Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser hverdagen til hunden din som er innen "aktiv rase"?


Renate A

Recommended Posts

Jeg sitter her og lurer, funderer og lurer litt til, kan jeg gi en hund av en aktiv rase nok stimuli både psykisk og fysisk?

Har jo en aktiv blanding nå, selvom hun snart er 9år så er det aktivitet minst 3timer pr dag, er ikke noe hun MÅ ha, men jeg merker at hun trives best med dette nivået eller høyere.

Chicka er en hund som trenger mer fysisk trening enn psykisk egentlig, men kan trappe opp det på neste hund.

Så nå lurer jeg litt på hvordan hverdagen til din "aktiv rase hund" ser ut?

Hvordan var den som valp?

Kan den ta en dag med ro hvis det er behov for det?

Detter er ingen "hvilken hund passer meg", men hvordan ser hverdagen til din hund ut, spesiellt de av aktive raser (bruks, gjeter, jakt osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo hundene oppdratt på forskjellige måter og med forskjellig aktivitetsnivå. Så det kommer jo an på hva de blir vant med. Får en unghund turer på 2-4 timer flere ganger i uka, eller hver dag, så vil den jo også kreve mer. Leste et sted, selv om det var om siberian, at man kan gange aktivitetsnivået med 5 etterhvert som den blir voksen. Fordi de stadig krever mer etter som de vokser seg til.

Så det er også litt opp til enkelte hvor mye man vil venne hunden til fra starten av vil jeg si. Selvfølgelig skal hundene få det de trenger, men det blir litt hva man gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si: Det er ikke kvantitet, men kvalitet som er viktig.

Mine dager varierer fra rusletur u hagen, til å være å trene 3 timer + effektivt i skogen.

Den største forsjellen er vel at jeg klarer ikke "slite de ut" med trim. Vinteren bruker jeg til å gå mye på ski og fysisk, men der krever de egentlig mer og mer og mer for hverdag om jeg bare driver med det. De er fornøyd den dagen, men neste dag blir de masete og "krever" gjøre det igjen.

Når jeg driver med mye mentalt trim på de lydighet, spor, felt e.l. hvor de må bruke hode og ikke bare kroppen så virker hundene mine mye mer harmoniske og ligger gjerne en hel dag på rygg i sofaen uten problem.

Mine hunder får også lengre perioder uten noe. Blaze har nå ikke gjort noe ordentlig på snart 2 mnd pga valpene til Talli. Hun har faktisk ikke hatt store problemer med å tilpasse seg det.

Jeg tror det er viktig å la brukshunder vokse opp med en varriert hverdag: En dag trening, en dag trim og en dag ingenting. Fin regel å leve etter for å få en "harmonisk" brukshund syns jeg ;)

Kanskje ikke helt det svaret du var ute etter, men jeg har en så veldig sprikende hverdag at det er vanskelig å gi noen "status".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder tilpasser seg det livet man gir dem. Jeg har med begge mine dobermenn vært litt forsiktig med å gi dem masse aktivitet hele tiden, men ha rolige dager inni mellom.

Mine hunder får fast 2 turer om dagen, og det varierer litt på hvor mye aktivitet det blir. Har liksom ikke noe fast. Det kan variere fra 2 turer på 30-50 min hver, eller stå i hagen hele dagen og så en tur utpå dagen, så langturer nå og da, frislipp noen ganger i uken, sykkelrunde eller saccovogntur på 20 min og så en tur litt senere, eller 1 korttur på 30 min og så en litt lengere på 1 time eller mer. Det er utrolig vanskelig å skal gi et konkret svar, for allt avhenger på om nårtid man jobber, hvilket vær det er, dagsform osv osv.

Jeg er ikke er av de mest aktive som har aktiv hund for å si det sånn. Men jeg føler at hundene får nok mesteparten av tiden. Som Jeanette sier så er en variabel hverdag lurt. Jeg kjenner de som trener hver dag, veldig mye, og jeg tror disse hundene har vanskeligere å koble av hvis det plutselig skulle bli rolig, enn de som er vant til litt av hvert.

Eneste faste for mine hunder er 2 turer, og de blir fornøyd hvis de får disse turene (eller ut av huset, utenom tissing i hagen), så det spiller ingen rolle om det blir korte turer innimellom.

