Gå til innhold
Hundesonen.no

Student og mer enn en hund!?


SiriEveline

Recommended Posts

Om kort tid skal det en hund nr 2 inn i hus her, i tillegg til Tinka. Dette er selvfølgelig et godt gjennomtenkt valg av noe jeg virkelig ønsker og som skal gjennomføres.

Dessverre ser blant annet ikke foreldrene mine ikke det samme som meg. Men jeg har problemer med å faktisk se hva de egentlig sikter til/mener!?

Dermed blir jeg jo litt redd for at jeg kanskje er naiv og glemmer å se vesentlige ting som jeg bør forberede meg på.

En stor ting som bekymrer meg er jo økonomi!

Til høsten blir jeg student, og kommer da kun til å leve på studielån (ihvertfall frem til jeg får meg en slags deltidsjobb). Er det faktisk mulig å finne seg et sted å bo (i Stjørdal) hvor man har råd til å betale husleie, mat til seg selv, og til hundene. Samt også ha bil og de kostnadene det innebærer?

Selv mener jeg at det skal gå fint, og jeg er forberedt på å leve billig. Men hva er det egentlig som bekymrer foreldrene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Jeg er så nysgjerrig! Når kan du si det når når når? Snakk om dager? Uker?

Og så til spørsmålet ditt. Jeg vet ikke hvor stor rase du skal ha, men forutgiftene til Tinka er vel nesten lik 0? Casper spiser mye, en sekk tørrfor i måneden, altså 630 om man ikke har storforbrukeravtale (det hadde ikke jeg da jeg var student). I tillegg hadde jeg husleie, strøm. Gikk veldig fint det. Men hadde jo ikke bil da, og kunne gå til skolen. Hadde og lagt meg opp litt penger, så ting var ikke trangt iallefall.

Kan ikke tenke meg at stjørdal er det dyreste stedet å leie heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kort tid skal det en hund nr 2 inn i hus her, i tillegg til Tinka. Dette er selvfølgelig et godt gjennomtenkt valg av noe jeg virkelig ønsker og som skal gjennomføres.

Dessverre ser blant annet ikke foreldrene mine ikke det samme som meg. Men jeg har problemer med å faktisk se hva de egentlig sikter til/mener!?

Dermed blir jeg jo litt redd for at jeg kanskje er naiv og glemmer å se vesentlige ting som jeg bør forberede meg på.

En stor ting som bekymrer meg er jo økonomi!

Til høsten blir jeg student, og kommer da kun til å leve på studielån (ihvertfall frem til jeg får meg en slags deltidsjobb). Er det faktisk mulig å finne seg et sted å bo (i Stjørdal) hvor man har råd til å betale husleie, mat til seg selv, og til hundene. Samt også ha bil og de kostnadene det innebærer?

Selv mener jeg at det skal gå fint, og jeg er forberedt på å leve billig. Men hva er det egentlig som bekymrer foreldrene mine?

Må si du er tøff om du mener du skal kunne finne et sted og bo, og betale mat, bil osv pluss 2 hunder på studielån.. Det utgjør jo ikke mer enn en 6000kr i mnd.. :)

Kan være jeg er på bærtur nå, og at prisene i Bergen ikke kan sammenlignes med der du bor. Men det er nok lurt å tenke nøye over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan det er mulig å leve på 6500/mnd med utgifter som leie, bil, mat, hunder og diverse. Og hvordan skal du få tid til deltidsjobb med studier og to hunder?

Har du vært student før forresten? I så fall har du nok en fordel da rutine sparer mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja jeg ville tenkt på tid og økonomi som den største hemskoen i det livet. Du skal altså ha tid til skole, lese, trene to hunder omgås venner osv.Vet ikke hvor mye som er obligatorisk frammøte der du skal studere, er det lite så er det lettere å organisere tid til trening tur hvis du er organisert i lesingen. Også skal du ha økonomi til alt som husleie strøm reise mat klær mat til deg og hunder osv.

Ellers så ønsker ejg deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har nylig vært student i tre år med to hunder og bil og leide en leilighet sammen med to andre. Leiligheten kostet 8 000 kr som vi fordelte jevnt på oss tre. Før jeg begynner å sammenligne min erfaring med hva du går i møte her, så er det en fordel å vite hvilket nivå av utdannelse du skal ta nå? VGS, høyskole/uni- bachelor eller master? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så nysgjerrig! Når kan du si det når når når? Snakk om dager? Uker?

