Gå til innhold
Hundesonen.no

MH (og andre ferdelserprøver..)


Kristiin

Recommended Posts

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3824 her står det om NOX registeret og Freestyle i hvertfall. Ett enkelt søk på "nox" på nkk sine sider var veldig informativt.

Her står det jo da at freestyle er en ikke-offisiell prøve, altså er også dette udatert informasjon. Freestyle ble fra og med i år en offisell sport i Norge.

Også her i reglementet (til freestyle) står det akkurat det samme som det gjorde i RIK-reglementet, hunder i register anerkjent av NKK.

Jeg regner med at du ikke kan benekte for at NKK er uklar på dette punktet? Og selv mener jeg at det bør oppdateres og rett informasjon bør gis ut.

Nå har ihvertfall jeg sendt mail dit, så får de ta saken i egne hender og se hva de får gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Guest Gråtass

Her står det jo da at freestyle er en ikke-offisiell prøve, altså er også dette udatert informasjon. Freestyle ble fra og med i år en offisell sport i Norge.

Også her i reglementet (til freestyle) står det akkurat det samme som det gjorde i RIK-reglementet, hunder i register anerkjent av NKK.

Jeg regner med at du ikke kan benekte for at NKK er uklar på dette punktet? Og selv mener jeg at det bør oppdateres og rett informasjon bør gis ut.

Nå har ihvertfall jeg sendt mail dit, så får de ta saken i egne hender og se hva de får gjort.

Men kjære vene. Jeg har da ikke sagt noe om NKK sin informasjon, jeg har bare fortalt om hva jeg har funnet ved å lese på NKK sine sider. Jeg aner ingenting om freestyle så at det er utdatert informasjon er ukjent for meg. Da bør NKK oppdatere hele nettsiden sin snarest. Sende en mail til Anniken jeg, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene. Jeg har da ikke sagt noe om NKK sin informasjon, jeg har bare fortalt om hva jeg har funnet ved å lese på NKK sine sider. Jeg aner ingenting om freestyle så at det er utdatert informasjon er ukjent for meg. Da bør NKK oppdatere hele nettsiden sin snarest. Sende en mail til Anniken jeg, tenker jeg.

Nå tror jeg du plutselig hang deg opp i freestyleinformasjonen.

Tråden handler om MH og slike ting, og hvorvidt NOX-registrerte hunder kan delta. Etter hva jeg kan lese meg til i reglementet til ihvertfall freestyle, agility, RIK-programmet og MH så står det "registrert i NKK eller register anerkjent av NKK"

Det store spørsmålet er jo nettopp da hva "register anerkjent av NKK" innebærer. Det ser ikke ut til at du har noe svar på det, dessuten har jeg sendt spørsmålet videre til NKK slik at jeg er sikret korrekt informasjon.

Beklager at jeg ikke syntes det holder med et utsagn om at MH ikke er åpent for NOX-registerte hunder uten at det vises til dokumentasjon. Spesielt når reglene er veldig uklare på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå tror jeg du plutselig hang deg opp i freestyleinformasjonen.

Tråden handler om MH og slike ting, og hvorvidt NOX-registrerte hunder kan delta. Etter hva jeg kan lese meg til i reglementet til ihvertfall freestyle, agility, RIK-programmet og MH så står det "registrert i NKK eller register anerkjent av NKK"

Det store spørsmålet er jo nettopp da hva "register anerkjent av NKK" innebærer. Det ser ikke ut til at du har noe svar på det, dessuten har jeg sendt spørsmålet videre til NKK slik at jeg er sikret korrekt informasjon.

Beklager at jeg ikke syntes det holder med et utsagn om at MH ikke er åpent for NOX-registerte hunder uten at det vises til dokumentasjon. Spesielt når reglene er veldig uklare på dette punktet.

