Gå til innhold
Hundesonen.no

MH (og andre ferdelserprøver..)


Kristiin

Recommended Posts

Da er mitt store spørsmål, har NOX-registerte hunder lov til og ta MH og andre ferdelseprøver? I NKK sitt dokument opp ferdelselsprøve står det "Alle hunder registert i NKK eller register anerkjent av NKK" får delta.

Slik jeg skjønner det så kreves en slik test på sporstevner? Ikke første sporet vell ? Det er vell D-spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Da er mitt store spørsmål, har NOX-registerte hunder lov til og ta MH og andre ferdelseprøver? I NKK sitt dokument opp ferdelselsprøve står det "Alle hunder registert i NKK eller register anerkjent av NKK" får delta.

Slik jeg skjønner det så kreves en slik test på sporstevner? Ikke første sporet vell ? Det er vell D-spor?

Alle hunder over 18 mnd som skal starte i bruks - uansett klasse - må ha godkjent mentaltest. K-test og MH skal være åpent også for NOX-hunder, mens jeg er litt mer usikker på Ferdselsprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske grønn på akkurat dette området, sorry om jeg må ha det inn med tskje...

Så for å starte sporstevne (som jeg har lyst til) må hun ha gjennomgått en mentaltest? Hvor mange forskjellige mentaltester er det? Er det noen som er litt "mildere" (for sarte sjeler...) som vi kan gjennomfør og få godkjent for å delta på spor? FA-test da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er MH åpen for NOX-hunder?

Jeg har jo, som tidligere nevnt, lyst å gå en mentaltest med Tinka. Endte opp med at det visst bare var FA som var mulig, men om jeg kan gå MH gjør jeg mye heller det.

Før jeg dømmes her så er grunnen til at jeg ønsker å gå en slik test med Tinka fordi hun ikke er spesielt rasetypisk og det vil være veldig spennende å se hvordan hun slår ut her. I tillegg er det veldig lærerikt for meg å kunne se hvordan hunden min fungerer, både for videre trening av henne, og andre hunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FA og K-test er åpen for NOX-registrerte hunder, men ikke MH. Ferdselsprøve er jeg ikke helt sikker på, men lurer på om jeg har hørt noe om at NOX-hunder ikke får starte i ting som har noe med IPO og gjøre.

Tror det holder med en godkjent K-test for og starte bruks. K-test er vel den greieste prøven ville jeg tro..?

Edit: Syns forresten det er veldig fint at blandingshundeiere også vil ta FA o.l. på hundene sine. Det er jo ikke bare et avlsverktøy. Man lærer jo masse om sin egen hund, dens reaksjoner osv. Til våren blir det FA på min blandingsgutt og jeg gleder meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for oppklaring rundt MH! Men nå lurer jeg på hvor det står skriftlig også jeg da :ahappy:

kopiert fra NKK sine sider.

Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Regner med at Freestyle er lagt til i lista også, men at det ikke er helt oppdatert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopiert fra NKK sine sider.

Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Regner med at Freestyle er lagt til i lista også, men at det ikke er helt oppdatert...?

Dette er jeg fullt klar over. Men om du hadde lest TS sitt innlegg:

Da er mitt store spørsmål, har NOX-registerte hunder lov til og ta MH og andre ferdelseprøver? I NKK sitt dokument opp ferdelselsprøve står det "Alle hunder registert i NKK eller register anerkjent av NKK" får delta.

Så ser du hvorfor både TS og jeg lurer.. hva får du ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg da ut om det holder med FA eller k-test for å starte bruks?

Vis det har seg slik at NOX-registrerte hunder ikke får delta i MH bør det omskrives på nkk sine sider. Da det står at også hunder som er registert i register anerkjent av nkk får delta. NOX-registerte hunder er da det hunder som er registert i ett av nkks anerkjente register.

Jeg trodde iværtfall jeg kunne gå MH med Milla etter hva det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Du kan ikke starte FP/BH med NOX registrert hund. Send en mail til NKK og spør om det er noe du lurer på ang MH og hvilke register som aksepteres.

