Gå til innhold
Hundesonen.no

Student og mer enn en hund!?


SiriEveline

Recommended Posts

Studere på UMB:

Nå har jeg bil, men går til skolen hver dag for å spare miljøet og penger. Første året bodde jeg i studentbolig, så da var det ikke mer enn 10 min gange til skolen! Anbefaler deg å utnytte deg av muligheten til å bo et helt år til under 3000 kr i mnd! Beliggenheten er perfekt!

Jeg må ha bil i forhold til å komme seg til hundetrening, som er litt utenfor bussforbindelse kl 22 på kvelden...! Og for å komme meg til konkurranser o.l. Buss-/togforbindelsene er ganske gode.

Hadde du med deg Amira i studentboligen? Jeg får forhåpentligvis valp i løpet av våren 2012 (altså første studieåret mitt på Ås), så da må jeg jo bo et sted hvor valpen også kan være. Jeg har lest at man kan søke om å få ha hund i studentboligen, når bør jeg i så fall gjøre det tror du?

Får jeg ha hund i studentboligen er det jo definitivt et alternativ å bo der i et helt år og dermed utsette bilkjøp og flytting et halvt års tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Hvis jeg noen gang befinner meg i en posisjon der jeg kan hjelpe mine barn frem mot målene sine, vil jeg føle meg privilegert.

I min verden er det vesens forskjell på å kunne støtte barna sine fram mot målene sine, å det å bli ufrivillig brukt som økonomisk alibi når "barnet" på over 20 år velger å ta på seg ansvar for et levende vesen uten å ha økonomisk ryggdekning for det selv. Siden jeg nå har vært flerhundseier sammenhengende i en periode på 30 år så tør jeg påstå at jeg vet hva det koster, både av penger og justeringer av livet generelt.

Altså, er ikke hundekjøpet noe dumt, for jeg har faktisk ikke bundet meg til å studere :)

Det slår deg ikke at foreldrene dine kan mene at det er feil å prioritere et valpekjøp foran en utdanning?

Det er da ikke foreldrene mine det går utover? Om jeg skulle få en uforutsett regning kunne det like gjerne vært Tinka eller meg selv!

Og da snakker vi jo om en uforutsett stor regning, som jeg antagelivis uansett ikke hadde klart å betale selvom jeg ikke hadde noen hunder eller bil.

Enkel, logisk tenkning vil for de fleste innebære at det er nøyaktig dobbelt så stor mulighet for at man får store, uforutsette regninger med 2 hunder enn med 1 hund.

En ekstra hund betyr også doble utgifter til vaksiner, forsikring og ormekurer, helseundersøkelser (HD/AD-røntgen, øyenlysninger, etc, etc)

Det jeg ikke forstår er at andre klarer det, f.eks. labbis.. men dere SGT'er har liksom ikke trua på at jeg klarer det..?.

Akkurat i denne tråden er det vel mest relevant at foreldrene dine, som antagelig kjenner deg bedre enn de fleste, stiller seg tvilende...

Og jeg sier det for n'te gang! Slutt å si at jeg burde vente, valpen skal jeg ha, det er ikke noe spørsmål. Da kan dere like gjerne spare dere for slike kommentarer for det gjør bare at jeg ser mindre seriøst på de andre poengene dere faktisk prøver å få frem :)

Av en eller annen grunn får jeg et bilde i hodet av en 3 åring som står og hyler i butikken når foreldrene sier nei til godterier, når jeg leser dette...

Man når faktisk lenger ved å være positiv og komme med konstruktiv kritikk!

Du har fått masser av konstruktive tilbakespill, de ser bare ikke positive ut for deg fordi de ikke konkluderer slik du ønsker.

Hvordan hver familie ordner seg økonomisk, burde vel være opp til hver enkelt. Noen har råd å sponse barna sine med både det ene og det andre, men det er liksom greit så lenge man kaller det "forskudd på arv" og gir de flere hundre tusen til ett eller annet... Så lenge man har en plan over det økonomiske, og at foreldre er enige, så burde det vel vært det som var det viktigste?

Det er en grunn for at dagens unge kalles "curling-generasjonen" - og nei, jeg synes ikke det er greit samme hvor enige foreldrene er, de gjør nemlig avkommet sitt en bjørnetjeneste. (Og hvor kom "forskudd på arv" inn i diskusjonen?)

