Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og andre dyr i butikker


Morgaine

Recommended Posts

Jeg hadde med meg bikkjen gjennom senteret og inn på dyrebutikken. på vei tilbake stoppet jeg ved en sånn smoothiebar og kjøpte meg en smoothie. Tenkte virkelig ikke over det faktum at det ville være et problem da jeg uansett passerte den i min vei. Men jeg fikk tilsnakk av vekter om at mattilsynet ville stengt ned baren umiddelbart om de så meg.

Lite gjennomtenkt fra min side. Men de er jo utsatt uansett for jeg passerte med bikkjen either way!

Når det kommer til å sette fra seg hunden utenfor så må jeg gjøre det. Av den grunn at det er klin umulig for meg å ta buss hjem med henne for å ta buss tilbake og for å ta buss hjem. (pga få bussavganger)

Nåde den som prøver å stjele henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Det er da ingen som har tillatelse til å røyke inne i butikker i disse dager, som vel blir det nærmeste å sammenlikne med å ha med hund?

Hun tenker nok på at man stinker røyk, selvom man ikke tar seg en røyk der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er helt greit med hund i butikker, uansett om det naa er en grand danois eller en chihuahua. Gitt at de ikke markerer paa hjoernet av alle reolene... Og fint om de ikke slever utover hele kjoettdisken heller :icon_confused:

Jeg kunne i hvert fall ikke brydd meg om noen tok hunden sin med inn paa byggmakker f.eks. Hvorfor i all verden skulle det vaere saa ille? Naar det gjelder hund i matbutikker er toleransen litt mindre da, pga. hygiene. Men jeg har sett smaahunder i matbutikker flere ganger, og bryr meg ikke om det, selv om jeg ikke ville gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenker nok på at man stinker røyk, selvom man ikke tar seg en røyk der og da.

For meg blir det uansett ikke helt sammenliknbart. Man bortviser ikke folk fra butikker, men det som forårsaker allergier (dvs man har ikke med seg hunden inn, eller røyker inne).

Skal man starte med å bortvise folk fordi de kan ha allergener på seg på en eller annen måte, så er det vel nærmest ingen som får komme i butikkene... Men uansett har det med hygiene å gjøre for de fleste vil jeg tippe når det kommer til mat og dyr inne i butikken. Eneste som hadde vært et pluss, er foreldre som må betale for alt ungene deres klår på i butikken også (av uinnpakket mat). Finnes ikke noe mer delikat enn unger som først står med henda i kjeften, for så å klå på noe uinnpakket mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om det er en hund inne på kjøpesenter eller garnbutikker og slike som mann ikke trenger å bry seg om. og helt greit at service og førerhunder er med overalt, det gjør ikke noe, jeg pleier og ha min DP i en veske vist vi er helt alene hjemme, vist mamma og wheatenan e på hytta eller nåkka så har ho en tindens til å bjefffe heile tida da, så tar ho me mæ da-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg virkelig kunne ønske var at matbutikkene ordnet en ordentlig måte å feste hunden på. Et par steder har det vært låsbare bur, inn med hunden, smekker igjen låsen og tar med nøkkelen. Problemet er om folk skal gidde å sette slikt ut.

Det blir prøvd ut på et lite kjøpesenter i trondheim for noen år tilbake (Valentinlyst om noen lurer). Det var et slags bur, medium størrelse, helt svart med bare med lufting. Buret ble låst å vi tok med en nøkkel inn, hunden hadde da ingen mulighet til å se ut eller. Vi prøvde dette buret på Zorba, han sto selvfølgelig og bjeffet gjennom hele oppholdet i det buret, men så er Zorba den typen hund som starter med høy bjeffing med engang han mister deg av syne vis du går inn i en butikk til du kommer tilbake. Jeg vet ikke hvordan en "normal" hund ville reagert på dette "buret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt personlig syns jeg det hadde vært kjempekoselig om hunder var med over alt og at det var såpass skikk på dem at de ikke smakte på ting ubedt eller pissa på noe som helst innendørs. Begge deler er liksom en selvfølge i mitt hode. Om det lå en hund under et kafèbord hist og her, ville det ikke plagd meg det minste. Det er heller ikke sååå lenge siden det var kroker utenfor diverse butikker, bibliotek og apotek, med små skilt: "Bind hunden her". Veldig greit. Her vi bor nå, er det et par kilometer til nærmeste lille butikk. Selvfølgelig tar jeg med hundene, hvis vi skal dit. Akkurat passe lang tur, jo. Har ikke lappen, jeg, så her må vi være litt praktiske. Binder hundene i god avstand til der folk passerer, men nær nok til at jeg kan stikke ut, hvis de bjeffer. Nå bjeffer de bare hvis noen kommer dem for nærme, men det er nå greit å si "hysj" og "unnskyld" og gjøre handlinga så kort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tenker nok på at man stinker røyk, selvom man ikke tar seg en røyk der og da.

