Gå til innhold
Hundesonen.no

MH (og andre ferdelserprøver..)


Kristiin

Recommended Posts

Jeg liker denne tråden. Den er et bevis på at man KAN misforstå, hvis man virkelig VIL. :)

YEAAH!

Hehe, neida... må si jeg morer meg veldig :) Så får heller kverulantene tro at jeg er dum osv osv.

Det er ihvertfall utrolig gøy å se hvordan man skal stå på sitt.. det er jo faktisk greit å ha forskjellige meninger.. men noen syntes tydeligvis det er helt feil.. og alle må ha samme mening som dem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

YEAAH!

Hehe, neida... må si jeg morer meg veldig :blink: Så får heller kverulantene tro at jeg er dum osv osv.

Det er ihvertfall utrolig gøy å se hvordan man skal stå på sitt.. det er jo faktisk greit å ha forskjellige meninger.. men noen syntes tydeligvis det er helt feil.. og alle må ha samme mening som dem! :)

Fått svar enda eller? Et svar som var så tydelig at selv du måtte godta det, mener jeg? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar enda eller? Et svar som var så tydelig at selv du måtte godta det, mener jeg? :ahappy:

Hva mener du med tydelig?

Jeg er jo ikke spesifikt ute etter et svar, bare at siden oppdateres. Du klarer vel selv å gå inn på linken å sjekke? Eller? Om du bryr deg så mye mener jeg :lol:

Og nei, jeg har ikke fått noe ordentlig svar enda nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tydelig?

Tydelig, som i "kan ikke misforstås", siden det var det som var problemet her? At man kunne misforstå hvorvidt NOX-registrerte hunder fikk gå MH?

Jeg er jo ikke spesifikt ute etter et svar, bare at siden oppdateres. Du klarer vel selv å gå inn på linken å sjekke? Eller? Om du bryr deg så mye mener jeg :ahappy:

Åh, så jeg må gå inn og sjekke på NKKs sider, i en tråd du har laget fordi du ikke har klart å sjekke NKKs sider selv?

Og nei, jeg har ikke fått noe ordentlig svar enda nei :lol:

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig, som i "kan ikke misforstås", siden det var det som var problemet her? At man kunne misforstå hvorvidt NOX-registrerte hunder fikk gå MH?

Åh, så jeg må gå inn og sjekke på NKKs sider, i en tråd du har laget fordi du ikke har klart å sjekke NKKs sider selv?

Det startet der ja, men det er vi ferdig med forlengs.

Spørsmålet er vel egentlig hvorfor NKK velger å skrive register anerkjent av NKK, og hva de egentlig mener at NOX er. Og hvorfor de ikke har skrevet i reglementet at NOX-hunder kan delta, siden NOX tydeligvis ikke er et register anerkjent av NKK.

Selvfølgelig står det på siden deres, men tilogmed den er ikke oppdatert, og det er ikke alle som søker NOX når de lurer på noe. Og det er stor forskjell på å kunne delta i NM og ikke :ahappy:

I en tråd JEG har laget? Unnskyld meg.. sjekk fakta før du sier noe lille venn. Og ja, hvis du er så himla nysgjerrig så får du ta saken i dine egne hender, egentlig regner jeg ikke med at du bryr deg så mye at du har behov for å sjekke.. så da ser jeg ikke hvorfor du gidder å spørre engang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet der ja, men det er vi ferdig med forlengs.

Spørsmålet er vel egentlig hvorfor NKK velger å skrive register anerkjent av NKK, og hva de egentlig mener at NOX er. Og hvorfor de ikke har skrevet i reglementet at NOX-hunder kan delta, siden NOX tydeligvis ikke er et register anerkjent av NKK.

Selvfølgelig står det på siden deres, men tilogmed den er ikke oppdatert, og det er ikke alle som søker NOX når de lurer på noe. Og det er stor forskjell på å kunne delta i NM og ikke :ahappy:

I en tråd JEG har laget? Unnskyld meg.. sjekk fakta før du sier noe lille venn. Og ja, hvis du er så himla nysgjerrig så får du ta saken i dine egne hender, egentlig regner jeg ikke med at du bryr deg så mye at du har behov for å sjekke.. så da ser jeg ikke hvorfor du gidder å spørre engang :lol:

Så søtt, du prøver å være nedlatende.. Det er du jo skikkelig i posisjon til, liksom..