HEr på landsbygda er det mange med jakthunder, og det er ikke så ofte jeg ser de går turer med dem. De står mye ute i hundegårder, og er ute på noen fjellturer nå og da. Vi har faktisk fått skryt fra flere om at vi er så flinke å gå turer med hundene våre, og det er jo hyggelig å høre. Har nok tatt med oss byvanene hit til bygda hvor vi går regelmessig ut, kontra her er det ikke like vanlig med så jevnlige luftinger som det å faktisk gå turer med hundene flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si: Det er ikke kvantitet, men kvalitet som er viktig.

Mine dager varierer fra rusletur u hagen, til å være å trene 3 timer + effektivt i skogen.

Den største forsjellen er vel at jeg klarer ikke "slite de ut" med trim. Vinteren bruker jeg til å gå mye på ski og fysisk, men der krever de egentlig mer og mer og mer for hverdag om jeg bare driver med det. De er fornøyd den dagen, men neste dag blir de masete og "krever" gjøre det igjen.

Når jeg driver med mye mentalt trim på de lydighet, spor, felt e.l. hvor de må bruke hode og ikke bare kroppen så virker hundene mine mye mer harmoniske og ligger gjerne en hel dag på rygg i sofaen uten problem.

Mine hunder får også lengre perioder uten noe. Blaze har nå ikke gjort noe ordentlig på snart 2 mnd pga valpene til Talli. Hun har faktisk ikke hatt store problemer med å tilpasse seg det.

Jeg tror det er viktig å la brukshunder vokse opp med en varriert hverdag: En dag trening, en dag trim og en dag ingenting. Fin regel å leve etter for å få en "harmonisk" brukshund syns jeg ;)

Kanskje ikke helt det svaret du var ute etter, men jeg har en så veldig sprikende hverdag at det er vanskelig å gi noen "status".

Syntes det var veldig bra svar, trim avler jo trim, så psykisk må også til :P

Chicka har benet sitt som jeg må passe på, så jeg jobber endel fysioterapi med hun på turene våre også, så hun må bruke hodet sitt når jeg deler opp turene og gjør fysiotrening hvor hun må fokusere på å holde kroppen riktig.

Trening i lydighet gjør vi når vi kommer opp i noe som må trenes på eller vi stopper opp noen ganger og trener litt, men det blir ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg helt enig i det Jeanette sier. Kvalitet over kvantitet, og varierte dager helt fra begynnelsen av.

Jeg har hatt to groenendaeler som har vært veldig forskjellige i hva de krevde:

Sari, forrige hunden - hun var "umulig" fra hun var valp. Ble hun ikke aktivisert nok, så fant hun på ugagn selv. Henne måtte jeg fra rimelig tidlig alder trene mye med. Den første måneden bestod det i mye grunnleggende trening, fra hun var 4 måneder til nærmere året (tror jeg, husker ikke helt) gikk jeg flere kurs. I begynnelsen hadde vi to kursdager i uken, i tillegg trente vi hjemme, lydighet og klikkertrening, hun måtte ofte få godbitball og generelt sett distraheres fra å gjøre ting hun ikke skulle. Jeg var i grunn nøye på å ikke gi henne for mye fysisk aktivitet, mer type gå tur i ulendt terreng, og turer som krevde konsentrasjon. Fra hun var rundt 1,5 år roet hun seg veldig, og ble en behagelig hund å ha i hus. Da tålte hun rolige dager bedre og kunne ligge og sove i timesvis, men var helt med når noe skjedde. Tur fikk hun fremdeles ikke for mye av, alt fra rolige tusleturer til 3-4 timers turer. Sari var det jeg vil kalle en veldig krevende valp/unghund, men veldig behagelig hund da hun begynte å bli voksen. ;)

Rina, Saris halvsøster og rake motsetning - Rina har aldri krevd mye, men har tatt imot alt hun får med stor glede. Som valp var det mest sosialisering og rolige tisseturer, pluss små lydighetsøkter. Som voksen har vi bygd på dette. "Normaldagen" ser ca slik ut:

1-2 timers tur i bånd, 0,5 - 1 time løs på jorde, mange små lydighetsøkter iløpet av dagen. Øktene er sjelden mer enn 10-15 minutter lange, til gjengjeld er det en del av dem. Kanskje 2 timer med lydighet hver dag? Og noen dager erstatter vi deler av lydigheten med spor.

