Gå til innhold
Hundesonen.no

MH (og andre ferdelserprøver..)


Kristiin

Recommended Posts

Hvordan kan det ikke være til og missforstå? Når både jeg og flere har missforstått/ser at det er til å missforstå?

Hvordan kan dere ikke se at det er uklar om nox-registerte hunder får delt på MH? Akkurat nå bryer jeg meg ikke om nox-siden på nkk, jeg snakker om dokumentet om MH der det står hvilke hunder som får delta. Der står det INGENTING om at nox-hunder ikke får delta.

Og jeg skjønner ikke helt hvordan NOX.-registeret er et eierregister når det er et register for blandingshunder...

edit: belgerpia: det står ingenplass på den lista du linka til at nox hunder får delta på FA og k-test. Men etter hva jeg forsto kan de altså det.

Når det står "Alle hunder register i nkk eller anerkjent register av nkk får delta" på BÅDE k-test, FA, MH mm. Hvordan i alle dager skal jeg vite at akkurat MH får ikke noxhund delta på ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Jepp, det har jeg sett for lenge siden. Også har jeg skjønt at du syntes mitt forslag med å ta en tlf til NKK var et upassende forslag og at man heller venter en stund og får svar på mail. :lol:

For meg ja, hører stadig vekk at det er klager over at telefontiden til NKK er for liten så skal jeg komme og okkupere med et spørsmål som ikke haster for meg og få svar på. Det er jo bare å ringe selvom om du ønsker.

Altså - ja, man kan finne ut av det ved å kryssjekke med andre artikler osv, men det er likevel ikke til å komme unna at akkurat den setningen om MH hvor det viser til registre er uklar.

Greit at noen er drevne på å kryssjekke artikler og regler osv. Men helt ærlig, selv trodde jeg at all informasjon skulle stå i den linken på siden som handler om Uregistrerte/blandingshunder.

Jeg mener at det er uklarhet rundt dette, og at NKK ikke har klart å klargjøre informasjonen sin godt nok. Jeg har også gitt dem beskjed. Flere her mener at jeg tar feil, og det er greit. Men så lenge det er mulig for andre å misforstå så er det et sånn det er :)

Men at noen ikke mener det er jo helt greit, det skal dere få lov til å fortsette med.. jeg ser dog ikke poenget i å prøve å overtale oss som mener motsatt.

Kan vi ikke bare bli enige om å være uenige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg snakker om dokumentet om MH der det står hvilke hunder som får delta. Der står det INGENTING om at nox-hunder ikke får delta.

Det står da vitterligen i reglene til MH at det er åpent for alle RASER (og doodleschnoddlekapoodle er ingen rase), og at du må ha med STAMTAVLA på testdagen.

Hvordan får NOX-hunder stamtavle, hvordan får NOX-eier oppfylt det punktet? Sier ikke det deg at MH ikke er for blandingshunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvordan kan det ikke være til og missforstå? Når både jeg og flere har missforstått/ser at det er til å missforstå?

Hvordan kan dere ikke se at det er uklar om nox-registerte hunder får delt på MH? Akkurat nå bryer jeg meg ikke om nox-siden på nkk, jeg snakker om dokumentet om MH der det står hvilke hunder som får delta. Der står det INGENTING om at nox-hunder ikke får delta.

Da går man inn og leser i reglene, dvs man må laste ned prøvepapirene for de aktuelle testene/beskrivelsen.

Her inne kan du gjøre det.

På ark 2 om K-test står det om deltagelse for NOX-registrerte hunder. Det samme står det på ark 2 om Funksjonsanalyse. MH har ikke dette skrivet. Skrivet er vel mest til opplysning overfor arrangør at NOX-registrerte kan delta ved tester men ikke ved beskrivelser.

