Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og eier avvist på bussen


Banshee

Recommended Posts

...og når jeg leser innleggene til reportasjen, er jeg veldig glad jeg har bil og slipper å benytte meg av offentlig transport. Er holdningene til folk så ille :) ?

Jeg tror det varierer veldig fra by til bygd, jeg..

Har fått noen få negative kommentarer fra passasjerer på bussen med Valpis, men bare en gang har jeg møtt en SUR sjåfør, og han skulle nok gjerne ha nekta oss adgang.. Stort sett går det greitt, selv i stappfull rushbuss. Jeg kvier meg aldri for å ta buss, det er bare litt trangt hvis bussen er full.

Har busset, trikket og toget endel i Oslo, da med Gubben, og selv med sår/bandasjer pga bittskader har jeg aldri blitt nekta/hørt noe negativt fra sjåfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørt mye tog, buss og t-bane med min ene. møtte nesten BARE trivelige sjåfører/konduktører og medpassasjerer. Nor-way (NO-WAY) holder hele familien seg unna i protest mot det teite hundeforbudet, kjenner mange allergikere- de mener det er like ille at folk som har klappet/vært i nærheten av hund sitter på bussen mht til allergener og allergisk reaksjon, som at en hund er der. Har tatt lav-pris ekspressen flere ganger, har da sittet litt med hjertet i halsen pga at HVIS det kommer på en med allergi må vi av, men det har gått bra. Den ene gangen en allergiker kom på løste vi det ved å sette oss i ulike etasjer (jeg tilbød meg å ta en annen buss- senere på dagen til både sjåfør og allergiker- tror det handler litt om å være litt ydmyk også) Og så tørker jeg opp hundehår og spor etter oss. Det er lov å ta hensyn, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har selv valgt å få seg hund, så de er det ikke synd på :) Allergikere har neppe valgt å være allergiske selv.

allergikere KAN også ta allergimedisin om de er veldig plaget. og er de så plaget at de ikke tåler en hund på samme buss, så er de så allergiske at det nok sikkert er mest behaglig å ta medisiner for det- for HVOR mange hundeEIERE uten hund, men med hundeallergener på klærne, sitter på bussen? DET er ikke godt å vite, og er man så allergisk at man plages av en hund på bussen... tror det er astma og allergiforbundet som har regnet ut at det finnes en halv til en hund i hvert klasserom- PÅ klærne til elevene... de vil jo da at alle skal ta hensyn til allergikerene og skifte klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig praktisk å argumentere med hvor "enkelt" det er for allergikere å medisinere seg og sette seg i andre enden av bussen :ahappy: Har selv heldigvis aldri opplevd å bli nektet adgang eller hatt problemer med allergikere, men.. jeg har hatt en venninne som var superallergisk og hun kunne omtrent ikke sove over kun fordi vi hadde katter som av og til var på soverommet mitt. Syns det var et godt poeng det RTL sa, de velger det ikke selv, men vi velger å skaffe oss hund.

Jeg tenkte før sånn selv, at det er jo veldig enkelt å bare sitte langt unna hverandre etc, men.. kanskje det ikke alltid er så greit.

Nå var det jo bussjåføren som var en dri** i denne historien da :ahappy: kanskje han var allergisk :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allergikere KAN også ta allergimedisin om de er veldig plaget. og er de så plaget at de ikke tåler en hund på samme buss, så er de så allergiske at det nok sikkert er mest behaglig å ta medisiner for det- for HVOR mange hundeEIERE uten hund, men med hundeallergener på klærne, sitter på bussen? DET er ikke godt å vite, og er man så allergisk at man plages av en hund på bussen... tror det er astma og allergiforbundet som har regnet ut at det finnes en halv til en hund i hvert klasserom- PÅ klærne til elevene... de vil jo da at alle skal ta hensyn til allergikerene og skifte klær.

Ikke alle som har lyst å medisinere seg hele tiden, vettu :ahappy: Gitt at jeg fikk allergi hadde jeg ønsket å holde meg unna medisinering så lenge jeg kunne unngå det i hverdagen. At jeg skulle medisinert meg pga. noen framifrå hundeeiere som tror verden skal tilpasse seg deres ansvarspåtaelse...er det rart at det finnes folk som bæser over hunder og deres eiere?

