Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og andre dyr i butikker


Morgaine

Recommended Posts

Fant ut at det var greit å gi denne debatten en egen tråd da det virket som dette var noe folk hadde litt tanker rundt. Er det helt greit å ta med seg en hund inn i butikken når man handler? De fleste av oss syns nok det er greit å ta med hunder, og andre dyr, innom dyrebutikken. Det er jo nesten noe vi må dersom man skal prøve dekken, halsbånd etc. Men hva med på kjøpesenter, men ikke innom butikkene? Er det forskjell på en expert, kremmerhuset, h&m eller rimi? Dersom du føler det er greit gjelder det kun hunder, kun små hunder eller også andre dyr som katt, rotter og andre smådyr? Dersom man tenker på allergi så burde jo det utelukke alle dyr enten de er i bur, bag eller går ved siden av deg.

Selv er jeg relativt i mor dyr i butikker, men har mindre problem om de er med innom kjøpesenteret (altså fellesarealene med tomt rom) da det kan være de er på vei til en dyrevennlig butikk, dyrlege, venter på bussen etc. Har selv ventet inne på bystasjonen med både katt og rotter istedet for å vente ute i regn og kulde. Men jeg følte meg skikkelig ukomfortabel da katten hadde vært med på jobb for å få vax og jeg måtte innom burger king og plukke opp middag fordi matbutikken her på valle ville være stengt innen jeg kom hjem. Passet da på å stå uten for grensen og ba et snilt par om å holde pusen mens jeg gikk frem og betalte og hentet maten. Jeg vil ikke risikere å være ansvarlig for at noen andre får kattehår i maten sin. Greit at det ikke plager meg å klappe katten og spise videre, men det gjelder ikke alle andre. Av samme tanke om renslighet ville jeg aldri tatt med dyr inn i en klesbutikk hvor jeg kunne risikere å få hår eller sikkel på klær andre skulle kjøpt. Har for mange venner som har kraftig allergi til slikt. Men jeg brøt regelen min en gang da jeg hadde to rotter inne i hettegenseren mens jeg handlet mat. Det var også etter et dyrlegebesøk og jeg ville helst slippe å gå hjem først og så tilbake til butikken. Så ja muligens noen føler det er litt dobbelmoral ute å går, men det er ikke noe jeg hadde gjort med en hund eller katt. Jeg syns heller ikke det bør være en forskjell på små og store hunder når det gjelder adgang til matbutikker da det ikke kan være lett for en eier å bære hund,kurv med matvarer og ta frem nye matvarer uten at hunden får mulighet til å stikke snuten sin et sted den ikke burde. Men kanskje jeg er for negativ. Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

signerer det du skrev! jeg ville selv ikke satt pris på om en hund hadde slikket på no bakervarer f.eks.. (har sett et tilfelle av det..) det er greit å tenke litt på hygienen hvertfall, om så ikke hvertfall ta hensyn til at andre kanskje ikke setter så stor pris på hår i mat osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hentet fra annen tråd:

Jeg føler meg grååådig skyldig her faktisk, jeg bærte Thia på armen på kjøpesenteret når hun var 8 uker fordi jeg måtte få gjort julehandelen og var "alenemor". Ikke **** om jeg setter henne igjen ute i iskald bil midt på vinteren når hun bare er baby...

Nå når hun er eldre setter jeg henne selvfølgelig igjen i bilen, da er det lettere å gå uten henne, for hun skal bare hilse på alle og enhver og spreller så fælt.

Hvorfor skal ikke folk få gå med hunden på armen om de gidder det? Jeg legger meg ærlig talt ikke sååå mye opp i hva andre tar seg til. Jeg synes det er OK at folk tar med hund inn så lenge de bærer den/har den i veske, da er det som oftest ingen fare for at den går bort til folk som er allergisk og de som ikke VIL hilse eller er redd. De kommer heller ikke til å tisse og drite... de er trossalt oppi armene/vesken til eier.

legger også til: men jeg synes ikke det er OK i matbutikker, av hygeniske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter grensa ved dyrebutikk og felles venteareal (er jo ikke akkurat butikk, da). Altså, kunne fint gått i en gang på et kjøpesenter hvor det er lov til å ha dyr, men hadde nok ikke tatt med noen dyr inn på butikker. Jeg hadde med Lima (basenjien) inn i en butikk en gang, da jeg nettopp hadde fått henne, fordi jeg ikke ville sette henne aleine hjemme, og det var -20, så jeg nektet å sette henne i bilen. Hun var da inni genseren, og vi holdt oss langt unna det av matvarer som ikke var pakket inn i papir/hermetikk/plastikk.

