Gå til innhold
Hundesonen.no

Øvelser i LP 1


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Det har sikkert vært spurt om her inne før og jeg kan sikkert lese om det på NKK, men jeg prøver meg på en snarvei ved å spørre her inne :wub:

Hvilke øvleser inngår i kl 1 ( sier man klasse 1 eller klasse I ? )

Hvor mange poeng må en ha for å bestå ?

Gjør man alle øvelsene fortløpende ( minus fellesdekk ) eller hvordan foregår det ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Margrete.

Jeg fyrer løs med flere spørsmål jeg.

1) Når jeg startet å trene lineføring/fvf så var jeg ikke så veldig nøye på at han skulle gå helt inntil meg. Samme når han sitter i utgangsstilling. Enkle tips for å få dette på plass ?

2) Øvelsen sitt,dekk,sitt, fra avstand. Fra sitt til dekk går greit, men litt verre med sitt fra dekk. Tips ?

Hvir pirkete er dommere på lineføring ? Må hunden gå limt inntil beinet ?

Jeg har ingen store ambisjoner, bare å klare å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Øvelsen sitt,dekk,sitt, fra avstand. Fra sitt til dekk går greit, men litt verre med sitt fra dekk. Tips ?

Kan han å sette seg opp fra dekk etter fellesdekk, altså opp i utgangsstilling?

For hvis han kan det, kan du prøve å flytte deg gradvis rundt ham til du står foran ham, og deretter flytte deg bakover fra ham etter hvert som han klarer det.

Om det ga fornuft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han å sette seg opp fra dekk etter fellesdekk, altså opp i utgangsstilling?

For hvis han kan det, kan du prøve å flytte deg gradvis rundt ham til du står foran ham, og deretter flytte deg bakover fra ham etter hvert som han klarer det.

Om det ga fornuft?

Det har jeg ikke testet, men det skal jeg prøve

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Margrete.

Jeg fyrer løs med flere spørsmål jeg.

1) Når jeg startet å trene lineføring/fvf så var jeg ikke så veldig nøye på at han skulle gå helt inntil meg. Samme når han sitter i utgangsstilling. Enkle tips for å få dette på plass ?

Hvir pirkete er dommere på lineføring ? Må hunden gå limt inntil beinet ?

Jeg har ingen store ambisjoner, bare å klare å fullføre.

Det kan ta litt tid å få han nærmere, bare så du er klar over det. Men jeg tror du skal være veldig nøye med å sette han akkurat så nærme som du skal ha han, i utgangsstilling. Og så belønner du med en gang dere begynner å gå, før han rekker å dra seg ut fra deg. Ellers kan nok en del venstrevendinger eller venstre helomvendinger få han nærmere :huh:

Jeg veit ikke helt hvor streng dommere er på det i de laveste klassene, men det skal være en mellomting. Hvis hunden går heeelt innpå blir det sett på som klenging og du kan få trekk! Men ikke tenk at det skal være heeelt perfekt før dere konkurrerer. Bare prøv og se på det som trening :D Mye lettere når du veit mer hva dommere syns om måten dere gjennomfører øvelsene :P Og husk å ha det gøy ;)

Håper du fikk litt svar ut av det her ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å kuppe tråden, men slenger inn et spørsmål jeg også :huh:

På avstands kommando, er det bare sitt og dekk? eller er det sitt , dekk og stå?

Er det samme rekkefølge hever gang? Eller kan det variere alt etter som?

Og er det lov med andre signaler enn stemme kommando, uten at det teller som dobbeltkommando?

Hvordan lærer man inn dette? Hunden min er veldig, 'in your face type', som ikke liker å være langt unna meg. Sliter virkelig med avstands kommandering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, samma her. Tre ting hjalp: binde fast og kommandere. si "vent" (eller bli, eller lignende) gå litt unna og kommandere. Kommandere feks stå, gå unna, kommandere sitt/dekk. Feiler hvis han prøve å gå mot meg. Etter hvert har det plutselig blitt mulig å utføre øvelser på stadig større avstander :huh:

Det er lov å bruke håndsignaler og sånt på noen øvelser, men da kan man bare bruke de håndsignalene på de øvelsene. Velger man håndsignal på en gitt øvelse, kan man bare bruke det ene signalet på den øvelsen gjennom hele programmet. Var i alle fall det jeg fikk til svar fra kurslederen :D Har ikke helt oversikt over hvilke øvelser det gjelder, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å kuppe tråden, men slenger inn et spørsmål jeg også :huh:

På avstands kommando, er det bare sitt og dekk? eller er det sitt , dekk og stå?