Ja, jeg er nysgjerrig, men nei, ikke nok til å gidde å sjekke selv - og det var så vidt jeg kan se DU som skreiv at du hadde sendt mail til NKK for å få klargjort dette:

Som sagt, det hadde vært fint med et svart på hvitt dokument hvor dette sto. Og jeg skal sende mail til NKK å be dem om å utfylle med mer informasjon rundt NOX-reg. hunder da det er en del forvirring ute og går.

Men jeg føler meg litt ferdig med dette nå jeg, kan ta det opp igjen når jeg har fått svar fra NKK :)

Venter fremdeles på et vettugt svar fra NKK, for det første var bare en link til informasjon om NOX (som er blitt quotet her flere ganger).

Men for all del, om det er så vanskelig for deg å dele den informasjonen du evt får uten å være nebbete og frekk, så kan jeg alltids sjekke med beskriverene i helgen - det er bra nok info for meg, selv om du vil ha det sort/hvitt fra NKK. Du får prøve å sende en mail til Janne Gregersen, det er hun som har med mentaltester å gjøre i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Jeg tror ikke problemet her er at de ikke TROR på at det ikke er lov for NOX-registrerte hunder å delta på MH. Problemet er at man gjerne vil at NKK skal oppdatere og få det klarer på nettsidene sine, sånn at man SLIPPER å lure på det og å være usikker. Sånn at andre, som f.eks. ikke er her på Sonen, skal slippe å lure på det.

Det kan jo tydeligvis misforstås, siden flere her har trodd at det gikk an, FRAM til de fikk det oppklart.

Men igjen, hva er egentlig problemet? Hvis man tror at det går an, for deretter å prøve å melde på en NOX-hund til MH, så finner man jo fort ut at det ikke går. Så strengt tatt er det jo ikke noe problem. Og er man oppegående hundeeier som faktisk vet at det finnes noe som heter MH, så vet man sikkert at det finnes noe som heter FA og K-test også.

Men det hadde jo vært fint om NKK hadde skrevet på siden der hva de kunne og ikke kunne delta i, da. NKK får jo tross alt penger av oss hundeeiere for å oppfylle våre behov. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hadde jo vært fint om NKK hadde skrevet på siden der hva de kunne og ikke kunne delta i, da. NKK får jo tross alt penger av oss hundeeiere for å oppfylle våre behov. :lol:

Men det gjør det jo. Det står en liste på siden om NOX-registret over hva en NOX-registrert hund kan delta på. Da kan den delta på de aktivitetene som står der, men ikke aktiviteter som IKKE står der. Det har man prøvd å si over flere sider her nå.

Nei, freestyle står ikke på den siden, og den burde vært oppdatert. Men MH og RIK-programmet har eksistert i noen år mer enn NOX-registret har gjort, i motsetning til freestyle, som ble en offisiell sport i ÅR. Så hvorfor skal en manglende oppdatering om en helt ny sport åpne for deltakelse på prøver/konkurranser som har eksistert i flere år? Jeg ser ikke at det er noen logikk der.. :ahappy:

Men for all del, jeg venter i spenning på Siri Evelines svar fra NKK, jeg. Håper hun gidder å dele det med oss, bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Jeg tror ikke problemet her er at de ikke TROR på at det ikke er lov for NOX-registrerte hunder å delta på MH. Problemet er at man gjerne vil at NKK skal oppdatere og få det klarer på nettsidene sine, sånn at man SLIPPER å lure på det og å være usikker. Sånn at andre, som f.eks. ikke er her på Sonen, skal slippe å lure på det.

Det kan jo tydeligvis misforstås, siden flere her har trodd at det gikk an, FRAM til de fikk det oppklart.

Men igjen, hva er egentlig problemet? Hvis man tror at det går an, for deretter å prøve å melde på en NOX-hund til MH, så finner man jo fort ut at det ikke går. Så strengt tatt er det jo ikke noe problem. Og er man oppegående hundeeier som faktisk vet at det finnes noe som heter MH, så vet man sikkert at det finnes noe som heter FA og K-test også.

