Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra vinterklær til hund!


:)Kine

Recommended Posts

Hunden min fungerer så dårlig om vinteren. Han fryser veldig lett. Jeg tror faktisk ikke det trenger å være minusgrader engang.. Det ødelegger veldig for hele vinteren, for det er faktisk så ille at vi ikke kan gå ordentlige langturer om vinteren. Han har to dekken. Det ene er noe skinngreier og det andre er et hurtta dekken. Begge er vanntette og holder ganske bra på varmen. Vi pleier å bruke hurtta-dekkenet hvis det er kaldt og blåser når det regner. Men problemet er at han er aaaltfor aktiv til å bruke det i snøen! Han hopper og "baser" i snøen. Så det kommet masse snø mellom han og dekkenet. Altså inni dekkenet! Så da hjelper det jo ikke noe!

Jeg har sett litt på hurtta fleece pro. hurtta_pro_waterproof_fleece_red.jpg

Den dekker jo mer, så kanskje ikke han klarer å få så mye snø inn i denne?

Er det noen som han noen erfaringer med det samme problemet? Eller noen løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den dressen der, den er genial! Caius(salukivalpen min) NEKTER å gå gå ut når det regner.. Å ett kjent fenomen når man bor i Bergen er jo akkurat regn...

Når jeg tar på denne dressen løper han uten stress i høyt, vått gress osv. Han er like tørr og fin når vi kommer inn da. Dessverre ikke testet den i snø da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med min hund og løsningen for oss var å kjøpe en skreddersydd dress. Jeg skjønner ikke helt hva slags hundetype Hurrta dressene og andre dresser er beregnet på, men for min dvergpuddel ble de stort sett for vide over ryggen og for korte i bena. Har du en hund som passer Hurrta er jo det supert, men da kan det lønne seg å kjøpe en regndress å ha over siden fleecen ikke er vindtett.

Jeg kjøpte skreddersydde dresser til en billig penge her, og valgte å kjøpe en regndress

og en fleecedress. I kaldt og surt vær bruker jeg fleecedressen inni regndressen slik at hunden min holder seg varm og samtidig er skjermet fra vinden.

EDIT: PB260072.jpg

Ikke det mest flatterende bilde akkurat, men her er Sølve i litago-dressen sin.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet med min lille hund. Løsningen for oss har blitt å ta med ekstra dekken på litt lengre turer, slik at vi kan bytte etter at hun har fått snø innenfor. Jeg bruker også å ta av henne dekkenet når hun er "høy aktivitet", for da kan jeg bare klemme og koste snøen ut av pelsen hennes før jeg tar på henne dekken igjen.

Jeg bruker også å finne dekken som ikke snøen fester seg så veldig i, både på utsiden og på innsiden (i foret). Teddystoff etc. fungerer dårlig, snø setter seg som lim. Fleece er også vanskelig å børste snøen ordentlig av hvis det er løssnø. Bomull og lignende går til en viss grad, men enda glattere stoffer er mest ideelt.

Dogman-dekkene fungerer veldig bra syns jeg, de er laget for å holde på temperaturen helt ned i mange minus. ;) Kjenner at hunden min alltid er varm i bryst, brystkasse og rygg med det på - men det kunne ligget bedre på bakparten hennes, slik at det varmer oversiden av lårene bedre og den bakerste delen av ryggen før halen.

Denne vinteren blir vi boende en annen plass enn forrige vinter, og her er det opptil 30 minus om vinteren, så denne vinteren skal vi invistere i en skreddersydd ull-dress som skal brukes under en vanntett og vindtett dress. Ull-dressen skal ha fire bein og hullet under skal kunne lukkes slik at den blir helt tett.. Så får det heller være om hun markerer på dressen en sjelden gang når den er lukket.. Har jo vaskemiddel for ull vel ;)

Også prøver jeg å begrense snø-basing da. Det er jo til hennes beste. Skal vi være ute en stund, MÅ jeg ofte passe på at hun ikke baser for mye i snøen, for da blir hun kald uansett. ;) Legg turene til steder hvor det er oppkjørte veier/løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte skreddersydde dresser til en billig penge her, og valgte å kjøpe en regndress

og en fleecedress. I kaldt og surt vær bruker jeg fleecedressen inni regndressen slik at hunden min holder seg varm og samtidig er skjermet fra vinden.

