Gå til innhold
Hundesonen.no

AD Ringlets Forest "Eine"


Poter
 Share

Recommended Posts

Vurderer å prøve laserbehandling på ham. Noen som har erfaring med det?

Jeg har prøvd laserbehandling på Mona (i 2 runder, faktisk). Hun hadde god effekt, men det må sies at hun på samme tid også startet med Carthrophen-injeksjoner og leddfor. Nå får hun jevnlig massasje (Optimal hund), noe som løser godt opp i muskelspenninger og låsninger. Men det vonde kneleddet (Mona har nemlig et kneproblem som virker mistenkelig likt Eines) lar seg jo ikke massere, så neste gang skal vi faktisk prøve med laser på kneet.

Mao, jeg tror jeg ville gitt laserbehandling en sjanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 728
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk dessverre dårlige nyheter hos veterinæren i dag. Kreften har spredt seg til lymfekjertlene og det er ikke noe mer å gjøre. Veterinæren og jeg er enige om at så lenge han har så god allmentils

Eine har kreft ? Sist vi var hos veterinæren sjekket hun analkjertlene hans fordi de har vært noe betente i høst og da oppdaget hun en kul rett innenfor. De tok vevsprøve av kulen som viste at det er

På lørdag måtte jeg ta farvel med min elskede venn? Takk for alt, Eine❤️    

Posted Images

Jeg har prøvd laserbehandling på Mona (i 2 runder, faktisk). Hun hadde god effekt, men det må sies at hun på samme tid også startet med Carthrophen-injeksjoner og leddfor. Nå får hun jevnlig massasje (Optimal hund), noe som løser godt opp i muskelspenninger og låsninger. Men det vonde kneleddet (Mona har nemlig et kneproblem som virker mistenkelig likt Eines) lar seg jo ikke massere, så neste gang skal vi faktisk prøve med laser på kneet.

Mao, jeg tror jeg ville gitt laserbehandling en sjanse :)

Vi bruker også Optimal hund. Tenker spesielt nå i starten at det ville vært godt for ham å få kjapp smertelindring, men er litt skeptisk til å gjøre for mye på en gang. Fint å høre Mona hadde god virkning av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri prøvd laser, og siden vi er i klubben hunder-med-leddproblemer-i-Tromsø så regner jeg med det er ok om jeg spør hvem som tilbyr? Går det på forsikring?

Håper han Eine blir bedre snart, håper at "mangelen på noe konkret" på røntgen og under bøy og tøy betyr at det er noe forbigående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også Optimal hund. Tenker spesielt nå i starten at det ville vært godt for ham å få kjapp smertelindring, men er litt skeptisk til å gjøre for mye på en gang. Fint å høre Mona hadde god virkning av det!

Bare for å presisere: tidligere har hun fått laserbehandling av rygg og lår. Dette blir første gang hun får behandet kneet (tidligere var hun så stiv i hele muskulaturen at vi trodde det var rygen som plaget henne). Hvis du er skeptisk ville jeg spurt veterinæren om det er en god idé - jeg fikk det opprinnelig anbefalt av veterinær, og gjorde de behandlingene hun hittil har fått på dyreklinikken.

Vi har aldri prøvd laser, og siden vi er i klubben hunder-med-leddproblemer-i-Tromsø så regner jeg med det er ok om jeg spør hvem som tilbyr? Går det på forsikring?

Håper han Eine blir bedre snart, håper at "mangelen på noe konkret" på røntgen og under bøy og tøy betyr at det er noe forbigående :)

Jeg vet at Dyresykehuset på Stakkevollveien tilbyr, samt at Optimal hund nettopp har startet med laserterapi.

Når det gjelder forsikring ville jeg undersøkt det først. Jeg får det dessverre ikke dekket, men det kan hende det bare skyldes at jeg ikke får dekket noe som er ledd-relatert på Mona (hun var voksen, ikke tidligere forsikret og ikke røntget når jeg fikk henne) - hvilket betyr at hun har vært en svært kostbar hund det siste året :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere: tidligere har hun fått laserbehandling av rygg og lår. Dette blir første gang hun får behandet kneet (tidligere var hun så stiv i hele muskulaturen at vi trodde det var rygen som plaget henne). Hvis du er skeptisk ville jeg spurt veterinæren om det er en god idé - jeg fikk det opprinnelig anbefalt av veterinær, og gjorde de behandlingene hun hittil har fått på dyreklinikken.

Jeg vet at Dyresykehuset på Stakkevollveien tilbyr, samt at Optimal hund nettopp har startet med laserterapi.

