Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! rådvill ang ny hunderase


Kinesergutt

  

55 stemmer

  1. 1. Hvilken rase passer til lista?

    • Toller
      4
    • Springer spaniel
      1
    • Alaska husky
      0
    • Portugisisk vannhund
      2
    • Spansk vannhund
      0
    • Aussie
      11
    • Samojed
      4
    • Border collie
      1
    • Vorsthe
      0
    • Storpuddel
      6
    • Lappsk vallhund
      1
    • Tervueren
      10
    • Groendael
      5
    • Malinois
      1
    • Schafer
      2
    • Riesenchnauzer
      0
    • Kelpie
      2
    • Annen gruppe 1 hund
      1
    • Retriver
      4


Recommended Posts

Jeg har lyst på ny hund!

Det er snakk om kanskje 6mnd frem i tid, men jeg er i full gang med ”research” i form av hunderaser :) Men jeg trenger hjelp!

Etter leting og googling, snakking med andre hundemennesker så er jeg igrunnen litt forvirret ang rasevalg... :)

Tenkte da at jeg skulle prøve denne lista...og se hvilken hundetype/rase dere tenker på umiddelbart når dere leser gjennom lista mi.. :)

Håper dere kan hjelpe meg, for jeg er virkelig rådvill!

Jeg forstår at det også ligger nok og god trening bak en god hund, men det er medfødte egenskaper jeg gjerne vil ha en diskusjon på her.

Noen pungter må nok nedprioriteres fremfor andre, men det hadde vert supert om noen kunne gitt meg inspill på hvilken type hund som kan passe til denne lista. :(

Kom igjen, hva er den første hunderasen du tenker på !

Det er også en poll over de hunderasene jeg har vurdert, flott om du kunne avgi din stemme for hvilken rase som du syns best passer lista mi :P

TAKK!

Egenskaper jeg ser etter

• En som jeg kan snørekjøre med ,for mosjon og morro skyld

• En som ikke fryser en påskedag på fjellet

• En som har potensialet til å komme langt innen lydighet

• En som ikke har noe i mot ruskevær (og gjerne klasker fremlabbene ned i

asfaltsøl på fellesdekken)

• En hund som elsker å leke brytekamp o.l med sin eier

• En som digger soffakos på kveldene

• En som ikke har over gjenomsnittet jaktinstingt( tenker her på inkalling og hundens

radius i skogen/ lyst til å følge spor)

• En som ikke gneldrer på alt og ingenting

• En som er noe reservert eller uinteressert i femmede mennesker

• En som er normalt snill mot andre hunder

• En som liker hodebry og innlæring av øvelser

• En som gjerne vil belønnes med drakamp eller ball

• En hund som er nokså miljøsterk i nye situasjoner

• En hund som greit finner roen når det er rolig

• Ikke molosser type, blir for stort og hårete

• Ikke under str breton

• OK med bladigshund, men da selfølgelig at man vet om foreldres

blandingsforhold(egenskaper)

Hva jeg kan tilby

• Et hjem med en annen hund

• Mye aktivisering i form av inlæring av alle mulige type triks og momenter, minst 2

ganger daglig. Dette er aktiviteter jeg liker kjempegodt selv, og som det blir mye

av

• Minst 1 times tur pr dag, løs sammen med min andre hund om mulig

• Nesearbeid i form av godissøk i hagen og innendørs.

• Mye kveldskos i soffan

• God tid til hjemme alene trening og miljøtrening/sosial trening med andre hunder,

”i –ro-trening” om den trenger det.

• Aktiviteter i lokal klubb( NKK ungdom)

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenkte egentlig på en golden når jeg leste innlegget ditt jeg. Den er kanskje ikke så reservert.