Det må da vel holde at disse testene er tilgjengelig for NOX-registrerte hunder? Hva er meningen med at en "NOX-hund" skal kunne delta ved en MH? MH er laget som ett avlsverktøy og som bør benyttes til dette og ikke for å kunne få en beskrivelse for en eller annen blandingshund (dere har jo K-test/FA som er tester, MH er bare en beskrivelse og ingen test).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sitter mer RIK reglementet i handa, og ikke er på NKK sine hjemmesider, så er det jo missvisende skrevet, spør du meg... men ja, det var jo tydeligere på NKK siden sider...

Men husk at det finnes noen raser som ikke er godkjent at NKK da, som kan regstreres i NOX.. disse hundene har jo gyldig/gjeldende stamtavle, men er ikke godkjent av NKK... så dette gjelder ikke kun blandingshunder (selv om NKK mener at det er blandingshunder :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hehe, det hjelper jo hva du, jeg eller andre mener sånn sett - så lenge noen misforstår det så kan det misforstås. Alle er ikke like godt inne i alle termer tross alt :lol:

Det handler vel mest om å gidde å lese hva som står føler jeg. Jeg har overhodet ingen interesse av å vite hva Nox er - allikevel vet jeg det liksom.

Hvordan kan det ikke være til og missforstå? Når både jeg og flere har missforstått/ser at det er til å missforstå?

Hvordan kan dere ikke se at det er uklar om nox-registerte hunder får delt på MH? Akkurat nå bryer jeg meg ikke om nox-siden på nkk, jeg snakker om dokumentet om MH der det står hvilke hunder som får delta. Der står det INGENTING om at nox-hunder ikke får delta.

Og jeg skjønner ikke helt hvordan NOX.-registeret er et eierregister når det er et register for blandingshunder...

edit: belgerpia: det står ingenplass på den lista du linka til at nox hunder får delta på FA og k-test. Men etter hva jeg forsto kan de altså det.

Når det står "Alle hunder register i nkk eller anerkjent register av nkk får delta" på BÅDE k-test, FA, MH mm. Hvordan i alle dager skal jeg vite at akkurat MH får ikke noxhund delta på ??

Alt dette står TYDELIG på NKK sin side.

Det står HVA NOX er

Det står HVA NOX registrerte hunder får delta på

Jeg linket til det i stad, men for ordens skyld - her er infoen IGJEN! Og jeg sier igjen - jeg har INGEN verdens interesse av å vite hva NOX er, men det tok meg tre minutter å finne infoen nedenfor - alt ved å skrive NOX i søkefeltet øverst til høyre på NKK sine sider - ved å lese der og følge linker osv. så fant jeg all info jeg trengte og jeg har ikke måttet åpne ett eneste dokument eller regelverk for å finne det ut. Det står helt klart å tydelig HVA de kan være med på og MH står IKKE nevnt der og da er det veldig veldig enkelt å forstå at blandingshunder ikke KAN gå MH.

NKK HAR presisert HVA dere kan delta på og da er det bare å forholde seg til det. Hvor vanskelig kan det være??

Det er liksom ikke noe å missforstå her!

HVA ER NOX

NOX registret er klart

INFO TIL DOMMERE OG PRØVEARRANGØRER Trykk på LES MER nederst

..enda mer info finner man på NKK om man gidder å søke på NOX (søkeboks øverst til høyre)

Alt står jo der, hvor mye mer tydelig må det gjøres??

Tror ikke noen har problemer med det Dratini, det bare reageres på at informasjonen på hjemmesidene til NKK kan misforstås.

Den kan ikke det om man bare gidder å lese det som står der. Les - la det synke inn og voila - hmmm.... det står ikke noe om at NOX hunder kan delta på MH så da kan de ikke det. Værre er det ikke.

right :)

...not

Når man sitter mer RIK reglementet i handa, og ikke er på NKK sine hjemmesider, så er det jo missvisende skrevet, spør du meg... men ja, det var jo tydeligere på NKK siden sider...

