Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg sette kull på henne?


amo97

Recommended Posts

Hei! Jeg har ei 2 år gammel tispe - border collie. Hun er uvanlig tynn og veldig liten , men jeg lurte på om jeg fremdeles kunne sette kull på henne? Selvsagt.. altså dette hørtes kanskje litt uansvarlig og teit spurt av meg, men jeg er ikke alene om dette , jeg har pappa også som har gjort dette før.

amandaogada2545.jpg

Dårlig bilde , men har ikke særlig mange brae..

amandaogada2557.jpg

Klarer dere å se? Eller kanskje jeg burde ta flere bilder?

btw, ellers er hun en helt frisk og aktiv hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Hvis hunden har rasetypiske egenskaper, er registrert i nkk, er fri for eksteriøre lyter, har et rasetypisk temperament, er HD røntget fri, øyelyst fri, har gjeterprøve og er ellers sunn og frisk så skal du kunne sette valper på henne i følge Norsk Sau og Geit som forvalter rasen. Hvis hun ikke oppfyller disse kravene så bør du ha meget gode grunner for å avle å henne.

Forøvrig er 2 år enda ungt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså vi skal ikke avle på henne .. altså dette er ikke for gjeting eller utstilling. Men vi ønsker ett kull fordi hun er en veldig dyktig hund når det gjelder agility.. hun er renraset, men ikke enda registrert. jeg vet ikke helt hvordan dette foregår, pappa holder styr på det. Han som solgte henne til oss skulle fikse det, men det er ikke gjort enda.. tror jeg. Kan ta en prat med fasjan om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Altså vi skal ikke avle på henne .. altså dette er ikke for gjeting eller utstilling. Men vi ønsker ett kull fordi hun er en veldig dyktig hund når det gjelder agility.. hun er renraset, men ikke enda registrert. jeg vet ikke helt hvordan dette foregår, pappa holder styr på det. Han som solgte henne til oss skulle fikse det, men det er ikke gjort enda.. tror jeg. Kan ta en prat med fasjan om det.

For det første: Om du skal ha et kull på en hund, så avler man og er en oppdretter med de moralske og økonomiske forpliktelsene det medfører.

For det andre: Hvor flink er hun i agility? Konkurrerer du eller hopper hun hindere hjemme i hagen, liksom? For det er også en vesentlig forskjell.

For det tredje: Man avler ikke på uregistrerte hunder og hvertfall ikke de som ikke er helseundersøkt.

For det fjerde: med de argumentene du fremmer her så vil jeg anbefale at hverken du eller faren din avler på henne. Det er nok useriøse oppdrettere som sliter med å bli kvitt blandingsvalpene sine på finn til spottpris, ikke bli en av dem dere også.

Kos deg med hunden din, nyt at hun er flink i agility, men det er strengt tatt ikke en egenskap som man ønsker å ha som hovedmål ved avl av border collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal dere ikke avle på hunden deres, ei heller ha kull på den. Det finner hundremillioner border collies som egner seg i agility, og besto flere hunder som ikke finner seg noe hjem, derav stort sett blandingshunder.

Setter dere kull på tispa deres kan dere på ingen måte forvente at hennes udokumenterte egenskaper føres videre helt uavhengig av hvem faren er og dere vil ikke få registrert valpene som annet enn blandingshunder.

Så mitt svar på spørsmålet ditt er: Om hunden er tynn eller ikke er det minse problemet her. Du bør ikke avle på hunden din.

Og for ordens skyld.

avl, planmessig styring av formeringen av husdyr, slik at det velges ut dyr med gode egenskaper som nedarves til neste generasjon

Det vil si at hvis du avler gjør du det for å få flere hunder. Og for å få flere hunder må tispa di få et kull med hundevalper. Dermed bedriver du avl om du setter kull på hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså vi skal ikke avle på henne .. Men vi ønsker ett kull fordi [...]

Skal kullet komme med storken? Hvorfor spiller det isåfall noen rolle om tispa er liten og tynn? :)

For å gjøre et potensielt langt innlegg kort: Nei, du burde absolutt ikke avle på henne (eller ha kull på henne, siden det tydeligvis er blitt to forskjellige ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sier du da at dere ikke vil avle på henne, men bare ha et kull på henne? Jeg skjønner ikke hva du mener, det er derfor jeg spør.

vi vil ha ETT kull, vi ønsker ikke å fortsette å sette en masse kull på henne, hvis du skjønner?Eller kall det å avle om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har rasetypiske egenskaper, er registrert i nkk, er fri for eksteriøre lyter, har et rasetypisk temperament, er HD røntget fri, øyelyst fri, har gjeterprøve og er ellers sunn og frisk så skal du kunne sette valper på henne i følge Norsk Sau og Geit som forvalter rasen. Hvis hun ikke oppfyller disse kravene så bør du ha meget gode grunner for å avle å henne.

Forøvrig er 2 år enda ungt..

Jeg støtter Gråtass her, border har nok hobbykull og hobbyoppdrettere. Om du kan vise til alle kravene Norsk Sau og gjeterhund lag og gjør det seriøst, og ikke bare fordi det er koselig, søtt etc. Men på meg virker det at dere vil uten noen veldig spesifikk god grunn.

Jeg har selv en border collie fra en mer hobbyoppdretter enn seriøse avlkrav og jeg angrer.Men i det minste så holdt min krava og er registrert i NKK etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kullet komme med storken? Hvorfor spiller det isåfall noen rolle om tispa er liten og tynn? :)

For å gjøre et potensielt langt innlegg kort: Nei, du burde absolutt ikke avle på henne (eller ha kull på henne, siden det tydeligvis er blitt to forskjellige ting).

selvfølgelig skal vi "skaffe" en hanne hun kan parre seg med.

Og hvorfor kan hun ikke få kull? får nesten aldri svar på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal vi "skaffe" en hanne hun kan parre seg med.

Og hvorfor kan hun ikke få kull? får nesten aldri svar på det :P

Kan jeg få lov til å svare så direkte og si at:

Fordi hun ikke er bra nok!

Vi trenger ikke flere som din hund, papirløse hunder uten resultater å vise til.

Anbefalinger fra NSG:

Disse er:

* Begge foreldre skal ha godt lynne og være fri for eksteriørlyter

* Begge foreldre skal være registrert i NKK

* Begge foreldre skal være fri for HD

* Begge foreldre skal ha godkjent gjeterhundprøve

Kan du svare ja på at din hund oppfyller alle disse kravene er det vel bare å avle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...