Gå til innhold
Hundesonen.no

AD Ringlets Forest "Eine"


Poter
 Share

Recommended Posts

På 23. november 2015 kl. 20.24.49, Cavalierflat skrev:

Klart Eine har en kalender hvor han teller ned til helgebein :D

 

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

 

 

Jeg synes jeg ser det for meg at han setter et poteavtrykk eller eventuelt et snuteavtrykk hver dag og teller ned :lol:

 

einedesember_zps061osmnl.jpg
Eine lurer på om det blir noe pølse fra bålet på ham også

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 728
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk dessverre dårlige nyheter hos veterinæren i dag. Kreften har spredt seg til lymfekjertlene og det er ikke noe mer å gjøre. Veterinæren og jeg er enige om at så lenge han har så god allmentils

Eine har kreft ? Sist vi var hos veterinæren sjekket hun analkjertlene hans fordi de har vært noe betente i høst og da oppdaget hun en kul rett innenfor. De tok vevsprøve av kulen som viste at det er

På lørdag måtte jeg ta farvel med min elskede venn? Takk for alt, Eine❤️    

Posted Images

Nå er snart nedtrappingen av Metacam ferdig og det ser ut for å gå bra. Har fått et opptreningsprogram hos Anneli på Optimal Hund, som ser bra ut. Det blir ganske rolig fremover, men heller å ta det langsomt og ordentlig enn å risikere at han blir dårlig igjen. Kryss fingrene!

DSC_0046.jpg

DSC_0137.jpg
Et gammelt bilde fra en kald februartrening

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten kjøpt produkter fra Twobarks. Det var rask levering til og med nordover, så pluss i boka for det :) Kjøpte horn til Eine, men han har ikke helt skjønt poenget med det enda. Lurer på at det er for hardt, selv om det var medium. Han har gnagd noe på det og selvsagt bært det (retriever som han er), men det blir ikke noe mer enn det. Får se om han skjønner poenget etter hvert.

Kjøpte kissable produkter. En flaske med en slags peppermyntevann som man kan ha en teskje med i drikkevannet. Skal visst forhindre plakkdannelse og gi god ånde. Den andre skulle være en foam man kan gi rett i munnen, men det var helt flytende, så skal få en ny flaske der. Det skal være ekstra bra for hunder (eller katter) som ikke liker å pusse tennene, så tenker Max skal få prøve det i tillegg til tannpussen. Greit å gi en liten dasj i munnen til Eine også, kanskje særlig før vi skal på besøk. Er en ganske mild duft av den, så tror ikke den skal være generende for brukere.

Kjøpte også en pakke med våtservietter som jeg er blitt veldig glad i allerede. De skal, som alt annet derfra, være økologiske og uten parabener osv. Den er luktfri også, så ekstra pluss for det! Bruker det til å tørke Eine under øynene og til å tørke over Max med. Kan nok bruke den til å tørke lett over Eine også siden han har så kort pels, vil passe veldig bra når vi tar opp besøkshundarbeidet igjen, så kan han slippe å dusjes så oftes, men heller tørkes lett av. Ganske så praktisk! 

Skulle ønske gensrene derfra kom i Eine-størrelse og ikke bare i miniutgaver. Han hadde trengt en heldekkende en til å ha i bevegelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Veeel, det gikk ikke så bra uten smertestillende her. Eine fikk smertetegn ganske kjapt etter siste dose med smertestillende, så det vel egentlig komme når vi reduserte til hver tredje dag, så gav han smertestillende igjen i går og tenker han skal få det daglig en lengre periode igjen. Han fikk også laserterapi i går og jeg synes han går noe bedre i dag og ikke minst er gladere. Utrolig kjipt at han skal plages sånn! Heldigvis ser han ut for å ha det bra på Metacam, så får bare holde motet oppe og ikke krisemaksimere :) Om han kan ha god livskvalitet på smertestillende og levra tåler det, så får det bare være sånn. Jeg vet ikke hvor mye mer utredning vi kommer til å ta eller om jeg blir å vurdere andre behandlingsformer, jeg får snakke med veterinæren på nyåret. Litt vanskelig å behandle noe som vi ikke vet hva er... Vi fortsetter med opptreningen, så får vi bare se hvordan det går.

