Gå til innhold
Hundesonen.no

MH (og andre ferdelserprøver..)


Kristiin

Recommended Posts

Amerikansk bulldog har ikke så gamle stamtavler, det er en forholdsvis ny rase. Men amerikansk pit bull terrier derimot har en svært lang historie som er stambokført, mye lengre enn mange av de eldre FCI rasene. NKK fortalte meg rett i fleisen at den er en blandingshund da jeg pratet med de en gang. Ikke "vi anser den som en blandingshund", men "den er en blandingshund". Punktum. Det tyder på både uvitenhet og arroganse.

Poenget mitt er at FCI har ikke definisjonsrett på hva en rase er, eller hvilke hunder som kan defineres som rasehunder. Jeg blir innimellom litt lei av at de løftes fram som det ene store avgjørende organ, nettopp fordi man automatisk devaluerer helt legitime rasers gyldighet, historie og tradisjon. Verden er ikke så liten. Det er en arroganse der som jeg personlig ikke setter pris på. Men det betyr slevsagt ikke at jeg ikke ser verdien av NKK, FCI og deres formaliteter av den grunn.

Igjen, det er på siden av diskusjonen. Ikke relatert til hverken NOX eller NKKs prøver og reglement. Det bør helt sikkert tas i en egen tråd.

NKK fortalte deg? Jeg antar du ikke har fått en offisiell uttalelse av NKK, men har snakket med en ansatt i NKK? Flisespikkeri, sikkert, men allikevel..

Og jeg mener ikke å være arrogant eller nedlatende eller hvordan man enn måtte finne på å ta det jeg sier nå, men igjen - MH og RIK, som var det vi startet å diskutere med, er prøveprogram som tilhører NKK/FCI, ment å være avlsverktøy - selvsagt for FCI-registrerte raser, da dette er FCI-programmer. Da må man nesten bare godta at ikke-annerkjente raser - samme hvor gamle stamtavler de har - ikke får delta i disse prøveprogrammene. Derav min kommentar om at livet er urettferdig.

Da har du glemt uregistrerte rasehunder.

Tipper jeg kan lete et stykke bakover i Tinka sin stamtavle, jeg kan bare ikke gjøre det via hennes profil på Dogweb;)

Nei, jeg glemte ikke de, for de er også pr definisjon blandingshunder for NKK/FCI. Jeg har stamtavla til AH'en jeg hadde jeg også, jeg kan gå inn på stamtavla.no og leite et stykke bakover i hans stamtavle også, han blir ikke noen rasehund av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

NKK fortalte deg? Jeg antar du ikke har fått en offisiell uttalelse av NKK, men har snakket med en ansatt i NKK? Flisespikkeri, sikkert, men allikevel..

Ja, det var en ansatt. Som i arbeidstiden uttalte seg på en henvendelse til organisasjonen fra meg, ergo er det en uttalelse fra NKK. At det helt sikkert finnes ansatte i NKK som ser ting annerledes, så blir det alikevel NKKs standpunkt når det er det sman blir fortalt når man henvender seg til organisasjonen.

I tillegg gjorde vel NKK sitt offisielle standpunkt ganske klart i forbindelse med raseforbudene i 1991. Heldigvis har det vært et lite dogmeskifte i NKK siden den gang, men noe spesifikk holdningsendring utad i forhold til amerikansk pit bull terrier har de ikke kommet med.

Og jeg mener ikke å være arrogant eller nedlatende eller hvordan man enn måtte finne på å ta det jeg sier nå, men igjen - MH og RIK, som var det vi startet å diskutere med, er prøveprogram som tilhører NKK/FCI, ment å være avlsverktøy - selvsagt for FCI-registrerte raser, da dette er FCI-programmer. Da må man nesten bare godta at ikke-annerkjente raser - samme hvor gamle stamtavler de har - ikke får delta i disse prøveprogrammene. Derav min kommentar om at livet er urettferdig.

Jeg har ikke noe problem med denne argumentasjonsrekken. Det er ikke det jeg finner arrogant. Jeg synes det er synd på mange måter, men ikke arrogant. Det var heller ikke det jeg hang meg opp i. Jeg var vill og gærn og gikk off topic jeg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK fortalte deg? Jeg antar du ikke har fått en offisiell uttalelse av NKK, men har snakket med en ansatt i NKK? Flisespikkeri, sikkert, men allikevel..

Og jeg mener ikke å være arrogant eller nedlatende eller hvordan man enn måtte finne på å ta det jeg sier nå, men igjen - MH og RIK, som var det vi startet å diskutere med, er prøveprogram som tilhører NKK/FCI, ment å være avlsverktøy - selvsagt for FCI-registrerte raser, da dette er FCI-programmer. Da må man nesten bare godta at ikke-annerkjente raser - samme hvor gamle stamtavler de har - ikke får delta i disse prøveprogrammene. Derav min kommentar om at livet er urettferdig.

Nei, jeg glemte ikke de, for de er også pr definisjon blandingshunder for NKK/FCI. Jeg har stamtavla til AH'en jeg hadde jeg også, jeg kan gå inn på stamtavla.no og leite et stykke bakover i hans stamtavle også, han blir ikke noen rasehund av den grunn.

Niks, de regnes som uregistrerte :D Du ser det om du går inn på NKK, der står det Uregistrerte og blandingshunder :D

Min er faktisk rasehund :P Den informasjonen finner du også på NKK, under Selskapshunder, der har du Phalene.. så derfor heter det uregistrert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en ansatt. Som i arbeidstiden uttalte seg på en henvendelse til organisasjonen fra meg, ergo er det en uttalelse fra NKK. At det helt sikkert finnes ansatte i NKK som ser ting annerledes, så blir det alikevel NKKs standpunkt når det er det sman blir fortalt når man henvender seg til organisasjonen.