Edit: Selv om NOX registrerte hunder kan starte ved FA, k-test NBF stevner etc er det ikke dermed sagt at det er plass til hunden der. Det blir foretrukket registrerte hunder på tester og prøver før uregistrerte i de fleste sammenhenger med unntak av Lp og ag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg da ut om det holder med FA eller k-test for å starte bruks?

Vis det har seg slik at NOX-registrerte hunder ikke får delta i MH bør det omskrives på nkk sine sider. Da det står at også hunder som er registert i register anerkjent av nkk får delta. NOX-registerte hunder er da det hunder som er registert i ett av nkks anerkjente register.

Jeg trodde iværtfall jeg kunne gå MH med Milla etter hva det står.

MH står ikke på lista over det NOX registrerte får gå. NOX er heller ikke ett stambokregister, det er en oppføring av blandingshunder så resultatet kan knyttes til den enkelte hunden. "Anerkjent av NKK" er slike som SKK, DKK etc etc.

RIK/IPO står heller ikke på lista, dermed heller ikke BH (ferdselprøven) som ligger under det regelverket.

K-test og FA holder for bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Selv om NOX registrerte hunder kan starte ved FA, k-test NBF stevner etc er det ikke dermed sagt at det er plass til hunden der. Det blir foretrukket registrerte hunder på tester og prøver før uregistrerte i de fleste sammenhenger med unntak av Lp og ag.

Det synes er virkelig er og gre alle hunder en kam. Jeg skjønner at renrasete hunder får førsteprioritering på tester og analyser ol. med tanke på avl. Men Stevner? Mange går da de letteste "sporklasse" uten tanke på avl. Jeg har en blandingshund og jeg vill gå bruksstevner (spor som interiserer meg) for hobbyen sin skyld ikke med tanke på prestasjon og avl. Så det er ikke sikkert det er plass til hunden min siden jeg gjør det på grunn av at det er en hobby og min intresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det synes er virkelig er og gre alle hunder en kam. Jeg skjønner at renrasete hunder får førsteprioritering på tester og analyser ol. med tanke på avl. Men Stevner? Mange går da de letteste "sporklasse" uten tanke på avl. Jeg har en blandingshund og jeg vill gå bruksstevner (spor som interiserer meg) for hobbyen sin skyld ikke med tanke på prestasjon og avl. Så det er ikke sikkert det er plass til hunden min siden jeg gjør det på grunn av at det er en hobby og min intresse?

Da må du ta det opp med NBF og NKK for de har i sine regler for brukshundprøver skrevet at :

" Brukshundprøver har som hovedformål å

- avprøve og kartlegge hundens bruksegenskaper

- tjene avlsarbeidet.

Det er i tillegg under pkt 10 Kommentarer til Nkk fellesbestemmelser:

Ved overtegning har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett framfor NOX registrerte hunder.

Deltagerbegrensninger: Ved dommermangel har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett fremfor NOX registrerte hunder "

Så det er å skjære alle over en kam, fordi det kalles å følge et regelverk. Er man ikke enig i regelverket så får man ta det opp med sin organisasjon/klubb.

Edit: lagt inn link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes er virkelig er og gre alle hunder en kam. Jeg skjønner at renrasete hunder får førsteprioritering på tester og analyser ol. med tanke på avl. Men Stevner? Mange går da de letteste "sporklasse" uten tanke på avl. Jeg har en blandingshund og jeg vill gå bruksstevner (spor som interiserer meg) for hobbyen sin skyld ikke med tanke på prestasjon og avl. Så det er ikke sikkert det er plass til hunden min siden jeg gjør det på grunn av at det er en hobby og min intresse?