Jeg har ingen problemer med å respektere allergikere, godt sagt av RTL ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men himmel da folkens..mulig jeg er fryktelig blind, men jeg leste ikke at det var snakk om allergikere i denne storyen. Men en sur sak av en bussjåfør som sa nei, ferdig, finito, finish. Og et slitent menneske med hund som gjerne ville hjem ble stående igjen uten forklaring. Og måtte overnatte og vente på neste buss dagen etter.

*innimellom er jeg dypt imponert over hva "vi" klarer dra ut av en tilsynelatende enkel sak med alle våre kanskjer og hvisomatter og og og*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

allergikere KAN også ta allergimedisin om de er veldig plaget. og er de så plaget at de ikke tåler en hund på samme buss, så er de så allergiske at det nok sikkert er mest behaglig å ta medisiner for det- for HVOR mange hundeEIERE uten hund, men med hundeallergener på klærne, sitter på bussen? DET er ikke godt å vite, og er man så allergisk at man plages av en hund på bussen... tror det er astma og allergiforbundet som har regnet ut at det finnes en halv til en hund i hvert klasserom- PÅ klærne til elevene... de vil jo da at alle skal ta hensyn til allergikerene og skifte klær.

Erhm, tror du allergimedisin er en vidunderkur?:ahappy:

For de med alvorlig allergi er det ofte ikke så enkelt at de kan ta en pille også er alt greit. Medisinen demper gjerne bare symptomene til en viss grad.

Når det er sagt, jeg syns dette med hundeallergi har fått urettferdig mye oppmerksomhet. Det finnes masse andre ting som kan plage allergikere like mye som vi absolutt ikke jager av bussene av den grunn.

Ta parfyme f.eks, nok av folk som reagerer på det, men vi nekter da ikke folk som har badet i parfyme å komme på bussen.

Og bikkjene får i det minste ikke være inne på butikker etcetc, dama som badet i parfyme derimot, hun kan bevege seg fritt hun, så slikt er mye, mye verre å unngå.

Verden er et minefelt for allergikere, og vi kan ikke fjerne alt folk reagerer på, det er totalt umulig, så allergikere får se til å slutte å syte så mye og ta litt ansvar og forhåndsregler selv, og når det kommer til hund er det en rimelig enkel sak å få til, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erhm, tror du allergimedisin er en vidunderkur?:ahappy:

For de med alvorlig allergi er det ofte ikke så enkelt at de kan ta en pille også er alt greit. Medisinen demper gjerne bare symptomene til en viss grad.

Når det er sagt, jeg syns dette med hundeallergi har fått urettferdig mye oppmerksomhet. Det finnes masse andre ting som kan plage allergikere like mye som vi absolutt ikke jager av bussene av den grunn.

Ta parfyme f.eks, nok av folk som reagerer på det, men vi nekter da ikke folk som har badet i parfyme å komme på bussen.

Og bikkjene får i det minste ikke være inne på butikker etcetc, dama som badet i parfyme derimot, hun kan bevege seg fritt hun, så slikt er mye, mye verre å unngå.

Verden er et minefelt for allergikere, og vi kan ikke fjerne alt folk reagerer på, det er totalt umulig, så allergikere får se til å slutte å syte så mye og ta litt ansvar og forhåndsregler selv, og når det kommer til hund er det en rimelig enkel sak å få til, spør du meg.

DE jeg kjenner som virkelig har problemer med allergi er de som klager minst. De som er "litt" allergisk og "klør litt i øynene" derimot, er de som roper opp JEG ER ALLERGISK.. De som virkelig er allergisk innretter hverdagen sin etter det. og de må ta medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DE jeg kjenner som virkelig har problemer med allergi er de som klager minst. De som er "litt" allergisk og "klør litt i øynene" derimot, er de som roper opp JEG ER ALLERGISK.. De som virkelig er allergisk innretter hverdagen sin etter det. og de må ta medisin.

Ja, men det har jo lite med saken å gjør egentlig. Eg er full i allergier, har det meste, tar medisin hver dag, men sliter veldig når ei med kraftig parfyme sitter seg ned. Enten gir eg beskjed eller så flytter eg meg.

Det du skriver blir å dra alle over en kam, og det er ikke bare bare å leve med allergier +astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har jo lite med saken å gjør egentlig. Eg er full i allergier, har det meste, tar medisin hver dag, men sliter veldig når ei med kraftig parfyme sitter seg ned. Enten gir eg beskjed eller så flytter eg meg.