Og så til spørsmålet ditt. Jeg vet ikke hvor stor rase du skal ha, men forutgiftene til Tinka er vel nesten lik 0? Casper spiser mye, en sekk tørrfor i måneden, altså 630 om man ikke har storforbrukeravtale (det hadde ikke jeg da jeg var student). I tillegg hadde jeg husleie, strøm. Gikk veldig fint det. Men hadde jo ikke bil da, og kunne gå til skolen. Hadde og lagt meg opp litt penger, så ting var ikke trangt iallefall.

Kan ikke tenke meg at stjørdal er det dyreste stedet å leie heller.

Når kan jeg vel si sånn ca. :) Leveringsklare et sted rundt påske :D

Tenker uansett å fóre på V&H, og vil nok spare endel på det, da en blokk på 20kg vel koster rundt 200kr?

Bilen kan selvfølgelig stå store deler av tiden, og kommer nok til å ha gå/sykkelavstand til det meste. Stjørdal er ikke stort, men bilen vil jo gi meg mer frie tøyler når det kommer til bosted. Noe man skal klare å finne til rundt 3500kr sant?

Må si du er tøff om du mener du skal kunne finne et sted og bo, og betale mat, bil osv pluss 2 hunder på studielån.. Det utgjør jo ikke mer enn en 6000kr i mnd.. :P

Kan være jeg er på bærtur nå, og at prisene i Bergen ikke kan sammenlignes med der du bor. Men det er nok lurt å tenke nøye over!

Vil nesten tro at Bærum er dyrere enn Bergen, men kanskje bare innbilning. Men nå er det Stjørdal jeg skal flytte til da :P Og har tro på at jeg skal finne noe til rundt 3500kr

Bil utgjør vel ca. 1-1500 i mnd ved moderat bruk, noe som lett kan minskes til 1000kr.

Jeg ser ikke helt hvordan det er mulig å leve på 6500/mnd med utgifter som leie, bil, mat, hunder og diverse. Og hvordan skal du få tid til deltidsjobb med studier og to hunder?

Har du vært student før forresten? I så fall har du nok en fordel da rutine sparer mye tid.

Klarte å ha deltidsjobb da jeg studerte sist, og har jo da også innarbeidet noen gode rutiner. Samt at jeg selvfølgelig sparer opp en del som kan komme til nytte i starten, før jeg får meg en deltidsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke den linjen på HINT i Steinkjer og da? Kaaaanskje det hadde vært litt billigere å funnet et sted der.. Der er det jo gå avstand fra hele Steinkjer omtrent og til skolen.. :P

Men er du avhengig av å ha bil samtidig som alt annet? Eller satser du på å finne noe i nærheten av skolen? Kunne jo eventuelt solgt bilen. Sikkert vanskelig å finne et sted å bo på der du kan ha hund, ihvertfall to hunder, men slik er det nok uansett hvor du skulle bodd. Sett ut en annonse om søk av bolig med hundehold tillatt osv, ihvertfall! :D

Og har du spart opp en del penger før du nå flytter så kan det jo gå helt fint. Men litt knapt med å leve bare på studielån i mnd. Men hvis du har noe ekstra på kontoen frem til du finner deg deltidsjobbså ser jeg ikke helt problemet. Da tror jeg det kan gå fint. Det å være student, ha hund, og i tillegg en deltidsjobb er jo mye arbeid, men jeg regner med du bruker det meste av fritiden din på hund uansett, så det tror jeg nok også går bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et års tid er jeg forhåpentligvis student som bor i leilighet e.l. alene, med bil og hund. Jeg ser ikke for meg at jeg skal få til det kun med studielånet. Jeg klarer meg fint med studielånet per i dag (betaler 3800 + strøm i leie, 350 kroner til månedskort og det som er igjen da går til mat, kino, øl og alt annet jeg lyster på), men når jeg skal ha bil og hund (og for meg vil ikke hund bare være fôrutgifter, men også utgifter til kurs, konkurranser osv) i tillegg, er jeg innstilt på at jeg enten må få meg deltidsjobb eller jobbe hver sommer og legge opp litt ekstra penger som jeg kan ta av utover året.

Pr. nå og en god stund framover er jeg heldig nok til å få forskudd på arv inn på konto hver måned, og siden jeg ikke bruker noe av dette, får de stå der til jeg eventuelt trenger dem.

