Gå til innhold
Hundesonen.no

Student og mer enn en hund!?


SiriEveline

Recommended Posts

Og hvilke planer har du økonomisk med utforutsette veterinærutgifter og reparasjoner på bil?

Uforutsette veterinærutgifter får jeg lån til av foreldrene mine, i tillegg til at jeg som nevnt tidligere, kommer til å ha oppsparte midler fra tiden med jobb (altså nå).

Reparasjoner på bil er forholdsvis uaktuelt, da blir det vel salg som delebil eller noe, evt. vraking.

Men bra at du tar det opp :) Husk også at jeg har nevnt at bilen ikke er vesentlig, og at jeg antagelivis kvitter meg med den når jeg har funnet sted å bo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Jeg har aldri vært sånn type student, men tenker to tanker

- du må være sikker på at du kan kjøpe en fryser/få tak i fryser om du skal bruke VH. Nye hunden spiser mer enn Tinka. Så selv om VH er billig, skal man ha plass til det. For øvrig bruker jeg 20kg med VH om jeg bare bruker dette ( du vil selvsagt trenge mindre, men for å se volum ).

- Om studiet er 2 år så er hunden 2 år når du er ferdig. Om du skal satse med den nye hunden er det mye viktig grunnlag som bør gjøres før den er 2 år. Så det må/burde man også ha råd til. På den andre siden er det sikkert flotte treningsmuligheter i Stjørdal.

Synes du virker veldig fornuftig og fint at du tenker gjennom ting.

Håper det løser seg best mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært sånn type student, men tenker to tanker

- du må være sikker på at du kan kjøpe en fryser/få tak i fryser om du skal bruke VH. Nye hunden spiser mer enn Tinka. Så selv om VH er billig, skal man ha plass til det. For øvrig bruker jeg 20kg med VH om jeg bare bruker dette ( du vil selvsagt trenge mindre, men for å se volum ).

- Om studiet er 2 år så er hunden 2 år når du er ferdig. Om du skal satse med den nye hunden er det mye viktig grunnlag som bør gjøres før den er 2 år. Så det må/burde man også ha råd til. På den andre siden er det sikkert flotte treningsmuligheter i Stjørdal.

Synes du virker veldig fornuftig og fint at du tenker gjennom ting.

Håper det løser seg best mulig :D

Fryser har jeg faktisk :P (arvet en for en tid tilbake) ikke kjempestor, men er nok plass til 40kg i tillegg til litt egen menneskemat.

Helt enig med treningsgrunnlag, og det har jeg inkludert i kjøpsummen på hunden, som kommer nå med engang. Altså valpekurs og grunnkurs, så kommer andre kurs i tillegg. Men disse regnes da inn i budsjettet, som jeg heeelt klart må ha.

Tror faktisk et av de smarteste tipsene jeg har fått er å begynne å prøve å leve så godt jeg kan etter budsjettet allerede nå :)

Takk hundeheidi :P

Bilen må nok kuttes ut ja! Om jeg ikke vinner i lotto! (men da kjøper jeg vel leilighet og dropper studielån :P )

Og gode tips kom du også med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk har bedre økonomisk sans enn meg. Jeg hadde jobb ved siden av studiene i tre år og nesten ikke boutgifter. Ei heller hadde jeg hund eller bil. Likevel slet jeg.

Det har nok noe med ditt pengebruk da. Mange klarer seg både med hund og bil uten å slite kraftig.

Uforutsette veterinærutgifter får jeg lån til av foreldrene mine, i tillegg til at jeg som nevnt tidligere, kommer til å ha oppsparte midler fra tiden med jobb (altså nå).

Reparasjoner på bil er forholdsvis uaktuelt, da blir det vel salg som delebil eller noe, evt. vraking.

Men bra at du tar det opp :) Husk også at jeg har nevnt at bilen ikke er vesentlig, og at jeg antagelivis kvitter meg med den når jeg har funnet sted å bo :D

Det viktigste er planer om hva som skjer om hunden blir veldig syk eller skadet. At man ikke må kvitte seg med de av den grunn.

