Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg sette kull på henne?


amo97

Recommended Posts

DA ER TRÅDEN AVSLUTTET!

Neida. :)

åhh gaaaad! Pappa er den personen som har gjort alt dette. ikke jeg..ufffffff. Jeg har dessuten mer peiling enn det kanskje høres ut for deg :P

Du har peiling, men du vet ikke hva avl er, hva som er forsvarlig å avle på, hva som er ønskelig for rasen, om hun er røntget eller øyenlyst. Hva har du peiling på, nøyaktig? Som har med dette å gjøre, mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Jeg har ikke sagt at jeg har fått nån ufine svar. Jeg sier tråden er avsluttet fordi jeg har fått mine svar. Da mener jeg at jeg melder meg ut av tråden uansett hva :) Så det sier jeg bare nå i samme slengen ;.. Jeg har fått mine svar og er fornøyd, så jeg forlater denne tråden nå:P

Jeg har skrevet lange informative innlegg til deg i denne tråden og det du klarer å få ut av det er at du er ferdig i tråden. :P ok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor orker dere å være så grinete og bitchy mot noen som er 13/14 år? Det lurer jeg mest på. Litt som når man prater med noen face-to-face så er det lov å heve seg ned fra jeg voksen-pidestallen og heller være litt pedagogisk. Så slipper man at ungdommen faktisk får furteanfall, og i stedet kanskje lærer noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. :)

Du har peiling, men du vet ikke hva avl er, hva som er forsvarlig å avle på, hva som er ønskelig for rasen, om hun er røntget eller øyenlyst. Hva har du peiling på, nøyaktig? Som har med dette å gjøre, mener jeg..

Sorry, men jeg må bare vare på denne. svarer ellers ikke mere for jeg har fått masse svar og tatt til meg en masse kunnskaper og jeg er super fornøyd!hvorfor klager dere på at jeg blir sur fordi dere er uenige? det er jo ikke derfor. jeg føler bare mange NÅ går i mot meg.. jeg er jo ikke sur!

men poenget. Jeg vet godt hva avl er! Det er å få dyrebarn og få dem til verden.. altså ja eg vet hva det er , men det er vanskelig å forklare ok? eller jeg finner bare ikke rette måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man lar ungdommen få furteanfall også i det virkelige liv ved å si det man synes de kanskje trenger å høre? Er det da lov til å svare ærlig? Jeg er i alle fall ikke tenåringens drøm hva gjelder pedagogiske svar :)

Jeg synes ikke man skal pakke ting inn i bomull hver gang en diskusjon med yngre medlemmer kommer opp. Forumets høflighetsregler gjelder selvsagt, men noen ganger er hard sannhet kanskje det man forstår best om det egentlig ikke er det man vil?

Til trådstarter: Lykke til! Håper du har lært noe i denne tråden du kan dra nytte av og bruke som en del av den avgjørelsen du vil måtte komme til å ta i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor orker dere å være så grinete og bitchy mot noen som er 13/14 år? Det lurer jeg mest på. Litt som når man prater med noen face-to-face så er det lov å heve seg ned fra jeg voksen-pidestallen og heller være litt pedagogisk. Så slipper man at ungdommen faktisk får furteanfall, og i stedet kanskje lærer noe...

tusen takk! ..for støtten :) setter jeg veldig stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg må bare vare på denne. svarer ellers ikke mere for jeg har fått masse svar og tatt til meg en masse kunnskaper og jeg er super fornøyd!hvorfor klager dere på at jeg blir sur fordi dere er uenige? det er jo ikke derfor. jeg føler bare mange NÅ går i mot meg.. jeg er jo ikke sur!

men poenget. Jeg vet godt hva avl er! Det er å få dyrebarn og få dem til verden.. altså ja eg vet hva det er , men det er vanskelig å forklare ok? eller jeg finner bare ikke rette måten å gjøre det på.