Jeg har lest tråden, så jeg vet hva den handler om. Det står i regelverket spesifisert at NOX hunder ikke har fortrinnsrett ved overtegning eller dommermangel. Det står spesifisert at NOX hunder kan delta på FA og K-test. Dette er vel ikke uklart? Det betyr jo da at MH ikke er åpen for NOX hunder, noe som er naturlig fordi det er et avlsverktøy, akkurat som RIK sporten er et avlsverktøy og derfor ikke åpen for blandingshunder.

Fint om du legger ut svaret du får fra NKK her, slik at alle får informasjonen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden, så jeg vet hva den handler om. Det står i regelverket spesifisert at NOX hunder ikke har fortrinnsrett ved overtegning eller dommermangel. Det står spesifisert at NOX hunder kan delta på FA og K-test. Dette er vel ikke uklart? Det betyr jo da at MH ikke er åpen for NOX hunder, noe som er naturlig fordi det er et avlsverktøy, akkurat som RIK sporten er et avlsverktøy og derfor ikke åpen for blandingshunder.

Fint om du legger ut svaret du får fra NKK her, slik at alle får informasjonen :ahappy:

Hvorfor betyr det at MH ikke er åpent for NOX? Det er kun det jeg er interessert i, hvor står denne informasjonen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden handler om MH og slike ting, og hvorvidt NOX-registrerte hunder kan delta. Etter hva jeg kan lese meg til i reglementet til ihvertfall freestyle, agility, RIK-programmet og MH så står det "registrert i NKK eller register anerkjent av NKK"

Selv om noen her på dette forumet ikke forstår hva register anerkjent av NKK betyr, vil jo ikke det si at NKKs regler er uklare... :lol:

Hvorfor betyr det at MH ikke er åpent for NOX? Det er kun det jeg er interessert i, hvor står denne informasjonen ;)

Unnskyld meg, men når det i en opplisting av aktiviteter NOX-hunder KAN delta i IKKE er nevnt MH - så betyr vel det rimelig klart og tydelig at NOX-registrerte hunder IKKE KAN DELTA PÅ MH. Hvor lita t-skje må du egentlig ha det inn med ? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen her på dette forumet ikke forstår hva register anerkjent av NKK betyr, vil jo ikke det si at NKKs regler er uklare... ;)

Unnskyld meg, men når det i en opplisting av aktiviteter NOX-hunder KAN delta i IKKE er nevnt MH - så betyr vel det rimelig klart og tydelig at NOX-registrerte hunder IKKE KAN DELTA PÅ MH. Hvor lita t-skje må du egentlig ha det inn med ? :lol:

Så bare fordi noe ikke er nevnt, så betyr det at man ikke kan delta? Da må jo også Freestyle (som offisiell gren) utelukkes. Jeg følger kun opp tråden, og jeg har nå tatt steget og kontaktet de som kan gi meg et korrekt svar.

Og jo, det er uklart når "register anerkjent av NKK" ikke har noe spesifikk definisjon. Det er reglementet som gjelder, ikke en informasjonside på en webside :P

Men jeg føler meg litt ferdig med dette nå jeg, kan ta det opp igjen når jeg har fått svar fra NKK :ahappy:

PS: Ønsker det ikke inn med noe t-skje ;) Jeg vil bare ha dokumentasjon, jeg har dessverre brent meg på å stole på utsagn fra andre uten å se noe mer enn det. Derfor ønsker jeg å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK kunne vell skrevet "Hunder registert i NKK og andre offesielle kennelklubber kan delta" eller noe i den durren?

For uansett hvordan de snurr og vender på det så er hunder registert i nkk, samme som hunder er registert i NOX.

De får det vell med andre ord til og høres ut som nox-registete hunder kan delta når de skriver "register anerkjent av nkk" (noe som NOX er).

Ingen som er med på at den skurrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

NKK kunne vell skrevet "Hunder registert i NKK og andre offesielle kennelklubber kan delta" eller noe i den durren?

For uansett hvordan de snurr og vender på det så er hunder registert i nkk, samme som hunder er registert i NOX.

De får det vell med andre ord til og høres ut som nox-registete hunder kan delta når de skriver "register anerkjent av nkk" (noe som NOX er).