Hadde selv bil og to hunder som student, og det gikk med jobb ved siden av. Man blir ikke rik av å være student, men ble nå mett hver dag og var med på en del aktiviteter med hundene og (men nå koster kurs generelt mye mer enn hva de gjorde for 9 år siden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er planer om hva som skjer om hunden blir veldig syk eller skadet. At man ikke må kvitte seg med de av den grunn.

Helt enig, men dette er ting som ordner seg. Forsikring er jo selvfølgelig et must.

Hadde selv bil og to hunder som student, og det gikk med jobb ved siden av. Man blir ikke rik av å være student, men ble nå mett hver dag og var med på en del aktiviteter med hundene og (men nå koster kurs generelt mye mer enn hva de gjorde for 9 år siden...)

Men det er jo ikke nødvendig å gå kurs hver måned, og det er jo kun 2år, samt at jer har ferier til å jobbe i også. Er ikke typen til å reise så mye akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: Jeg ville vært forsiktig med å si at du kvitter deg med bilen så snart du får et sted å bo. Du skal ikke langt utenfor Stjørdal sentrum før det er særdeles upraktisk ikke å ha bil - kollektivtrafikken i kommunen består stort sett av skolebusser, liksom. I tillegg blir det vanskelig å komme seg på hundetrening o.l. hvis du bor på Stjørdal og ikke har bil - å kjøre til Trondheim eller Selbu for å trene med en av hundeklubbene der blir helt umulig, for eksempel. Kollektivtilbudet der oppe er faktisk veldig mye mer tungvint enn hva det er her i Oslo-området (her går det i det minste busser og tog, samme hvor tungvint eller dyrt man syns det er, mens det i Trondheimsområdet faktisk er langt mer begrenset utenom de "store" fartsårene).

Hundeheidi og bcAmira: Siden dere er UMB-studenter med hund(er), må jeg bare spørre: Hvordan er det å ikke ha bil, men ha hund og fremdeles komme seg til universitetet ca. daglig?

Jeg begynner der nå til høsten og har tenkt til å bo på studentbolig det første halvåret omtrent, før jeg enten finner meg en hybelleilighet alene et eller annet sted, eller flytter inn i et kollektiv med noen jeg har blitt kjent med. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg bil, både fordi det er kjekt når jeg har hund (til å komme meg på treninger og konkurranser) og fordi det gir meg muligheten til å få en bolig som ikke ligger så veldig sentralt til (ikke nødvendigvis langt unna Ås, bare ikke så lett tilgjengelig med kollektivtrafikk, for eksempel). Men klart, å ha bil tærer på lommeboka, og hvis det faktisk er fullt mulig å leve uten så kunne jeg jo kanskje vurdere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har du fått mange svar :)

Ang å ha to hunder, så var det ikke noe problem for meg å ha to voksne hunder i forhold til en. Det er verre å gå fra to til tre :P. Men en observasjon jeg har gjort meg nå når jeg er ferdig med studier og har fulltids jobb (8 timers dag); himmel så mye bedre tid jeg har nå.. :P det er litt vesentlig å ha i bakhodet med tanke på at den nye hunden er bare max 6 mnd når du flytter. :P Høyskole (og oppover) tar så vanvittig mye mer tid enn VGS- og jobb, og krever noe helt annet av deg enn hva du forventer. Du kan ikke se på grad av obligatorisk oppmøte, fordi det sier ingenting om læreprosessen din. Heller ikke den læreprosessen du har i jobb situasjon vil si deg noe om dette i skole sammenheng. Det vil også si at tid og krefter til og jobbe ved siden av vil begrense seg mer enn normalt, du vil derfor ha problemer med å tjene så mye penger som du skulle ønske.

Ndg økonomien- den er veldig tøff, ferie er ikke mulig for de feriene du ikke er nedsyltet i innleveringsoppgaver så må du jobbe for å være klar til ekstrautgiftene som veterinær utgifter ( i ditt tilfelle kurser også) og den kjipe mars mnd for alle som har bil da vei avgift, årsavgift og forsikringer skal betales... :P Jeg hadde en snill far, som såg disse problemene på forkant og var forberedt :P Det gjorde ikke jeg... :D Uansett skole er gøy når ting begynner å funke :P Men jeg skjønner veldig godt foreldrene dine sin skepsis til valp nå før du begynner på skole. Hadde jeg kunne valgt om igjen så hadde jeg ventet. Lykke til uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeheidi og bcAmira: Siden dere er UMB-studenter med hund(er), må jeg bare spørre: Hvordan er det å ikke ha bil, men ha hund og fremdeles komme seg til universitetet ca. daglig?