Javel. Nå har ingen bedt deg forklare det, men derimot stilt en hel del andre spørsmål du ikke svarer på - som ikke krever noen forklaring, bare fakta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor orker dere å være så grinete og bitchy mot noen som er 13/14 år? Det lurer jeg mest på. Litt som når man prater med noen face-to-face så er det lov å heve seg ned fra jeg voksen-pidestallen og heller være litt pedagogisk. Så slipper man at ungdommen faktisk får furteanfall, og i stedet kanskje lærer noe...

Jeg syns faktisk jeg har svart meget informativt og utifra min kunnskap om rasen og som oppdretter. Jeg har prøvd å være pedagogisk og gi kunnskap videre. Når man har brukt ganske mye tid og forsøkt å gi folk svar på det de spør om på en skikkelig måte, så forventer jeg normal høflighet tilbake. At man svarer takk for informasjonen i det minste uansett om man er enig eller ikke. DET reagerer jeg på i mitt siste innlegg, ikke noe annet. Hva er ditt bidrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk jeg har svart meget informativt og utifra min kunnskap om rasen og som oppdretter. Jeg har prøvd å være pedagogisk og gi kunnskap videre. Når man har brukt ganske mye tid og forsøkt å gi folk svar på det de spør om på en skikkelig måte, så forventer jeg normal høflighet tilbake. At man svarer takk for informasjonen i det minste uansett om man er enig eller ikke. DET reagerer jeg på i mitt siste innlegg, ikke noe annet. Hva er ditt bidrag?

jeg har jo ikke vært en smule uhøflig tilbake. jeg kan bare ikke takke alle. og kanskje takking ikke var det første som falt meg. Jeg tar kanskje et "jeg har fått mange svar og er fornøyd" som et felles takk for svarene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal jeg legge meg så jeg tar et siste innlegg :

TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR! Enig eller uenig - svar - takk for alle svar! Jeg er superfornøyd. Alle disse røntgen greierne og testene holder jeg ikke styr på - dette vet pappa - som jeg ikke bor sammens med!

Jeg ser mange har misforstått mine kunnskaper og svar, men for å være ærlig så vet jeg godt hva avl og oppdrett er , men jeg er ingen mester , jeg er ikke noe spesielt god når vi kommer til hund (kan masse om kanin. men det kan da ikke sammenlignes), men NOE kan jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Den derre mer mat biten funker ikke. Vi har vært hos veterinæren som sier hun ikke blir noe tykkere. Hun spiser masse mat fra før av.

hva nå?

DA ER TRÅDEN AVSLUTTET!

Sorry, men jeg må bare vare på denne. svarer ellers ikke mere for jeg har fått masse svar og tatt til meg en masse kunnskaper og jeg er super fornøyd!hvorfor klager dere på at jeg blir sur fordi dere er uenige? det er jo ikke derfor. jeg føler bare mange NÅ går i mot meg.. jeg er jo ikke sur!

men poenget. Jeg vet godt hva avl er! Det er å få dyrebarn og få dem til verden.. altså ja eg vet hva det er , men det er vanskelig å forklare ok? eller jeg finner bare ikke rette måten å gjøre det på.

Disse to svarene du gir her, gir ikke meg den samme oppfattelsen som du formidler her:

jeg har jo ikke vært en smule uhøflig tilbake. jeg kan bare ikke takke alle. og kanskje takking ikke var det første som falt meg. Jeg tar kanskje et "jeg har fått mange svar og er fornøyd" som et felles takk for svarene :)

Men mulig jeg som har tungt for det..

Det er vanlig kotyme på nettet å svare om man får spørsmål i en tråd. Det er mange som ikke har fått svar på spørsmålene sine og da oppfattes det som at du unnlater å svare fordi du er uenig eller ikke kan svaret. Man kan også skrive ett enkelt innlegg hvor man sier at de rådene man har fått er mottat og verdsatt, for det du formidler i dine innlegg sier alt annet enn det. Jeg forstår at du følte at mange var i mot deg, men det viktige her er at du tar den kunnskapen som folk formidler til deg og forvalter den på best mulig måte for deg og ditt hundehold.