Nå vet jeg ikke så alt for mye om golden da så... Stemte forøvrig på portugisisk vannhund :)

Oh, ja.Egentlig ganske enig. Hadde ikke tenkt golden en gang..den er liksom "for vanlig" :)

Men veit ikke om det er vanskelig å oppdrive en golden uten skjellettplager (??) hørte jeg noen snakke om jaktgolden en gang tro...? I så fall er disse friskere i ledd og skjellett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min instiktive reaksjon når jeg leste lista de var faktisk langhårs belger. Da selvsagt fra stødige linjer. Alternativt schæfer.

Signeres. Burde kanskje vært lagt inn litt flere alternativer fra gruppe én ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aussien hadde passet deg jeg :) Av ren nyskjerrighet: Hvilken NKKU gruppe tenker du på?

Avd hedmark :) Jeg har passet en Aussie valp i 2009 . Verdens mest hærlige kontaktsøkende og stødeige lille valpebamsen jeg har opplevd. Ellers har jeg ikke erfaring med gjeterhunder.

Jeg vokste opp med vorsthe og wheaten terrier, har hatt spansk galgo sjøl, og har nå en knesisk nakenhund.

Men nakengutten er for lite hund for meg, ønsker heller en hund jeg må "dempe litt" istede for å bygge opp i selvtilitt. Og snakker IKKE om å kunne "ta " hunden. Men rett å slett at det er en bikkje med litt tak i :)

Noen som kan anbefale oppdretter eller linjer? Er helt grønn på aussie og hva man skal se etter i en stamtavle.. men det er kjempeviktig at hunden er stødig i toppen, og voktinstingt gjør ingenting så lenge det ikke er usikkerhet i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres. Burde kanskje vært lagt inn litt flere alternativer fra gruppe én ja :)

Nettop derfor vil jeg ha denne tråden :) jeg ser at det er mange hunder som kunne passet...som jeg overhoooode ikke ville tenkt tanke på en gang..

Noen spesiell gruppe 1 hund som kunne passet, eller IKKE passet for den saks skyld..?

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger slo meg og. Har du vurdert de?

Nei, det har jeg ikke. Av en eller annen grunn.

Er det noen spesiell type belger du tenker på, eller er det en variant du absolutt IKKE anbefaler...?

Det aller viktigste kriteriet er faktisk mentaliteten, og syns det er stas om det fins dokumentasjon på gemytt( ala funksjonsanalyser) Er det vanlig å ha på belger fra vanlig norsk oppdretter?

TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stryke:

Alaska husky

Vorsthe

Disse har mye jaktinnstinkt, og er nok generelt ikke det du ser etter mtp. treningsvillighet.

Av disse så tenker jeg at aussie, portis, toller og springer spaniel kanskje er de beste alternativene (vet ikke hvordan det er med jakt på sistenevnte da).

Kanskje ta en titt på langhårsbelger ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nei, det har jeg ikke. Av en eller annen grunn.

Er det noen spesiell type belger du tenker på, eller er det en variant du absolutt IKKE anbefaler...?

Det aller viktigste kriteriet er faktisk mentaliteten, og syns det er stas om det fins dokumentasjon på gemytt( ala funksjonsanalyser) Er det vanlig å ha på belger fra vanlig norsk oppdretter?

TAKK.

Lurte også på hvorfor belger ikke sto som alternativ :) Jeg skal selv ha en tervueren, og har sånn ca alle de kriteriene du har der selv. De jeg har møtt, er individer som er akkurat som jeg liker dem :)

Stemte på storpuddel da, utrolig kule hunder som sikkert ville oppfylt kriteriene du har der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte også på hvorfor belger ikke sto som alternativ :( Jeg skal selv ha en tervueren, og har sånn ca alle de kriteriene du har der selv. De jeg har møtt, er individer som er akkurat som jeg liker dem :)

Stemte på storpuddel da, utrolig kule hunder som sikkert ville oppfylt kriteriene du har der også :D

Lurte også på hvorfor belger ikke sto som alternativ :P Jeg skal selv ha en tervueren, og har sånn ca alle de kriteriene du har der selv. De jeg har møtt, er individer som er akkurat som jeg liker dem :)

Stemte på storpuddel da, utrolig kule hunder som sikkert ville oppfylt kriteriene du har der også :D

Hehe, rart alt man ikke tenker på selv :)

Klarte å legge til noen gruppe 1 hudner, og håper folk stemmer.