Jeg begynner der nå til høsten og har tenkt til å bo på studentbolig det første halvåret omtrent, før jeg enten finner meg en hybelleilighet alene et eller annet sted, eller flytter inn i et kollektiv med noen jeg har blitt kjent med. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg bil, både fordi det er kjekt når jeg har hund (til å komme meg på treninger og konkurranser) og fordi det gir meg muligheten til å få en bolig som ikke ligger så veldig sentralt til (ikke nødvendigvis langt unna Ås, bare ikke så lett tilgjengelig med kollektivtrafikk, for eksempel). Men klart, å ha bil tærer på lommeboka, og hvis det faktisk er fullt mulig å leve uten så kunne jeg jo kanskje vurdere det...

Min venninne har studert der i 3år, hun bor like borti ,bruker 20-30 min på å gå, fortere på sykkel. Hun bor privat.

De har bodd i 2 år uten bil og klart seg fint med kløv på hunden og sekk på ryggen. Ski på vinteren og sykkel om sommeren.

Vet du ikke rettet mot meg men jeg tenkte jeg kunne skyte inn hvordan de har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle svarene, men altså... jeg har tre store hunder hvorav en er valp og jeg studerer på en av de vanskeligste studiene i Norge. Nå har jeg fått meg deltidsjobb for å kunne få penger til bil i tillegg. Og jeg bor ikke særlig billig, har lang reisevei til skole/jobb og har aldri vært lykkeligere. Selvfølgelig går det an! Man lever bare en gang og må gi plass til det man trives best med. Det skal sies at jeg IKKE er særlig økonomisk av meg: jeg elsker å shoppe, gå kurs og dra rundt på utstillinger og stevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle her, men det går nok helt fint om du er innstilt på det.

Jeg får 6600kr i stipend/lån og bodde på hybelleilighet i Tromsø, hadde bil og to (mellomstore/store)hunder. Jobbet heller ikke ved siden. Hadde 3600 kr i husleie inkludert strøm, tv og internett. Det var samskipnaden sine hybelleiligheter helt i utkanten av bysonen. Brukte 450kr i busskort og 250kr i mobilutgifter i måneden. Da hadde jeg 2300kr igjen til bensin, mat til meg, hundemat og annet. Gikk helt fint, men jeg var ikke på kafe eller kino, var veldig nøye på å ikke kjøre mer enn jeg absolutt måtte og planla alle middagene for en måned fram i tid så jeg handlet kun inn det jeg måtte og gjerne mye frysemat. Jeg jobbet på sommeren (og litt i noen juleferier), de pengene brukte jeg på klær og annet. En får jo litt større stipend/lån på semesterstart, de pengene brukte jeg til å kjøpe bøker for.

Ja, så hadde jeg også en liten bufferkonto til veterinærutgifter og sånt. Det var penger jeg hadde spart opp etter sommerferie m.m. Så skal det også sies at jeg ikke har betalt på billån mens jeg var student, da blir det straks dyrere. I tillegg tar min bil 0,4-0,5l på mila på bykjøring, DET er veldig greit og økonomisk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har forsikringer? Innbo, reise og hund for eksempel? Og hver måned inneholder ALLTID uforutsette utgifter.

Jeg har en under gjennomsnittlig økonomisk sans og skadeskutt impulskontroll, men likevel er jeg rimelig overbevist om at de fleste ville omkommet hvis de forsøkte å finansiere bolig, bil, bikkjer, bøker og brød på et studielån. Det er MULIG det går, men at "det går fint" som mange sier, er i beste fall et definisjonsspørsmål av begrepet "fint".

Man skal da leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har forsikringer? Innbo, reise og hund for eksempel? Og hver måned inneholder ALLTID uforutsette utgifter.

Jeg har en under gjennomsnittlig økonomisk sans og skadeskutt impulskontroll, men likevel er jeg rimelig overbevist om at de fleste ville omkommet hvis de forsøkte å finansiere bolig, bil, bikkjer, bøker og brød på et studielån. Det er MULIG det går, men at "det går fint" som mange sier, er i beste fall et definisjonsspørsmål av begrepet "fint".