Men husk at det finnes noen raser som ikke er godkjent at NKK da, som kan regstreres i NOX.. disse hundene har jo gyldig/gjeldende stamtavle, men er ikke godkjent av NKK... så dette gjelder ikke kun blandingshunder (selv om NKK mener at det er blandingshunder :D )

Det er IKKE NKK som anerkjenner raser bare så det er sagt. Det er FCI. FCI er en paraplyorganisasjon med noe sånt som 123 medlemsland/klubber. NKK er FCI sin representant i Norge og organiserer hunderiet i Norge. Det er fritt opp til hver enkelt å danne ett likens register som favner alle (NHL er vel en sånn) - og de kan fritt arrangere sine egne tester osv. men disse er ikke anerkjent av NKK fordi de ikke er samarbeidende med FCI.

Raser som IKKE er godkjent som raser av FCI regnes ikke som raser - så enkelt er det bare. Og da er de å regne som blandinger - og med svært få unntak så er det nettopp det de er.

Ja - jeg vet jeg høres nebbete ut, men hvor vanskelig er det å forstå at NOX IKKE er ett stambokregister og at en hund med ett NOX nummer ikke er en registrert hund. Jeg skjønner ikke det jeg - det står jo til og med uthevet med RØDT at det er ett eierregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sitter mer RIK reglementet i handa, og ikke er på NKK sine hjemmesider, så er det jo missvisende skrevet, spør du meg... men ja, det var jo tydeligere på NKK siden sider...

nettopp :)

..not

Hvordan kan du si det? Det er mine meninger, min tråd om at nkk om mh er missvisende. LinKr klargjorde nok engang hva jeg prøver og fortelle dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp :)

Hvordan kan du si det? Det er mine meninger, min tråd om at nkk om mh er missvisende. LinKr klargjorde nok engang hva jeg prøver og fortelle dere. :)

Vet du hva kristiin.. jeg tror rett og slett at vi må innse at noen har en annen mening enn oss.

Da får vi bare respektere det, vi vet jo at vi har rett, for vi syntes jo det er misvisende, og det er jo en mening som ingen kan ta fra oss.

Venter fremdeles på et vettugt svar fra NKK, for det første var bare en link til informasjon om NOX (som er blitt quotet her flere ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... Selv jeg, som ikke har vært på NKK eller sittet med reglementet i hånda, klarer å se at man faktisk må dobbeltsjekket + at jeg ser at en NOX hund ikke har noe i ett avlsverktøy å gjøre. Har man en NOX reg. hund, så bør man dobbeltsjekke slikt, og ikke minst lese regelverket for det man har lyst til å delta på.

Mulig det er skrevet rart og misvisende, men da er det faktisk mulig å dobbeltsjekke og ikke sitte her å være teite (såjji), sta og barnslige. Dere har fått svar fra flere her som er erfarne testfolk. Ja dere har sågar fått svar fra to figuranter. De også bør kunne regelverket sitt.

Da har dere kanskje lært da, at dere bør dobbeltsjekke litt :) Men ikke finn på å lære noe før dere har fått svar fra NKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... Selv jeg, som ikke har vært på NKK eller sittet med reglementet i hånda, klarer å se at man faktisk må dobbeltsjekket + at jeg ser at en NOX hund ikke har noe i ett avlsverktøy å gjøre. Har man en NOX reg. hund, så bør man dobbeltsjekke slikt, og ikke minst lese regelverket for det man har lyst til å delta på.

Mulig det er skrevet rart og misvisende, men da er det faktisk mulig å dobbeltsjekke og ikke sitte her å være teite (såjji), sta og barnslige. Dere har fått svar fra flere her som er erfarne testfolk. Ja dere har sågar fått svar fra to figuranter. De også bør kunne regelverket sitt.

Da har dere kanskje lært da, at dere bør dobbeltsjekke litt :) Men ikke finn på å lære noe før dere har fått svar fra NKK :)

Så det holder at et par stykker på et forum har lært det, altså jeg har jo vært klar over hva hunden min kan starte i, men når jeg ser slik misvisende informasjon så tenker jeg på andre.