Er det slik at dere andre kan se hvordan pollen ligger an også, eller er det bare meg??

Tervueren skal jeg definitivt lese mere om! Storpuddel ligger også HØYT oppe på lista mi sammen med Aussien. Og nå muligens Belger :D

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annbefaler Aussie eller Border Collie :) . Men Aussien ville jeg kjøpt i Sverige, det blir avlet mye showlinjer inn i Aussien i Norge og mange av dem har en del usikkerhet blandet med vokt i seg.

Jaha? Det er like mye/lite "showlinjer" i Norge som det er i Sverige (og Finland). Danmark er det landet i Norden med høyest forekomst av s.k. showlinjer. Forøvrig er jo din hund 50% Thornapple etter hva jeg kan se, selv om hun er født i Sverige?

Til TS: Av rasene du har listet opp ville jeg kikket på aussie, men det er absolutt flere raser i gr.1 som kunne passet dine behov. Langhårsbelger er nok ikke et dumt alternativ. Evt. kan du jo se nærmere på de ulike retrieverrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Det er like mye/lite "showlinjer" i Norge som det er i Sverige (og Finland). Danmark er det landet i Norden med høyest forekomst av s.k. showlinjer. Forøvrig er jo din hund 50% Thornapple etter hva jeg kan se, selv om hun er født i Sverige?

Til TS: Av rasene du har listet opp ville jeg kikket på aussie, men det er absolutt flere raser i gr.1 som kunne passet dine behov. Langhårsbelger er nok ikke et dumt alternativ. Evt. kan du jo se nærmere på de ulike retrieverrasene.

Takk for tips! Jeg ble litt skeptisk til norske oppdrettere jeg nå ang det med gemytt..men er det virkelig så ille?

Kan vi ikke ha til tillit da? Det er vel grenser for hva man kan finne ut på egenhånd uansett, etter min erfaring... så lenge man velger med hjertet, og plukker ut en NKK godkjent oppdretter, sjekker inavlskoiff. , liker oppdretter og hundene så kan vel ikke så mye annet gå galt enn ting man ellers ikke råder over..eller?

Hva er forresten så galt med sowlinjer, og hvordan unngår jeg evnt showlinjer? fnns det da såkalt "brukslinjer" i norge?

TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg ble litt skeptisk til norske oppdrettere jeg nå ang det med gemytt..men er det virkelig så ille?

Kan vi ikke ha til tillit da? Det er vel grenser for hva man kan finne ut på egenhånd uansett, etter min erfaring... så lenge man velger med hjertet, og plukker ut en NKK godkjent oppdretter, sjekker inavlskoiff. , liker oppdretter og hundene så kan vel ikke så mye annet gå galt enn ting man ellers ikke råder over..eller?

Hva er forresten så galt med sowlinjer, og hvordan unngår jeg evnt showlinjer? fnns det da såkalt "brukslinjer" i norge?

TAKK

Så lenge du ser på Gruppe 1 hunder så hadde jeg forventet at foreldrene er minst MH testet. Og gjerne også flere av søskene til foreldrene.

Det fins sikkert noen dyktige folk som kan hjelpe deg med å evt lese av MH :) (men ett lite PS er å ikke se seg totalt blind på den, men evt også se hvilken resultater hunder har på arbeidsfronten.)

Jeg hadde også forventet noe bruksresultater om du forventer å kjøpe en hund med litt ekstra. Da tenker jeg litt mer enn de laveste klassene i LP/Bruks/e.l.

Om du har ett ønske om litt mer hund som du vil bruke så er dette punkter som er viktig å vektlegge. At en hund feks pressterer på flere lp/bruk osv konkurranser i nye miljø med jevnt gode resultater sier også litt om hundens mentalitet.