Man skal da leve.

Siden flere av oss har klart kunststykket student + hund + bil, så er vel det et bevis på at det går? Det hjelper selvfølgelig å både ha en god økonomisk sans og en god impulskontroll.

Det er vel definisjonen på "å leve" som er forskjellen. Noen skorter gjerne inn på pengene på andre poster for å kunne drive med interessene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder og er student, tar bachelor på høyskole. Og jeg sliter litt økonomisk...

Har ikke regnet på hva de spiser , men 1500 i mnd for begge ca.

Forsikring bil- 500,-

Hund: 500,-

Drivstoff ol 1500,-

Husleie 3500,-

Mobil 600,-

Internett 300

Tv 1500 i året :)

Strøm ca 1000 pr mnd

billån 2000

huslån 1500 (har hus der jeg kommer fra)

Jeg har maks lån, dvs 6700 i mnd tror jeg. Pluss at jeg jobber 2 dager i uken, blir ca 9000 i mnd. Plutselig blir det uforutsette hendelser, kennelhoste feks, kostet meg 638kr og var et stort innhugg i budsjettet. Pluss at bremsene måtte skiftes på bilen, 2000 pang...

Men om det er en liten hund du skal ha så utgjør det jo ikke stort. Har du en, kan du liksågreit ha to på ett vis.. Må uansett har tur, mat, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Eveline: Jeg ville vært forsiktig med å si at du kvitter deg med bilen så snart du får et sted å bo. Du skal ikke langt utenfor Stjørdal sentrum før det er særdeles upraktisk ikke å ha bil - kollektivtrafikken i kommunen består stort sett av skolebusser, liksom. I tillegg blir det vanskelig å komme seg på hundetrening o.l. hvis du bor på Stjørdal og ikke har bil - å kjøre til Trondheim eller Selbu for å trene med en av hundeklubbene der blir helt umulig, for eksempel. Kollektivtilbudet der oppe er faktisk veldig mye mer tungvint enn hva det er her i Oslo-området (her går det i det minste busser og tog, samme hvor tungvint eller dyrt man syns det er, mens det i Trondheimsområdet faktisk er langt mer begrenset utenom de "store" fartsårene).

Jeg kvitter meg jo ikke bilen med en gang jeg har signert kontrakt akkurat da. Men ser an litt og sjekker behovet for bilen :lol:

Ja da har du fått mange svar :)

Ang å ha to hunder, så var det ikke noe problem for meg å ha to voksne hunder i forhold til en. Det er verre å gå fra to til tre ;). Men en observasjon jeg har gjort meg nå når jeg er ferdig med studier og har fulltids jobb (8 timers dag); himmel så mye bedre tid jeg har nå.. :) det er litt vesentlig å ha i bakhodet med tanke på at den nye hunden er bare max 6 mnd når du flytter. :) Høyskole (og oppover) tar så vanvittig mye mer tid enn VGS- og jobb, og krever noe helt annet av deg enn hva du forventer. Du kan ikke se på grad av obligatorisk oppmøte, fordi det sier ingenting om læreprosessen din. Heller ikke den læreprosessen du har i jobb situasjon vil si deg noe om dette i skole sammenheng. Det vil også si at tid og krefter til og jobbe ved siden av vil begrense seg mer enn normalt, du vil derfor ha problemer med å tjene så mye penger som du skulle ønske.

Om du ikke har fått det med deg så har jeg studert tidligere, på både universitet og høyskole. Begge deler ved siden av hund og jobb.

Derfor spørr jeg ikke om den delen, jeg spørr om forskjellen på 1 og 2 hunder (eller flere) i denne sammenheng.