Det du skriver blir å dra alle over en kam, og det er ikke bare bare å leve med allergier +astma.

det er nettopp det jeg IKKE gjør ... det er stor forskjell på folk! med og uten allergi. Jeg får feks migrene av parfyme, og synes parfyme er en uting, men skjønner at hele verden ikke kan tilpasses meg. uten sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen, så er det veldig mange mennesker i verden som har sykdommer og diverse "skavanker" (som f.eks allergi er) og som plager dem i hverdagen. Det kan være folk med revmatiske sykdommer, de har ofte vondt "overalt" - skal vi ta lage busser med putevegger og putegulv til dem som helst ikke er mer enn 30cm over bakken slik at de ikke trenger å løfte beina så høyt når de skal inn i bussen?

Okey, så satte jeg det veldig mye på spissen...

For ordens skyld, så tar jeg hensyn jeg, og hadde jeg sittet på en buss og det kom en allergiker så hadde jeg gått av. Til nå har jeg aldri tatt buss med hundene mine da, men jeg tar en del båt, og der må det også tas mye hensyn mtp på allergikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og det er lov for allergikere til å ta hensyn og, er hunden på bussen først så får allergikeren pelle seg av istedenfor, ærlig talt.

*lei* samfunnet skal tilrettelegges allergikere, men hva med alle de som har hund, og ikke bil da.

Der havnet du i min liste over meget egosentriske mennesker.

Listen over mennesker som helst ikke skulle hatt hund faktisk, det er nemlig slike som deg som gjør at vi hundeeiere blir sett på med et meget kritisk blikk.

Dersom en person med en reell allergi (kan gjerne dokumenteres ganske lett på stedet) kommer på bussen er det en selvfølge dersom allergien er alvorlig at du tar hunden av bussen.

allergikere KAN også ta allergimedisin om de er veldig plaget. og er de så plaget at de ikke tåler en hund på samme buss, så er de så allergiske at det nok sikkert er mest behaglig å ta medisiner for det- for HVOR mange hundeEIERE uten hund, men med hundeallergener på klærne, sitter på bussen? DET er ikke godt å vite, og er man så allergisk at man plages av en hund på bussen... tror det er astma og allergiforbundet som har regnet ut at det finnes en halv til en hund i hvert klasserom- PÅ klærne til elevene... de vil jo da at alle skal ta hensyn til allergikerene og skifte klær.

Jeg er allergiker, heldigvis er allergien mot hund ganske så svak, men jeg har en del andre allergier som er heftige..

Jeg kan ikke være i et hus der det er katt, eller har vært katt etter sist grundige rengjøring.

Det er en rekke ting jeg ikke kan spise, ingredienser som brukes i mye ferdigmat blant annet.

Jeg går på allergimedisiner, men tror du det er en vidunderkur?

Vi har ca en million allergikere i landet, de fleste har ganske svak allergi, men noen er faktisk så alvorlig rammet at de relativt lett kan måte ta turen til sykehus.

Vi må ta hensyn til de som faktisk er såpass hardt rammet.

DE jeg kjenner som virkelig har problemer med allergi er de som klager minst. De som er "litt" allergisk og "klør litt i øynene" derimot, er de som roper opp JEG ER ALLERGISK.. De som virkelig er allergisk innretter hverdagen sin etter det. og de må ta medisin.

Jada, men selv med medisin sliter mange en god del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om vedkommende er virkelig allergisk, ville h*n ikke reagere på at hunden har vært der? At det beste for mennesket helse er å ta en annen buss? Nå tenker jeg ikke etter "hvem var først" prinsippet, men rett og slett på allergien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at hvis en person er så allergisk at han/hun blir regelrett sjuk av å ha en hund/katt på bussen, så tåler vel han/hun ikke å ha en person med hunde-/kattehår/allergener på klærne på bussen heller? Iallefall ikke uten medisinering?

Og hvis en person er så lite allergisk at han/hun ikke reagerer på en person som har kosa på hund/katt rett før de gikk på bussen, så kan vel han/hun ikke reagere så utrolig mye på en hund/katt som sitter i motsatt ende av bussen?

Jeg forstår jo at det er et kjempeproblem for allergikerne, de som er så allergiske at de er virkelig plaget av det, altså. Men det er et kjempeproblem for meg også, som reiser med hund. Jeg har jo forsåvidt også hørt den der med "Jeg er allergisk mot blomster". Kan man være allergisk mot blomster..? Jeg trodde ikke det iallefall. En som skulle på bussen(mellom Bergen/Oslo) som måtte gi tilbake blomstene hun nettopp hadde fått av en kar.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om vedkommende er virkelig allergisk, ville h*n ikke reagere på at hunden har vært der? At det beste for mennesket helse er å ta en annen buss? Nå tenker jeg ikke etter "hvem var først" prinsippet, men rett og slett på allergien.