Edit: Syns ikke hunder har noe å gjøre i butikker (alle slags), kjøpesentere og sånne "unødvendige" steder, fordi at det ER folk som er hyperallergiske, eller som er helt panisk redde for hund. Da hjelper det nok lite om bikkja er liten og snill og sitter på armen. Dersom butikker skal bli slepphendte på regler om forbud mot hunder i butikkene, så vil vel det i det lange løp, på et eller annet tidspunkt, resultere i flere innskrenkinger og evt lover mot hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri tatt med hund inn i en butikk jeg! Unntak kanskje dyrebutikk om jeg skulle kjøpe noe som måtte prøves, sele el. Grunnen er vel ganske enkelt at jeg ikke ville sett det som noe poeng å ta med meg en hund på handletur liksom :P

Jeg ville også reagert negativt om noen dro med seg et digert røytedyr inn på f.eks en klesbutikk. Men slike små klarer jeg liksom ikke irritere meg over... Synes tvert imot det er veldig hyggelig når slike småhunder er med eieren på jobb og på dagtid "bor" på bokhandel, i klesbutikk osv :P Men så er jo ikke jeg allergisk da - det er vel de færreste av de som er innom på dette nettstedet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i matbutikk og synes det har vært greit nå som det har vært 10-20 minus når man kommer inn med en liten hund på armen og spør om å få kjøpt avisa, før man går inn ved kassa.

Før jul så jeg noen som hadde en valp (typ: schæfer-størrelse) i handlevognen, jeg lurte på hva de tenkte med og de unnskyldte seg med at den ikke klarte å være alene og det var for kaldt til å vente ute. Da finner man på noe annet! Min klarte ikke være alene noenting før hun var over ett år, og da skaffet jeg pass når jeg måtte handle. Måtte bare be de gå, det gjør man bare ikke!

O.k. med hund i kjøpesenter hvis man skal til dyrebutikk inne i senteret, og på venterommet på busstasjonen, ellers nei.

Hadde med hunden inn på Statoil når hun var valp, inne i jakka, for jeg måtte ha røyk og fant ikke barnevakt :P Spurte og det var greit, er vel min eneste synd hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også reagert negativt om noen dro med seg et digert røytedyr inn på f.eks en klesbutikk. Men slike små klarer jeg liksom ikke irritere meg over... Synes tvert imot det er veldig hyggelig når slike småhunder er med eieren på jobb og på dagtid "bor" på bokhandel, i klesbutikk osv :P Men så er jo ikke jeg allergisk da - det er vel de færreste av de som er innom på dette nettstedet :P

Dersom det er eier av butikken sin hund og den er med på jobb så kan jeg være enig i visse tilfeller. Var en nydelig cairn terrier med lang pels (så mer ut som en sky terrier)som var med eieren sin på jobb hver dag i en whishy butikk i Edinburgh. Hunden satt bare i et stort vindu blant tønner og flasker og så på folkene som gikk forbi. Selv når vi gikk inn brydde ikke hunden seg om oss. Vinduet var plassen dens og den skulle ikke hilse på folk. Det som skjedde utenfor var mye mer spennende :P Men dette er et av ytterst få unntak jeg kan tenke meg. Klarer ikke se for meg det samme på norli på galleriet f.eks. siden man da ikke får en like tydelig "advarsel" her er det en hund. Den butikken jeg snakker om var jo kun på et bitte lite rom, og hunden satt jo der i vinduet så du viste om den. Må nesten være mindre selvstendige butikker som selger ting som er innpakket. Liker ikke tanken på en hund i en klesbutikk. Men ellers syns jeg som sagt ikke noe om et skille på små og store hunder. En hund er en hund og har i utgangspunktet ikke noe i en butikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha bodd i et litt mer hundefritt land, der det var vanlig å ta dem med på kafè og inn i butikker. For min del kan folk ta med hunden sin hvor pokker de vil egentlig, jeg synes det er et sympatisk trekk at folk vil ha med hunden sin på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena jeg har nå er med såklart på dyre/hundebutikker,platekompaniet og en kiosk en sjelden gang der jeg vet hun kan bli med inn :hyper:

Som skrevet over her har egentlig hunder lov til bli med i alle butikker untatt de som har skilt og de som selger mat.