Når det gjelder forsikring ville jeg undersøkt det først. Jeg får det dessverre ikke dekket, men det kan hende det bare skyldes at jeg ikke får dekket noe som er ledd-relatert på Mona (hun var voksen, ikke tidligere forsikret og ikke røntget når jeg fikk henne) - hvilket betyr at hun har vært en svært kostbar hund det siste året :P

Takk, skal ta en tlf til agria. Er det type over 1000kr per gang eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eine fikk sin første laserbehandling i dag! Først ble han litt engstelig når Anneli begynte å ta over ham, han husket nok godt undersøkelsen hos massøren og kirurgen på mandag (det gjorde vondt!), men så var det som han plutselig husket at "Ah, det er jo Anneli!" også bare slappet han av og kom frivillig og satte seg foran henne med ryggen til :wub: Det var litt merkelig med dette nye apparatet, syntes han, men han slappet av og tok i mot.

Han skal få to til behandlinger nå innen kort tid, så får vi se om det blir noen forskjell nå eller hva. Uansett skal det jo sette i gang kroppens egen helingsprosess, så satser på at det gjør susen dette her!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det ser ut for at det er knærne til Eine som plager ham. Begge to. Han stiver dem av når han går og trår ikke helt igjennom. Hvorfor det er sånn vet vi ikke. Det kan være han har fått en vridning som nå holder på å lege seg eller at det er noen gnisninger inni der. Han er godt muskulert i knærne og ryggen og er stram og fin, som veterinæren sa, så hun mente det ser positivt ut. Han er heller ikke redd mer.

Han skal fortsette uten smertestillende, trene cavalettier og ellers ha ganske normal aktivitet, så får vi bare følge med og se hva som skjer.

11659299_10153316943477559_6464241040353

"Kan jeg få den pølsa, eller?"

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Han er verken blitt bedre eller værre siden sist og vi vet fortsatt ikke hva som er årsaken. Han har tatt CT av rygg, hofter og knær som ikke viser noe. Han blir værre av høy aktivitet og tåler ikke den aktive treningen som vi vanligvis har. Det er utrolig kjipt og frustrerende å ikke vite hva prognosene er og jeg er så lei av å ha en skadet hund! Dette er tredje gang jeg har en skadet hund, så det går virkelig ut over motivasjonen. Det viktigste er så klart at Eine kan ha et langt og godt liv uten for mye smerter, men det er kjedelig å ikke få trene mot målene og det som er morsomt. Foreløpig må jeg bare pause planene om prøver og praktisk jakt, samt besøkshundsarbeidet, så får vi se hvor det bærer hen. Ellers er han er stort sett i godt humør og det er jo fint å se. Han tar det ikke så hardt at vi ikke trener like aktivt som før, det er nok værst for meg. Når det er tredje gang jeg får en skadet hund som (kanskje) ikke kan brukes må jeg jo innrømme at jeg begynner å lure på om det ikke er meningen jeg skal drive aktivt med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sjekka for korsbånd, menisk og forkalkninge? Helt merkelig at ingen ting ska vises når han e godt muskulert men tydelig har vondt :(

Ja, det meste er vel sjekket nå, unntatt MR, og de finner ikke noe. Han er klemt, tøyd og bøyd på flere ganger og har tatt vanlig røntgen (i tillegg til CT) og alt ser fint ut. Synes også det er helt merkelig at ikke noe skal vises, men som veterinæren sier, så kan det hende vi har oppdaget det så tidlig at det ikke enda vises på undersøkelser. Evt. kan det jo være muskulært, at han har fått seg en strekk eller vridning eller noe i den gata.

Venter forresten på at veterinæren vår skal finlese siste CT, kanskje hun finner noe, er jo lov å håpe. Blir også interessant å høre hva hun tenker videre. Jeg tenker vi må få begynt med en slags opptrening snart og ta noen laserbehandlinger.

Så utrolig frustrerende det må være å ikke få noe klart svar på hva som er galt Håper Eine kommer seg og at dere får gjort alt dere har lyst til! :console:

Takk :) Ja, det er utrolig frusterende! Hadde vært fint å ha noe konkret å forholde seg til, få et svar, og vite hva vi kan gjøre med det sånn at han kan få det bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eine deltar i en fotokonkurranse om å bli byens (Tromsøs) søteste besøkshund. Gå gjerne inn på facebook og stem på ham! Man stemmer ved å trykke liker på bildet. 