Dette gjelder uansett hvilket land du ser mot i Norden. Sier man at man avler mentalt bra hunder, men gode bruksegenskaper så bør man også bevise det som oppdretter. Eller ha flere individ i evt tidligere kull som har bevist det for oppdretter.

Lykke til med jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg ble litt skeptisk til norske oppdrettere jeg nå ang det med gemytt..men er det virkelig så ille?

Kan vi ikke ha til tillit da? Det er vel grenser for hva man kan finne ut på egenhånd uansett, etter min erfaring... så lenge man velger med hjertet, og plukker ut en NKK godkjent oppdretter, sjekker inavlskoiff. , liker oppdretter og hundene så kan vel ikke så mye annet gå galt enn ting man ellers ikke råder over..eller?

Hva er forresten så galt med sowlinjer, og hvordan unngår jeg evnt showlinjer? fnns det da såkalt "brukslinjer" i norge?

TAKK

Mine hunder er fra Danmark, fra de såkalte "showlinjer". Enkelte er av den oppfatning at dersom hunden er pen eller fra "feil" linjer, så kan den ikke brukes til noe annet enn utstilling :) Mine to trenes begge i lydighet og skal også i framtiden konkurrere i NBF-spor. De har begge veldig god lekelyst og er veldig miljøsterke hunder. Jeg har ikke problemer med vokting på mine hunder ihvertfall. Hun ene har noe ressursforsvar (på leker spesielt) ovenfor enkelte andre hunder (kun de som er usikre virker det som, det har skjedd 3-4 ganger), men jeg vil ikke akkurat karakterisere det som et problem.

Hvilke linjer man velger fra må bli en smakssak, jeg sier ikke at hverken det ene eller det andre er riktig eller feil, men jeg er personlig fornøyd med mine egne hunder. Anbefaler å kikke på nettsider og evt. besøke noen oppdrettere for å lære mer om rasen og de forskjellige linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hehe, rart alt man ikke tenker på selv :)

Klarte å legge til noen gruppe 1 hudner, og håper folk stemmer.

Er det slik at dere andre kan se hvordan pollen ligger an også, eller er det bare meg??

Tervueren skal jeg definitivt lese mere om! Storpuddel ligger også HØYT oppe på lista mi sammen med Aussien. Og nå muligens Belger :)

TAKK!

Blæh, får ikke stemt på nytt :( Men ja, kan se det nye du har lagt til hvert fall :)

Den eneste grunnen til at det ikke blir storpuddel på oss her er at jeg er litt sånn glad i å se bruksresultater, altså at foreldrene har oppnådd noe. Et bevis på at de ikke bare er pene, men også smart :P Det har ikke noe å si om arbeidsvilligheten i det hele tatt, men jeg er vel litt rar der jeg daaa :D

Men ja, les mer om tervueren, groenendael og malinois! Etter det jeg vet er det ingen (?) oppdrettere av laekenois i Norge, men om du vil reise for å hente en, så les om den også så finner du sikkert din favoritt blant dem :D

Lykke til hvert fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ser på Gruppe 1 hunder så hadde jeg forventet at foreldrene er minst MH testet. Og gjerne også flere av søskene til foreldrene.

Det fins sikkert noen dyktige folk som kan hjelpe deg med å evt lese av MH :) (men ett lite PS er å ikke se seg totalt blind på den, men evt også se hvilken resultater hunder har på arbeidsfronten.)

Jeg hadde også forventet noe bruksresultater om du forventer å kjøpe en hund med litt ekstra. Da tenker jeg litt mer enn de laveste klassene i LP/Bruks/e.l.

Om du har ett ønske om litt mer hund som du vil bruke så er dette punkter som er viktig å vektlegge. At en hund feks pressterer på flere lp/bruk osv konkurranser i nye miljø med jevnt gode resultater sier også litt om hundens mentalitet.