Oi,se der ja! Da vet jeg hvor jeg skal bestille dress til whippsemann for vintern! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg beundrer folk som kan sette seg ned og sy sånne ting! ;) Ikke bare til seg selv, men de kan lage flotte ting på bestilling fra andre også. Det var jo supert at noen sier seg villig til å gjøre det.

Det ER virkelig praktisk å kunne håndtere stoffer og sykmaskin! Kunne ønske det var meg! ;) (jeg kan sy patchwork da, men ikke sånne klær og greier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet med min hund og løsningen for oss var å kjøpe en skreddersydd dress. Jeg skjønner ikke helt hva slags hundetype Hurrta dressene og andre dresser er beregnet på, men for min dvergpuddel ble de stort sett for vide over ryggen og for korte i bena. Har du en hund som passer Hurrta er jo det supert, men da kan det lønne seg å kjøpe en regndress å ha over siden fleecen ikke er vindtett.

Jeg kjøpte skreddersydde dresser til en billig penge her, og valgte å kjøpe en regndress

og en fleecedress. I kaldt og surt vær bruker jeg fleecedressen inni regndressen slik at hunden min holder seg varm og samtidig er skjermet fra vinden.

*Klipp*

De dressene hun sydde var geniale! Jeg tror jeg skal bestille en slik til Dina med fleecefór inni. Hun er så kald og trives ikke i surt vær, som regn, vind og snø. Hun herjer mye i snøen, og får snø innenfor dekkenet. Hun har nesten ikke pels på magen, så da holder det liksom ikke med dekken, som bare dekker de best pelsede delene av kroppen hennes. Ikke var de dyre heller disse da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en god del tid på dette ifjor vinter, for å finne best mulig løsning for mine. Mitt problem var at hundene ble forfrossne, spesiellt tispa, under magen og pattene var veldig utsatt. Spesiellt på skiturer eller lengere opphold utendørs. Så jeg måtte ha noe som dekket hele buken. Så på superdekkenet (kondomdress), men det følte jeg ble for tynt og lett å ødelegge, så derfor ble valget Katahdin dekken. Kjempefornøyd! Det ble ingen snø som kom inn under, og heller ingen snø som satt seg fast, da dekkenet er glatt. Alle patter helt beskyttet. Er det ekstra kaldt, eller man stopper på tur, kan man slenge over et fleecedekken etc.

Til hannen bruker jeg back on track dekkenet, siden de har en myndemodell, passer perfekt fasongen hans. Det er tynt, men varmer veldig godt. Og skal man på fjelltur på ski og det er ekstra kaldt, har jeg pungvarmer på ballene.

Er man på vanlige gåturer og det er kaldt, fungerer fleece dekken på begge, eller uansett type vinterdekken på tispa.

Er hundene i høy aktivitet i snøen og leker, pleier de fleste å klare seg uten dekken i korte perioder, så kan man heller ta på dem dekken etter herjingen når man skal ta det roligere. (til og fra lekeområdet eller noe sånnt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg vet veldig godt hvordan det er å ha frossen hund. Det setter litt demper på uteaktiviteter om vinteren ja ;)

Selma har denne:

nyttdekken008.jpg

Jeg er veldig fornøyd med den, men da til vanlig tur og ikke i dyp snø. Den fungerer ikke til snø-herjing, for da blir det masse snø på innsia. Vi kunne også trengt en dress av noe slag.