Det blir jo det samme som å si at man skal utestenge alle som ikke lukter godt nok.. Og da er det mange som ikke hadde fått lov å handle.

Ellers er det sånn her i landet at de fleste områder er forbudt for hund, så da må man bare respektere det.

Senteret jeg handler på har heldigvis dyrebutikken nær utgang, så det er lett å ta seg dit uten at hunden må gå igjennom hele senteret for å komme dit.

Jeg bruker dyrebutikker både for prøving av seler etc. og for miljøtrening av valper :frantics: (i de faste dyrebutikkene mine er de bare lykkelig for å få besøk av noe annet en rotter og fugler :banana: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nevnte folk som stinker eller drar med seg hundehår inn i butikkene, var ikke poenget mitt at disse folka ikke skulle få lov til å handle. Poenget var at mange mener at hunder - også små hunder som sitter inne i en veske - bør holdes utenfor fordi allergikere kan bli syke. Men hvor syke blir allergikerne egentlig av hunder i veske i forhold til andre ting som man mener at allergikerne bare er nødt til å forholde seg til?

(Og nei, jeg har fortsatt ingen intensjoner om å drasse meg meg hunden i butikken :frantics:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det at allergikerne reagerer på folk med hund, har jeg vært bori flere ekstemtilfeller. Jeg satt på toget en gang, UTEN hund, men hun bak meg var så allergisk mot hund at hun ikke klarte å puste omtrent. Jeg sa jeg hadde hund hjemme, og det endte med at jeg måtte flytte meg til dyrevogna (hadde ikke vært med Elwira den samme dagen heller).

Et annet tilfelle var med ei jente som jeg gikk i klasse med på vgs. Hun reagerte kreftig på meg i klasserommet, så vi måtte alltid sitte på hver vår ende av rommet. Hun reagerte ikke like sterkt på andre med hund i klassen. Vi fant ut etterhvert at det var retriever hun reagerte mest på, derav reaksjonen mot meg. Trenger vel ikke å nevne at vi aldri fikk noen særlig mulighet til å bli kjent :frantics:

Jeg tror dette er ting vi bare må leve med, vi og allergikerne. Det er jo umulig for hundeeiere å bevege seg ut døra uten hundepartikler på seg hver gang vi skal ut. Kan se at det går ann å rense så mye som mulig om en skal bort osv., men ikke hver gang vi skal på butikken.

Dette blei litt OT, beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har liten hund som er med meg overalt. Hun bor i hundeveske som er igjenlukket. Ingen snute stikker ut noen steder. Hun er med på senter, i matbutikken og på kafe. Ingen som hører eller ser hun i det hele tatt. Poenget for meg er at ho skal være med meg, ikke skal jeg vise hun frem til noen som synes hun er søt. Så hun sitte der i veksen sin og er veldig fornøyd og sier ikke et pip. Nå vi er ute tar jeg henne ut av vesken og da går hun på egne bein. Dette har jeg lært henne opp til fra hun var liten.