"før i tiden" da jeg hadde min først hund(Engelsk Setter) kjøpte hun i 95 når jeg var 15 år.Da var det mye mere vanlig med hunder i butikker tror jeg!Jeg er meget sjelden i byen nå (noen ganger i året) men,var det litt oftere da hadde frøken Engelsk Setter.Ikke sånn at hun var med i mange timer eller noe.Var hun med så var vi i kanskje en,to butikker og var vel i hver butikk i et par minutter.

Hun elsket ta bussen og dro som en gal til platekompaniet og en kiosk jeg dro til hver fredag for kjøpe en musikk avis.Hun viste jo hvor vi skulle!Hehe.

Så hun var med i de fleste butikkene som var lovlig om skulle noe;Var med på kjøpesenter også.Det var andre tider gitt! :icon_confused: Må si at hun var en ekstremt tolig frøken da som bare sto pent ved min side og ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at dyr er med i dyrebutikken(og noen ganger er det jo nødvendig for å få ting passet perfekt til dyret) og inne i fellesarenaene i kjøpesenteret er det jo greit, man er jo som oftest på tur til eller fra dyrebutikken da. Synes ingenting om at hunder(eller dyr generelt) skal være inne på klesbutikker eller matbutikker. Virker som det er mer godtatt at små hunder er med over alt, og det synes jeg ingenting om. Bare fordi at man kan ha den på armer er det greit at den er med i matbutikken, nei takk. Må jo tenke på renslighet, hundehår og allergi hos andre uansett størrelse av hunden. Men ser disse små ooooover alt(altså butikker og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i dagligvare, nei takk! Ellers hadde det jo vært toppers om de kunne vært med inn overalt, men sånn er det jo ikke. Og det er greitt. MEN, det skulle vært lettere å ha med hunden overalt UTE uten å bli uglesett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha bodd i et litt mer hundefritt land, der det var vanlig å ta dem med på kafè og inn i butikker. For min del kan folk ta med hunden sin hvor pokker de vil egentlig, jeg synes det er et sympatisk trekk at folk vil ha med hunden sin på ting.

Ja det hadde vært litt kosligere om hunden kunne blitt mer akseptert av alle.. Og ikke blitt forbundet med hundedritt på gata, sikling osv.. Men slik er det ikke og jeg tviler på at det kommer til å bli friere med tanke på hund.

Når jeg har hund så vil jeg jo ha med meg hunden overalt jeg også. Men jeg gjør det ikke av den enkle grunn at jeg har respekt for andre som kanskje ikke er like glad i hunder som meg selv. Er jeg mindre sympatisk da eller, fordi jeg tar hensyn til andre rundt meg istedet for å ha med hunden overalt? Det er tross alt eiere som har valgt å ha hund, og som derfor må tilrettelegge for sitt eget hundehold mener nå jeg. Og samtidig ta hensyn til samfunnet og folk rundt seg. Hunder hatr så lett for å få et dårlig rykte når eiere oppfører seg dumt fordi de mener de har rett til å gjøre akkurat hva de vil..

Men ja jeg skulle virkelig ønske at flere hadde sett på hunden mer positivt enn mange gjør. De er trivelige dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke med meg hundene på butikken, jeg. Ser ikke helt at bikkja har noe å gjøre i en butikk (minus dyrebutikk om man skal prøve sele eller lignende, selvsagt), og om jeg absolutt må ha bikkja på fanget mens jeg drikker kakao og slarver med venninner, så kan vi dra hjem til meg fremfor å sitte på en kafe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri følt at butikker og kjøpesentre er noen sted for hunder. Jeg tar med hunden inn på dyrebutikker (men spør først), og felles venterom for buss/båt etc. Men utendørs ellers går jeg overalt der folk ferdes.