Jeg er av den typen at jeg blir litt flau av å gå med hund med klær på seg ;) ,men hva kan jeg gjøre når hunden er så frossen som Selma da? Jeg liker veldig godt Hurtta da, for det ser litt ordentlig ut og ikke så dallete ut liksom ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to dekken på, et flis innerst, og regn og vindtett ytterst, men det blir jo litt snø inni dev magen og sånn alikevell.. Kjenner at det frister veeeeedlig å kjøpe en sånn ny litago dress asså.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: PB260072.jpg

Ikke det mest flatterende bilde akkurat, men her er Sølve i litago-dressen sin.. ;)

Hahahaha! Ååå! Kul dress! Holder snøen seg ute når hunden baser?

Har samme problemet med min lille hund. Løsningen for oss har blitt å ta med ekstra dekken på litt lengre turer, slik at vi kan bytte etter at hun har fått snø innenfor. Jeg bruker også å ta av henne dekkenet når hun er "høy aktivitet", for da kan jeg bare klemme og koste snøen ut av pelsen hennes før jeg tar på henne dekken igjen.

Denne vinteren blir vi boende en annen plass enn forrige vinter, og her er det opptil 30 minus om vinteren, så denne vinteren skal vi invistere i en skreddersydd ull-dress som skal brukes under en vanntett og vindtett dress. Ull-dressen skal ha fire bein og hullet under skal kunne lukkes slik at den blir helt tett.. Så får det heller være om hun markerer på dressen en sjelden gang når den er lukket.. Har jo vaskemiddel for ull vel ;)

Også prøver jeg å begrense snø-basing da. Det er jo til hennes beste. Skal vi være ute en stund, MÅ jeg ofte passe på at hun ikke baser for mye i snøen, for da blir hun kald uansett. ;) Legg turene til steder hvor det er oppkjørte veier/løyper.

Ja, jeg pleier å ha med et ekstra dekken på tur, men han får snø inni i dekkenet med EN gang! Det er veldig umulig! Til og med der det er oppkjørte løyper.. Jeg skjønner ikke hvordan han klarer det. Vi tenner jo ofte bål på tur. Men å sitte foran bålet der snøen er nedtråkket, det klarer han jo ikke.

Han begynner å skjelve selv om han er i høy aktivitet.. Han har veldig lite pels. Han er så godt som naken på hele undersiden egentlig..

Jeg tror kanskje han min må få seg en ulldress og. Vet du om noe sted det går ann å få tak i det? ;)

Så på superdekkenet (kondomdress), men det følte jeg ble for tynt og lett å ødelegge, så derfor ble valget Katahdin dekken. Kjempefornøyd! Det ble ingen snø som kom inn under, og heller ingen snø som satt seg fast, da dekkenet er glatt. Alle patter helt beskyttet. Er det ekstra kaldt, eller man stopper på tur, kan man slenge over et fleecedekken etc.

Ja, jeg tror jeg skal se litt mer på det katahdin dekkenet. Jeg tror hovedproblemet med bare dekken er at han blir ekstremt kald på brystkassa, så da hadde vi jo unngått det.

Jeg er av den typen at jeg blir litt flau av å gå med hund med klær på seg ;) ,men hva kan jeg gjøre når hunden er så frossen som Selma da? Jeg liker veldig godt Hurtta da, for det ser litt ordentlig ut og ikke så dallete ut liksom ;);)

Uff! Ja, jeg også.. Skulle virkelig ønske vi kunne unngått det. Hunden min er penest naken!

Fredrik og vil ha litago-dress! Ikke fordi han fryser, men for å leve opp til å bli kaldt en kalv av alle vi møter.

Hahaha!