Det finnes flere mennesker der ute som ikke er så veldig drevne, og kanskje aldri har hatt registrert i NKK, som da kan misforstå slik informasjon.

Du sier jo selv at det er mulig at vi har rett :)

Det skal ikke være behov for å sjekke flere artikler, hvor informasjonen fremdeles er delvis feil. Når NKK har en egen informasjonside om uregistrerte/blandingshunder, så bør de sørge for at all informasjon om NOX oppdateres der. Det skal ikke være nødvendig å bruke søkeknappen for å finne informasjon fra tilfeldige artikler her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeez Siri Eveline, jeg sier ikke noe sted at dere mulig har rett. Jeg sier det er mulig det er rart skrevet, to forskjellige måter det, og i samme pust sier jeg at det er faktisk mulig å dobbeltsjekke. Vanskelig det ser jeg.

Edit; jo det er faktisk din plikt det å dobbelt sjekke. TS var tydelig i tvil, da fortsetter man å lete litt, til man finner klare svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være behov for å sjekke flere artikler, hvor informasjonen fremdeles er delvis feil. Når NKK har en egen informasjonside om uregistrerte/blandingshunder, så bør de sørge for at all informasjon om NOX oppdateres der. Det skal ikke være nødvendig å bruke søkeknappen for å finne informasjon fra tilfeldige artikler her og der.

Og på den siden så står det en liste med aktiviteter dere kan starte i, så hvor misvisende er det da, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeez Siri Eveline, jeg sier ikke noe sted at dere mulig har rett. Jeg sier det er mulig det er rart skrevet, to forskjellige måter det, og i samme pust sier jeg at det er faktisk mulig å dobbeltsjekke. Vanskelig det ser jeg.

Edit; jo det er faktisk din plikt det å dobbelt sjekke. TS var tydelig i tvil, da fortsetter man å lete litt, til man finner klare svar.

Joda, du sier at det er mulig rart skrevet, og det er min mening :) Om du har lyst å putte en ny mening i munnen min, så er det bare å gi opp :)

Og på den siden så står det en liste med aktiviteter dere kan starte i, så hvor misvisende er det da, egentlig?

Freestyle mangler, de har nå hatt 10mnd på seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Freestyle mangler, de har nå hatt 10mnd på seg!

Javel??

Det er mulig at det er jeg som er kørka her altså - men på infosiden om NOX registrerte hunder står følgende:

Det innebærer at den ikke kan meldes på til NKKs utstillinger, men gjerne kan konkurrere i:

Agility

Lydighet

Blodspor

Ferskspor

Freestyle

Rallylydighet

...og det har stått der siden jeg var inne på den siden første gangen - og bare sånn at du har linken en gang til:

NOX registrerte hunder

Jeg lurer på om du i det hele tatt har giddet å gå inn på linkene jeg eller om du bare har bestemt deg for at det ikke står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Dere har fått svar fra flere her som er erfarne testfolk. Ja dere har sågar fått svar fra to figuranter. De også bør kunne regelverket sitt.

Ikke bare fra figuranter, men fra testledere og personer som har fungert som testens leder (den som er ansvarlig for alle påmeldinger, anskaffelse av dommere/beskrivere/figuranter og alt relevant arbeide i forbindelse med avvikling av tester/MH) Og nå har jeg ikke sjekket hele tråden, men mulig at det har vært beskriver inne og svart også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om du i det hele tatt har giddet å gå inn på linkene jeg eller om du bare har bestemt deg for at det ikke står der.

Også er det en viss forskjell på å lese - og å forstå hva man leser har jeg skjønt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel??