Ndg økonomien- den er veldig tøff, ferie er ikke mulig for de feriene du ikke er nedsyltet i innleveringsoppgaver så må du jobbe for å være klar til ekstrautgiftene som veterinær utgifter ( i ditt tilfelle kurser også) og den kjipe mars mnd for alle som har bil da vei avgift, årsavgift og forsikringer skal betales... :P Jeg hadde en snill far, som såg disse problemene på forkant og var forberedt :) Det gjorde ikke jeg... ;) Uansett skole er gøy når ting begynner å funke :) Men jeg skjønner veldig godt foreldrene dine sin skepsis til valp nå før du begynner på skole. Hadde jeg kunne valgt om igjen så hadde jeg ventet. Lykke til uansett :)

Ferie har jeg ikke hatt de siste 4 årene, så jeg tror antagelivis ikke at det blir et stort problem for meg altså.

Ang. forsikring så er det mulig å velge månedlig, noe jeg har nå.

Ellers er det kanskje slik at skolegang går lett for meg, om jeg følger med i timen og leser litt hver dag, samt løser oppgaver. Så sitter ting ganske lett, alltid fått gode karakterer, tiltross for lite arbeid.

Jeg har ikke lest alle svarene, men altså... jeg har tre store hunder hvorav en er valp og jeg studerer på en av de vanskeligste studiene i Norge. Nå har jeg fått meg deltidsjobb for å kunne få penger til bil i tillegg. Og jeg bor ikke særlig billig, har lang reisevei til skole/jobb og har aldri vært lykkeligere. Selvfølgelig går det an! Man lever bare en gang og må gi plass til det man trives best med. Det skal sies at jeg IKKE er særlig økonomisk av meg: jeg elsker å shoppe, gå kurs og dra rundt på utstillinger og stevner.

Men hvordan får du dette til å gå opp i opp? Har du bare hatt studielån før? Altså før du begynte å jobbe nå (for å få bil)?

Jeg har to hunder og er student, tar bachelor på høyskole. Og jeg sliter litt økonomisk...

Har ikke regnet på hva de spiser , men 1500 i mnd for begge ca.

Forsikring bil- 500,-

Hund: 500,-

Drivstoff ol 1500,-

Husleie 3500,-

Mobil 600,-

Internett 300

Tv 1500 i året :P

Strøm ca 1000 pr mnd

billån 2000

huslån 1500 (har hus der jeg kommer fra)

Jeg har maks lån, dvs 6700 i mnd tror jeg. Pluss at jeg jobber 2 dager i uken, blir ca 9000 i mnd. Plutselig blir det uforutsette hendelser, kennelhoste feks, kostet meg 638kr og var et stort innhugg i budsjettet. Pluss at bremsene måtte skiftes på bilen, 2000 pang...

Men om det er en liten hund du skal ha så utgjør det jo ikke stort. Har du en, kan du liksågreit ha to på ett vis.. Må uansett har tur, mat, osv.

Nå slipper jo jeg både bil og huslån, samt at jeg kan bruke myyye mindre bensin.

Det mest ironiske ved foreldrene mine er vel at de så gjerne at jeg kunne ha Chico i perioder (altså et par mnd av gangen). I mine øyne ville jo det bydd på samme problemstillingene som jeg leser fra dere soniser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder og er student, tar bachelor på høyskole. Og jeg sliter litt økonomisk...

Har ikke regnet på hva de spiser , men 1500 i mnd for begge ca.

Forsikring bil- 500,-

Hund: 500,-

Drivstoff ol 1500,-

Husleie 3500,-

Mobil 600,-

Internett 300

Tv 1500 i året :lol:

Strøm ca 1000 pr mnd

billån 2000

huslån 1500 (har hus der jeg kommer fra)

Jeg har maks lån, dvs 6700 i mnd tror jeg. Pluss at jeg jobber 2 dager i uken, blir ca 9000 i mnd. Plutselig blir det uforutsette hendelser, kennelhoste feks, kostet meg 638kr og var et stort innhugg i budsjettet. Pluss at bremsene måtte skiftes på bilen, 2000 pang...

Men om det er en liten hund du skal ha så utgjør det jo ikke stort. Har du en, kan du liksågreit ha to på ett vis.. Må uansett har tur, mat, osv.

Du kan spare penger ved å bytte abonoment på mobilen! Så og si alle leverandører har abo nå som koster 199,- og dekker 500 sms, 500 min, og 500 mb med surfing. Jeg har ett fra Ludo Mobil som GIR meg 189,- i mnd å bruke, betaler bare utover det. Regningen er somregel på 60-70 kr i mnd.