Blondie har overtrekks dressen fra Hurrta. Den er vind og vanntett. Vi har kjøpt en fleecedress som hører til dressen som kan kneppes inni. Da blir det både varmt og tett ;) Denne fleecedressen er ikke bare er for, men kan også brukes som separat dress ;)

68840_1588311784471_1136124639_1650465_1185474_n.jpg

Har du prøvd den i snøen enda? Det ser jo ut som denne burde holde snøen ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har en hund som passer 100% inn i hurtta dressene, så slipper de inn MYE snø. Og den blir liggende i et stort område, og kjøler ned mye av hunden.. (hilsen Emma på 2,5 kg og merkelig kropp)

Kathadin-dekken skulle jeg ønske kom i xxxxs, det hadde vært noe for Emma tror jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange dekken til Aïda, men Obtrack -dekkenet er det

aller beste!

dogcoat_500.jpg

Jeg har ikke opplevd at det samler seg snø inni det, og det holder dessuten hunden varm

selvom det blir vått :wub: Det har veldig gode justeringsmuligheter (det er ikke lett å kjøpe dekken

til et bulledyr nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dressen funker fin,fint i snøen :ahappy: Hilsen Blondie :)

121020101313553Jo45G5nH12R.jpg

Hahaha! Herlig! :lol:

Kathadin-dekkenet er nå bestilt! Så da venter vi i spenning. Nå kom jo snøen i natt, så da begynte det plutselig å haste litt. Lille Larsipan har lagt på seg litt det siste året, så det virker som det ekstra fettlaget gjør at han ikke fryser sååå mye som i fjor i hvertfall. :)

Jeg tenkte også at jeg skulle ha med meg lille udyret i dyrebutikken og teste de Hurtta-dressene der. Hvis de passer så kjøper vi en sånn også.

Tusen takk for hjelp fra alle dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange dekken til Aïda, men Obtrack -dekkenet er det

aller beste!

dogcoat_500.jpg

Jeg har ikke opplevd at det samler seg snø inni det, og det holder dessuten hunden varm

selvom det blir vått ;) Det har veldig gode justeringsmuligheter (det er ikke lett å kjøpe dekken

til et bulledyr nemlig)

Jeg har veldig lyst på den, men er ikke den sånn at man ikke skal ha på den hele tiden? Bare når hunden ikke er i aktivitet? Eller tar jeg feil? Og hva er forskjellen på den og den som er litt tykkere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma har denne:

nyttdekken008.jpg

Den har jeg bestilt også :P Men skal ikke bruke den på turer tenkte jeg, bare ha på hunden mellom treningsøkter så hun ikke fryser.

Jeg er av den typen at jeg blir litt flau av å gå med hund med klær på seg :P ,men hva kan jeg gjøre når hunden er så frossen som Selma da? Jeg liker veldig godt Hurtta da, for det ser litt ordentlig ut og ikke så dallete ut liksom ;):P

Eniiiig :P BOT-dekkene ser heller ikke så dallete ut.

Kathadin-dekken skulle jeg ønske kom i xxxxs, det hadde vært noe for Emma tror jeg :P

Du kan jo spørre produsenten om spesiallaget? :P Jeg har Kathadin-dekken til snørekjøring og ELSKER det!

thumb_dogcoat_rosa_276_134.jpg

Jeg har også BOT-dekken til hundene, men det er også bare for å holde de varme mellom treningsøkter. Samme gjelder Hurtta-dekkenet. Her er det kun Kathadin-dekken som blir brukt på turer (snørekjøring da, siden begge hundene mine godt med pels). Men kelpievalpen passer ikke inn i noe av dette enda, og er ganske bar på magen. Noen som vet om slike fine strikkegensre (som man helst ikke blir superflau av å ha på hunden) man kan kjøpe på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst på den, men er ikke den sånn at man ikke skal ha på den hele tiden? Bare når hunden ikke er i aktivitet? Eller tar jeg feil? Og hva er forskjellen på den og den som er litt tykkere? ;)

Jeg har en veldig frossen hund. Så når det er kaldere enn 7 minusgrader bruker jeg det dekkenet også under aktivitet. Det er ikke noen fasit på når man skal bruke det :P Nå tar jeg det på når hun hviler på agilitytrening.