Nå sporet jeg av litt, gitt. Det jeg skulle si var: Du kan være heldig og få deg et rimelig sted å bo i Stjørdal (på gården vår, som ligger ti minutter fra Stjørdal sentrum, leier vi ut en hel enebolig til 2000 i måneden - men da kommer det en del utgifter for leietaker til strøm og ved), men du bør ikke belage deg på at det blir kjempebillig. Som andre steder vil det jo også være slik at jo mindre sentralt du bor, jo billigere blir det å bo - men da får du jo også mer i kjøreutgifter.

Jeg ville i alle fall regnet litt på det, se på finn.no-annonser og se hva prisnivået stort sett ligger på (husk at du gjerne kan få det litt billigere om du annonserer selv, fordi mange av de som leier ut billig ikke gidder å legge ut annonse). Se på SIFO sitt standardbudsjett og vurder hva du kan kutte i utgifter i forhold til det budsjettet. Hvor mye bruker du på mat i måneden per i dag? Hvor mye kan du spare hver måned fram til høsten, slik at du har litt ekstra penger å gå på?

Egentlig burde det være ganske greit. Sett opp budsjett med det du tror du kommer til å bruke på husleie, strøm, drivstoff, mat, hundemat, fritidsaktiviteter, konkurranser, div. utstyr også videre hver måned, så ser du jo fort om det holder med 6714 kroner i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trondheim sleit vi iallefall med å få endene til å møte og vi var avhengige av støtte fra foreldre, når vi flyttet sammen så ble det "litt" lettere siden vi hadde mindre i husleie totalt. Men det var fortsatt vanskelig å ha nok til klær, sko ol. Enda vi spiste rimelig og levde på shopping på obs.

Uten foreldre så hadde iallefall vi vært tvunget til å ta jobb. Så fikk vi Amiga og vi merket jo hun spiste en god del av budsjettet, enda hun er liten.

Så jeg ville satt meg ned og laget nøye budsjett ol. Kan jo hende stjørdal er billig på husfronten, men vi bodde noe av det billigste du fikk i Trondheim :) (vi betaler mindre hver vår del nå enn når vi hadde hver vår 8kvm hybel).

OG siden du ikke har sagt noe rasevalg er det umulig å forutsi hvor mye den koster i mnd.

Men om jeg nå skulle flyttet og vært student med Amiga så hadde jeg ikke fått meg en hund nummer 2 om mine foreldre ikke ville det, fordi jeg ville vært avhengig av de økonomisk høyst sannsynelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tenker foerst og fremst at det er bilen som er den stoerste utgiften her, og ja det kan bli trangt om du ikke har oppsparte midler eller annen hjelp. Studielaanet strekker ikke saa langt. Jeg har hittil som student brukt mer enn bare studielaanet(kunne jo klart meg paa bare studielaanet, men det hadde blitt veldig trangt, evt. hadde jeg maattet flytte for aa faa ned husleien), og jeg har ikke hatt bil og hunder aa tenke paa. Spesielt er det jo ekstra utgifter i oppstarten av studiet hvis man maa betale depositum paa bolig, melde seg inn i studentforeninger, idrettsklubber, fagboeker osv.

Mer ansvar og flere utgifter gjoer studentlivet litt mer komplisert.

Men ingenting er umulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri E: thorstein betalte 3600 for 8kvm L vinklet hybel med døra innover i Trondheim :)

Bare sånn i forhold til du sa du vil finne noe til 3500 OG få ha hund der.

så må du huske strøm, internett i tillegg som regel.

Det er stor forskjell på Trondheim og Stjørdal - mye mer trykk på Trondheim, og mange flere studenter som er på utkikk etter et rimelig sted å bo. Jeg ville ikke sett på utleiepriser i Trondheim for å finne ut hvor mye det kommer til å koste å bo på Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men altså, Tinka spiser jo lite vil jeg tro, så i fôrutgifter vil det vel bli som å holde en veldig stor hund? Og når hun fôrer på vogh i tillegg blir det jo ikke voldsomt dyrt dette. Tror du klarer det helt fint jeg. Kjenner flere som studerer med flere hunder, har ikke jobb ved siden av så vidt jeg vet. Men trangt må du belage deg på at det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bo sentralt i Stjørdal er ganske dyrt såvidt jeg har fått med meg, boligprisene har i alle fall vært høye i rimelig nærhet. Som Ingvild er inne på så koster en hund mer enn bare maten. Du har vel også endel planer med den nye som tilsier at du bruker endel på kurs og startavgifter. Det er vel begrenset med treningsmiljø på Stjørdal også, og da vil du få utgifter på å kjøre inn til Trondheim.