DSC00017_zpsehgfvmkq.jpg
Synes egentlig man ser her at han har vondt

Hva tenker dere andre som har skadet hund, hvordan gjør dere det med smertestillende, behandling og aktivitet og hva tenker dere om fremtiden? Jeg tenker det viktigste blir at han har det bra, er smertelindret og har god livskvalitet. Det er jo så klart kjedelig om han ikke kan brukes aktivt i jakt mer eller som besøkshund, men det er bare hobbyer som jeg driver med, ikke noe han absolutt må -selv om han jo så klart setter pris på å leite etter dummyer og få den jaktbiten. I sommer og høst når han gikk på smertestillende, gikk det bra å trene feltsøk i lett terreng, så det går seg nok til. Jeg er kanskje mer spent på hvor mye tur han blir å tåle, for akkurat nå blir han sliten av en times tur i bånd... er antakelig tyngre for ham å gå i bånd og dermed i skritt enn å få løpe fritt i skogen hvor han kan avlaste mer. Han skal bygge mer muskler før han får løpe løs igjen, etter ordre fra fysioterapeuten. Så ja... får vel bare ta tiden til hjelp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en råtten situasjon å være i, spesielt fordi dere ikke vet hva det er! :( Han ser ikke ut som en klassisk glad labrador på bildet nei.. Jeg tenker at så lenge han får gjøre ting han blir litt sliten av, om det så er en time i bånd og slitsomt fordi da må han gå "ordentlig og samlet", så er det bra. At han klarer å bli aktivisert og sliten uten å bli verre eller få vondt! Så lenge dere får til det er det jo ikke noe stress :) . 
Ei venninne av meg fikk en hund med ryggplager, der var det en ordentlig diagnose da. Det var såpass ille at hunden ikke kunne være med på tur, uansett om den gikk kort og i bånd så fikk den vondt etterpå. Hvis den var inne fikk den ikke vondt, men den ble et helvete å leve med pga. innestengt energi og høyt aktivitetsnivå. Høres ikke ut som dere sitter i den samme saksa heldigvis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, stakkars Eine! :( jeg har dessverre ingen tips, men jeg håper virkelig at vakreste Eine slipper plagene sine snart :heart:

jeg tror nok jeg ville gått på metacam så lenge det fungerer (hvis dere ikke finner en alternativ løsning).

God bedring til besteste Eine! Håper dere finner noe ordentlig svar snart :heart::heart:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar! 

Jeg merket forskjell på Eine omtrent dagen etter jeg hadde gitt ham Metacam. Det første døgnet sov han nesten hele tiden, det var også rett etter laserterapien. I dagene etter det har han blitt den glade og fornøyde Eine som vi kjenner, så det er tydelig at Metacam`en hjelper. Han tuller, koser og sjarmer igjen :heart: Så da får han bare stå på den enn så lenge. I går gikk han en times tur i lett trekk sammen med venninna si, uten å vise tegn til smerter eller slitenhet verken da eller i dag, så det er stor forskjell. Det er godt å se ham glad igjen!

DSC00101_zpsrou9wink.jpg
Jeg har fått dalmatiner! 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å lese at han ikke funker uten smertestillende :hmm: Men allikevel godt at han funker med det :) Har dere noe ide om det er muskulært eller i skjelettet? Kan ikke huske å ha lest noe om det. Regner med han er røntget?

Min eldste har litt forkalkninger her og der, og slet i perioder med smerter. Jeg fikk rimadyl til å gi ved behov, men gjorde endringer i hverdagen: sluttet med agility, kjøpte BoT-dekken, og ble flinkere til å varme opp/ned før hun får løpe løs. Etter endringene har hun heldigvis få dårlige dager, og det er sjelden hun trenger rimadyl. De dagene jeg ser hun har vondt tilpasser jeg med kortere turer og hjelper henne opp trappen osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Teserere skrev:

Kjedelig å lese at han ikke funker uten smertestillende :hmm: Men allikevel godt at han funker med det :) Har dere noe ide om det er muskulært eller i skjelettet? Kan ikke huske å ha lest noe om det. Regner med han er røntget?