Jeg vet at det ikke er lov å ha med hund inn på alle disse stedene, men jeg ser ikke problemet. Allergiker? Jeg har jo hundhår på jakka uansett om hunden i veska er med eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i butikken jeg jobber i, en klesbutikk hender det ofte at det kommer damer med hundene sine inn, det gjør ikke oss noen ting, vi synes det bare er koselig :) er det flere kunder i butikken samtidig blir alle spurt om det er greit for dem at hundene er med inn. vi er en såpass liten butikk på gateplan. sjefen min har selv hatt med hunden sin på jobb en periode etter de fikk han, da var han enten på kontoret eller bak kassa, da ble også folk spurt om de syntes det var greit eller om de ønsket at vi satte han vekk. alle vi spurte syntes dette bare var ordenlitg koselig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg har tatt med meg Ullrik på Jysk blant annet da han var rundt 3 mnd. Jeg og mamma var å handlet til jeg holdt på å flytte. Det var sommer og vi hadde ikke lyst til å la Ullrik være alene i bilen i varmen. Måtte kjøre da den nye plassen er et par timer unna hjemplassen, og ingen kunne passe Ullrik. Derfor tok jeg han på armen.

Dette gjentok seg en gang da Ullrik var større og det ikke var plass til å binde han fast utenfor Elkjøp. Jeg og typen var ute og lufta hunden og han måtte innom for å snakke med kompissen som jobba der. Det var vinter og jeg gadd rett og slett ikke å stå stille ut i masse minus. Dette er ikke noe jeg vanligvis gjør. To-gangs tilfelle.

Sist jeg var på Felleskjøpet tok jeg med hunden inn. Dette pga sist jeg var der, fikk jeg beskjed om at hunden kunne da ikke stå ute alene, han måtte jo få bli med inn :P

Me jeg liker det ikke. Synes ikke Ullrik trenger å være med inn på butikker egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ta hensyn til allergikere og folk som av forskjellige grunner ikke liker hund, så jeg tar ikke med meg hundene inn noen steder med mindre jeg skal ha dem med meg inn på jobb (jobber i dyrebutikk), men når andre har hunden sin på armen rundtomkring på senteret, sender jeg dem bare et smil mens jeg gjetter meg til hvilken rase de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg mest over folk som på død og liv skal irritere seg over noe som ikke plagerdem selv for å gjøre det til en prinsipp sak. Det er mange som har beskrevet sitvasjoner hvor de har valgt å ta med hunder inn på senter eller på spisested. Slike situasjoner kan opstå når folk ikke har noe serlig valg, fordi de har eneansvar for hund, ingen bil, eller årsaker til at hunden ikke kan være i bilen som kulde eller varme.

Men og det gjelder for hunder og røyking. Det er mennesker som blir virkelig dårlige av at det er en hund innen hundre meter utendørs. Når disse oppholder seg på et sted innendørs bør de skånes for å utsettes for at det er hunder der. Derfor burde det heller ikke være tillatt med hunder i offentlig transport som tåg, fly, buss, trikk. Men for all del det plager ikke meg. Det blir alltid en gambling, om det ikke er hund og alergikker på samme sted.

Jeg har selv hatt et barn som var så allergisk. Om hun tok bussen samtidig som noen hadde med hund der, var hun syk i ti dager. Slikt påvirker hverdagen. Hunde eiere burde generelt sett ta alment hensyn til folk. Nå kan barn ikke leke i skogen fordi det er fullt av hundebæsj der også dette har med vanlig hensyn å gjøre. Plukke opp bæsj ikke være til sjenanse for alergikkere noen steder innendørs i butikker eller offentlig transport. Men om det ikke er alergikkere der så plager det ikke noen. Men selvfølgelig kan man ikke vite det på forhånd.

Selv har jeg hatt med hunder to ganger når jeg har hentet pakke på posten og ikke har hatt med bil. Men jeg ville egentlig synke i jorda og være usynlig begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er et skilt utenpå butikken hvor det står at hunder ikke er tillatt (bla.a på kjøpesenteret i nærheten her!), så synes jeg at man SKAL følge den regelen.

Jeg har sett noen gå med hunder inne i det kjøpesenteret (i bånd), og det var ikke blindehunder heller. Den ene var chihuahua og vimset rundt.

Noen kunne tråkket på den! :o

Hvorfor kan man ikke lære opp hunden til å være alene hjemme eller få noen til å passe den når man skal i butikken? Alle kjenner vel noen .

Jeg har aldri i hele mitt liv tatt med noen dyr inn i en butikk, ikke inn i en dyrebutikk en gang :lol: Jeg har selv vært allergisk siden jeg var 6 år gammel (jeg er heldigvis ikke allergisk mot hunder/katter lenger!), og jeg vet hvor utrolig ekkelt det er å være allergisk.