Er det samme rekkefølge hever gang? Eller kan det variere alt etter som?

Og er det lov med andre signaler enn stemme kommando, uten at det teller som dobbeltkommando?

Hvordan lærer man inn dette? Hunden min er veldig, 'in your face type', som ikke liker å være langt unna meg. Sliter virkelig med avstands kommandering :D

omvendt lokking? Det jeg har brukt til å få meg lengre unna henne, en Stå er hvorsomhelst og der blir du selvom jeg jogger rundt. Hun er også ganske klengette men det har hjulpet på avstandene, hun lærte seg at selvom mor stod unna og sa noe kunne hun gjøre det uten å sprinte inn til beina mine først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke både tegn og stemme på avstandskommanderingen. I regelverket står det "... kommando og/eller tegn på avstandskommanderingen"

Dette sier regelverket om utførelsen av øvelsen:

Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre kommanderer føreren

hunden til å bli og går til anvist plass ca. 2 meter fra hunden. Fører blir anvist

når stillingsforandringer skal skje. Hunden skal forandre stilling 3 ganger, og hver

av stillingene holdes i ca. 3 sekunder. Siste stilling skal være dekk. Føreren får deretter

ordre om å gå tilbake og gjøre helt om og holdt ca. 2 skritt bak hunden. Føreren

får så ordre om å gå inntil hunden. På ny ordre kommanderes hunden i utgangsstilling

Med andre ord er rekkefølgen i lklasse 1 dekk-sitt-dekk, og det er den samme rekkefølgen hver gang. stå inngår ikke i den laveste klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord er rekkefølgen i lklasse 1 dekk-sitt-dekk, og det er den samme rekkefølgen hver gang. stå inngår ikke i den laveste klassen.

Og med andre ord igjen, betyr det bare EN oppsitt.

Ellers for gode tips til oppsitt har jeg intet enda, jobber med det samme med Chico :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke både tegn og stemme på avstandskommanderingen. I regelverket står det "... kommando og/eller tegn på avstandskommanderingen"

Men det er vel bare i de lavere klassene det er lov med begge deler, så hvis man drømmer litt om å starte i høyere klasser etterhvert så ville jeg kun brukt en kommando fra starten av :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel bare i de lavere klassene det er lov med begge deler, så hvis man drømmer litt om å starte i høyere klasser etterhvert så ville jeg kun brukt en kommando fra starten av :aww:

Nei. Under øvelsen "kontroll over hund på avstand" er det lov med ord og/eller håndtegn også i det høyeste klassene.

Kommando: Ord for dekk og utgangsstilling. Ord og/eller tegn for stå,

sitt og dekk på avstand.

Endret av Monica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Det er ikke meningen å kuppe tråden, men slenger inn et spørsmål jeg også :huh:

På avstands kommando, er det bare sitt og dekk? eller er det sitt , dekk og stå?

Er det samme rekkefølge hever gang? Eller kan det variere alt etter som?

Og er det lov med andre signaler enn stemme kommando, uten at det teller som dobbeltkommando?

Hvordan lærer man inn dette? Hunden min er veldig, 'in your face type', som ikke liker å være langt unna meg. Sliter virkelig med avstands kommandering :D

I klasse 1 er avstanden slik:

Man går i fra hunden i SITT

på avstand (2 meter unna) kommanderer man DEKK

så SITT

så DEKK

Så går man inntil og tar oppsitt.

Dette er alltid rekkefølgen i klasse 1.

Man kan gi kommado-ord + tegn.

Her kan du se et helt klasse 1 program:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Øvelsen sitt,dekk,sitt, fra avstand. Fra sitt til dekk går greit, men litt verre med sitt fra dekk. Tips ?

Ellers for gode tips til oppsitt har jeg intet enda, jobber med det samme med Chico :huh:

Aiko har en grusom tendens til framdrift, så jeg har øvd mye med henne liggende på fortauskanter og bed, sånn at hun får en fysisk grense og unngår å bevege seg framover fra dekk til sitt. Det jeg har gjort for å få kjappere oppsitt, er at jeg i stedet for å bare peke opp i lufta eller ta armen i været, peker mot og over henne, sånn at hun spretter opp (vel, spretter på Aiko-vis, da) i sitt med vekta bakover og ser på hånda mi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...