Ingen som er med på at den skurrer?

Vel, Kristiin det er her problemene oppstår fordi de som har hunder med NOXregisternr tror det er hunden som er registrert, men det er det ikke. Det er eieren som er registrert i NOX med den aktuelle hunden. Ergo er ikke dette det samme som stambok registrerte hunder i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo ingen rolle om det er et stambok register eller ikke. Saken er at både nox og nkk er et register. NKK sier ingenting om stambok register.,

I NOX er det blandingshunden som er registert, med eier oppført. Jeg har både hund reg i nkk og i NOX. Begge har et registeringsnummet som du kan søke opp på dogweb for og få opp opplysninger og andre ting om hunden. Forskjellen er jo at det står NOX forran regnr til blandingshunden. (det er heller ikke oppdretter, stamtavle mm. på siden til blandingshunder).

Hvorfor kan vi ikke bli enig om at NKK er unøyaktige på sin beskrivelse om hvilke hunder som får delta på disse testene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kristiin: Nå har jeg i fire innlegg forsøkt å forklare deg (og andre lesere/debattanter i denne tråden) hvordan dette er laget, men det er ganske tydelig at du ikke skjønner det, så da foreslår jeg at du sender en mail til NKK og spør dem hva de mener og hvorfor det er slik.. I rest my case. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måte på og må få det inn me t-skje. Uannsett om det er et stambok register eller et register er for blandingshunder er det e REGISTER. (Det tror jeg flere her har prøvd å få fram!) Og NOX REGISTERET er et register igjennom NKK (dermed anerkjent av nkk). Og på både MH å ferdelseprøver osv... Står det hunder som er REGISTERT i et register anerkjent av nkk. '

:lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er vel ikke jeg som har behov for te-skje... Ja det er et register, nei det er ikke et hunde register, det er et eier register. Dette er ikke det samme. Det er forøvrig (fortsatt) spesifisert fra NKK sin side hvilke aktiviteter som er åpnet for Nox registrerte hunder. Hvis du fortsatt syns dette er uklart, mener jeg fortsatt at du bør kontakte NKK fremfor å gnåle på det her i enninga..EOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som trenger det inn med t-skje. :) Og du synes jeg gnåler om dette foreslår jeg at du vier ditt egasjement til noe annet enn denne tråden. Det er et diskusjonsforum, og om du skal stå kjørt fast på den mening, kan du vell forlate tråden? Kan vell være åpent for flere meninger?

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg dere gnåler frem og tilbake veldig mye alle sammen.

Ja, NKK er uklare når de skriver "registrert i NKK eller et register anerkjent av NKK." Men, som vi har fått høre mange ganger her, så MENER de altså et register der HUNDEN er registrert, med foreldre og alt mulig. NOX-registeret er blitt til for at folk med blandingshunder skal kunne få registrert konkurranse-resultater på hundene sine. Ikke fordi hunden da er registrert som en hvilken som helst rasehund.

Dvs at det ikke er samme slags register, og det er da ikke et "anerkjent" register hos NKK, det er et register som er laget for EIERNES skyld.

Så, enkelt: NKK er uklare på ting når de skriver det samme på forskjellige steder, men mener forskjellige ting med det (eller evt har glemt å oppdatere sidene sine, jeg ser de søker etter ny IT- og mediemedarbeider på finn.no, så kan kanskje ha noe med det å gjøre?), og det burde vært forklart bedre. Men det har kommet veldig gode svar på alt det har vært spurt om her i tråden.

Nå foreslår jeg at vi bare venter til noen får svar fra NKK, det er vel de som vet best. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å ta en tlf. til NKK, da? Jo før jo heller.

Bare et forslag i kassa fra meg. :lol:

Det er sendt mail, sånn om du ikke har fått med deg det :)

Ellers vil jeg veldig gjerne vite mer om det at NOX-registret er et for eier? Om jeg søker om reg.nr. til Tinka så dukker det opp en beskrivelse av hunden min. Det står ikke engang hvem som eier hunden.