Det tykkere, tenker du da på det grønne? Forskjellen på de to er materialet de er laget av. Skrylle, det jeg har, er glatt, vind/vann/snøavvisende (les mer her )

Rogle, det grønne, er fleece, og ikke vind/vannavvisende.

Jeg har hatt det over 1 år, og brukte det masse i vinter. Det koster litt, men det er veldig bra kvalitet, så jeg synes det er verdt det. Dessuten har det gode justeringsmuligheter, så passformen er god. Jeg har flere dekken til Aïda, men det er det beste jeg har :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende Hurtta-dress til mine løwchen og de fungerer veldig bra. Det kommer ikke snø inni og de holder seg tørre, er også regntette. (De blir jo klipt bak, så der blir de fort kalde.) Disse dressene kommer i forskjellige benlengder. Jeg har samme størrelse til to av mine, men forskjellige benlengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som fryser en del siden hun ikke har underull. Foreløpig har vi bare et dekken fra Hooks med ull inni og regntett stoff utenpå. Vi har begynt å bruke det litt ekstra nå i det siste, siden hun fryser mye. Jeg har tenkte å kjøpe et ekstra tykt dekken til henne til dager hvor det ikke regner, men bare er kaldt/blåser. Det skal ikke mye til før hun fryser.

Jeg tenkte kanskje også på en slik strikkegenser som Labbis spør etter, bare at jeg ikke er flau for å kle opp hunden min :D Hilsen hun som har lilla potesokker, rosa dekken og en rosastrikkegenser en gang til hunden sin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig frossen hund. Så når det er kaldere enn 7 minusgrader bruker jeg det dekkenet også under aktivitet. Det er ikke noen fasit på når man skal bruke det :D Nå tar jeg det på når hun hviler på agilitytrening.

Det tykkere, tenker du da på det grønne? Forskjellen på de to er materialet de er laget av. Skrylle, det jeg har, er glatt, vind/vann/snøavvisende (les mer her )

Rogle, det grønne, er fleece, og ikke vind/vannavvisende.

Jeg har hatt det over 1 år, og brukte det masse i vinter. Det koster litt, men det er veldig bra kvalitet, så jeg synes det er verdt det. Dessuten har det gode justeringsmuligheter, så passformen er god. Jeg har flere dekken til Aïda, men det er det beste jeg har :D

ok takk for svar :D

hm.. var ikke helt den jeg mente.. Finner det ikke nå da. Husker iallefall de hadde et tykkere som var blå/svart før.. Var egentlig den jeg mente som var litt tykkere. Husker hun ene på agilityen hadde den.

Du anbefaler iallefall den :P Da må jeg sjekke det ut :P Vet du hvor man selger denne utenom nettbutikk? Så jeg får prøvd den på hunden. :P

edit: Der fant jeg det :D

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?pkode=KH100_var

Hvordan er denne? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var Billebjer dekkenet du mente?

kerry_billebjer_250.jpg

Det er limited edition. Det vet jeg ikke så mye om. Ut ifra det jeg kan lese synes jeg det jeg har er mest allsidig :D

Jeg vet ikke om noen som selger det i butikk. Men det er ca 20 størrelser, egne for dachs, og gode justeringsmuligheter både rundt brystet og rundt magen og rundt halsen :D

Her er størrelseskjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var Billebjer dekkenet du mente?

kerry_billebjer_250.jpg

Det er limited edition. Det vet jeg ikke så mye om. Ut ifra det jeg kan lese synes jeg det jeg har er mest allsidig :D

Jeg vet ikke om noen som selger det i butikk. Men det er ca 20 størrelser, egne for dachs, og gode justeringsmuligheter både rundt brystet og rundt magen og rundt halsen :D

Her er størrelseskjemaet.

Var ikke helt den jeg mente heller :D hehe var den jeg linka til :P takk for svar uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...