I tillegg gjorde vel NKK sitt offisielle standpunkt ganske klart i forbindelse med raseforbudene i 1991. Heldigvis har det vært et lite dogmeskifte i NKK siden den gang, men noe spesifikk holdningsendring utad i forhold til amerikansk pit bull terrier har de ikke kommet med.

Det er vel ganske mye som har skjedd i verden generelt siden 1991, og alle store bedrifter (små og, for den saks skyld) har minst en idiotisk ansatt som uttaler seg om ting de strengt tatt ikke har belegg for å uttale seg om, jeg er ikke helt sikker på om vi kan beskylde NKK som organisasjon for å ha nedlatende og trangsynte meninger om raser utenfor deres system allikevel?

Jeg har ikke noe problem med denne argumentasjonsrekken. Det er ikke det jeg finner arrogant. Jeg synes det er synd på mange måter, men ikke arrogant. Det var heller ikke det jeg hang meg opp i. Jeg var vill og gærn og gikk off topic jeg... :D

Åh, nå ødela du, Mari! Nå har jeg scrollet meg gjennom regelverk for ymse prøver for å se om det sto presisert noe sted at min rase ikke får delta *sukk* Så vidt jeg har sett (og jeg skal innrømme at jeg ikke har leita altfor grundig), så er det bare i reglene for lurecoursing og trekkhundprøver at dette er konkurranser for hhv mynder og polarhunder. Jeg tror dog ikke at jeg får delta på spanielprøver med min belger av den grunn.. :D

Niks, de regnes som uregistrerte :D Du ser det om du går inn på NKK, der står det Uregistrerte og blandingshunder :D

Min er faktisk rasehund :P Den informasjonen finner du også på NKK, under Selskapshunder, der har du Phalene.. så derfor heter det uregistrert :D

Ja, men da syns jeg du skal registrere rasehunden din i NKK og få en offisiell stamtavle, da får du jo lov til å delta på alle de prøver og konkurranser i NKK du ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske mye som har skjedd i verden generelt siden 1991, og alle store bedrifter (små og, for den saks skyld) har minst en idiotisk ansatt som uttaler seg om ting de strengt tatt ikke har belegg for å uttale seg om, jeg er ikke helt sikker på om vi kan beskylde NKK som organisasjon for å ha nedlatende og trangsynte meninger om raser utenfor deres system allikevel?

Jeg er ikke den eneste som har fått denne holdningen forfektet av NKK altså, dette er kke noe nytt. :D Jeg kan henvise deg til folk som satt i en viss komité underlagt Norsk Terrier Klub (og dermed også NKK) som fikk servert dette flere ganger fra høyere hold.

Men som jeg skrev så har det vært et generasjonsskifte i NKK, spesielt de siste par årene har det skjedd mye synes jeg. Så får vi se om det vil ha noen betydning for de sakene som engasjerer meg mest, først og fremst rasepolitikk og farlig hund problematikk. :D

Åh, nå ødela du, Mari! Nå har jeg scrollet meg gjennom regelverk for ymse prøver for å se om det sto presisert noe sted at min rase ikke får delta *sukk* Så vidt jeg har sett (og jeg skal innrømme at jeg ikke har leita altfor grundig), så er det bare i reglene for lurecoursing og trekkhundprøver at dette er konkurranser for hhv mynder og polarhunder. Jeg tror dog ikke at jeg får delta på spanielprøver med min belger av den grunn.. :D

Hehe! Sorry for bortkastet arbeid. :P Du fikk i det minste skrevet litt om det læll. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da syns jeg du skal registrere rasehunden din i NKK og få en offisiell stamtavle, da får du jo lov til å delta på alle de prøver og konkurranser i NKK du ønsker..

Hvordan gjør jeg det?

Jeg trodde oppdretter måtte gjøre slikt jeg, eller at man i det minste måtte ha tillatelse derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå ødela du, Mari! Nå har jeg scrollet meg gjennom regelverk for ymse prøver for å se om det sto presisert noe sted at min rase ikke får delta *sukk* Så vidt jeg har sett (og jeg skal innrømme at jeg ikke har leita altfor grundig), så er det bare i reglene for lurecoursing og trekkhundprøver at dette er konkurranser for hhv mynder og polarhunder. Jeg tror dog ikke at jeg får delta på spanielprøver med min belger av den grunn.. :D

Hehe, dette hadde da ingenting med topic og gjøre, ganske off topic kan man si da ja.... :D Ingenting med MH, ferdelseprøve og NOXhunder. Tror ikke noen bryr seg om at du ikke kan delta på spanielprøve med belgeren din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Guest Dratini

Jeg drar litt i denne tråden igjen. Er reglene for MH på NOX hunder endret nå? Var nettopp innom en blogg med ei som hadde tatt mentaltest på sin NOX-hund.. :aww:

Ifølge NKK er det ingen reglendringer siden i fjor, så om hunden er NOX-registrert er det nok ikke en MH (eller en offisiell MH) hunden har deltatt ved. Og slike endringer er det jo strengt tatt bare å gå inn på NKK for å sjekke da ;) Står t.o.m. hvilket år det sist var endinger ved de forskjellige prøvene, testene og beskrivelsene.

Og det er forskjell på MH og mentaltest, hva deltok hunden ved da? MH eller en mentaltest? :icon_confused:

Og enda en gang: MH er en beskrivelse, mens K-test/FA er test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...