Men det hadde jo vært fint om NKK hadde skrevet på siden der hva de kunne og ikke kunne delta i, da. NKK får jo tross alt penger av oss hundeeiere for å oppfylle våre behov. :P

Takk :P Du ser tydeligvis hva poenget er ;)

Men det gjør det jo. Det står en liste på siden om NOX-registret over hva en NOX-registrert hund kan delta på. Da kan den delta på de aktivitetene som står der, men ikke aktiviteter som IKKE står der. Det har man prøvd å si over flere sider her nå.

Nei, freestyle står ikke på den siden, og den burde vært oppdatert. Men MH og RIK-programmet har eksistert i noen år mer enn NOX-registret har gjort, i motsetning til freestyle, som ble en offisiell sport i ÅR. Så hvorfor skal en manglende oppdatering om en helt ny sport åpne for deltakelse på prøver/konkurranser som har eksistert i flere år? Jeg ser ikke at det er noen logikk der.. :P

Men for all del, jeg venter i spenning på Siri Evelines svar fra NKK, jeg. Håper hun gidder å dele det med oss, bare..

Å? Så du mener at den burde vært oppdatert?

Hva med at det står at deltakelse i NM ikke er lov, når det i faktum ikke stemmer :P

Svaret deler jeg med de som har interesse av å få vite det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er det mulig å være så barnslig? Hvorfor skal man holde tilbake informasjon og kun dele det med spesielt utvalgte personer? Minner meg litt om barneskolen.

Jeg tipper at de fleste i denne tråden er interessert i å vite hva NKK svarer, så hvorfor ikke legge det ut her? For å være kverrulerende og teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er det mulig å være så barnslig? Hvorfor skal man holde tilbake informasjon og kun dele det med spesielt utvalgte personer? Minner meg litt om barneskolen.

Jeg tipper at de fleste i denne tråden er interessert i å vite hva NKK svarer, så hvorfor ikke legge det ut her? For å være kverrulerende og teit?

Om du snakker til meg så er det bare å quote :P

Og isåfall vil jeg si at jeg aldri har sagt at det ikke skal offentligjøres her, tvert imot. Tar meg friheten til å quote meg selv:

Svaret deler jeg med de som har interesse av å få vite det

Altså vil jeg tro at det gjelder de fleste som følger med på denne tråden :P Så poenget mitt var jo nettopp det ;)

Nå er jo ikke noe svar så utrolig relevant lenger da, heller en oppdatering av NKK's nettsider, og da vil isåfall en link være mer enn nok svar :P

Eller siktet du til kommentaren til 2ne? For det er vel det eneste barnslige jeg har lest i det siste :P

Håper hun gidder å dele det med oss, bare..

Spesielt etter jeg har sagt at jeg vil dele svaret på denne tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret deler jeg med de som har interesse av å få vite det :P

Vis du har fått svar fra nkk vill jeg gjerne se det ;)

Det har jeg dessverre ikke, men du skal få beskjed :P

Jeg trodde det var ganske åpenbart at jeg snakket om deg, så jeg følte ikke for å quote. Du er vel den eneste som har sendt mail til NKK og derfor er den eneste som kan dele informasjonen, så jeg regnet ikke med at noen måtte quotes for at det skulle forstås.

Og se quotene dine ovenfor. Jeg er ikke dum, det er ganske tydelig at du kun hadde tenkt til å dele informasjonen med noen. Men du diskuterer jo så baklengs at det er helt umulig. Det er tydelig at du i utgangspunktet hadde tenkt til å dele informasjonen med alle, før du ble sur og grinete og bare ville dele det med "de som er interessert", og at Kristiin er en av de som "får beskjed". Jeg driter egentlig i svaret, men hele tråden er bare så utrolig barnslig, samt diskusjonsteknikken til noen her inne (skjønner du hvem jeg mener da, eller må jeg quote noen for deg?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var ganske åpenbart at jeg snakket om deg, så jeg følte ikke for å quote. Du er vel den eneste som har sendt mail til NKK og derfor er den eneste som kan dele informasjonen, så jeg regnet ikke med at noen måtte quotes for at det skulle forstås.