SGT'er mener jo ikke at det er vanskelig, men rett og slett at det IKKE BØR GJØRES. Det er stor forskjell!

Yepp. Og hva kan du gjøre med at SGTerne mener det? Kan det tenkes at de Sure GAMLE tantene har livserfaring som det kan være verdt å ta inn over seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å klare deg helt fint jeg SiriE :(

Det jeg tror du må gjøre (siden det er ganske dyrt) er å kanskje kutte ut bilen. Du sier jo selv at bilen er nederst på lista, så hvorfor ikke kutte den ut sånn med en gang? Vet ikke hvordan kollektiv transport fungerer i Stjørdal, men regner med at det skal fungere sånn greit :P

Det handler vel mest om prioriteringer, og å finne steder man kan spare penger. F.eks kommer jeg til å slutte å trene på SATS for å heller kunne trene hund, og trene fysisk med hunden. Mobil abonnementet til oss begge kommer til å bli oppsagt sånn at vi enten kan skaffe oss billigere abonnement eller rett og slett ha kontant ringekort en stund.

Jeg kjenner meg igjen i deg. Hund er noe jeg også "må" ha, det er liksom en del av meg. Merker at jeg er ufullkommen uten en hund. Den kommer inn i huset uansett om vi må senke matkvaliteten vår eller ikke.

Nå til høsten flytter jo jeg og samboer inn til pappa med en valp, men til gjengjeld kommer vi da til å leve på ett lån (gubben får ikke mer). Det er en utfordring i seg selv, men jeg er godtroende, og vil gjøre alt for at det skal kunne gå :)

Lykke til! Jeg tror du vil klare deg bra, men bare vær klar over at du sikkert må kutte ut noe og finne steder å spare penger :D

Bilen kan ikke kuttes ut med engang nei. Jeg kan være avhengig av den med tanke på bosted også, om jeg må flytte et sted som er langt unna. Så det er fremdeles en vurderingssak.

Veldig veldig sant!

Dessuten - er det noen her som har satt seg inn i hva slags studiedager det er på en kjørelærerskole? Jeg ser for meg det er mye teori som kan leses hjemme.

IKKE sett livet på vent for en hund. Det er mye som er verdt hele livet, men en utdanning og jobb er faktisk mer verdt enn en hund. I stedet så biter du tennene sammen og får endene til å møtes. Kommer jo litt an på hvilken hunderase du går for nå også :)

Det ser jeg også for meg, kan ikke skjønne hva jeg skal gjøre i 7-8t på skolen, som noen her har nevnt.

Er det HINT du skal gå ved? Litt OT, men leste i hundesport i går at de i Stjørdal ved HINT har oppdrettet "Studenthunden" hvor de arrangerer turer og treninger osv. Helt sikkert noe for deg :)

Har hørt at det er greit med hund der ja, men det visste jeg faktisk ikke. Og det er helt sikkert noe for meg ja :(

Det slår deg ikke at foreldrene dine kan mene at det er feil å prioritere et valpekjøp foran en utdanning?

Hund har jeg jo, det vil bli like vanskelig med en som med to, når det kommer til økonomi. De pengene som blir brukt på kurs til valpen, ville blitt brukt på Tinka uansett. Dessuten har jeg allerede pengene for de første kursene i boks :D

En ekstra hund betyr også doble utgifter til vaksiner, forsikring og ormekurer, helseundersøkelser (HD/AD-røntgen, øyenlysninger, etc, etc)

Nå nevner du mange engangs utgifter, som røntgen. Dette er jo selvfølgelig allerede i orden, da dette er noe jeg inkluderer i valpeprisen jeg har spart opp ;)

Akkurat i denne tråden er det vel mest relevant at foreldrene dine, som antagelig kjenner deg bedre enn de fleste, stiller seg tvilende...

Men de mener det er helt greit om min hund nr 2 hadde vært f.eks. deres andre hund. Men at det er uaktuelt uansett.

Av en eller annen grunn får jeg et bilde i hodet av en 3 åring som står og hyler i butikken når foreldrene sier nei til godterier, når jeg leser dette...