Lykke til, men jeg håper fortsatt at du leser innleggene mine og forstår hva jeg prøver å fortelle deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to svarene du gir her, gir ikke meg den samme oppfattelsen som du formidler her:

Men mulig jeg som har tungt for det..

Det er vanlig kotyme på nettet å svare om man får spørsmål i en tråd. Det er mange som ikke har fått svar på spørsmålene sine og da oppfattes det som at du unnlater å svare fordi du er uenig eller ikke kan svaret. Man kan også skrive ett enkelt innlegg hvor man sier at de rådene man har fått er mottat og verdsatt, for det du formidler i dine innlegg sier alt annet enn det. Jeg forstår at du følte at mange var i mot deg, men det viktige her er at du tar den kunnskapen som folk formidler til deg og forvalter den på best mulig måte for deg og ditt hundehold.

Lykke til, men jeg håper fortsatt at du leser innleggene mine og forstår hva jeg prøver å fortelle deg.

les mitt siste innlegg takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis planen var å beholde en valp fra kullet, kan du ikke heller høre med faren din om dere kan kjøpe en valp i stedet? Mye mindre jobb, men like koselig! Dyrene våre hadde aldri unger når jeg var liten, og nå som jeg har blitt stor har jeg kastrert dyrene før de fikk muligheten til å få kull. Det var litt kjipt når jeg var liten, og var veldig misunnelig på naboen som hadde kattunger hele tiden. Når jeg tenker tilbake på det nå hadde de en hel kirkegård bak huset til alle kattungene de ikke fikk gitt bort.

Det blir produsert for mange hunder i Norge, på snart samme måte som katter. Sett litt pris på hunden din, det er utrolig kjipt å få en drøm knust på denne måten, men det er viktig å gjøre ting ordentlig! Som det å heller kjøpe ei tispe med stamtavle i en rase som passer deg kanskje litt bedre, og se om du fortsatt har interesse om noen år. I mellomtiden kan du lese om emnet og bli ordentlig god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men nå skal jeg legge meg så jeg tar et siste innlegg :

TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR! Enig eller uenig - svar - takk for alle svar! Jeg er superfornøyd. Alle disse røntgen greierne og testene holder jeg ikke styr på - dette vet pappa - som jeg ikke bor sammens med!

Jeg ser mange har misforstått mine kunnskaper og svar, men for å være ærlig så vet jeg godt hva avl og oppdrett er , men jeg er ingen mester , jeg er ikke noe spesielt god når vi kommer til hund (kan masse om kanin. men det kan da ikke sammenlignes), men NOE kan jeg!

les mitt siste innlegg takk.

Så flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså vi skal ikke avle på henne .. altså dette er ikke for gjeting eller utstilling. Men vi ønsker ett kull fordi hun er en veldig dyktig hund når det gjelder agility.. hun er renraset, men ikke enda registrert. jeg vet ikke helt hvordan dette foregår, pappa holder styr på det. Han som solgte henne til oss skulle fikse det, men det er ikke gjort enda.. tror jeg. Kan ta en prat med fasjan om det.

ikke mye tror jeg. Avling vil vel si litt flere kull kanskje.. og sånt.

Men nå skal jeg legge meg så jeg tar et siste innlegg :

TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR! Enig eller uenig - svar - takk for alle svar! Jeg er superfornøyd. Alle disse røntgen greierne og testene holder jeg ikke styr på - dette vet pappa - som jeg ikke bor sammens med!

Jeg ser mange har misforstått mine kunnskaper og svar, men for å være ærlig så vet jeg godt hva avl og oppdrett er , men jeg er ingen mester , jeg er ikke noe spesielt god når vi kommer til hund (kan masse om kanin. men det kan da ikke sammenlignes), men NOE kan jeg!

:):P

Oppsummering: nei, dere bør ikke ha kull på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er litt røffe med den litt yngere generasjonen, men jeg ser jo også at ikke svarene å rådene blir helt tatt til seg. Men, det jeg tenker, vis hunden er en knall agilityhund, og hunden er hd-rønket, registeret til nkk og er et godt lynne på. Er det da ingen sjans i havet for at dette kan bli et godt kull som er ønskelig?