Så ja, skjønner veldig godt hvor foreldrene dine vil hen jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan jeg vel si sånn ca. :) Leveringsklare et sted rundt påske :D

Tenker uansett å fóre på V&H, og vil nok spare endel på det, da en blokk på 20kg vel koster rundt 200kr?

Bilen kan selvfølgelig stå store deler av tiden, og kommer nok til å ha gå/sykkelavstand til det meste. Stjørdal er ikke stort, men bilen vil jo gi meg mer frie tøyler når det kommer til bosted. Noe man skal klare å finne til rundt 3500kr sant?

Vil nesten tro at Bærum er dyrere enn Bergen, men kanskje bare innbilning. Men nå er det Stjørdal jeg skal flytte til da :P Og har tro på at jeg skal finne noe til rundt 3500kr

Bil utgjør vel ca. 1-1500 i mnd ved moderat bruk, noe som lett kan minskes til 1000kr.

Klarte å ha deltidsjobb da jeg studerte sist, og har jo da også innarbeidet noen gode rutiner. Samt at jeg selvfølgelig sparer opp en del som kan komme til nytte i starten, før jeg får meg en deltidsjobb.

Ja, ok, så da blir husleie og strøm og bil hele 5500kr +- da har du en 1000lapp igjen i mnd...

Jeg lever trangt selv, hele 250kr uken å leve på.. det er ikke å anbefale altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på Trondheim og Stjørdal - mye mer trykk på Trondheim, og mange flere studenter som er på utkikk etter et rimelig sted å bo. Jeg ville ikke sett på utleiepriser i Trondheim for å finne ut hvor mye det kommer til å koste å bo på Stjørdal.

Det billigste jeg finner på stjørdal per idag på finn er 3500 i bofelleskap.

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?areaId=20346

Deretter ligger det på 5-7 tusen.

Ja Februar er ikke like reprensentivt som august, men da er det derimot som regel kamp om husplass samme hvor i landet du er. Og har du hund stiller du bakerst i køen.

Så faktisk tror jeg dte er vanskelig å finne noe til 3500 +- strøm internett, selv der :)

Min venninne som har studert der kom ikke under 4k, + strøm internett. Og hun hadde ikke hund og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg ville tenkt på tid og økonomi som den største hemskoen i det livet. Du skal altså ha tid til skole, lese, trene to hunder omgås venner osv.Vet ikke hvor mye som er obligatorisk frammøte der du skal studere, er det lite så er det lettere å organisere tid til trening tur hvis du er organisert i lesingen. Også skal du ha økonomi til alt som husleie strøm reise mat klær mat til deg og hunder osv.

Ellers så ønsker ejg deg lykke til.

Tid vet jeg at jeg vil få mer av enn jeg har nå, med 8 timers arbeidsdag. Venner omgås jeg i form av hunder så der slås jo to fluer i en smekk :P

Det er sånn passe obligatorisk oppøte, men jeg satser jo på å få med meg som mye som mulig.

Hei :)

Jeg har nylig vært student i tre år med to hunder og bil og leide en leilighet sammen med to andre. Leiligheten kostet 8 000 kr som vi fordelte jevnt på oss tre. Før jeg begynner å sammenligne min erfaring med hva du går i møte her, så er det en fordel å vite hvilket nivå av utdannelse du skal ta nå? VGS, høyskole/uni- bachelor eller master? :P

Det er Høyskole, trafikklærer, som altså er et toårig studie (kan bygge på med et år til for å få bachelor)

Har de ikke den linjen på HINT i Steinkjer og da? Kaaaanskje det hadde vært litt billigere å funnet et sted der.. Der er det jo gå avstand fra hele Steinkjer omtrent og til skolen.. :P

Men er du avhengig av å ha bil samtidig som alt annet? Eller satser du på å finne noe i nærheten av skolen? Kunne jo eventuelt solgt bilen. Sikkert vanskelig å finne et sted å bo på der du kan ha hund, ihvertfall to hunder, men slik er det nok uansett hvor du skulle bodd. Sett ut en annonse om søk av bolig med hundehold tillatt osv, ihvertfall! :D

Og har du spart opp en del penger før du nå flytter så kan det jo gå helt fint. Men litt knapt med å leve bare på studielån i mnd. Men hvis du har noe ekstra på kontoen frem til du finner deg deltidsjobbså ser jeg ikke helt problemet. Da tror jeg det kan gå fint. Det å være student, ha hund, og i tillegg en deltidsjobb er jo mye arbeid, men jeg regner med du bruker det meste av fritiden din på hund uansett, så det tror jeg nok også går bra! :P