Da kjenner du ikke meg :D

Du har fått masser av konstruktive tilbakespill, de ser bare ikke positive ut for deg fordi de ikke konkluderer slik du ønsker.

Det har jeg og de har jeg tatt til meg, som f.eks. sette opp et budsjett, finne jobb ved siden av, se på evt. ting med bil eller ikke bil

Yepp. Og hva kan du gjøre med at SGTerne mener det? Kan det tenkes at de Sure GAMLE tantene har livserfaring som det kan være verdt å ta inn over seg?

Tja, de har jo mange gjort det samme selv, selvom de sier at de aldri ville gjort det igjen. De fikk antagelivis akkurat de samme advarslene når de tok det samme valget.

Dessverre er ikke jeg som dere, tydeligvis.. For jeg er innstilt på dette og vet hva det innebærer. Og du har kanskje ikke fått med deg at jeg har oppsparte midler?

Om stedet jeg finner er litt dyrere enn jeg hadde tenkt, kan jeg bruke av det frem til jeg finner et billigere sted.

Jeg vil jo også kunne fungere som ringsekretær i ny og ne som sikkert hjelper litt på. Og da er det jo greit å ha med hund, som regel ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du med deg Amira i studentboligen? Jeg får forhåpentligvis valp i løpet av våren 2012 (altså første studieåret mitt på Ås), så da må jeg jo bo et sted hvor valpen også kan være. Jeg har lest at man kan søke om å få ha hund i studentboligen, når bør jeg i så fall gjøre det tror du?

Får jeg ha hund i studentboligen er det jo definitivt et alternativ å bo der i et helt år og dermed utsette bilkjøp og flytting et halvt års tid. :)

Ja. Det er lov med hund i 8-9 leiligheter tror jeg (nesten alle leiligheter på bakke-plan), så det er bare å sende en søknad noen uker før du søker etter studentbolig. Jeg fikk bare til svar noe sånt som "ok, det er registert" eller noe sånt. Null stress :)

Jeg ville ikke skrevet at du skal ha valp/har mer enn 1 hund, da det er max en hund pr leilighet. Sånn jeg tolker det er det mer en hundeeier pr leilighet de mener, men det er greiest å sno seg unna evt problemer :) Det er aldri noen som ser til hundene/sjekker hvor mange hunder det er der, så det har gått fint for meg å ha både 2 og 3 hunder på rommet mitt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er lov med hund i 8-9 leiligheter tror jeg (nesten alle leiligheter på bakke-plan), så det er bare å sende en søknad noen uker før du søker etter studentbolig. Jeg fikk bare til svar noe sånt som "ok, det er registert" eller noe sånt. Null stress :)

Jeg ville ikke skrevet at du skal ha valp/har mer enn 1 hund, da det er max en hund pr leilighet. Sånn jeg tolker det er det mer en hundeeier pr leilighet de mener, men det er greiest å sno seg unna evt problemer :) Det er aldri noen som ser til hundene/sjekker hvor mange hunder det er der, så det har gått fint for meg å ha både 2 og 3 hunder på rommet mitt...!

Tinka bor på gård med mamma og pappa, så mest sannsynlig skal jeg bare ha valpen i studentboligen, og jeg blir boende der et halvår før jeg får hund, med mindre hundesavnet blir for stort og jeg låner med meg Tinka litt i høst. Men tusen takk for svar, da vet jeg hvordan jeg skal søke i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden - men jeg har nå vært student med en eller to hunder, og med og uten bil i mange år nå. Riktignok har vi alltid vært to til å spleise på mat og sånt, men hundene har vært mitt (økonomiske) ansvar. Det har ikke vært noe problem. De to første årene, som er mest relevant å sammenligne med, jobbet jeg hele tiden ved siden av studiene - noe som var helt problemfritt, og igrunn litt deilig. Så hadde jeg aldri fulle arbeidsdager på skolen heller, så jeg følte jeg hadde mye tid til hundene jeg. Ikke noe problem- og veldig, veldig koselig! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er det vesens forskjell på å kunne støtte barna sine fram mot målene sine, å det å bli ufrivillig brukt som økonomisk alibi når "barnet" på over 20 år velger å ta på seg ansvar for et levende vesen uten å ha økonomisk ryggdekning for det selv. Siden jeg nå har vært flerhundseier sammenhengende i en periode på 30 år så tør jeg påstå at jeg vet hva det koster, både av penger og justeringer av livet generelt.