Og for å gjøre ting enda mere klart, så er det heller ikke sikkert at jeg med mine renrasende registrerte hunder får plass på slike stevner, fordi mine hunder ikke er av brukshund rase. Så prioriteringslista bruker å være slik at den klubben som arangeres stevnet tar inn sine medlemmer først, så renrasede brukshunder, så andre raser. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre ting enda mere klart, så er det heller ikke sikkert at jeg med mine renrasende registrerte hunder får plass på slike stevner, fordi mine hunder ikke er av brukshund rase. Så prioriteringslista bruker å være slik at den klubben som arangeres stevnet tar inn sine medlemmer først, så renrasede brukshunder, så andre raser. :ahappy:

Det stemmer overhodet ikke. For det første er det svært sjelden det er overtegnet på stevner, og dersom det skulle skje, er det trekning mht hvem som får starte. Dersom det er blandingshunder påmeldt er disse da ikke med i trekningen men blir satt opp på venteliste etter de renrasede hundene som er påmeldt men ikke blir trukket ut i første omgang.

Når det gjelder mentaltester derimot, så kan det være slike prioriteringer som ligger til grunn, men ikke på stevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre ting enda mere klart, så er det heller ikke sikkert at jeg med mine renrasende registrerte hunder får plass på slike stevner, fordi mine hunder ikke er av brukshund rase. Så prioriteringslista bruker å være slik at den klubben som arangeres stevnet tar inn sine medlemmer først, så renrasede brukshunder, så andre raser. :ahappy:

Hva vis jeg sier at jeg er medlem av en brukshundklubb som arranger mentaltester? Hvor blir jeg satt i listen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva vis jeg sier at jeg er medlem av en brukshundklubb som arranger mentaltester? Hvor blir jeg satt i listen da?

Fortsatt sist, fordi det står i reglementet at NKK registrerte hunder har fortrinn. Det er uintressant hva evt klubber har av sedvane, for regelverket er helt klart; NKK registrerte hunder først og om det er plass, så kan Nox registrerte hunder delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men..

I RIK reglementet står det at alle hunder registrert i NKK eller register godkjent av NKK kan få RIK-lisens. MEN, NOX registerte hunder får IKKE RIK-lisens. Jeg trodde NOX var et register godkjent av NKK?

Er ikke rart folk blir forvirra iallefall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Litt OT, men..

I RIK reglementet står det at alle hunder registrert i NKK eller register godkjent av NKK kan få RIK-lisens. MEN, NOX registerte hunder får IKKE RIK-lisens. Jeg trodde NOX var et register godkjent av NKK?

Er ikke rart folk blir forvirra iallefall :ahappy:

Nja. Nox er et eierregister, ikke et stambok register. Det er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Nox er et eierregister, ikke et stambok register. Det er forskjellen.

Det er vel allerede nevnt her i tråden. Men det er faktisk ikke rart at det lett kan misforstås når det står: "I RIK reglementet står det at alle hunder registrert i NKK eller register godkjent av NKK kan få RIK-lisens. "

EierREGISTER og stambokREGISTER er jo begge REGISTER godkjent i NKK. Og det burde faktisk da stå i reglene at det gjelder stambokregisteret til NKK eller et stambokregister anerkjent i NKK.

Greit at det på NKK sine sider står kort om NOX-registrerte hunder og hva de kan delta på, men med tanke på at freestyle ikke står der, selvom man kan starte der med NOX-hund, så kan man tro at de også har glemt å føre på f.eks. RIK-programmet.

Som sagt, det hadde vært fint med et svart på hvitt dokument hvor dette sto. Og jeg skal sende mail til NKK å be dem om å utfylle med mer informasjon rundt NOX-reg. hunder da det er en del forvirring ute og går.

Jeg ser nå at på både agilityreglementet og RIK-reglementet står det: "- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel allerede nevnt her i tråden. Men det er faktisk ikke rart at det lett kan misforstås når det står: "I RIK reglementet står det at alle hunder registrert i NKK eller register godkjent av NKK kan få RIK-lisens. "

EierREGISTER og stambokREGISTER er jo begge REGISTER godkjent i NKK. Og det burde faktisk da stå i reglene at det gjelder stambokregisteret til NKK eller et stambokregister anerkjent i NKK.

Nettopp... Det er jo ganske missvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...