservert mot fremmede, hyggelig mot folk og andre hunder. Veldig stort pluss det med at mange AH er svært sosiale mot andre hunder, også av samme kjønn:)

Da skal jeg snakke videre med AH folk for å finne ut hvordan jeg skal finne hunden i mitt liv. Det blir ikke lett fordi det er stooor variasjon i gemytt og egenskaper, men her skal det letes etter nåla i høystakken!

Så da takker jeg for alle gode og reflekterte tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nå bare lest startsinnlegget ditt, og skummet litt av den første siden. Første som også faller meg inn er langhår belger. Tenkt også på border collie, aussie, briard og flatcoated.

Om jeg har vært der ville jeg styrt unna husky og polarraser, hunder med mye vokt, ingen hund du kan ha løs og kanskje ikke verdens beste lydighetshund.

Med aussien, ville jeg ha sjekket grundig, finnes mye ugene aussier med stress, overvokt ol., men finner du den rette er også aussie en super rase. Opplevd miljøsvak og miljøsterk aussie, virket som to helt forskjellige raser...

Briarden ville jeg også tro kunne passe deg, men den svikter på et av dine punkt, dette med pels, den har mye pels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nå bare lest startsinnlegget ditt, og skummet litt av den første siden. Første som også faller meg inn er langhår belger. Tenkt også på border collie, aussie, briard og flatcoated.

Om jeg har vært der ville jeg styrt unna husky og polarraser, hunder med mye vokt, ingen hund du kan ha løs og kanskje ikke verdens beste lydighetshund.

Med aussien, ville jeg ha sjekket grundig, finnes mye ugene aussier med stress, overvokt ol., men finner du den rette er også aussie en super rase. Opplevd miljøsvak og miljøsterk aussie, virket som to helt forskjellige raser...

Briarden ville jeg også tro kunne passe deg, men den svikter på et av dine punkt, dette med pels, den har mye pels!

Alaska Husky skal ikke ha vokt i seg, men mange har et godt utviklet jaktinstingt(ser de vilt-løper mange etter) . Som jeg skrev i posten over, så er jeg villig til å slette noen pubgter i kriterielista mi på bekostning av "trenbarhet", og heller vektlegge sosial inteligens. Noe den typiske AH har i massevis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska Husky skal ikke ha vokt i seg, men mange har et godt utviklet jaktinstingt(ser de vilt-løper mange etter) . Som jeg skrev i posten over, så er jeg villig til å slette noen pubgter i kriterielista mi på bekostning av "trenbarhet", og heller vektlegge sosial inteligens. Noe den typiske AH har i massevis :)

Åja, gratulerer med valp da :)

Men du må nok stryke en god del punkter på lista di ja :lol:

Jeg har ikke noe mye erfaring med AH, men har møt noen på kurs, og de måtte du bare holde hunden din unna, for de likte virkelig ikke andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Egenskaper jeg ser etter

• En som jeg kan snørekjøre med ,for mosjon og morro skyld

• En som ikke fryser en påskedag på fjellet

• En som har potensialet til å komme langt innen lydighet

En som ikke har noe i mot ruskevær (og gjerne klasker fremlabbene ned i

asfaltsøl på fellesdekken)

• En hund som elsker å leke brytekamp o.l med sin eier

• En som digger soffakos på kveldene

• En som ikke har over gjenomsnittet jaktinstingt( tenker her på inkalling og hundens

radius i skogen/ lyst til å følge spor)

• En som ikke gneldrer på alt og ingenting

En som er noe reservert eller uinteressert i femmede mennesker

• En som er normalt snill mot andre hunder

• En som liker hodebry og innlæring av øvelser

• En som gjerne vil belønnes med drakamp eller ball

• En hund som er nokså miljøsterk i nye situasjoner

En hund som greit finner roen når det er rolig

• Ikke molosser type, blir for stort og hårete

• Ikke under str breton

OK med bladigshund, men da selfølgelig at man vet om foreldres

blandingsforhold(egenskaper)

Dette er det jeg forbinder med AH (min utheving) dvs at 6 av 18 punkter tilfredstilles av en AH. Da syns jeg du bør gå igjennom prioriteringslista di engang til og vurdere om du velger riktig rase. Forøvrig så er det ikke sånn at det florerer med supergode voksne AH'er til omplassering. Det er jo som regel en grunn til at de skal omplasseres; ikke trekker, ikke fungerer i spannet, hundeaggresjon, bråker i hundegården.

Men for all del kanskje du er den heldige vinneren av et unikum, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...