Min eldste har litt forkalkninger her og der, og slet i perioder med smerter. Jeg fikk rimadyl til å gi ved behov, men gjorde endringer i hverdagen: sluttet med agility, kjøpte BoT-dekken, og ble flinkere til å varme opp/ned før hun får løpe løs. Etter endringene har hun heldigvis få dårlige dager, og det er sjelden hun trenger rimadyl. De dagene jeg ser hun har vondt tilpasser jeg med kortere turer og hjelper henne opp trappen osv. 

Ja, det er kjipt han ikke fungerer uten smertestillende :hmm: Han har jo gått på det nå siden i vår, så det er ganske lenge, synes jeg. Så synd at det ikke har blitt bedre! Eller noe bedre har det jo blitt, men ikke bra nok.

Vi røntgen ham da vi utredet ham i vår. Han har tatt vanlig røntgen og CT og det viste ikke noe på dem, så veterinæren mener skjelettet er fint, men at det kan være vi har oppdaget det såpass tidlig at det ikke vises der enda. Hun kjenner heller ikke noe når hun undersøker ham, så jeg vil tro det sitter muskulært, uten at jeg tror vi har konkludert med verken det ene eller det andre. Han ble jo veldig stiv og fikk smerter i hele kroppen etter hvert, pga feilbelastninger og avlastninger, men det har vi fått løst opp i, så tror det stort sett sitter i venstre kne nå. Han er også ganske stiv bak på sidene av ryggen.

Så fint at det hjelper med de tiltakene du har gjort for din eldste! Godt når man ser at tiltakene man gjør fungerer :)

Tanken nå er å trene ham opp ordentlig sånn at han får godt med muskler som kan hjelpe å "holde alt på plass", men det spørs vel om han greier seg uten smertestillende i fremtiden. Vi får se.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2015, 20.28.39, Poter skrev:

Hva tenker dere andre som har skadet hund, hvordan gjør dere det med smertestillende, behandling og aktivitet og hva tenker dere om fremtiden?

Aiko spiser sin medisin en gang i måneden, er som en valp igjen fysisk og bare så vanvittig BLID hele tida, og jeg begrenser henne overhodet ikke. Vi skal ta blodprøve en gang i året (tok før vi begynte på medisinen) og følger med om noe dramatisk skjer med lever og nyrer. Jeg gir henne ingen øvrig behandling, men så veit jeg også hva som er årsaken til at hun halter innimellom, og akkurat den kondisjonen er det ingenting å gjøre med. Om eller når medisinen ikke funker lenger, så får vi ta den problemstillinga da. Tipper effekten avtar på sikt, og iogm at Rimadyl ikke fungerer, så får vi vel bare ta runden, såfremt den ikke tar for lang tid. Jeg vil ikke at hun skal ha vondt, for kontrasten til sånn hun egentlig er, er så voldsom. :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Aiko spiser sin medisin en gang i måneden, er som en valp igjen fysisk og bare så vanvittig BLID hele tida, og jeg begrenser henne overhodet ikke. Vi skal ta blodprøve en gang i året (tok før vi begynte på medisinen) og følger med om noe dramatisk skjer med lever og nyrer. Jeg gir henne ingen øvrig behandling, men så veit jeg også hva som er årsaken til at hun halter innimellom, og akkurat den kondisjonen er det ingenting å gjøre med. Om eller når medisinen ikke funker lenger, så får vi ta den problemstillinga da. Tipper effekten avtar på sikt, og iogm at Rimadyl ikke fungerer, så får vi vel bare ta runden, såfremt den ikke tar for lang tid. Jeg vil ikke at hun skal ha vondt, for kontrasten til sånn hun egentlig er, er så voldsom. :heart:

Det er det jeg merker med Eine også, at han blir i så godt humør på smertestillende. Han er i utgangspunktet en veldig glad hund, som retrievere flest, så merker det på ham når han får vondt, han blir mer innesluttet og ikke så glad -forståelig nok.

Så bra at smertestillende virker på henne. Krysser fingrene for at det vil ha god effekt i mange år fremover. Hvilken medisin er det hun får siden hun kan ta den en gang i måneden?

Jeg skal høre med veterinæren vår om hun også anbefaler årlige blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en type NSAID med depoteffekt som heter Trocoxil. Den kan gis i 6 mnd, deretter en måneds opphold, og så nye 6 mnd. Deretter bør en ta blodprøve. Ikke en mye brukt medisin i Norge etter hva jeg har forstått, men veterinæren vår er fra England, så han er kjent med det derfra. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk tur i går sammen med Eine sin gode venninne Genie. Hadde kameraet med, men det er utfordrende å ta bilder av to svarte hunder i mørketida!