Det er mulig at det er jeg som er kørka her altså - men på infosiden om NOX registrerte hunder står følgende:

...og det har stått der siden jeg var inne på den siden første gangen - og bare sånn at du har linken en gang til:

NOX registrerte hunder

Jeg lurer på om du i det hele tatt har giddet å gå inn på linkene jeg eller om du bare har bestemt deg for at det ikke står der.

Hmm.. mener å huske at det står tre stjerner bak freestyle (og nedenfor står at det er uoffisielt). Altså er dette gammelt fra i fjor ihvertfall. Fra 1.1.2010 så ble freestyle en offisielt sport, og resultatene lagres :)

Her kan du se linken du finner hvis du går inn på Aktiviteter-> Uregistrerte/blandingshunder :) Som er den linken ihvertfall en uerfaren ville gått inn på :)

Men nå handler jo ikke diskusjonen om det da.. det handler om at det burde stått i reglementet at agility/lydighet osv. er åpen for NOX-registrerte hunder. Og at det burde defineres bedre hva register anerkjent i NKK innebærer, for hvis jeg hadde spurt en "vanlig" hundeeier i gaten (så lenge de vet hva NOX er) så ville de jo regnet med at NOX var et anerkjent register i NKK :)

Jeg har både lest linker, søkt opp NOX, lest reglementer osv osv osv JEG har ikke problemer med å forstå hva jeg kan delta på, og det har jeg presisert flere ganger, og hvorfor dere fortsetter å diskutere det.. det forstår jeg rett og slett ikke :S

Poenget er at setningen "anerkjent register i NKK" burde defineres bedre. Det er vår mening, deres er en annen altså at det holder plenty å skrive anerkjent register i NKK og det automatisk betyr stamtavle hunder. Fint for dere! :)

Også er det en viss forskjell på å lese - og å forstå hva man leser har jeg skjønt... :)

Også er det en viss forskjell på å ha all korrekt informasjon samlet et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmm.. mener å huske at det står tre stjerner bak freestyle (og nedenfor står at det er uoffisielt). Altså er dette gammelt fra i fjor ihvertfall. Fra 1.1.2010 så ble freestyle en offisielt sport, og resultatene lagres :)

Her kan du se linken du finner hvis du går inn på Aktiviteter-> Uregistrerte/blandingshunder :) Som er den linken ihvertfall en uerfaren ville gått inn på :)

Men nå handler jo ikke diskusjonen om det da.. det handler om at det burde stått i reglementet at agility/lydighet osv. er åpen for NOX-registrerte hunder. Og at det burde defineres bedre hva register anerkjent i NKK innebærer, for hvis jeg hadde spurt en "vanlig" hundeeier i gaten (så lenge de vet hva NOX er) så ville de jo regnet med at NOX var et anerkjent register i NKK :)

Jeg har både lest linker, søkt opp NOX, lest reglementer osv osv osv JEG har ikke problemer med å forstå hva jeg kan delta på, og det har jeg presisert flere ganger, og hvorfor dere fortsetter å diskutere det.. det forstår jeg rett og slett ikke :S

Poenget er at setningen "anerkjent register i NKK" burde defineres bedre. Det er vår mening, deres er en annen altså at det holder plenty å skrive anerkjent register i NKK og det automatisk betyr stamtavle hunder. Fint for dere! :)

Også er det en viss forskjell på å ha all korrekt informasjon samlet et sted :)

Seriøst?

Har du røyka sokka dine eller?

Gidder du å bare gå inn på linken jeg nevner i forrige innlegg?

Det er mulig at NKK på ett sted ikke har med Freestyle - men du kan da i det minste ta til deg info når du får den servert eller?

Nei - nå gidder jeg ikke mer!

Mot dumskap kjemper selv gudene forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig. De blandingshund-eierne som er så oppegående at de faktisk kunne tenke seg å melde på hunden sin(som tilogmed er registrert i NOX!) til MH, er nok såpass oppegående at de finner ut at det ikke går. Slik som her. Selv om informasjonen KAN misforstås, det er jo bevist ved at noen her trodde det gikk.

