Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg sette kull på henne?


amo97

Recommended Posts

Husker godt da jeg var 13-14 år og trodde jeg kunne SÅ masse, takk gud for at jeg ikke kunne det for da hadde ikke verden komt langt innen kunnskap. :) Helldigvis ble jeg større og "dummere" og innså at jeg ikke kunne alt, men heller svært lite. Kunne nåkk en god del mer en mange andre med hund for jeg var helldig som hadde folk som lærte meg masse om oppdrett og hundehold, men den gang kunne disse folkene alt i mine øyne og deres måte var jo den eneste, men helldigvig som sakt så ble jeg større og litt klokere.

Jeg er så glad at jeg ikke kunne alt den gangen for jeg har fått opplevd så mye og tatt inn så mye kunnskap på de få årene det er siden jeg var 13-14 (bli snart 19). Jeg tror aldri jeg blir utlært, det er såååå masse kunnskap å hente innen så mange områder. Det er mange måter å komme til mål på så det er best å velge det som passer deg å hunden best. Det er viktig å høre etter på at alle har noe å fortelle for det er bare sånn du lærer. Ikke alle er like flinke men det er sånn du lære å velge.

Jeg fortsetter å gå på kurs, snakke med folk, ta inn kunnskap og plukke ut det jeg vil ta med meg videre i min trening og samling av gode tips og råd og oppfordrer deg til å gjøre det samme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville også ha valper på min hund, Frøken når jeg var 14 år, men fant fort ut at det var en utrolig dårlig idé av meg selv, selvom flere annbefalte meg å ha valper på henne. Godt jeg ikke hørte på de, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det jeg tenker, vis hunden er en knall agilityhund, og hunden er hd-rønket, registeret til nkk og er et godt lynne på. Er det da ingen sjans i havet for at dette kan bli et godt kull som er ønskelig?

Siden du spør, er det noen her som har sjekket hva som skal til for å kunne registrere en hund som er papirløs? I det vanlige stambok-registeret, ikke NOX-registret, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, er det noen her som har sjekket hva som skal til for å kunne registrere en hund som er papirløs? I det vanlige stambok-registeret, ikke NOX-registret, altså.

Hvis hunden er født før 1. juli 2009 skal det ikke være noen proble, så vidt jeg vet.

Det er oppdretter som må foreta registrering, og det kreves vanlig info - kjent HD-status på foreldredyr (som selvfølgelig må være registrert), signatur fra hannhundeier, testikkelattest på far om denne ikke er utstilt eller har avkom fra før av, og begge dyrene må være ID-merket.

Til trådstarter:

Jeg biter meg merke i at dere synes tispa er tynn - har dere vurdert å prøve andre fôr? Er hun utredet? Om en veterinær ikke finner noe galt, kan det bety at det ikke er noe galt - eller at en bør ta en tur til veterinær nummer to for å se om denne finner noe. Veterinærer har forskjellige spesialiseringsområder. Vi hadde ei tispe som var kronisk for tynn, og hun hadde problem med næringsopptak og stoffskifte - mens andre hunder er bare tynne og friske.

Syke hunder skal ikke brukes i avl, hun må være sunn og sterk for å kunne bære fram et kull, amme valper, gi dem oppdragelse og tåle jobben. De kan miste mye vekt gjennom svangerskap og amming, derfor er det viktig at hun er i godt hold og får mer mat etter parring - og at en ikke starter med en tynn hund.

Ellers er jeg enig med det Gråtass sier om krav til avl, men tispa er enda ung, så finn ut hva som er sjekket med din far, og bruk et år eller to på å få resten på plass, og se hvordan hun utvikler seg for å bli en ferdig bc.

Det er også mange fine tråder her inne hvor oppdrettere har fortalt om alt som skjer fra parring til levering.

Jeg planlegger selv et kull til våren, og har brukt lang tid på å forberede dette - blant annet har jeg laget meg et budsjett som gir meg utgifter på 50.000 kroner, så jeg har spart for å kunne klare dette. På to år rekker en å spare en del penger til kullet, sjekke helse og mentalitet og fysikk på egen tispe, granske for å finne en god hannhund, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er født før 1. juli 2009 skal det ikke være noen proble, så vidt jeg vet.

Det er oppdretter som må foreta registrering, og det kreves vanlig info - kjent HD-status på foreldredyr (som selvfølgelig må være registrert), signatur fra hannhundeier, testikkelattest på far om denne ikke er utstilt eller har avkom fra før av, og begge dyrene må være ID-merket.

:) Men kan man anta at oppdretter ikke er interessert i å registrere kullet? Siden det ikke har blitt gjort før, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Men kan man anta at oppdretter ikke er interessert i å registrere kullet? Siden det ikke har blitt gjort før, liksom?

Da jeg jobbet i NKK skjedde det mer enn en gang at jeg registrerte kull som var nådd røntgenalder og vel så mye, og bc er en av de rasene som skilte seg ut med sen registrering (men nå er reglene endret for kull født etter 1. juli 2009, så en kan ikke vente like lenge lenger). Jeg måtte til og med en gang registrere to generasjoner samtidig - altså at en hund måtte registreres før dens valper kunne registreres.

Om det er fordi de ikke får solgt alle valpene med en gang, om de skal se an hvordan de utvikler seg for å registrere de som trenger å være registrert, eller om det er generell sendrektighet aner jeg ikke.

Og jeg aner jo ikke noe om denne oppdretter - men hva står i kjøpskontrakten, trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da jeg jobbet i NKK skjedde det mer enn en gang at jeg registrerte kull som var nådd røntgenalder og vel så mye, og bc er en av de rasene som skilte seg ut med sen registrering (men nå er reglene endret for kull født etter 1. juli 2009, så en kan ikke vente like lenge lenger). Jeg måtte til og med en gang registrere to generasjoner samtidig - altså at en hund måtte registreres før dens valper kunne registreres.

Om det er fordi de ikke får solgt alle valpene med en gang, om de skal se an hvordan de utvikler seg for å registrere de som trenger å være registrert, eller om det er generell sendrektighet aner jeg ikke.

Og jeg aner jo ikke noe om denne oppdretter - men hva står i kjøpskontrakten, trådstarter?

Værste eksemplet jeg har sett er en hund som er født i 2002 men ikke registrert før 2009 :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan fortelle deg at først nå er vår BC voksen. Etter løpetid nr 3 og 2,5 år gammel så ser vi hva som bor i damen og hun har faktisk blitt enda bedre. Eneste ulempen er at hun samtidig har fått lavere forbrenning så hun har faktisk lagt på seg tre - fire kilo. Mesteparten skal av igjen og hun var for tynn før men vi klarte ikke å få henne opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...