En gang da min forrige hund var valp, bærte jeg den inni jakken inn på Kremmerhuset der søstera mi jobbet (på et kjøpesenter) Men det var kun engangstilfelle fordi søstera mi ville se hunden og jeg kunne diskret lure meg inn dit med den. :icon_confused:

Så enten må hunden være hjemme, sitte i bilen eller bli bundet utendørs hvis man skal handle syns jeg. Og det gjelder uansett størrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns igrunn ikke hunder har noe i butikker å gjøre, ihvertfall ikke butikker som selger matvarer. Derimot syns jeg det er helt greit å ha dem med på fellesarealer, venterom ol. Det er kjedelig å stå ute å vente i 20 min når det er 15 - og vind.. Men det er noen ganger alternativet når en har hund.

Men på en annen side syns jeg det er kjedelig å ikke kunne kombinere mathandling og tur med bikkja. I mitt tilfelle er det 4 km til butikken, gjennom skogen. Det er en god tur å ta med bikkja i samma slengen. Men nei, hunder har ingenting i en matbutikk å gjøre! Da er det bedre å finne en løsning som evt. å få med seg noen andre til butikken, få noen til å se etter hunden eller noe annet smart.

Syns vi må godta at ikke alle har likt syns på hundehold, endten om det er grunnet allergier, redsel eller noe annet. Ja, det ER frustrerende å bli uglesett når en har hund, og ikke kunne ta de med hvor en selv vil, men det er noe jeg syns vi skal godta i denne sammenhengen (i andre sammenhenger som f.eks transport er det noe HELT annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matbutikker bør hunder virkelig holde seg unna av hygeniske årsaker, uansett størrelse. Men jeg synes det nå er like ekkelt med foreldre som lar ungene sine plukke rundt i løsvektgodisen eks med bare hendene også... Nå spiser jeg ikke løsvektgodis uansett da, så det er ikke sånn kjemperelevant for meg, men jeg synes det er ekkelt! Mat skal ikke plukkes på så sant det ikke har innpakning rundt seg (jeg plukker jo selv på alt med innpakning og innholdfortegnelse liksom, fordi jeg er avhengig av å vite hva alt jeg kjøper inneholder...).

Og jeg blir litt provosert av slike minihundeiere som bare MÅ ta med hunden sin pga en eller annen tåpelig grunn. Vi andre med valper handler også mat, uten å dra med oss bikkjer inn for det... Hva er så vanskelig med å la en chihuahua være alene hjemme, kontra en schäferhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier ikke jeg å drasse med meg knotten inn i andre butikker enn dyrebutikker, men når det er sagt, er det noen ting jeg stusser litt over. I flere andre land i verden (som ikke er ulike oss, f.eks Nederland el. Frankrike) er det tilsynelatende mye romsligere holdninger og ikke så strenge regler når det gjelder å ha med hund i butikker og på kafé. Hva er årsaken til denne forskjellen?

En annen ting jeg stusser på: Mange sier at selv ikke små hunder som kan sitte i veske bør få være med i butikker pga allergikere. Men hva med folk som f.eks kommer ut av en typisk "hundebil" (de fleste av oss har vel sett hvordan bilene til aktive hundeeiere med røytehunder kan se ut? :icon_confused:) og går inn i butikken med klær fulle av hundehår? De vil (i de fleste tilfeller) spre mer allergener rundt seg enn en liten hund som sitter inne i en veske som blir båret av en person som ikke er full av hundehår. Hvis vi skal se logisk på det, burde ikke disse personene også holde seg utenfor butikken dersom det var hensynet til astmatikere og allergikere som var årsaken til at veskehunder ikke skal inn i butikker?

Som astmatiker opplever jeg ofte (til dels stort) ubehag ved å bli stående bak røykere i kassekøen. Ikke alle røykere, men enkelte virkelig oser det av. Burde ikke disse få handle i butikkene heller?

Dette er egentlig ikke noen argumentering for eller imot hunder - eller røykere - i butikken, men et forsøk på å trekke noen flere perspektiver inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som astmatiker opplever jeg ofte (til dels stort) ubehag ved å bli stående bak røykere i kassekøen. Ikke alle røykere, men enkelte virkelig oser det av. Burde ikke disse få handle i butikkene heller?