Sannsynligheten for at vedkommende vil reagere er absolutt tilstede, men det er også sannsynlig at ubehaget blir mindre dersom hunden er borte enn dersom hunden hadde vært tilstede under hele turen.

Jeg tenker som så at hvis en person er så allergisk at han/hun blir regelrett sjuk av å ha en hund/katt på bussen, så tåler vel han/hun ikke å ha en person med hunde-/kattehår/allergener på klærne på bussen heller? Iallefall ikke uten medisinering?

Så kommer det igjen an på hva vedkommende faktisk reagerer på.

Jeg kjenner enkelte som reagerer kraftig på utåndingspusten til en hund, men som greit kan sitte i sofaen min uten problemer.. Det er en del tusen svarte hundehår i den sofaen..

Og hvis en person er så lite allergisk at han/hun ikke reagerer på en person som har kosa på hund/katt rett før de gikk på bussen, så kan vel han/hun ikke reagere så utrolig mye på en hund/katt som sitter i motsatt ende av bussen?

Det kommer an på en rekke faktorer.

Jeg forstår jo at det er et kjempeproblem for allergikerne, de som er så allergiske at de er virkelig plaget av det, altså. Men det er et kjempeproblem for meg også, som reiser med hund. Jeg har jo forsåvidt også hørt den der med "Jeg er allergisk mot blomster". Kan man være allergisk mot blomster..? Jeg trodde ikke det iallefall. En som skulle på bussen(mellom Bergen/Oslo) som måtte gi tilbake blomstene hun nettopp hadde fått av en kar.. :ahappy:

Vet du hva? Du får ikke sympati herfra for at du ikke får være med med hunden din.. Du har valgt å ha hund, Petter (eksempel) har ikke valgt å få allergi..

Det er utrolig hva folk er allergisk mot.. Jeg er allergisk mot en rekke blomster (de gir gjerne fra seg pollen..)

Eksempelvis kan jeg ikke være i et hus der det er julestjerne med blomster (ved å fjerne blomsten blir problemet borte.. Dessverre gjør ikke alle det, og julestjerna er like fin å se på uten blomst med tanke på at det røde uansett ikke er del av blomsten..)

Enkelte kan være så allergisk mot fisk at de ikke kan bo i samme bygg som det blir tilberedt fisk..

Andre kan ikke sitte i et lokale der det blir spist peanøtter..

Det er mange der ute med allergi, noen få med alvorlig allergi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en "jeg skal ihvertfall ikke ta hensyn til noen!"-konkurranse? Det er utrolig trist å se folk sitte å diskutere hvem som har "mest krav" på å bli tatt hensyn til, og hvor teite alle er som selv krever å bli tatt hensyn til.

Nei, de fleste dør ikke av å sitte på samme buss som noen som har hatt en hund for ti år siden. Og de få som gjør det har en rimelig tøff hverdag. Hvilken rolle spiller det? Er det så fordømt vanskelig å være hensynsfull høflig og snill mot andre, enten de er allergiske, ikke liker hund, eller bare ikke liker deg?

Folk flest (sikkert inkludert meg selv) er så utrolig navlebeskuende og egoistiske, og av og til tror jeg hundeeiere er verre enn de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men himmel da folkens..mulig jeg er fryktelig blind, men jeg leste ikke at det var snakk om allergikere i denne storyen. Men en sur sak av en bussjåfør som sa nei, ferdig, finito, finish. Og et slitent menneske med hund som gjerne ville hjem ble stående igjen uten forklaring. Og måtte overnatte og vente på neste buss dagen etter.

*innimellom er jeg dypt imponert over hva "vi" klarer dra ut av en tilsynelatende enkel sak med alle våre kanskjer og hvisomatter og og og*

Det er vel helst kommentarene til artikkelen i avisen det refereres til her - og ikke essensen i selve reportasjen :ahappy:

"Det skulle vært forbudt med privat hundehold. Kun hunder i politi, redning, toll og førerhunder skulle vært tillatt. Hadde løst mange problemer for mange mennesker det som er redde for hunder og har allergier"

:ahappy:

Jah, så den jeg også. Skikkelig godt og realistisk poeng :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...