Og se quotene dine ovenfor. Jeg er ikke dum, det er ganske tydelig at du kun hadde tenkt til å dele informasjonen med noen. Men du diskuterer jo så baklengs at det er helt umulig. Det er tydelig at du i utgangspunktet hadde tenkt til å dele informasjonen med alle, før du ble sur og grinete og bare ville dele det med "de som er interessert", og at Kristiin er en av de som "får beskjed". Jeg driter egentlig i svaret, men hele tråden er bare så utrolig barnslig, samt diskusjonsteknikken til noen her inne (skjønner du hvem jeg mener da, eller må jeg quote noen for deg?).

At jeg evt. sender en PM til kristiin når jeg får svar, i tillegg til å poste det her har vel intet for dere å si, og om to stk på tomannshånd snakker litt videre om tema (uten å offentligjøre alt her) er vel greit håper jeg?

Når jeg skriver at jeg gir svaret til de som har interesse av det, så betyr det jo igrunn at jeg inkluderer bl.a. 2ne (som jeg quotet) og alle andre som skulle ha interesse av å lese innlegget mitt som evt. kommer da.

Nå er jeg lei av at det skal presses frem andre meninger enn dem jeg har utifra hva jeg har skrevet, og at alt skal mistolkes.

Så her kommer det svar på hvitt IGJEN!

Jeg, Siri Eveline, syntes informasjon på "hovedsiden" til NOX-registret som ligger under Aktiviteter-> Uregistrerte og blandingshunder bør oppdateres slik at den samsvarer med realiteten, og nye forandringer.

I tillegg stusser jeg litt over valget av ord, når NKK fortsetter å skrive anerkjent register av NKK, når det kan virke som om det bør inkludere NOX, men som sagt, null stress for meg da det holder i massevis og ha en godt oppdatert hovedside for NOX-registret.

En annen idé, som er NKK's valg om de vil følge eller ikke, er å ha en liten liste nederst på denne "hovedsiden" hvor man linker til nye artikkeler om temaet.

Dette er vel noe ala det jeg har spurt NKK om, og svare vil postes her i denne tråden når/hvis jeg mottar svar fra dem.

Da ber jeg om at fremtidige hendvendelser ang. mine meninger og utsagn quotes fra dette innlegget. Da dette er både oppdatert og korrekt utifra hva jeg mener ;)

Og siden det er en del mistolking ute og går, spørr heller, da møtes dere med mye mer vennlighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt ene beskriveren på MH'en i dag om det var snakk om å åpne for at NOX-registrerte hunder får delta på MH, han sa nei. Men jeg ser gjerne svar fra NKK jeg også. Greit å få det avklart for oss funksjonærene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt ene beskriveren på MH'en i dag om det var snakk om å åpne for at NOX-registrerte hunder får delta på MH, han sa nei. Men jeg ser gjerne svar fra NKK jeg også. Greit å få det avklart for oss funksjonærene også..

Hæææ?

Tror du det er det jeg har spurt om (til NKK)?

Det er isåfall feil, og ikke noe jeg ønsker. Om jeg ville finne ut av mentaliteten til hunden min, finnes bl.a. FA og det holder i lange baner ;)

Kanskje det er her jeg har misforstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæææ?

Tror du det er det jeg har spurt om (til NKK)?

Det er isåfall feil, og ikke noe jeg ønsker. Om jeg ville finne ut av mentaliteten til hunden min, finnes bl.a. FA og det holder i lange baner :D

Kanskje det er her jeg har misforstått..

Øh, ja? Det er det vi har diskutert i flere sider nå, hvorvidt NOX-registrerte hunder får delta å MH eller ikke? Eller, at det er formulert sånn at det kan misforstås? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, ja? Det er det vi har diskutert i flere sider nå, hvorvidt NOX-registrerte hunder får delta å MH eller ikke? Eller, at det er formulert sånn at det kan misforstås? :D

Åååå daså..

Den diskusjonen er jeg ferdi med forlengst :D

Eneste "problemet" mitt er manglende oppdatering på NOX-siden hva angår ting som slike hunder kan delta på:D

Da skjønner jeg hele poenget ditt, og kan virkelig si at du har misforstått meg helt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter egentlig i svaret, men hele tråden er bare så utrolig barnslig, samt diskusjonsteknikken til noen her inne (skjønner du hvem jeg mener da, eller må jeg quote noen for deg?).