Ellers går det ganske bra med Eine nå. For ca to uker siden fikk han tre behandlinger med laser og enten så har det hjulpet eller så hjelper det at han ikke har trent jakt eller noe annet eksplosivt på tre uker. Jeg tror desverre det er det siste. Vi ser en forverring i stivheten og smertene hans når han har trent jakt og/eller vært eksplosiv, løpt for fort etc. Nå disse tre ukene har det bare vært jevnt med turer i skog og mark og han viser ingen tegn til smerter (slikking etc) og er heller ikke noe særlig stiv i knærne. Det er så klart veldig godt å se! Samtidig er det kjipt at jeg ikke kan trene jakt med ham! Passer jo himla dårlig nå som jakta er i gang, men hva kan man gjøre.

12002277_10153499244357559_6774347951946

Det er blitt skikkelig høst her :)

12043136_10153496860412559_5862344231060

11899849_10153435769602559_4444578475394

Kjøler seg ned etter en fjelltur tidligere i høst 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Eine fortsetter å være i god form :) Så lenge det ikke blir noe eksplosivt så går det bra. Han kan f.eks ikke herje/leke med andre hunder eller trene jakt. Så lenge han får jevnt med turer i skogen virker det å gå veldig bra. Han går fortsatt på Metacam, men venter på telefon fra veterinæren nå for å drøfte hva vi skal gjøre videre. Kanskje han vil greie seg med tilpasset aktivitet og laserbehandlinger. Hadde vært greit å slippe at han går fast på smertestillende, men må han, så må han. 

12167398_10153580257426343_2045575347_n_

På bildet er han på båndtur sammen med en av sine venninner, Ginie. De er så søte sammen, skal susse på hverandre og være nær. Hun er også skadet, så det passer fint at de får ta det piano sammen.

Foreløpig et ganske vanlig familiehundeliv her, altså.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Eine har fått ørebetennelse med både bakterie -og soppinfeksjon. Har behandlet ham i en uke og var i dag tilbake for kontroll. Det er fortsatt noe bakterier igjen, så det blir fem dager til med behandling. Jeg kommer til å bli så sur (for å si det mildt!) om det viser seg å være noe kronisk! Med vår historie av syke hunder blir jeg ikke overrasket, men det kan jo også være en helt vanlig ørebetennelse. Håper det. 

91AF0CC3-7AAB-426A-A1FC-329D8685C943_zps

Så får spørsmålet bli om han skal fortsette på tørrfôr eller om vi skal prøve V&H igjen. Etter han begynte på tørrfôr har han fått dårligere ånde, mer gugg i ørene og småsår på kroppen. Han fikk jo vondt i magen av V&H, så derfor vi bytta. Spørs om det ikke kom av at han hadde smerter i knærne på den tiden. Er jo ikke noe glad i tørrfôr, har fôret hundene våre rått i alle år, men må jo innrømme at det er praktisk med tørrfôr. Vi får se. Behandle ham ferdig først og ta det deretter, tenker jeg. 

Nedtrappingen av Metacam går fint, da, så det er positivt :D Han får fortsatt annen hver dag, blir hver tredje dag fra neste uke av omtrent. Håper det fortsetter å gå like bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 14. november 2015 kl. 16.56.12, LinL skrev:

Stakkar fineste E! <3

Ja, er kjipt når de har vondt og er syke!

På 14. november 2015 kl. 19.20.27, Red Merle skrev:

Usj så kjedelig. Sitte selv med en kronisk syk hund nå, som om ikke det var nok med Jatzy sine små allergiske plager.

Håper ørebettenelsen gir seg raskt :)

Kronisk syk hund er noe herk! Har hatt det to ganger og har virkelig ikke lyst at Eine skal bli en kroniker. Det holder liksom!

Det ser ut for at ørebetennelsen har gitt seg nå, håper håper håper!

På 15. november 2015 kl. 10.34.02, Mirai skrev:

Håper dere blir kvitt det! Trenger ikke syke ører i tillegg :) . 

Enig, det er nok med en plage om gangen. Ser ut som at det har gitt seg nå, så håper det stemmer! Litt vanskelig å lukte inni der når det fortsatt lukter av skyllemiddelet og medisinen. Får gi det noen dager og se.

12115453_10153602907562559_8880090576694

En skikkelig fasinerende ting med Eine er at det ser ut som han kan holde orden på ukedagene! Jeg vet ikke om det stemmer, men i helgene bruker han å få et bein, et "helgebein" som vi kaller det. Ellers i ukedagene maser han ikke om det eller spør etter bein på noe vis, men når fredagen kommer, ja, da spør han etter bein. Han gjør det med å sette seg foran oss og kaste et blikk opp på hylla bak sofaen. Der bruker beinet å ligge og når han ser dit, har han før, når han fikk bein i ukedagene også, sett dit for å få det. Det er jo litt snålt at han bare gjør det på fredager og om han ikke får på fredag, så gjør han det samme lørdag :) Uansett hva det er, om han kan dagene eller ikke, så er det veldig sjarmerende :)

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...