Men hun klarer fint dager som i dag: Tisseturer i hagen, slaffe på sofaen, kikke bort på meg av og til for å høre om jeg vil finne på noe, legge seg igjen. Jeg er ikke helt i form, så har ikke orket noe særlig, og hun tåler faktisk en del slike dager på rad, men hun er til gjengjeld litt hyper når vi da begynner igjen med trening :P Det beste i forhold til konkurranse er en jevn treningsmengde omtrent hver dag.

To hunder som Sari hadde jeg ikke klart å ha samtidig, mens Rinahunder kunne jeg fint hatt noen flere av. Hun er kjempefornøyd over all aktivisering hun får, men krever ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Jeanette sitt innlegg.

Hundene her kan gå flere dager med å ikke gjøre noen verdens ting, men henger samtidig med på alt jeg drar de med på med stor energi. Ukene her består av 4-6 en mils turer i skogen, da er de løse og ruser rundt som de vil, vi går gjerne med andre på tur så de er flere. Svømmetreningen er i hovedsak for å rense pelsene for flått. Drar vi rett hjem har de melom 40 - 70 flått krypende på seg. Vi trener noen økter i hagen i uka, samt ca 2 ganger på fellestreninger. I tillegg er det eventuelle stevner.

Denne uken:

Mandag - 1 mil i skogen og en halvtime svømmetrening. På ettermiddagen 5 økter felttrening(agility) i hagen.

Tirsdag - Fellestrening agility

Onsdag - 1 mil i skogen og en halvtime svømmetrening. Noen økter med trikseinnlæring i hagen.

Torsdag - 2 økter LP-trening på morran, 1 mil i skogen, en halvtime på stranda og fellestrening agility

Fredag - Ingenting

Lørdag - 1 mil i skogen og svømmetrening

Søndag - Agilitystevne i Askim

Og sånn går no dagan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger bare rusleturer og luftinger (men alltid mye oppmerksomhet) og andre lange dager i skogen. Heller ikke mine blir slitne av fysisk mosjon. Vi sykler og står mye på ski, og da kan de sove i en halvtime, så er de like våkne igjen. Det som sliter de ut er mental trening, men de er blitt vant til min livsstil, som gjør at noen ganger gjør vi kjempemye, gjerne i flere dager på rad, mens andre dager gjør vi veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det veldig i perioder. Innimellom er hundene rene turhunder, og det går helt fint det! På Knott slår det ut i noe økt viltinteresse og tette ører, men hun er helt fornøyd med bare turer. Nå som båndtvangen er over er vi mye på turer i skogen uten bånd, så da fyker de hit og dit, følger et spor her, løper litt her, bruker nesa masse og får dermed mye mer ut av turen. I andre perioder blir det mye trening, da først og fremst lydighetstrening. Det varierer veldig, og ingen dager er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Midas bare liten enda, men her bruker vi tre fire dager i uken til trening. Da trener vi spor, lydighet og kontakttrening/samarbeid ved at han får all mulige slags rare oppgaver ;) Resten av dagene går jeg i marka med de, da løper de løs og vi trener da også kontakt og innkalling, men i hovedsak får de trene fysisk. Noen dager har vi tre rusleturer på rundt en halvtime uten å gjøre noe spesielt. Jeg trener også endel ro med han. Går ut i områder med mye folk/hunder og setter meg ned og trener på at han skal ligge og være rolig. Det er slitsomt det! Han blir mye mer sliten av mental trening enn av fysisk trening.

Jeg tror at de aktive hunderasene også tilpasser seg, men at det er likeså viktig å ta en økt på en time med ulik mental trening enn å gå fire timer på tur. Det er kjempeviktig å trene ro. Det merker jeg hvertfall med Midas. Det er mange tollere som ikke har avknapp, og som stresser seg veldig opp uten å klare å komme ned igjen. Han er jo bare valp enda, men jeg vil tro at dagene vil se ganske like ut når han blir voksen, bare at da kan vi trene lenger på enkelte øvelser. Nå holder vi på en times tid med masse forskjellig da konsentrasjonen ikke holder så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det kommer jo helt an på hvilket humør jeg er i, men jeg merker jo at hundene er mer fornøyd om de får bruke hue litt enn om vi bare trener fysisk.