Så hva mener du Gråtass med at registeret er av eieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det jo da at freestyle er en ikke-offisiell prøve, altså er også dette udatert informasjon. Freestyle ble fra og med i år en offisell sport i Norge.

Også her i reglementet (til freestyle) står det akkurat det samme som det gjorde i RIK-reglementet, hunder i register anerkjent av NKK.

Hverken MH eller RIK er noe som har kommet i år, de eksisterte før NOX-registret begge to, så jeg vil anta at akkurat den infoen er oppdatert, selv om de ikke har klart å oppdatere at freestyle er en offisiell sport på de 4 mnd det har vært det - for så vidt jeg veit, så var den første offisielle freestyle-prøven nå i juni eller juli, var den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sitter jeg og irriterter meg over de i MH, NOX tråden nekter og se saken fra flere sider og står på sitt.. :lol:

Tok med den quoten fra annet forum...

Jeg skjønner ikke hva som er så inni gamper.... vanskelig å forstå jeg. Ei heller hvordan det kan være mulig å feiltolke noe som helst.

Det står TYDELIG på NKK sine sider HVA/HVILKE AKTIVITETER NOX registrerte hunder kan delta på - og innen hver av disse feltene finnes det EGNE spesifikke regler som det bare er å lese.

Om en aktivitet IKKE er ramset opp under HVA Nox registrerte hunder kan delta på så kan de ikke delta - så enkelt er det - da hjelper det ikke at dere mener at en NOX registrert hund er en registrert hund og at NKK burde presisere fordi at det står slik og sånn.

NKK HAR presisert HVA dere kan delta på og da er det bare å forholde seg til det. Hvor vanskelig kan det være??

Det er liksom ikke noe å missforstå her!

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=9914

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=3824

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=4558 Trykk på LES MER nederst

..enda mer info finner man på NKK om man gidder å søke på NOX

Alt står jo der, hvor mye mer tydelig må det gjøres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Når det gjelder mentaltester derimot, så kan det være slike prioriteringer som ligger til grunn, men ikke på stevner.

Ved mentaltester så er det en regel som gjelder, uansett hvilken klubb/raseklubb som arrangerer: Førstemann til mølla får plassen. Om ikke arrangører følger den regelen, så blir det bråk om NKK blir opplyst om det. Men om det kommer påmeldigner fra NOX-reg hunder og man har mer enn nok med de som er reg i nkk/skk/dkk osv, så skal NOX-registrerte hunder komme bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lese reglene for MH?

Deltakelse. MH er åpen for alle raser. Originalt registreringsbevis skal foreligge og leveres ved fremmøte på testen. Hunden må være fylt 10 mnd senest første prøve dag. Hund kan kun starte en gang ved samme prøve/ref.nr. Hund som får ”ikke bestått” tre ganger, kan aldri mer starte på MH.

Stikkord her er "raser" - en NOX-registrert hund regnes ikke som en rasehund, eller?

Eller så kan man jo lese "NOX-registret er klart", hvor det står:

Følgende aktiviteter er åpne for uregistrerte hunder og blandingshunder:

- Agility

- Lydighet

- Blodspor (spore et skadet dyr)

- Ferskspor (spore et dyr)

- Freestyle*** (dans med hund)

- Rallylydighet*** (en kombinasjon av agility og lydighet)

MH er et avlsverktøy, å diskutere om man har rett til å gå MH med bastarden sin blir for meg like logisk som å diskutere hvorfor man ikke får lov til å stille ut den samme hunden.. Sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså - ja, man kan finne ut av det ved å kryssjekke med andre artikler osv, men det er likevel ikke til å komme unna at akkurat den setningen om MH hvor det viser til registre er uklar.

Nei - det kan ikke missforstås.

Det står ikke ett eneste sted på NKK sin side at NOX registrerte hunder kan delta på MH - det er ikke rom for uklarheter - det står derimot presisert veldig tydelig HVA de kan være med på og da skjønner ikke jeg problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...