Det er da ingen som har tillatelse til å røyke inne i butikker i disse dager, som vel blir det nærmeste å sammenlikne med å ha med hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg virkelig kunne ønske var at matbutikkene ordnet en ordentlig måte å feste hunden på. Et par steder har det vært låsbare bur, inn med hunden, smekker igjen låsen og tar med nøkkelen. Problemet er om folk skal gidde å sette slikt ut.

Jeg nekter å sette mine hunder fra meg ettersom begge har blitt forsøkt stjelt av drittunger (jah jeg kaller unger som tar andres hunder det). Mamma har gjotr det et par ganger midt på dagen med lite folk, men jeg synes ingenting om det, heldivis sitter missy sur border ved siden av supersøte corgien de få gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har tillatelse til å røyke inne i butikker i disse dager, som vel blir det nærmeste å sammenlikne med å ha med hund?

Jeg snakker ikke om røyking i butikkene, men at det i mange tilfeller lukter så sterkt røyk av folka at det blir plagsomt for astmatikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg virkelig kunne ønske var at matbutikkene ordnet en ordentlig måte å feste hunden på. Et par steder har det vært låsbare bur, inn med hunden, smekker igjen låsen og tar med nøkkelen. Problemet er om folk skal gidde å sette slikt ut.

Jeg nekter å sette mine hunder fra meg ettersom begge har blitt forsøkt stjelt av drittunger (jah jeg kaller unger som tar andres hunder det). Mamma har gjotr det et par ganger midt på dagen med lite folk, men jeg synes ingenting om det, heldivis sitter missy sur border ved siden av supersøte corgien de få gangene.

Det er jo fult mulig å la hunden vente hjemme om man ikke har bil. Alternativene er ikke ha med på butikk eller binde utenfor... Vi som har store hunder klarer jo utmerket å handle mat selv om vi er "aleneforeldre" til en valp, så hvorfor skal ikke eiere av veskehunder klarer det da?

Jeg snakker ikke om røyking i butikkene, men at det i mange tilfeller lukter så sterkt røyk av folka at det blir plagsomt for astmatikere.

Men det blir ikke helt sammenliknbart at røykere ikke skal kunne handle pga astmatikere, som å nekte hunder å komme inn i butikken synes nå jeg... Og ja, folk kan reagere på oss også (jeg har hatt vennepar eksempel som jeg har måtte dusje og skifte absolutt ALT før besøk for at de skulle kunne sitte ved siden av meg i soafen). Man kan ikke nekte folk inn i butikker, men man kan nekte de å ta med seg de tingene som evt gir allergiutslag (som en hund, eller å gå og røyke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fult mulig å la hunden vente hjemme om man ikke har bil. Alternativene er ikke ha med på butikk eller binde utenfor... Vi som har store hunder klarer jo utmerket å handle mat selv om vi er "aleneforeldre" til en valp, så hvorfor skal ikke eiere av veskehunder klarer det da?

Poenget var at jeg kan faktisk ikke gå tur til butikken (blir en god times tur i skog hvor de kan løpe) fordi folk er idiotiske og plager eller prøver å ta hundene mine utenfor butikken. Finner det teit å kjøre til butikken, kjøre hjem, gå samme veien opp til butikken og ned igjen bare fordi folk ikke eier folkeskikk eller butikkene har en måte vi kan la hundene våre få stå i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var at jeg kan faktisk ikke gå tur til butikken (blir en god times tur i skog hvor de kan løpe) fordi folk er idiotiske og plager eller prøver å ta hundene mine utenfor butikken. Finner det teit å kjøre til butikken, kjøre hjem, gå samme veien opp til butikken og ned igjen bare fordi folk ikke eier folkeskikk eller butikkene har en måte vi kan la hundene våre få stå i fred.

Velkommen til Norge 2011. Sånn er det mange steder her i landet, og det er noe man bare må finne seg i, eller ta risken på å ikke ha en hund når man kommer ut... Hunder blir stjålet med ujamne mellomrom mens de venter ute, folk plager de, kaster ting på de og jeg tviler på at slike låsbare bur er så himlende trygge annet enn at hunden ikke blir tatt med i det minste (er jo mulig å kaste ting på buret for å skremme og plage hunden, folk er tidvis ufattelig oppfinnsomme på hvordan plage dyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...