Minimum fysisk aktivitet her hver dag er en time eller drøyt det. Det er morgenturen, lufting etter jobb og kveldsturen - oftest har vi trening på sånne dager (eller det regner så ****** at jeg ikke orker å være mer ute). De får stort sett 3 + sykkelturer i uka - lengden varierer mellom 5 kilometer og en mil. I tillegg er jo nå jordene tresket så å løpe villmann på jordet en halvtimes tid er også stor stas og kalas synes dyra. Vi trener minimum 2 dager i uka, ofte flere.

Sånn summa summarum så virker det som om de får nok, de er fornøyde begge to tror jeg. Er været skikkelig dritalt så hender det faktisk at det ikke blir noe mer enn lufting utenfor og det går helt fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi trener spann annenhver dag eller to dager "på" og en eller to dager "av". Så tidlig på høsten som vi er nå er det snakk om 10-12 km turer.

valpene får lufteturer og "opplevelsesturer", det hender de står hele dager i hundegården uten annen trim enn litt lydighetstrening (enkle øvelser, sitt, dekk stå) eller en tur inn i huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det veldig fra dag til dag. Bor i leilighet, i byen, har ikke sau og ikke hage med min BC, som alikevell er en fin hund både inne og ute.

Jeg begynner sent på skole et par dager i uka, da blir det ofte agility/lp/annen mentatrening på morgnene sammen med lufteturen. Etter skole på slike dager er det ofte at han er med sambo ute på joggetur/intervalltrening på rundt mila eller markatur. Roligtrening, enkelt søk, triks og kos på kveldene.

Dagene jeg begynner i normal tid, blir det kun en lufte tur på morgnene på en 10-15 min. Han lager ikke en lyd inne når han er alene hjemme, ødelegger aldri noe, veldig grei hund på det området. Blir ofte en liten tur med lek etter skole (ball, enkelt søk, draleker, leke sammen og litt grunnarbeid for agility). Vi er også på kurs/fellestreninger et par dager i uka på Agility, og går fort med noen timer der, når man skal ha noen effektive økter. Lek og triks på kvelden.

Helgene varierer. Alt fra fjellturer, Agilitystevner, Byturer til å være helt rolig. Har trent endel fra dag en på å ha en hund som ikke går på veggen om man skulle bli syk og sengeliggende et par dager, så har vell en ganske så grei bc som er blitt god venn med sofaen. Han er ikke noe gjeter å skryte av, sau er uintressangt og litt skummelt. Igrunn helt greit, når jeg bruker han i agility. På vinterstid er det også endel snørekjøring. I tillegg driver vi litt med spor/rundering-ettersøk/rallylydighet på hobby, og har vell med meg hunden på alle plassene jeg kan, så miljøtrening er det endel av. Sosialisering og lek med andre hunder kommer også inn, og tisseturer.

Selv synes jeg ikke vi gjør så fryktelig mye, men tror ikke jeg har en hund som er missfornøyd. Folk som har passet han har ikke hatt noe å utsette på han heller, selv bare med småturer og litt lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trening en aktiv hund trenger er veldig relativt. Det kommer an på kvaliteten på treningen, hvilken type trening(fysisk eller psykisk) og hvilken 'oppdragelse' den har ellers. For jeg mener at man som eier påvirker mye, også om hunden klarer og være rolig når den skal. Det er ikke bare mye energi som kan forårsake at en hund blir urolig på samme måte som lite energi etter mye trening ikke trenger og bety rolig hund.

Så har vi vaner, joda, har man en livsstil lenge så forventer nok hunden en viss mengde aktivitet, men sånn generellt så synes jeg disse påstandene om at; 'unghunder som får mye aktivisering må ha enda mer aktivisering når de blir voksne' er tull. Som med oss mennesker vil 'unger' ha mye mer energi og mye mindre tolmodighet enn voksne og dermed større behov for aktivisering, viss ikke finner de som regel på noe selv. Mine hunder har fått sykt mye aktivisering fram til de er 1 - 1,5 år. Opptil flere 3 timers turer etter hest i uka med mye løping og ski turer hvor de trekker, trekking av dekk i tungt terreng, lange turer hvor de løper løse i skogen og hjernetrim som spor eller lydighet/triks. Nå som voksne(2 og 3 år) er aktiviseringsnivået betydelig mindre og i perioder hvor jeg jobber mye blir det så og si ikke aktivisering i det hele tatt, de er likevell like rolige og fornøyde. En vanlig dag nå er vel 30-60 min tur i bånd, noen ganger med kløv, 20 min ballkasting på jordet, bading i elva eller tilskuere og prøvesmakere på fisketur pluss 2-3 ganger ut å gå på do på jordet her og leke litt med verandre i 5 min.