BP og alle andre som gir gode svar her: Poenget er ikke at de som skriver HER i tråden fortsatt tror at det går an, for det gjør de faktisk ikke. Poenget er at ANDRE også kan misforstå, og at NKK kanskje kunne legge til en linje ettellerannet sted som oppklarte ting? Selv om ja, hvis man går inn på reglene, så står det "raser".

En annen ting er jo at hvis man prøver å melde på en NOX-registrert hund, så får man vel ganske kjapt svar om at det ikke går, tenker jeg, og så har man jo lært det. Så kan man melde på til noe annet i stedet. Verre er det jo ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til informasjon.

Det er denne linken som er den "virkelige" linken til NOX-info på NKK sine sider. Den BP kom med var bare en artikkel som lå på forsiden i noen dager etter at NOX-systemet var kommet i gang.

Og hvis jeg også er dum nå, så er det jo faktisk denne linken man går inn på når man lurer på noe om ureg. og blandingshunder. I menyen liksom. Man begynner jo ikke og søke rundt for og se om kanskje det finnes mer info et annet sted på NKK sine sider. Det naturlige ville vel vært at all den riktige informasjonen var på et sted, ikke et sted + diverse artikler fra i fjor. Hadde ikke det vært fint kanskje?

Edit: Og nei, jeg tror IKKE at jeg kan melde blandingen min på MH. Jeg har heller aldri trodd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt ikke noe å misforstå, for MH fantes den gangen den artikkelen ble skrevet, og den står IKKE på lista over ting en NOX-registrert hund kan delta på.

Ja, freestyle ble innført 01.01.10, og NKK burde ha oppdatert siden sin sånn at det og sto på lista, men jeg gjentar - MH har blitt arrangert i MANGE år, så akkurat det hadde de vel klart den gangen de skreiv artikkelen, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Har du røyka sokka dine eller?

Gidder du å bare gå inn på linken jeg nevner i forrige innlegg?

Det er mulig at NKK på ett sted ikke har med Freestyle - men du kan da i det minste ta til deg info når du får den servert eller?

Nei - nå gidder jeg ikke mer!

Mot dumskap kjemper selv gudene forgjeves.

Om du hinter til at jeg er dum, tar du grundig feil :) Tihi! Og sokkerrøyking? Hvem driver med sånt egentlig?

Linken har jeg vært inne på mange ganger.

Det ene stedet som ikke har med freestyle, er hva man kan kalle den såkalte "hovedsiden" til NOX-registrert, du kan jo se hva turbobensen har skrevet under.

I tillegg står det at man ikke har rett til å delta i NM på hovedsiden, og på "din" link står det intet om det. Men om du leser denne artikkelen så ser du at det er feil, og at man faktisk har rett til å starte i NM. Om man ikke til stadighet skal følge med på nyhetene til NKK, så er det ikke så lett å få med seg den viktige detaljen der altså.

Bare sånn til informasjon.

Det er denne linken som er den "virkelige" linken til NOX-info på NKK sine sider. Den BP kom med var bare en artikkel som lå på forsiden i noen dager etter at NOX-systemet var kommet i gang.

Og hvis jeg også er dum nå, så er det jo faktisk denne linken man går inn på når man lurer på noe om ureg. og blandingshunder. I menyen liksom. Man begynner jo ikke og søke rundt for og se om kanskje det finnes mer info et annet sted på NKK sine sider. Det naturlige ville vel vært at all den riktige informasjonen var på et sted, ikke et sted + diverse artikler fra i fjor. Hadde ikke det vært fint kanskje?

Edit: Og nei, jeg tror IKKE at jeg kan melde blandingen min på MH. Jeg har heller aldri trodd det.

Takk for at noen forsto meg og andre i denne tråden som har samme poeng.

Jeg er helt enig, NKK burde kunne samle all relevant informasjon om NOX-registrert på en side, og holde denne oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...