Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor helt uten korn?

Argyr

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes noe slikt på det norske markedet. Garm er allergisk mot korn, så alt av tørrfôr (og det meste av tørre godbiter) gjør at han klør. Han fôres på V&H som fungerer utmerket, men det hadde vært veldig kjekt å ha noe tørt i reserve når jeg glemmer å tine mat, til godbiter (han er ikke kresen akkurat) og når vi er borte.

Skrevet

tror Tello er uten korn, hør med forhandler (handlerimport)

Det har både hvete, mais og bygg, alt ettersom. Så de hadde et som var hvetefritt.

Brit har et uten hvete, men med ris.

Skrevet

Takk for tips! :thumbsup:

Lager Zoo er visst eneste forhandler av Arden Grange og det blir litt langt å reise. :icon_redface: Orijen sender fraktfritt hvis man bestiller to store sekker, men til nesten 700 kroner sekken (13,5 kg) blir det ikke billig uansett. :innocent: Det fôret som ser best ut koster 829, så da blir prisen brått 1600 kroner...

Jeg kom forresten på det fôret som V&H forhandler, Skyttens. Der var det to fôr som ser ut til å være uten korn, 38/24 og 30/20. Får høre med forhandleren min om de kan ta det inn.

Skrevet

Er ikke bygg og mais korn? Eller kanskje han tåler det? For det er i alle fall i ingredienslisten hos Skyttens. Men det er uten hvete i alle fall. :aww:

Skrevet

Takk for tips! :aww:

Lager Zoo er visst eneste forhandler av Arden Grange og det blir litt langt å reise. :) Orijen sender fraktfritt hvis man bestiller to store sekker, men til nesten 700 kroner sekken (13,5 kg) blir det ikke billig uansett. :lol: Det fôret som ser best ut koster 829, så da blir prisen brått 1600 kroner...

Jeg kom forresten på det fôret som V&H forhandler, Skyttens. Der var det to fôr som ser ut til å være uten korn, 38/24 og 30/20. Får høre med forhandleren min om de kan ta det inn.

Ikke for å ødelegge for deg altså, men bikkja mi dreit seg (bokstavelig talt) ut på Skyttens fôret. Fikk det med han når jeg overtok han og bytta innen første måneden var gått. Vi har prøvd mye og det er det eneste ved siden av sportsmans pride vi aldri prøver igjen. Kjenner ikke til noen som bruker det heller, men jeg har stor tro på at ulike hunder har ulike behov og at det som funker dritt på en kan funke gull på en annen. Om du får tak i det hadde det vært kjekt å høre hvordan det fungerte på din hund :=)

Skrevet

Er ikke bygg og mais korn? Eller kanskje han tåler det? For det er i alle fall i ingredienslisten hos Skyttens. Men det er uten hvete i alle fall. :lol:

Mais tror jeg ikke han reagerer på, men det er jo bare en måte å finne ut sånt, og det er å prøve. :) Bygg vet jeg heller ikke, men jeg gjetter at det er hvete som er problemet.

Ikke for å ødelegge for deg altså, men bikkja mi dreit seg (bokstavelig talt) ut på Skyttens fôret. Fikk det med han når jeg overtok han og bytta innen første måneden var gått. Vi har prøvd mye og det er det eneste ved siden av sportsmans pride vi aldri prøver igjen. Kjenner ikke til noen som bruker det heller, men jeg har stor tro på at ulike hunder har ulike behov og at det som funker dritt på en kan funke gull på en annen. Om du får tak i det hadde det vært kjekt å høre hvordan det fungerte på din hund :=)

Kjekt å få andres innspill og erfaringer. Har tenkt å prøve en sekk (eller en av hver av de to uten hvete) om jeg får tak i, greit å være forberedt på at det kanskje går helt galt.

Vi prøvde en sekk med spesialfôr for sensitiv hud engang, og da fikk begge hundene så vandig diaré at det var direkte farlig å fortsette. Må ha vært noe feil med den sekken (Argyr reagerer ikke på noe såvidt jeg vet). :) Kom dessverre aldri så langt som å returnere den, den gikk i søpla i stedet...

Jeg får se hva jeg får tak i og hva som fungerer. Orijen regional red står øverst på lista ihvertfall. :aww:

Skrevet

Orijen og Acana (Champion Petfoods). Du har forhandlere i DK og Sverige også, det kan jo hende du kan få tak via der?