Utover dette så prøver vi og ha de med på mest mulig av det vi gjør, men det innebærer sjeldent spesielt mye aktivisering, kun det at de får være med oss. Blir så klart noen langturer innimellom samt en helg i fjellet her og der. På Vinteren er det stort sett mye aktivisering i form av ski, gjerne et par-tre mil hver dag, men når våren kommer er det null stress og legge om livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også veldig varierende. Litt turer, litt matsøk, litt tulletrening. Men hjernetrimmen til Kahlo består faktisk mest i å få være vakthund. Hun elsker det! La henne ligge ute på trappa om dagene - så er hun veldig fornøyd, da passer hun på både hester og høns, at det ikke er så mange farer å beskytte mot, det tar vi ikke så tungt, hun er en særdeles dårlig vakthund. ;) Hun krever i grunnen kun å få løpe fra seg fluene i hodet og få være ute og passe på at verden består. Alt annet er bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stor tro på variasjon.

Nå har jeg kanskje litt annerledes brukshunder, har to jakthunder med de er jo aktive brukshunder likevel.

De krever nok mer fysisk enn psykisk, men begge deler er jo viktig.

Vi har ikke noe fast mønster, men jeg prøver å gå en time eller to i skogen hver dag nå som båndtvangen er opphørt. Men det er ikke alltid det blir slik, noen dager trener vi heller litt dressur eller bare slapper av. Alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundeintresserte mennesker klarer aktivisere en aktiv rase. Er bare å velge en rase som passer seg ;)

Personlig er jeg mer glad i fysisk trening, enn lydighet/spor osv. Jeg løper heller en time i skogen, enn å stå en time på en P-plass å trene lydighet. Hender jeg får litt LP-dilla, eller triks dilla, og da blir det mer, men for det meste er det fysisk trening som står på planen for mine hunder.

Jeg er av den oppfatning at en unghund vil kreve mer enn en voksen hund. Om du løper to timer hver dag med din 18 mnd gamle husky, så trenger du ikke løpe 4 timer med den når den er tre.... En voksen hund bør være trent på å være i ro, mens en ung hund vil være påvirket av hormoner osv.

For at en hund skal være i god form, må den trenes til det. Den blir det ikke av seg selv! Hunder er som oss, form er avhengig av trening, foring, helse og været. En joggetur på 8 km på onsdag, kan være tyngre tre dager etterpå, av små ting som varmere vær, ikke helt god i magen osv. Man trenger ikke være redd for å trimme valpen sin, en voksen hund vil ikke kreve mer og mer.

Fysisk trening er ferskvare dessverre, på både mennesker og dyr.

Jeg varierer aktiviteten på mine hunder, det kommer rett og slett ann på tid. Det ideelle er minst 1,5 time fysisk trening (løping, sykling osv), og da helst på en gang. Dvs, jeg tar heller EN lang tur, enn mange korte. I tillegg kommer det mye søksøvelser, pluss lydighet og triks. Ideelle er minst en halvtime hodetrim hver dag, rett og slett for å holde hunden treningsvillig. Noen dager trener vi over to timer uten problemer :P Må ikke nødvendigvis ut, man får trent mye mens man lager middag f eks :P

Mange vil ikke gi hunden mye aktivitet hver dag fordi de mener da at den vil kreve mer, og gå på veggen hvis man er syk osv.

Jeg mener det er motsatt, en hund med høyt aktivitetsnivå tåler bedre dager det ikke skjer noen ting.

Har jeg vært 4 timer i skogen på lørdag, og trent lydighet oppå der igjen, kan jeg med god samvittighet bruke lite tid på hund dagen etter :P

Men mosjoner hundene deres! :P Trening er og blir ferskvare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Ser mange av dere bruker ca 4 timer hver dag nesten med hunden, eks 1-2 timer i skogen, 30 min løs på jorde, litt LP trening/agility osv..