Planen er selvfølgelig å få deltidsjobb ja, og spare opp slik at jeg har litt å bruke de mnd jeg ikke har fått meg jobb enda. I tillegg tenker jeg å jobbe litt i ferien min :P

Bilen er selvfølgelig ikke et must, og kan alltids selges om jeg finner et sted nærme nok skolen, og utmark :P

Om et års tid er jeg forhåpentligvis student som bor i leilighet e.l. alene, med bil og hund. Jeg ser ikke for meg at jeg skal få til det kun med studielånet. Jeg klarer meg fint med studielånet per i dag (betaler 3800 + strøm i leie, 350 kroner til månedskort og det som er igjen da går til mat, kino, øl og alt annet jeg lyster på), men når jeg skal ha bil og hund (og for meg vil ikke hund bare være fôrutgifter, men også utgifter til kurs, konkurranser osv) i tillegg, er jeg innstilt på at jeg enten må få meg deltidsjobb eller jobbe hver sommer og legge opp litt ekstra penger som jeg kan ta av utover året.

Pr. nå og en god stund framover er jeg heldig nok til å få forskudd på arv inn på konto hver måned, og siden jeg ikke bruker noe av dette, får de stå der til jeg eventuelt trenger dem.

Nå sporet jeg av litt, gitt. Det jeg skulle si var: Du kan være heldig og få deg et rimelig sted å bo i Stjørdal (på gården vår, som ligger ti minutter fra Stjørdal sentrum, leier vi ut en hel enebolig til 2000 i måneden - men da kommer det en del utgifter for leietaker til strøm og ved), men du bør ikke belage deg på at det blir kjempebillig. Som andre steder vil det jo også være slik at jo mindre sentralt du bor, jo billigere blir det å bo - men da får du jo også mer i kjøreutgifter.

Jeg ville i alle fall regnet litt på det, se på finn.no-annonser og se hva prisnivået stort sett ligger på (husk at du gjerne kan få det litt billigere om du annonserer selv, fordi mange av de som leier ut billig ikke gidder å legge ut annonse). Se på SIFO sitt standardbudsjett og vurder hva du kan kutte i utgifter i forhold til det budsjettet. Hvor mye bruker du på mat i måneden per i dag? Hvor mye kan du spare hver måned fram til høsten, slik at du har litt ekstra penger å gå på?

Egentlig burde det være ganske greit. Sett opp budsjett med det du tror du kommer til å bruke på husleie, strøm, drivstoff, mat, hundemat, fritidsaktiviteter, konkurranser, div. utstyr også videre hver måned, så ser du jo fort om det holder med 6714 kroner i måneden.

Woow dette innlegget er likte jeg veldig godt, det var veldig fornuftig lagt opp. Og godt tips!

Tenkte faktisk å legge ut annonse selv ja, men må vel vente littegrann, men vurderer også å flytte opp tidligere (altså før jeg får vite om jeg kommer inn) for å ha bedre sjanse å finne et sted som er billig og hvor jeg kan ha hund.

Burde vel egentlig prøve å leve på ca. 6500kr fremover :P Da kan jeg også få spart mer enn det jeg egentlig hadde forberedt meg på.

Og selvfølgelig i hundehold inngår først og fremst kurs, konkurranser, fórutgiftene kan man jo senke betraktelig med f.eks. V&H og som Lola Pagola allerede nevnte, det er ikke mye utgifter i Tinka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tenker foerst og fremst at det er bilen som er den stoerste utgiften her, og ja det kan bli trangt om du ikke har oppsparte midler eller annen hjelp. Studielaanet strekker ikke saa langt. Jeg har hittil som student brukt mer enn bare studielaanet(kunne jo klart meg paa bare studielaanet, men det hadde blitt veldig trangt, evt. hadde jeg maattet flytte for aa faa ned husleien), og jeg har ikke hatt bil og hunder aa tenke paa. Spesielt er det jo ekstra utgifter i oppstarten av studiet hvis man maa betale depositum paa bolig, melde seg inn i studentforeninger, idrettsklubber, fagboeker osv.

Mer ansvar og flere utgifter gjoer studentlivet litt mer komplisert.

Men ingenting er umulig. :)

Bil ligger bare på rundt 1500kr per idag altså. Og da kjører jeg til og fra jobb, hundetreninger, samt hundetreff en gang i uken (times kjøring og slikt).

Husleie ligger vel på rundt 3500kr, altså vesentlig mye mer enn bilen.