Ja, det er klart. For en diskusjonsetikette hvor man rett ut kaller folk dumme og teite mm er helt a-ok. Disse noen finnes på begge sider eller?

Ellers må jeg jo da bare innrømme at jeg er en av disse idiotene som må ha alt inn med mikroteskjeer og som de stakkers gudene stanger hodet i veggen mot. For jeg måtte skrive mail til Gregersen en stund etter NOX registeret ble etablert for å høre om det faktisk var åpent for C-lisens. Og siden jeg vet for et faktum at det finnes "bastarder"* der ute som henger i bitearmer i dette landet, så er det mulig at til og med noen av klubbene hadde hatt godt av en klargjøring.

* Noen av disse bastardene har stambøker som er godt over hundre år gamle, men det er klart at det er en blanding læll. For O' Store FCI har enevelde på å definere slikt no. Så liten er faktisk verden. :D Men det ble på siden selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Noen av disse bastardene har stambøker som er godt over hundre år gamle, men det er klart at det er en blanding læll. For O' Store FCI har enevelde på å definere slikt no. Så liten er faktisk verden. :D Men det ble på siden selvsagt.

Det er nå engang sånn at det er NKK/FCI som har disse prøveprogrammene, da er det forholdsvis logisk at man forholder seg til deres regler og protokoller. Om det føles urettferdig så er jo det synd, men livet er veldig ofte urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang sånn at det er NKK/FCI som har disse prøveprogrammene, da er det forholdsvis logisk at man forholder seg til deres regler og protokoller. Om det føles urettferdig så er jo det synd, men livet er veldig ofte urettferdig.

Det var ment som en kommentar til dette utsagnet:

Raser som IKKE er godkjent som raser av FCI regnes ikke som raser - så enkelt er det bare. Og da er de å regne som blandinger - og med svært få unntak så er det nettopp det de er.

Og som jeg skrev så var det på siden av tråden. Altså ikke så relatert til prøver og regler eller urettferdighet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ment som en kommentar til dette utsagnet:

Og som jeg skrev så var det på siden av tråden. Altså ikke så relatert til prøver og regler eller urettferdighet. :D

Tja. Hvor mange NOX-registrerte hunder har stamtavler som er godt over hundre år gamle da? Ambull, boerboel og en håndfull flere raser, som antageligvis går under Belgerpias "svært få unntak"? Resten er vel gatemixer, bullshit, cock-a-poodle, labradoodle og *insert hvilket som helst fantasifullt "rasenavn" her*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk bulldog har ikke så gamle stamtavler, det er en forholdsvis ny rase. Men amerikansk pit bull terrier derimot har en svært lang historie som er stambokført, mye lengre enn mange av de eldre FCI rasene. NKK fortalte meg rett i fleisen at den er en blandingshund da jeg pratet med de en gang. Ikke "vi anser den som en blandingshund", men "den er en blandingshund". Punktum. Det tyder på både uvitenhet og arroganse.

Poenget mitt er at FCI har ikke definisjonsrett på hva en rase er, eller hvilke hunder som kan defineres som rasehunder. Jeg blir innimellom litt lei av at de løftes fram som det ene store avgjørende organ, nettopp fordi man automatisk devaluerer helt legitime rasers gyldighet, historie og tradisjon. Verden er ikke så liten. Det er en arroganse der som jeg personlig ikke setter pris på. Men det betyr slevsagt ikke at jeg ikke ser verdien av NKK, FCI og deres formaliteter av den grunn.

Igjen, det er på siden av diskusjonen. Ikke relatert til hverken NOX eller NKKs prøver og reglement. Det bør helt sikkert tas i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Hvor mange NOX-registrerte hunder har stamtavler som er godt over hundre år gamle da? Ambull, boerboel og en håndfull flere raser, som antageligvis går under Belgerpias "svært få unntak"? Resten er vel gatemixer, bullshit, cock-a-poodle, labradoodle og *insert hvilket som helst fantasifullt "rasenavn" her*?

Da har du glemt uregistrerte rasehunder.

Tipper jeg kan lete et stykke bakover i Tinka sin stamtavle, jeg kan bare ikke gjøre det via hennes profil på Dogweb;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...