Jobber dere ikke?? Jeg har ikke sjans til å gi Frost 4 timer hver dag, da får jeg iallefall ikke tid til noe annet enn å lufte Frost den dagen. Jeg tørr overhode ikke si hva jeg gir Frost av trening, jeg vet det er litt minimalt om dagen, men det skyldes jeg er inne i en praksisperiode på skolen nå som krever ufattelig mye av meg.

Frost får som oftest en raskt tisse/drite tur om morgenen, når vi kommer hjem fra jobb/skole så blir det en 15 min tur bare rundt blokka i bånd. Deretter rundt 7 tiden får hu en ca 45min-1 time kombinert lydighet-tur, dvs vi går som oftes en runde i skogen hvor hu løper løs, så lydighet etterpå. Deretter 15 min på kveld. Men akuratt nå er det dette jeg har tid til, og ja jeg vet det er knapt. I helgene er hu som oftes med på det skjer og en lengre skogtur og lydighetsøkt.

Vi er ganske så heldige, hu er nok ikke en krevende hund. Hu takler å ligge i ro, så lenge hu får kos. Det eneste vi merker det på er at hu er fæl til å tygge på ting (eks om natten) og at hu kan ha mye energi ved starten av turen. Ellers klarer hu å slappe av hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Ser mange av dere bruker ca 4 timer hver dag nesten med hunden, eks 1-2 timer i skogen, 30 min løs på jorde, litt LP trening/agility osv..

Jeg visste at jeg ville ha en aktiv rase og være såpass aktiv med min hund (har litt høye ambisjoner innen lydighet :icon_confused: ), så jeg valgte en jobbhverdag som lett lar seg kombinere med et veldig aktivt hundeliv :lol: Jeg jobber frilanse og legger opp arbeidsdagen min selv. I tillegg jobber jeg en del for min brors firma, da pleier jeg ha hunden med i bilen og benytter anledningen til å trene og gå tur på nye og ukjenter steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Ser mange av dere bruker ca 4 timer hver dag nesten med hunden, eks 1-2 timer i skogen, 30 min løs på jorde, litt LP trening/agility osv..

Jobber dere ikke?? Jeg har ikke sjans til å gi Frost 4 timer hver dag, da får jeg iallefall ikke tid til noe annet enn å lufte Frost den dagen. Jeg tørr overhode ikke si hva jeg gir Frost av trening, jeg vet det er litt minimalt om dagen, men det skyldes jeg er inne i en praksisperiode på skolen nå som krever ufattelig mye av meg.

Frost får som oftest en raskt tisse/drite tur om morgenen, når vi kommer hjem fra jobb/skole så blir det en 15 min tur bare rundt blokka i bånd. Deretter rundt 7 tiden får hu en ca 45min-1 time kombinert lydighet-tur, dvs vi går som oftes en runde i skogen hvor hu løper løs, så lydighet etterpå. Deretter 15 min på kveld. Men akuratt nå er det dette jeg har tid til, og ja jeg vet det er knapt. I helgene er hu som oftes med på det skjer og en lengre skogtur og lydighetsøkt.

Vi er ganske så heldige, hu er nok ikke en krevende hund. Hu takler å ligge i ro, så lenge hu får kos. Det eneste vi merker det på er at hu er fæl til å tygge på ting (eks om natten) og at hu kan ha mye energi ved starten av turen. Ellers klarer hu å slappe av hjemme.

Tenker litt sånn selv. Syns mange har utrolig mange timer til overs og ikke minst lysta til å holde på i mange timer hver dag, spesiellt hvis man jobber full dag. Har man fri hele dagen, ja da har man jo mer tid til hund. Kjenner flere som ikke jobber som trener mange timer daglig.

Jeg har det litt sånn som deg jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste at jeg ville ha en aktiv rase og være såpass aktiv med min hund (har litt høye ambisjoner innen lydighet :icon_confused: ), så jeg valgte en jobbhverdag som lett lar seg kombinere med et veldig aktivt hundeliv :lol: Jeg jobber frilanse og legger opp arbeidsdagen min selv. I tillegg jobber jeg en del for min brors firma, da pleier jeg ha hunden med i bilen og benytter anledningen til å trene og gå tur på nye og ukjenter steder.

