Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshunden's Keen Kiter "Kite"


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 215
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk! Har kjøpt en ny (billig)linse jeg prøver å bli venn med. Ikke helt i mål ennå, men det er i minste bedre enn det søplet jeg har igjen etter å ha knust favorittobjektivene mine! Takk!

Ny film! Filmet en snutt nå ikveld som jeg legger ut. Vi trener litt bevegelsesmønster på avstandskommandering (evighetsprosjektet) og noen triks på slutten. Jeg er veldig fornøyd med intensite

Takk for komplimenter. Han minner veldig om en show-border om dagen. Han er i det minste vakker og veldig behagelig å ha med å gjøre! Slow-motion tendensene hans har også en stor fordel for endeli

Posted Images

  • 5 weeks later...

Hvordan gikk det i dag? Hadde nok med å fokusere på egen ring, så fikk ikke sett.

Så ikke denne, jeg...

Kiter har startet i kl3 uten stor suksess. Alt var sånn halvhjertet og det var ikke noe moro. 230 poeng med 0 på apport over hinder (3-verdig øvelse), så ikke noe å hoppe i taket av. Nå skal vi trene lenge og vente til vi er klare til å starte!

969559_10151609051161999_1917578417_n.jp

599441_10151609051251999_744460634_n.jpg

Mer oppløftende er gjetingen! Kiter ble godkjent for et par uker siden. Da gikk vi en stor prøve (startet 10 og var ferdig kl 19!). Kiter var veldig heit og la seg litt på sauen og hørte nesten ikke på noen kommandoer. Han gikk bra på fløyta, men ellers litt ulydig. Gjennomføre helt greit og deilig å ha godkjenningen i boks. Jeg var tidenes dårligste fører. På etterdriv og kve klarte jeg nesten ikke se pga nervene mine og all evne til planlegging forsvant. På dette stadiet jobbet Kiter bra, men jeg gikk helt sjevt og klarte ikke å holde linjene selv en gang. Da taper man mye poeng. Sleit med kveet.

  • Utgang: 20/20 (super!)
  • Løsning: 7/10 (sauen trakk litt til en side, men Kiter gikk bra)
  • Inndriv: 15/20 (sauen ville veldig gjerne til en side og Kiter ville ikke flanke)
  • Fradriv: 13/20 (jeg syntes dette var ganske bra jeg da)
  • Etterdriv: 9/10
  • Kve: 5/15

Tilsammen 69 poeng av 100. 60 er kravet for godkjenning.

Idag gikk jeg ny prøve. Denne gangen var jeg mindre nervøs og synet fungerte godt. Kiter gikk bare helt fantastisk! Utang, løsning og inndriv var bare helt rått! Vi sleit med kve denne gange også (vi har øvd for lite på det, så det er JEG som ikke skjønner helt hva jeg skal gjøre. Kiter gjorde som jeg ga beskjed om). Har ikke fått detaljert poengsum ennå, men fikk 79 poeng tilsammen. Jeg var litt skuffa over poengsummen, for jeg trodde egentlig vi var tett opp i 90 poeng, men vi mistet nok veldig mye på kve + at jeg mistet litt poeng når en sau bestemte seg for å løpe for harde livet mot oppsamlingskveet (selv om vi hanket den inn med en gang).

Filmer og detaljerte poeng fra siste prøve kommer så snart jeg får tak i det.

936816_10151609051231999_744480819_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er en film fra den siste gjeterhundprøven. Jeg stresser litt da... :P I forhold til bedømmingen har det ingen ting å si hva jeg sier og hvordan hunden responderer. Det eneste som bedømmes er hvordan sauene går banen (og dermed hvordan hunden styrer sauene). Sånn enkelt forklart.

http://www.youtube.com/watch?v=z_PjEg2zgT4&feature=youtu.be

I helgen har vi vært på treningssamling med noen venner igjen. Kiter var faktisk helt fantastisk! Her er noen bilder:

999252_535380193190080_1154970121_n.jpg

1004033_535380166523416_2065993823_n.jpg

7800_535380206523412_1801775403_n.jpg

1016492_535380213190078_2066538504_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Noen nye bilder av godgutten. Ikke så mye nytt å melde om Kiter. Han er stort sett ganske dårlig lydighetshund, men jeg føler at gjetingen gir oss mye på relasjonsbiten som kan komme godt med i lydighetssammenheng også. Han er en helt rå gjeterhund og mange har tilbudt en ganske pen sum for å få kjøpt ham, men denne godgutten er ikke for salg for øyeblikket!