Du kan sikkert også spare inn litt på strømmen ved å fyre litt med ved, sette ned temp inne en grad eller to etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no stress å være student og ha en hund.

Ganske stress å være student og ha bil - særlig når forsikring og årsavgift skal betales.

Vanskelig å være student og ha bil OG hund.

Nå studerer jeg slik at jeg ikke kan jobbe, ettersom jeg syns det blir helt teit å ha hund bare for å gå tur med ham og så stikke på jobb (jeg er lite på skolen i forhold til de andre på studiet mitt - og jeg er her 7-8 timer daglig pluss noen helger). Nå håper jeg egentlig at du har tenkt å studere noe som er litt mindre tidskrevende, sånn for din egen skyld :)

Mitt budsjett:

Husleie: 3500

Mat: 1500 (tilsvarer ca 50 kr/dagen - knapt!)

Buss: 350

Telefon: 200

Fôr: 500 (har ikke fryserkapasitet og opphoggingsplass sånn at jeg får brukt 20 kgs blokker V&H, gir Orijen)

Da har jeg den fantastiske summen av 550 kr som skal fordeles på veterinærutgifter, leker, godbiter, kurs, diesel, nye truser og sokker, sparing til årsavgift og forsikring på bilen samt hundeforsikring, skolemateriell, tamme forsøk på å være sosial student, osv. Lure meg avklarte med foreldrene mine før jeg kjøpte hund om at de hjelper meg hvis jeg får store veterinærutgifter (og hittil har det blitt tilsammen noe sånt som 5000 veldig uforutsette kroner). Gøy med våteksem og 1390 kr i veterinærutgifter når man har 550 kr å ta av! Hadde spart opp 20.000 før jeg kjøpte Nansen - det var borte i løpet av 2 mnd pga kjøp, forsikring, utstyr, vaksiner, osv.

Jeg tror ikke du klarer hund og bil (for ikke å snakke om to hunder og bil) på egen hånd som student, med mindre du jobber hver lørdag og søndag, feks. Og selv da blir det trangt, og du kan nok ikke dra på mange fester eller kjøpe mye klær eller ta så mange kurs med hundene som du sikkert gjerne vil. Dessuten er det ikke lett å få sånne helgejobber på studiesteder, for du er definitivt ikke den eneste som vil ha de jobbene...

Men som labbis sier, hvis du bare vil, så får du det nok til. Akka bakka bonka rakka - prøve en gang til! :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har forsikringer? Innbo, reise og hund for eksempel? Og hver måned inneholder ALLTID uforutsette utgifter.

Jeg har en under gjennomsnittlig økonomisk sans og skadeskutt impulskontroll, men likevel er jeg rimelig overbevist om at de fleste ville omkommet hvis de forsøkte å finansiere bolig, bil, bikkjer, bøker og brød på et studielån. Det er MULIG det går, men at "det går fint" som mange sier, er i beste fall et definisjonsspørsmål av begrepet "fint".

Man skal da leve.

Jeg har reiseforsikring og forsikret hundene (selv om jeg vurderer å slutte med sistnevnte da jeg går i stort tap der). Vi er flere her som klarer det, så selvfølgelig går det fint for mange av oss!

SiriE: studielån pluss grunnstønad fordi jeg har glutenallergi. Er til å dekke dyre bakevarer (1700kr en gang i mnd frem til jeg dør). Men det er jo ingen inntekt siden jeg må kjøpe dyrere mat enn andre. Studielånet er på 7000 i mnd. 5000 betaler jeg i husleie ink strøm, så kommer internett, mobil og kollektivkort i tillegg. Hundeför vinner jeg i ny og ne/min mor tar med noe fra Bergen/jeg har igjen gratisför fra den forrige jobben min og jeg får rabatt på för på skolen. Forsikringen kommer en gang i halvåret og da bruker jeg det større studielånet man får i starten av hvert semester (i tillegg til pensumbøker da). Jeg sitter igjen med 1000kr å bruke på annet, som å reise. Nå som jeg har fått deltidsjobb vil jeg tjene litt over 5000 i mnd, og da betaler jeg 50% i skatt (5000 er etter at jeg har trukket fra skatt. Så dette funker som en sparing for meg siden jeg ikke klarer det selv. I fjor fikk jeg nesten 20.000 igjen på skatten til å bruke på en ferie stappfull av kurs og festivaler), i tillegg til at jeg få rabatter på alt för og hundeutstyr jeg kjøper da. Det blir ganske luksus, selv med 3 hunder og som student!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville seriøst ikke skaffet en hund til før studier og bosted var på plass. Selv om du har studert før, så tar det litt tid å komme inn i ting. I tillegg er det ikke "bare en hund", men en unghund som du ikke vet hvordan vil ha utviklet seg til da, og som uansett vil kreve mer det kommende året enn en voksen hund vil gjøre.