DSC00128_zpsyfxhjrc9.jpg
Gikk forbi Norges arktiske universitet

DSC00133_zpsnqsxvpsk.jpg
Må posere litt!

DSC00134_zpsawotglvu.jpg
Usikker på om det skal være sånn..?

DSC00135_zpsnpsmrfbv.jpg

DSC00136_zpsl0oxa89g.jpg
Begge to er under opptrening. Fint å ha en venn å trene med!

DSC00147_zpsfud81hfy.jpg
Det hører så klart til opptreningen å posere ;)

DSC00151_zps2lirsj8w.jpg
Dette dekkenet ble laget til vår første aussie, Brimi, for over ti år siden. Superdekken!

DSC00156_zpsntnmzkbu.jpg
Fine schæfersnuten! 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mona skrev:

Så søte!

Likte du ikke lyktestolpe -skulpturen vår? :D Den er en snakkis, må vite! Tanken bak er god (skal ikke samme tråden tid med det), men det ser helt utrolig rotete ut:P

Var det ikke en park med benker der før? Hadde vært interessant å høre tanken bak, så om du vet, vil jeg gjerne høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulpturen heter Disposisjon, og består kort fortalt av gatelykter hentet fra store og viktige havnebyer verden over. Så er de montert slik at de ville stått vinkelrett på bakken på opprinnelsesstedet sitt. Lyktene tennes også til ulike tidspunkter, som korresponderer med når mørket setter inn på de ulike opprinnelsesstedene. 

Så på en måte er "den store verden" bragt til Tromsø i denne skulpturen.

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 30. desember 2015 kl. 22.15.04, Mona skrev:

Skulpturen heter Disposisjon, og består kort fortalt av gatelykter hentet fra store og viktige havnebyer verden over. Så er de montert slik at de ville stått vinkelrett på bakken på opprinnelsesstedet sitt. Lyktene tennes også til ulike tidspunkter, som korresponderer med når mørket setter inn på de ulike opprinnelsesstedene. 

Så på en måte er "den store verden" bragt til Tromsø i denne skulpturen.

 

Det var jo en fin ide, da! Likte den :) Men, ja, det så litt merkelig ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kaldt her som i resten av landet og ekstra kaldt var det på innlandet i helga. Hadde med kameraet og fikk tatt noen bilder av finingen :ahappy:

DSC00157_zpsea2zdq27.jpg
Ulldekken gjør susen, men han hadde nok trengt Katadhindekkenet i tillegg, frossenpinnen :)

DSC00158_zpsfraiaxto.jpg
Vi har hatt et så utrolig lys de siste dagene. Har ikke fått tatt bilder av det, desverre.

DSC00164_zps3uvnhqhd.jpg
Frost i barten :ahappy:

DSC00167_zps1npwpe64.jpg
Det var ganske rosa ute

DSC00168_zpszndcu7em.jpg
Tulleeine lager ablegøyer :lol:

DSC00170_zpsqt71achj.jpg

DSC00173_zpsw1k2xjz2.jpg

DSC00175_zpspatofzjh.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av Eines skade har vi ikke fått trent jakt på flere måneder. Først ble jeg demotivert, men nå har jeg begynt å savne treningen, så i dag fikk det holde og jeg la ut et pittelite feltsøk. Han skal jo ikke være eksplosiv, så ble noe nærsøk og et lite-lite feltsøk. Det var en hund som ble glad, kan jeg love! En eier også!

Legger ved et gammelt treningsbilde, hans første møte med vilt:

DSC_0133_zpsaaec50a7.jpg

Angående skaden hans så er det en muskel på innsiden av låret hans som står helt i spenn. Om den er årsaken i seg selv for smertene eller om den kommer annen steds fra, f.eks i kneet, vet vi ikke. Men da har vi i det minste noe konkret å behandle. Dessverre ser nok prognosene sånn ut at han ikke kan brukes aktivt mer. Så får fokusere på at han skal få det så bra som mulig og leve et godt liv. Ikke helt det jeg hadde tenkt meg... men hva kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...