IMG_4309_zpsf328f4ba.jpg

IMG_4319_zps20e50f53.jpg

IMG_4396_zps998a093b.jpg

IMG_4367_zps2ad8a0d1.jpg

IMG_4384_zpsdd769079.jpg

IMG_4355_zps893c92fa.jpg

IMG_4401_zps6767174e.jpg

IMG_4425_zps6731e0f2.jpg

IMG_4388_zps8dbe37e7.jpg

IMG_4428_zpse3dbf2fe.jpg

IMG_4413_zpsa83ab017.jpg

IMG_4429_zpsa5305b8a.jpg

IMG_4435_zps65930346.jpg

IMG_4439_zps4140d206.jpg

IMG_4444_zpsca8cd596.jpg

IMG_4442_zps21b402b1.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fine bilder :ahappy:

Takk! Har kjøpt en ny (billig)linse jeg prøver å bli venn med. Ikke helt i mål ennå, men det er i minste bedre enn det søplet jeg har igjen etter å ha knust favorittobjektivene mine!

Peneste hunden er han iallefall :wub:

hvem kan si nei til han liksom :heart:

Takk! Han er jo bare skjønn!

Og jeg må bare skryte: Kiter vant fylkesmesterskapet i klasse 1 og klasse 2!!! Vi fikk lov til å starte begge klassene (i gjeting kan man gå opp og ned i klassene som man vil, men ikke alltid på samme stevne). Dermed fikk vi debutert klasse 2 først og "safet" med klasse 1 etterpå. I klasse 2 var han helt forferdelig heit og tok kommandoene litt dårlig, men utgang, løsing og kve var ihvertfall perfekt. Han viste mye bra ellers i løypa og endte på 76 poeng, hvilket var beste fra Akershus :D

I klasse 1 fikk jeg bestemt meg for at jeg MÅTTE sette på "bremsen" og sørge for at han tok kommandoene bedre enn i klasse 2. Og det fikk vi til! Men etter siste port skulle jeg løpe over hele banen opp til kve, mens Kiter holdt sauene. Her stresset jeg meg opp og kommanderte bikkja lenge før jeg var ved kve, noe som var dumt fordi vi da ikke fikk skikkelig kontroll mot kve (fordi jeg kommanderer bikkja samtidig som jeg løper med ryggen til... dust). Dommeren sa vi mistet 5-10 poeng bare på grunn av det, fordi vi da fikk en del feil på kve. Men uansett ny rekord - 85 poeng i klasse 1, vinner av klassen og fylkesmester i klasse 1 også!

WEEEEHOOO!!!! Jeg svever av lykke :D Det er SÅ gøy å få til noe jeg har hatt SÅ lyst til!

1186307_10151884769866999_412631219_n.jp

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse Maren! :D Dere er helt rå!

Gratulerer :D Så moro at dere konkurrerer i gjeting!

Gratulerer! :D

Gratulerer :) Nydelig hund :)

Gratulerer så mye! :bananas:

Han må da ha ALT han der!! Både flink og vakker :wub: .

Gratulerer så mye! :flowers:

Grattis! Så utrolig morro :D

Tusen takk! Jeg er fremdeles helt i ekstase! Nå gleder jeg meg skikkelig til å starte i klasse 3 :D Kiter er en fiiin hund! Han er overhodet ikke god til alt, men til gjeting er han et ekte talent!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...