Depositum til bolig har jeg jo allerede, da jeg allerede leier. Og i tillegg får man jo mer studielån på starten av året :D

Å bo sentralt i Stjørdal er ganske dyrt såvidt jeg har fått med meg, boligprisene har i alle fall vært høye i rimelig nærhet. Som Ingvild er inne på så koster en hund mer enn bare maten. Du har vel også endel planer med den nye som tilsier at du bruker endel på kurs og startavgifter. Det er vel begrenset med treningsmiljø på Stjørdal også, og da vil du få utgifter på å kjøre inn til Trondheim.

Så ja, skjønner veldig godt hvor foreldrene dine vil hen jeg..

Treningsmiljø i Stjørdal har jeg sjekket ut, og det ukentlig enkle vil gå greit. Men for kurs og slikt kan det nok være lurt å dra litt lenger ja. Er som nevnt, ikke fórutgiftene som bekymrer meg så veldig. Men heller kurs og slikt, men det er jo ting jeg faktisk kan prioritere selv.

Men nå ser jeg litt mer hva du tenker, og antakelig hva foreldrene mine tenker på. Men så er jeg også mye ute etter forskjellen på å flytte til Størdal med en hund, kontra to hunder. (uten å regne med at nr 1 er Tinka, men utgangspunkt i hvilken som helst hund nr 2).

Ja, ok, så da blir husleie og strøm og bil hele 5500kr +- da har du en 1000lapp igjen i mnd...

Jeg lever trangt selv, hele 250kr uken å leve på.. det er ikke å anbefale altså!

Jeg fikk det bare til å bli 4500kr jeg, med 2000kr igjen?

Det billigste jeg finner på stjørdal per idag på finn er 3500 i bofelleskap.

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?areaId=20346

Deretter ligger det på 5-7 tusen.

Ja Februar er ikke like reprensentivt som august, men da er det derimot som regel kamp om husplass samme hvor i landet du er. Og har du hund stiller du bakerst i køen.

Så faktisk tror jeg dte er vanskelig å finne noe til 3500 +- strøm internett, selv der :P

Min venninne som har studert der kom ikke under 4k, + strøm internett. Og hun hadde ikke hund og bil.

Jeg trenger ikke et stort sted å bo da :P Og sjekker ofte leiligheter, og tenker som sagt å legge ut annonse selv! :P

@MrsPowers: 1500kr i bil er per idag, og jeg bruker bilen MASSE. Kunne fint senket den utgiften til under 1000-lappen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500 i husleie(inkl stroem og internett)

1500 i bil

=1700 kr igjen for deg OG hundene aa leve paa hver maaned. Det skal rekke til mat klaer, boeker, hundemat, sosiale ting, evt. reise, evt. veterinaerutgifter ++++

Quote mrspowers jeg.

Er ikke meningen å være negativ Siri, bare er realistisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne fint klart lån + mat + hund + div på et knepent studielån, men da skal du ikke sløse penger på masse turer eller shopping! Skal du ha bil i tillegg, må du helt klart ha mer penger.

Jeg er student med 2 hunder + bil. Og det er DYRT! Nå reiser jo jeg mye på konkurranser, men det er uansett bilen som tar mest penger (forsikring, årsavgift, reparasjoner som stadig kommer helt uventet + drivstoff). I snitt vil bilutgiftene fort komme på MINST 3000 pr mnd (hvis du kjører lite). Studielånet er på 6500 x10 mnd i året + litt mer ved semesterstart...

Selv jobber jeg meg i hjel hver sommer (sommerjobb) og har derfor en trygg sparekonto som fylles hver sommer. Nå har jeg hatt bil i ett år og merker at jeg må jobbe noen helger resten av året også, for at det ikke skal minke for raskt på sparekonto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote mrspowers jeg.

Er ikke meningen å være negativ Siri, bare er realistisk :D

Og da svarer jeg igjen, bilkostnadene kan både senkes til under 1000-lappen og tilogmed fjernes heeelt. Jeg kan fint klare meg uten bilen altså, men ønsker i hovedsak å beholde den, ihvertfall frem til jeg vet at jeg har et sted å bo i Stjørdal hvor jeg kan komme meg til skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er så og si umulig å leve på studielån hvis du har to hunder og bil. Umulig for meg i hvert fall.

Som tråden handler om, er det noe lettere med bare én hund?

Altså det foreldrene mine får meg til å lure på og sånn, er jo det med to hunder, bilen driter jeg rett og slett i, selvom jeg selvfølgelig helst beholder den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...