Ihnt til pris på Orijen i Norge, så er det en ting som er greit å huske på og det er at hunden trenger mindre mat på Orijen enn på gjennomsnittsforet. Dette er påstanden:

Hund på 30 kg skal ha ca. 400 g pr. dag av de vanligste fôr på det norske markedet

Hund på 30 kg skal ha ca. 250 g pr. dag av Orijen

Når jeg fikk prøver fra Orijen og Acana så havnet Sofus på mindre tørrfor imotsetning til hva han hadde vært på ihnt Pro plan, så jeg tør si at noe hold er det. Digger det foret, ska lvel nevne jeg foret på V&H og alskens annet rått jeg hadde ellers til. Jeg skal faktisk hente inn fra DK om 14 dager.

Redgional Red er btw. ett limited for, fordi de må finne flere steder å hente inn villsvin som passer deres standard. De har bare ett sted for øyeblikket.

Skrevet

Orijen og Acana (Champion Petfoods). Du har forhandlere i DK og Sverige også, det kan jo hende du kan få tak via der?

Jeg har ikke mulighet til å reise til utlandet for å få tak i hundemat. :aww:

Jeg skal faktisk hente inn fra DK om 14 dager.

Ta inn fra DK? Du mener at du skal til Danmark og kjøpe da eller?

Redgional Red er btw. ett limited for, fordi de må finne flere steder å hente inn villsvin som passer deres standard. De har bare ett sted for øyeblikket.

Og det betyr..?

Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å reise til utlandet for å få tak i hundemat. :)

Ta inn fra DK? Du mener at du skal til Danmark og kjøpe da eller?

Og det betyr..?

1. Jeg tenkte mere handle fra nettbutikk. Jeg har ikke sjekket ut, men en del av de danske nettbutikkene for dyr sender varene sine ut i Norden. Tenkte det var verdt en kikk om noen av de faktisk førte Orijen eller Acana :lol:

2. Jeg skal til faren min på besøk 5-20 august. Han bor i DK :aww: Jeg har bestilt slik jeg og venninna mi har når vi kommer frem hos farmoren min. Også skal vi ta med oss slik at vi har fremover til neste DK besøk eventuellt. Vi har ikke helt bestemt oss der.

3. "REGIONAL RED

Dear Valued ORIJEN Consumer:

Due to the limitations on the amount of FRESH WILD BOAR that is currently available to Champion, ORIJEN Regional Red should be used as a rotational diet. There will be times when you visit your local pet retailer and find the product out of stock. We are currently looking for additional sources of FRESH WILD BOAR, until we do please have your pets enjoy all of the great ORIJEN formulas.

Thank you for your continued support."

Ifølge Champion Petfoods hjemmeside. (btw på framsiden finner du en fin fin video :) )

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Vil bare si at Orijen og Acana selges rett utenfor Kr.Sand (Brennåsen, ti min vest for sentrum), og at det stemmer at de skal ha mindre mengde Orijen enn av andre tørrfor.

Skrevet

Vil bare si at Orijen og Acana selges rett utenfor Kr.Sand (Brennåsen, ti min vest for sentrum), og at det stemmer at de skal ha mindre mengde Orijen enn av andre tørrfor.

Tusen takk for tipset! :) Det er jo ikke så altfor langt, og prisen har jeg vel slått meg til ro med. Er bare jeg som har glemt hva fôr koster. :)

For øyeblikket prøver vi ut Skyttens 30/20. Foreløpig ser han ut til å tåle det, men jeg vil prøve en stund til før jeg trekker noen konklusjon. Det er bare ment som reservefôr (til når man glemmer å tine vom, går tom, er på reise, osv.), men jeg vil vite at han faktisk tåler det 100%, derfor får han det hver dag nå.

Skrevet

Har denne Brennåsen noen nettside/mailadresse? Kunne tenke meg å prøve Acana, men er avhengig av å få sendt det via post... Har prøvd Orijen, men ble noe for kraftig for den hunden jeg hadde før... Kan godt hende det kan fungere for neste men... Takker for tips :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg forer på Orijen nå,og har hatt en 13.5kg sekk med normal foret fra 15 august til for 3 dager siden på 2 hunder som veier 29 og 42 kg ca nå. De får litt ferskfor utenom. :wub:

Jeg har selv solgt hundefor i mange år, men så langt er Orijen det beste jeg har prøvd. Avføring er en gang om dagen, fast og fin. Pels, poter og tenner er i toppform !

Jeg og var betenkt angående prisen, men Pro Plan som jeg har fort med til nå, blir faktisk dyrere over tid.

Skrevet

Har denne Brennåsen noen nettside/mailadresse? Kunne tenke meg å prøve Acana, men er avhengig av å få sendt det via post... Har prøvd Orijen, men ble noe for kraftig for den hunden jeg hadde før... Kan godt hende det kan fungere for neste men... Takker for tips ;)

Jeg fant ikke noen mailadresse, men her er telefonnumrene som kom opp da jeg googlet ..

Dyreshop 1

- 91 76 97 89

- 40 03 37 20

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...