Siden det er pga. agilityen du vill ha kull. Hva har hunden din oppnådd i agility? Er den agilitychampion? Har du noen resultater og vise innen agility?

:)

*mumler forresten noe om at dette er en veldig typisk sonen-tråd :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er litt røffe med den litt yngere generasjonen, men jeg ser jo også at ikke svarene å rådene blir helt tatt til seg. Men, det jeg tenker, vis hunden er en knall agilityhund, og hunden er hd-rønket, registeret til nkk og er et godt lynne på. Er det da ingen sjans i havet for at dette kan bli et godt kull som er ønskelig?

Siden det er pga. agilityen du vill ha kull. Hva har hunden din oppnådd i agility? Er den agilitychampion? Har du noen resultater og vise innen agility?

:P

*mumler forresten noe om at dette er en veldig typisk sonen-tråd :):(

Enig så enig.. Jeg kjenner ikke nok til hunden til TS for å bedømme om de kan ha kull på henne eller ikke. Men jeg ser tendenser i tråden hvor "de voksne som befinner seg på topp" ofte er nedlatende (for JO, jeg oppfatter mange av svarene sarkastiske osv..!) mot nye, unge brukere som kanskje ikke er så belyste som de selv. Man vil kanskje ikke innrømme dette. Innimellom kommer det jo sakligheter og informasjon som TS virkelig burde ta med seg videre da og lese seg frem til mer kunnskap. :)

Men ja.. En litt typisk sonentråd.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste har vært der trådstarter er, jeg. En eller annen gang har noen hatt ønske om valper etter hunden sin. Jeg husker da jeg fikk ilder og ville ha valper på henne. Jeg var vel rundt 12 på den tiden, tror jeg. For jeg hadde hørt at løsere enten måtte ha valper, eller steriliseres. Ellers så kunne de dø. Da tenkte jeg jo selvfølgelig i mitt lille hode at det mÅtte bli valper på henne! Jeg ble slengt og bannet opp og ned da jeg sa det på ilderkanalen på IRC, gitt! Og skrekkord som at tospann mi kunne dø under fødsel, få valper med åpen buk og hodeskalle osv. skremte meg. Hun ble sterilisert, for å si det sånn. :P Men tidene har kanskje forandret seg på mange år ... jeg tok i hvert fall kritikken til meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ikke papirløs! Jeg kan godt starte med konkurranser , det går helt fint altså. Kullet var ikke snakk om enda uansett :)

Man kan starte i konkurranse med blandingshunder. Men de er fremdeles papirløse hunder og er ikke registrert hos NKK.

Ellers har jeg ikke mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Les Gråtass sine innlegg med andre briller på, samt at du lar faren din lese de samme innleggene. Kanskje dere tenker dere om to ganger :)

Forøvrig må jeg si meg enig i at hun var vel den som hadde det mest informative å komme med :P Uten nedlatenhet (bortsett fra lillevenn biten da) og gruff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes Gråtass har skrivd mye bra til deg.

Og ut fra det lille du skriver om BC tispa så sier jeg NEI til å anbefale kull på henne.

Hvorfor jeg sier nei.

Hun er fortsatt ikke ferdig utviklet

Hun er ikke registrert

Hun har ikke gjeterhundprøven

Innenfor helse så vet jeg ikke hva som er gjort. Men for å gå i avel så mener jeg som Gråtass at hun må øyelyses og gentestes i forhold til arvelig øyesykdom og hd røndkes

Jeg tror heller du får gjøre som oss ha hunden som en familiehund og kos deg med den. Vår BC er også en trivelig type men vi har funnet ut at hun er best til å tvangskose mennesker og leve livets glade dager. Hun har lekt seg litt med AG,lydighet og vist takter til å vite hva hun skal gjøre med sau. Men siden vi ikke kan bevise noe som helst av hennes kvalifikasjoner så går hun ikke i avel/får kull. Og denne BC er registrert og da etter hunder med gjeterhundprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...