Det slår deg ikke at foreldrene dine kan mene at det er feil å prioritere et valpekjøp foran en utdanning?

Enkel, logisk tenkning vil for de fleste innebære at det er nøyaktig dobbelt så stor mulighet for at man får store, uforutsette regninger med 2 hunder enn med 1 hund.

En ekstra hund betyr også doble utgifter til vaksiner, forsikring og ormekurer, helseundersøkelser (HD/AD-røntgen, øyenlysninger, etc, etc)

Akkurat i denne tråden er det vel mest relevant at foreldrene dine, som antagelig kjenner deg bedre enn de fleste, stiller seg tvilende...

Av en eller annen grunn får jeg et bilde i hodet av en 3 åring som står og hyler i butikken når foreldrene sier nei til godterier, når jeg leser dette...

Du har fått masser av konstruktive tilbakespill, de ser bare ikke positive ut for deg fordi de ikke konkluderer slik du ønsker.

Det er en grunn for at dagens unge kalles "curling-generasjonen" - og nei, jeg synes ikke det er greit samme hvor enige foreldrene er, de gjør nemlig avkommet sitt en bjørnetjeneste. (Og hvor kom "forskudd på arv" inn i diskusjonen?)

Yepp. Og hva kan du gjøre med at SGTerne mener det? Kan det tenkes at de Sure GAMLE tantene har livserfaring som det kan være verdt å ta inn over seg?

Vel, nå er SiriE en voksen person, som tar sine egne valg. Så om hun selv har bestemt at denne hunden er verdt alt, og at hun SKAL ha den, ja så blir det faktisk slik.

Om foreldrene stiller seg tvilende får være deres sak. De velger selv om de vil støtte henne med økonomiske midler eller ikke. og som SiriE sier, hun har oppsparte midler, vil jobbe ved siden av og er skikkelig innstilt på å klare dette. I tillegg har hun også sagt hun kan vente et år med studier om det viser seg å være best for HENNE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er SiriE en voksen person, som tar sine egne valg. Så om hun selv har bestemt at denne hunden er verdt alt, og at hun SKAL ha den, ja så blir det faktisk slik.

Om foreldrene stiller seg tvilende får være deres sak. De velger selv om de vil støtte henne med økonomiske midler eller ikke. og som SiriE sier, hun har oppsparte midler, vil jobbe ved siden av og er skikkelig innstilt på å klare dette. I tillegg har hun også sagt hun kan vente et år med studier om det viser seg å være best for HENNE!

Jo, men hun startet en tråd og ba om innspill - da må det forventes et lass av forskjellige svar. :ahappy: Ikke alle svarene er slik man ønsker dem, men sånn er det bare. Og "slike tråder" sklir ut i alle retninger - sånn er det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden - men jeg har nå vært student med en eller to hunder, og med og uten bil i mange år nå. Riktignok har vi alltid vært to til å spleise på mat og sånt, men hundene har vært mitt (økonomiske) ansvar. Det har ikke vært noe problem. De to første årene, som er mest relevant å sammenligne med, jobbet jeg hele tiden ved siden av studiene - noe som var helt problemfritt, og igrunn litt deilig. Så hadde jeg aldri fulle arbeidsdager på skolen heller, så jeg følte jeg hadde mye tid til hundene jeg. Ikke noe problem- og veldig, veldig koselig! Lykke til!

Det virker som om det faktisk er mulig å gjennomføre etter hva du sier her, og flere andre som har klart det.

Man må jo garantert kutte ned budsjettet endel, men det er da ikke umulig :ahappy:

Vel, nå er SiriE en voksen person, som tar sine egne valg. Så om hun selv har bestemt at denne hunden er verdt alt, og at hun SKAL ha den, ja så blir det faktisk slik.

Om foreldrene stiller seg tvilende får være deres sak. De velger selv om de vil støtte henne med økonomiske midler eller ikke. og som SiriE sier, hun har oppsparte midler, vil jobbe ved siden av og er skikkelig innstilt på å klare dette. I tillegg har hun også sagt hun kan vente et år med studier om det viser seg å være best for HENNE!

Takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...