Tenker litt sånn selv. Syns mange har utrolig mange timer til overs og ikke minst lysta til å holde på i mange timer hver dag, spesiellt hvis man jobber full dag. Har man fri hele dagen, ja da har man jo mer tid til hund. Kjenner flere som ikke jobber som trener mange timer daglig.

Jeg har det litt sånn som deg jeg :lol:

Jeg tror at de aller fleste hunder/familiehunder har et sånt liv egentlig :lol: Man skulle gjerne hatt 4-5 ekstra timer i døgnet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå trener jeg ikke så mye med Valpis at det gjør noe, men vi er da 2-3 timer aktive sammen hver dag fordet. Når jeg hadde Gubben kunne det bli en time eller to til, siden han han ikke kunne være med oss på alt, så jeg måtte gjøre ting med dem separat. Og jeg har ikke aktiv rase heller.. Men, jeg har ikke unger eller kjærest som krever noe av min tid. Og ja, jeg jobber fulltid, annenhver helg og tre skift (morgen, kveld og natt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker særlig stor forskjell på hundetid med og uten barn.

Når jeg kjøpte Ita for 12 år siden bodde vi i leid leilighet og var i starten av forholdet, så barn hadde vi ikke tenkt på enda.

Når jeg da kom hjem fra jobb i tre-fire tiden dro jeg hjem, skiftet og gikk rett på fjellet etter en brødskive. Mannen jobbet som lastebilsjåfør og var sjelden hjemme før seks-sju på kvelden. Så da var min hundetid hver dag mellom fire og seks. Da dro jeg hjem, lagde middag og slappet av på kvelden. Og i helgene gjorde jeg ikke så mye annet enn å bruke tiden min på hund.

Nå driver vi gård og har to barn. Jeg jobber like mye, henter unger etter jobb, lager middag og hjelper de med lekser. Så skal ungene være med på div aktiviteter, og når vi er hjemme igjen er det leggetid.. Så hundetiden min er nesten borte..

Jeg prøver å smette inn turer/aktiviteter mens ungene er på sin aktivitet, men de fleste aktiviteter for unger i dag er foreldre-baserte. Det betyr at det forventes at foreldrene er tilstede og hjelper til..

Så Jubi tar det hun får, som i går klarte jeg og vri meg til en drøy time på tur langs landeveien, og da kosa vi oss :icon_confused: Jeg får også til korte økter på kjøkkengolvet, ute på gården og småturer i nærområdet. Men det er lite planlagte aktiviteter, og de fleste langturene legges til helger. Det merkes derimot godt at ungene sakte men sikkert vokser til. Nå kan de jo være alene opptil en halvtime mens jeg går tur :lol:

Så jeg velger og se framover og tro at min hundetid sakte men sikkert vokser igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg jobber, har tre hunder jeg for tiden trener, to i gjeting og en som kun får fysisk fostring. Jeg har også tre travhester som skal ha sitt av trening og stell. Jeg har ikke sau hjemme så bruker ca 1.5 time på kjøring t/r til trening. MEN alt handler om hva man prioriterer. Jeg jobber ikke 100%. Jeg ser ikke på TV. Jeg reiser aldri bort. Jeg er aldri på besøk hos folk. For meg er det ikke noe tap eller offer, det er en berikelse og livskvalitet, men jeg har ikke noe problem med å se at livet er anderledes for andre. Jeg har ingen barn boende hjemme og jeg har mann med tilsvarende interesser.

For å si det enkelt så starter dagen hos oss mellom kl 06-08 og jeg er skjeldent inne før kl 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ganske aktiv hund men,hun like best å løpe løs så vi trener ikke så mye annent enn litt lydighet/søk øvelser.Så det meste av tiden er tur hvor bisken for det meste er løs.

På hverdagene når jeg jobber får hun 3.5-4 timer tur og i helgene blir det som regel mere.Hun er en ekstremt rolig hund så har nok ikke hatt problem med mindre men,jeg er nå glad i gå turer selv så da sier frøkena ikke nei takk akkorat :icon_confused:

Hun tilpasser seg veldig fint var en periode hun måtte gå i bånd en hel uke og ta det med ro i 8 uker pga skade i kneet ingen problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...