Så en burde ta hensyn. En ting er å ta med dyr på toget o.l (noen må jo det, ikke alle har biler eller lappen), men i butikker synes jeg ikke de skal være.

Både av hygieniske årsaker og av hensyn til folk som er allergiske mot dyr. Og for å overholde reglene når det er regler imot det.

Jeg har nok dyrepartikler på meg når jeg trasker rundt, men jeg har aldri opplevd at noen har stått i nærheten av meg og vært allergisk! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes er med i dyrebutikken, noe som innebærer at han går igjennom kjøpesentre da våre nærmeste dyrebutikker er på Bergen storsenter og Galleriet. Har latt han stå rett innenfor døren på daglighandel mens jeg bare henter en pose kaffe, men om jeg skal handle masse greier går jeg alene da jeg ikke vil la han stå alene utenfor en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg virkelig kunne ønske var at matbutikkene ordnet en ordentlig måte å feste hunden på. Et par steder har det vært låsbare bur, inn med hunden, smekker igjen låsen og tar med nøkkelen. Problemet er om folk skal gidde å sette slikt ut.

Jeg liker ikke de burene, jeg. Drittunger synes ofte det er gøy å plage de når de er der inne, ved å smelle og slå i metallet ...

Jeg har aldri med min hund når jeg skal på butikken, han takler helt fint å være hjemme den korte stunden. Skal han prøve noe i en dyrebutikk, spør jeg først. Har blitt stoppet på et kjøpesenter engang av en vekter, men da jeg sa jeg skulle i dyrebutikken, var det ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg KAN finne på å ta med meg Lundii inn på bensinstasjoner/kiosker, hvis jeg er ute og reiser og blir skikkelig tørst/sulten/må ta ut penger, eller noe slikt.

F.eks. på Oslo S, når jeg er ute og reiser med tog, pleier jeg ofte å stikke innom Narvesen. Passer såklart på at bikkja ikke stikker nesen borti noe, og at hun ikke plager noen. Holder henne i stramt bånd, finner det jeg skal ha, betaler og går igjen.

Samme på bensinstasjoner, jeg vil ikke binde henne utenfor der i tilfelle noe skulle skje så hun kommer løs og blir påkjørt eller noe. Men da stikker jeg alltid hodet inn først og spør om det er greit, og da tar jeg henne på armen eller inni jakka.

Er såklart med på dyrebutikker, der er det jo dyr fra før, og om jeg skal prøve halsbånd/sele/dekken må jo nesten hunden være med. Andre butikker er jeg litt mer skeptisk til å ha henne med i.

Men nede i Gran sentrum, på det ene kjøpesenteret, er det veldig ofte at det er en liten feit lundehund som er med eiern sin rundt i senteret. Ingen som bryr seg med den, den går med sele og flexibånd, men med kort bånd da(festet, liksom, så ikke det ruller). :P Så kunne vel egentlig hatt med Lundii dit, men jeg gidder ikke å styre med det, hadde jo uansett ikke tatt henne med på matbutikken. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Guest Yellow

Er lov å prøve seg mener nå jeg, synes ansatte det er ok - så hvorfor ikke?

Selvsagt hadde jeg ikke hatt denne fordelen om jeg hadde hatt en stor hund, men det har jeg altså ikke, så da får jeg utnytte meg av det, så lenge det ikke er til plage for noen.

Har flere ganger hatt han med INN på cafeer, får 99,9% av tilfellene ha han gratis på offentlig transport (det får ikke de større hundene), ALDRI hatt noe problem med å ta han inn på flere hotellopphold selvom det står det ikke er lov, når vi skal innom dyrebutikken på sentre har jeg han med inn en tur, eller rett og slett bærer han snarturer inn på dagligvarebutikker (der jeg bodde før fikk jeg alltid lov til dette, så spurte etterhvert heller ikke lenger). Å binde han utenfor en butikk når vi alikevel er på tur er iallefall utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å prøve seg mener nå jeg, synes ansatte det er ok - så hvorfor ikke?

