Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og andre dyr i butikker


Morgaine

Recommended Posts

Derfor burde det heller ikke være tillatt med hunder i offentlig transport som tåg, fly, buss, trikk. Men for all del det plager ikke meg. Det blir alltid en gambling, om det ikke er hund og alergikker på samme sted.

Hva i all verden?? Skal man ikke kunne ha hund med mindre man har bil da? Dummeste jeg har hørt på ****** lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Med dyrefri avgang betyr jo det at jeg ikke kan ta den avgangen at all! Dessverre vil det jo antagelig bli vanskelig å holde bestemte busser fri for hår. men jo mindre, jo bedre liksom? Det er forskjell på om jeg kommer til min søster og svoger med en genser full av hår, kontra ei bikkje full av pels og sikkel liksom. Lar jeg bikkjene være hjemme mens det er familiemiddag, så risikerer han kanskje rennende nese og svie, men får sove greit til natta. Er de med risikerer han en søvnløs natt med pustebesvær... Valget for meg er dermed enkelt! Hundene får bli hjemme og svoger får en relativt fin dag og natt!

Skjønner ikke helt hvor du vil med den siste kommentaren? At allergikere overdriver, eller at enkelte hater hund og "liksom blir allergisk"?

Jeg har sett en allergiker på sitt verste, og det var et relativt skremmende syn der han sto å heiv etter pusten midt på natten, fordi alt hadde tettet seg... Takke seg til omtanke og medfølelse altså! Og ikke en eneste gang spør han om vi kan droppe å ta med hundene opp til mamma og pappa når det er middag, det er mitt eget valg faktisk. Han liker hundene veldig og synes ikke noe om at de blir utelatt, det på tross av at han blir veldig syk...

Den siste setningen var halvveis tull :P Men enkelte er allergiske mot hunder på den måten at de ikke liker dem og ser helst at de ikke er i nærheten av dem. Kjenner noen sånne.

Ja, noen reagerer mer på andre ting og blir mer allergiske om det er en hund tilstede eller ikke, men noen reagerer faktisk så sterkt at det ikke hjelper om hunden ikke er med deg, du har allergenene på deg allikevel, og det holder lenge. Det var mitt poeng.

Det er mye en kan være allergiske mot, og jeg vet ikke om det går an å ta hensyn til alle på alle måter, uansett hvor og når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setningen var halvveis tull :P Men enkelte er allergiske mot hunder på den måten at de ikke liker dem og ser helst at de ikke er i nærheten av dem. Kjenner noen sånne.

Ja, noen reagerer mer på andre ting og blir mer allergiske om det er en hund tilstede eller ikke, men noen reagerer faktisk så sterkt at det ikke hjelper om hunden ikke er med deg, du har allergenene på deg allikevel, og det holder lenge. Det var mitt poeng.

Det er mye en kan være allergiske mot, og jeg vet ikke om det går an å ta hensyn til alle på alle måter, uansett hvor og når.

Ja jeg kjenner noen sånne folk selv, dessverre...

Ja sånn som svogeren min.. Han reagerer enormt uten at hundene er der hvis jeg har på meg en genser med mye hår...

Nei selvfølgelig går det ikke å ta hundre prosent hensyn til alt og alle hele tiden, men man kan prøve! Og gjøre sitt ytterste^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv i butikk for øyeblikket, og hos oss kommer det stadig inn folk med hunder. Alt mulig egentlig. Fra italienske mynder til schæfere.

Til nå har vel kun 2-3 av disse menneskene spurt meg om det var ok. Vi har riktignok ingen skilt på utsiden som forbyr dette, men trodde ikke det var like vanlig å ta seg tilrett på den måten?

Vi er ingen matvarebutikk, men er kjedebutikk og vi selger gardiner, dyner, puter, håndkle etc. I begynnelsen ble jeg litt paff når folk bare tasset rundt der som ingenting. Men nå er jeg såpass vant til det at jeg i grunn ikke tenker mye over det. Synes egentlig det er litt koselig, men ser heller ikke helt poenget med å ha hundene med seg på handletur.

Sålenge dere ikke skilter med forbud så er det fullt lovlig å ta med hunden inn. Det er kun matbutikker, cafeer og restauranter som har generelt forbud, pga matproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger de siste dagene har jeg sett chihuahuaer og pommer på armene til jenter i 17-25 års alderen.. Jeg skjønner ikke hvorfor den MÅ bli med inn i butikken, og jeg kan ikke annet enn å bli irritert når jeg ser slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående allergi, så finnes det mye annet man er allergisk mot som ikke blir forbudt på buss eller lignende. Eks så var min mormor allergisk mot parfyme. Det er faktisk flere som er allergisk mot parfyme enn de som er allergisk mot hund. Men det er ingen som tenker på å forby folk mot å gå med parfyme av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på kiwi og har ikke telling på hvor mange ganger jeg har måttet be folk gå fordi de bare skal ha med den søte lille hunden sin inn i butikken, den sitter jo bare på armen og gjør ingenting. Vel, kommer mattilsynet blir vi stengt ned med en gang, og det skjønner jeg godt! Jobb klærne mine ligger også alltid på jobben (bortsett fra når de må vaskes) nettopp fordi de ikke skal få så mye hundehår på seg. Det har ingenting med alergikere å gjøre, men at det rett og slett ser lite hygienisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående allergi, så finnes det mye annet man er allergisk mot som ikke blir forbudt på buss eller lignende. Eks så var min mormor allergisk mot parfyme. Det er faktisk flere som er allergisk mot parfyme enn de som er allergisk mot hund. Men det er ingen som tenker på å forby folk mot å gå med parfyme av den grunn.

I Canada har de faktisk gått så langt på mange av universitetene, i alle fall. Masse skilt over alt som trekker parallellen parfyme = gift, eller faren for å måtte ringe etter ambulanse om du besøker et kontor med parfyme på osv. Jeg syns selv de er litt ekstreme her — selv om det så vidt jeg har observert er langt mer vanlig å ha intoleranser/allergier her. Det skal liksom ikke være måte på hva som må begrenses, lite logisk som det blir i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må opprettholde en balanse. Man skal ta hensyn til alle, liksom. Folk skal få bestemme over seg selv, og leve fritt (få lov til å ha hund, gå med parfyme, røyke osv), men samtidig skal folk med allergier få ferdes der de vil.

Og det er en vanskelig balanse, ikke alle kan bli fornøyde tror jeg. Jeg er glad jeg bare har "enkle" allergier som matallergier, gress o.l.

Man kan ikke forby folk å klippe gresset fordi jeg kan reagere på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...