Dette gjelder uansett hvilket land du ser mot i Norden. Sier man at man avler mentalt bra hunder, men gode bruksegenskaper så bør man også bevise det som oppdretter. Eller ha flere individ i evt tidligere kull som har bevist det for oppdretter.

Lykke til med jakten :)

Takk for kjempegode råd Jeanette!

Hvordan stiller Kelpien seg vdr lista mi? Jeg har kun sett Kelpie i utstillingsringen, og veninna mi hadde ei kelpie tispe når jeg var barn. Det er eneste "real life" erfaring jeg har med denne skjønne rasen.

Kunne du fortalt litt om en kelpies gemytt og behov?

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avd hedmark :) Jeg har passet en Aussie valp i 2009 . Verdens mest hærlige kontaktsøkende og stødeige lille valpebamsen jeg har opplevd. Ellers har jeg ikke erfaring med gjeterhunder.

Jeg vokste opp med vorsthe og wheaten terrier, har hatt spansk galgo sjøl, og har nå en knesisk nakenhund.

Men nakengutten er for lite hund for meg, ønsker heller en hund jeg må "dempe litt" istede for å bygge opp i selvtilitt. Og snakker IKKE om å kunne "ta " hunden. Men rett å slett at det er en bikkje med litt tak i :)

Noen som kan anbefale oppdretter eller linjer? Er helt grønn på aussie og hva man skal se etter i en stamtavle.. men det er kjempeviktig at hunden er stødig i toppen, og voktinstingt gjør ingenting så lenge det ikke er usikkerhet i bildet.

Okei :) Aussier er fine hunder, synes jeg :( En venninde av meg har herifra: Blue Alert og jeg digger hunden hennes værtfal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempegode råd Jeanette!

Hvordan stiller Kelpien seg vdr lista mi? Jeg har kun sett Kelpie i utstillingsringen, og veninna mi hadde ei kelpie tispe når jeg var barn. Det er eneste "real life" erfaring jeg har med denne skjønne rasen.

Kunne du fortalt litt om en kelpies gemytt og behov?

TAKK!

Rasen falt meg ikke inn direkte pga str og at de har en tendens til å være litt mer sosiale av seg.

Det står litt om rasen i dennetråden.

Og litt informasjon på hjemmesiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en hund som er likegyldig til fremmede er kanskje ikke kelpie noe, men det spørs jo hvordan du vektlegger de ulike egenskapene. Aussien skal liksom være reservert, men min (og en god del andre aussier) er nesten oversosiale. I går stakk hun av fra meg for første gang for å hilse på en megler som gikk rundt et hus 100 meter unna liksom. Kelpien min bryr seg som oftest nada om fremmede, selv om rasen er kjent for å være veldig sosial.

De fleste aussier har ressursforsvar i seg uansett linjer, og kan bjeffe når det kommer folk til hjemmet såklart. En aussie som ikke gjør sistnevnte hører mer til sjeldenhetene. Det er liten forskjell på bruks/showlinjer på aussie. En del påstår at de avler brukshunder, men disse har sjeldent verken bedre mentaltester eller bruksresultater å vise til. Man finner mye rart og noe bra i begge leirer, hvis du ønsker å nå langt innen lydighet. Se til at slekten har gode resultater å vise til, for de færreste aussier har kapasitet til å nå toppen, men stopper opp i LP2/3. Se opp for skuddredsel og lite mot, se etter linjer med god konsentrasjonsevne (stort problem hos aussie syns jeg), moderat med stress (noen stresser FOR mye, mens andre tar livet litt for mye med ro), bra med lek og kamp osv. De fleste aussier er førerorienterte, men har allikevel bra med jakt og kamp.

Avhengig av ambisjonsnivået ditt, så ville jeg kanskje heller ha tittet på langhårsbelger. Jeg tror det er enklere å finne en belger å gjøre det bra i elite med enn en aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...