Selvsagt hadde jeg ikke hatt denne fordelen om jeg hadde hatt en stor hund, men det har jeg altså ikke, så da får jeg utnytte meg av det, så lenge det ikke er til plage for noen.

Har flere ganger hatt han med INN på cafeer, får 99,9% av tilfellene ha han gratis på offentlig transport (det får ikke de større hundene), ALDRI hatt noe problem med å ta han inn på flere hotellopphold selvom det står det ikke er lov, når vi skal innom dyrebutikken på sentre har jeg han med inn en tur, eller rett og slett bærer han snarturer inn på dagligvarebutikker (der jeg bodde før fikk jeg alltid lov til dette, så spurte etterhvert heller ikke lenger). Å binde han utenfor en butikk når vi alikevel er på tur er iallefall utelukket.

For meg handler det lite om hva JEG vil når det gjelder å ha med hunden på butikken. Jeg kan jo lett ta med Leja overalt uten at folk ville løfte så mye som et øyelokk over det. Folk er vant til å se at små hunder er med på butikken og de aller fleste vil nok ikke synes det er til plage i det hele tatt. Men jeg kommer IKKE til å ta henne med på butikken allikevel. Det er ikke lov! Man skal respektere lover og regler som hundeeier, og det selv om man har en liten, "uanselig" hund. Allergikere og folk som er redde for hund må få gå på butikken uten at vi på død og liv skal ha med hunden synes jeg...

Og det er klart - det er forskjell på å ha med hunden inn på dyrebutikken og på å ha den med på matbutikken.

Jeg vet ikke, men jeg tror dette er et ganske ømtålig tema for meg på grunn av min hyperallergiske far som overhode ikke tåler hunder i butikk. Jeg respekterer hans følelser rundt det og lar meg i stor grad påvirke av hans utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Busstasjonen i Bergen er det faktisk lov å ha med liten hund inn på Rimi butikken der, så lenge man bærer den. Jeg har fått høre det av de ansatte der, da jeg en gang bandt Blondie like ved kassen. Der har jeg sett store hunder stå bundet før også.

Ellers hadde jeg henne med på Cubus på samme senteret. Da var det en whippet der også. Da sa de at det ikke var lov med hund der inne, og hun med whippeten fikk beskjed om å gå ut, mens jeg fikk høre at "så lenge de er snill så går det greit" også begynte damen å koseprate til Blondie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

For meg handler det lite om hva JEG vil når det gjelder å ha med hunden på butikken. Jeg kan jo lett ta med Leja overalt uten at folk ville løfte så mye som et øyelokk over det. Folk er vant til å se at små hunder er med på butikken og de aller fleste vil nok ikke synes det er til plage i det hele tatt. Men jeg kommer IKKE til å ta henne med på butikken allikevel. Det er ikke lov! Man skal respektere lover og regler som hundeeier, og det selv om man har en liten, "uanselig" hund. Allergikere og folk som er redde for hund må få gå på butikken uten at vi på død og liv skal ha med hunden synes jeg...

Og det er klart - det er forskjell på å ha med hunden inn på dyrebutikken og på å ha den med på matbutikken.

Jeg vet ikke, men jeg tror dette er et ganske ømtålig tema for meg på grunn av min hyperallergiske far som overhode ikke tåler hunder i butikk. Jeg respekterer hans følelser rundt det og lar meg i stor grad påvirke av hans utgangspunkt.

Nå er min hund svært allergivennlig også, og aldri møtt på en allergiker (min mor er også allergisk) som har reagert på han.

Men generelt har ikke hunder noe der inne å gjøre såklart, men er det for en kjapp tur inn og ut, ser jeg ikke det store hysteriet, så lenge det er helt ok for ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min hund svært allergivennlig også, og aldri møtt på en allergiker (min mor er også allergisk) som har reagert på han.

Men generelt har ikke hunder noe der inne å gjøre såklart, men er det for en kjapp tur inn og ut, ser jeg ikke det store hysteriet, så lenge det er helt ok for ansatte.

Men så er det alltid noen som vil tøye "en kjapp tur inn og ut" . Eg kan skjønne de som er allergiske mot hund. Slik er det for meg og parfyme. Kan bli skikkelig sjuk av det, og MÅ alltid ha med meg medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...