Selv om Stjørdal er på landet er det fortsatt i "studentland", og hybler med tillatt hund og deltidsjobber vokser ikke på trær. Du risikerer fort å måtte ha en dyrere hybel for å kunne ha hunden(e) der.

Det er mange her som kommer med gode innspill. Og mange sier at det går. Men om du må ha ekstrajobb for å greie det - og mest sannsynlig vil ha noe reisevei til denne jobben fordi du bor i gokk, hvis du greier å få en jobb - har du da nok tid til en unghund i tillegg til Tinka? Du sier at dette er en sjanse du ikke vil gi slipp på - men tenker du da på hunden som vil måtte betale for det om du enten må bruke masse tid på ekstrajobb for å få penger til å beholde den, eller ikke ha råd til det den trenger?

Jeg ville ikke tatt sjansen, men det er jo ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at mine hunder absolutt ikke må betale for at jeg bor i gokk og både jobber og går på skole. Jeg tror hundene er pri 1 for de fleste her inne, og da går ikke slikt utover hundene. Dessuten vil Tinka ha selskap når du er på jobb/skole. Det kommer veldig an på hvordan studiet ditt er, men jeg sitter aldri på lesesalen på skolen. Jeg drar rett hjem og går tur/trener og deretter leser jeg på sofaen med en hund på fanget og en i hver armkrok. Jeg har mulighet til å ta med valpen på jobb om nødvendig, og det er noe du også burde sjekke opp i, Siri. Jeg flyttet fra byen til gokk pga hundene, og de trives mye bedre her selv om jeg får lengre reisevei og kommer hjem en time senere enn tidligere. Jeg vil også påstå at de får mer trening enn den gjennomsnittlige hund, og allikevel blir det tid til å sløve foran tven noen kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min uke er slik at jeg tar meg fri hver onsdag og jobber, i tillegg til at jeg arbeider annenhver helg og kanskje en ekstra dag i uken i blant. Dermed kommer jeg sjeldent til å gå både på skole og jobb samme dager. De dagene jeg studerer er jeg på skolen fra 8-11 før jeg drar hjem og bruker resten av dager på å lese og gjøre kollokvieoppgaver samt gå tur med hund og trene. De dagene jeg jobber er det fra 4-9, og da bruker jeg hele formiddagen på trening, mens jeg leser pensum på bussen og når jeg kommer hjem. Det er hvertfall planen og slik det har fungert når jeg har hatt andre jobber (og da også hatt tre hunder, gått videregående i tillegg til privatistskole med mulighet til å ha med hund på skole og jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er ikke det noe stress. Jeg har skole mandager fra 13-16 og onsdager fra 09-11. Jobber annenhver helg og annenhver tirsdag og onsdag. Men ser folk her er mer rutinerte enn meg, leser da og da og slik. Jeg leser lite. Og det får hundene svi for i eksamensperioden! :) Nå har jeg heldigvis ikke hunder som krever så mye, er viktigere å være sammen med meg enn mange timer på tur hver dag.

Tidligere trente vi LP 3 dager i uka, men det har jeg roet ned. En halvtime å kjøre hver vei blir fort penger. Så vi trener på egenhånd, og organisert trening en dag i uka ca. Jeg bor også uti gokk, UMULIG å få seg sentral leilighet med hund under 5000 i mnd her. Men det er fint for hundene, vi går ut døra og der er skogen. Trenger ikke halsbånd engang! :lol:

Til ts: Klart det er mulig, man må bare planlegge litt. Bufferkonto er genialt, min er dessverre oppbrukt. Blir vel fylt opp igjen når skatteog feriepengene kommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...