Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor helt uten korn?


Argyr

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes noe slikt på det norske markedet. Garm er allergisk mot korn, så alt av tørrfôr (og det meste av tørre godbiter) gjør at han klør. Han fôres på V&H som fungerer utmerket, men det hadde vært veldig kjekt å ha noe tørt i reserve når jeg glemmer å tine mat, til godbiter (han er ikke kresen akkurat) og når vi er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :thumbsup:

Lager Zoo er visst eneste forhandler av Arden Grange og det blir litt langt å reise. :icon_redface: Orijen sender fraktfritt hvis man bestiller to store sekker, men til nesten 700 kroner sekken (13,5 kg) blir det ikke billig uansett. :innocent: Det fôret som ser best ut koster 829, så da blir prisen brått 1600 kroner...

Jeg kom forresten på det fôret som V&H forhandler, Skyttens. Der var det to fôr som ser ut til å være uten korn, 38/24 og 30/20. Får høre med forhandleren min om de kan ta det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :aww:

Lager Zoo er visst eneste forhandler av Arden Grange og det blir litt langt å reise. :) Orijen sender fraktfritt hvis man bestiller to store sekker, men til nesten 700 kroner sekken (13,5 kg) blir det ikke billig uansett. :lol: Det fôret som ser best ut koster 829, så da blir prisen brått 1600 kroner...

Jeg kom forresten på det fôret som V&H forhandler, Skyttens. Der var det to fôr som ser ut til å være uten korn, 38/24 og 30/20. Får høre med forhandleren min om de kan ta det inn.

Ikke for å ødelegge for deg altså, men bikkja mi dreit seg (bokstavelig talt) ut på Skyttens fôret. Fikk det med han når jeg overtok han og bytta innen første måneden var gått. Vi har prøvd mye og det er det eneste ved siden av sportsmans pride vi aldri prøver igjen. Kjenner ikke til noen som bruker det heller, men jeg har stor tro på at ulike hunder har ulike behov og at det som funker dritt på en kan funke gull på en annen. Om du får tak i det hadde det vært kjekt å høre hvordan det fungerte på din hund :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bygg og mais korn? Eller kanskje han tåler det? For det er i alle fall i ingredienslisten hos Skyttens. Men det er uten hvete i alle fall. :lol:

Mais tror jeg ikke han reagerer på, men det er jo bare en måte å finne ut sånt, og det er å prøve. :) Bygg vet jeg heller ikke, men jeg gjetter at det er hvete som er problemet.

Ikke for å ødelegge for deg altså, men bikkja mi dreit seg (bokstavelig talt) ut på Skyttens fôret. Fikk det med han når jeg overtok han og bytta innen første måneden var gått. Vi har prøvd mye og det er det eneste ved siden av sportsmans pride vi aldri prøver igjen. Kjenner ikke til noen som bruker det heller, men jeg har stor tro på at ulike hunder har ulike behov og at det som funker dritt på en kan funke gull på en annen. Om du får tak i det hadde det vært kjekt å høre hvordan det fungerte på din hund :=)

Kjekt å få andres innspill og erfaringer. Har tenkt å prøve en sekk (eller en av hver av de to uten hvete) om jeg får tak i, greit å være forberedt på at det kanskje går helt galt.

Vi prøvde en sekk med spesialfôr for sensitiv hud engang, og da fikk begge hundene så vandig diaré at det var direkte farlig å fortsette. Må ha vært noe feil med den sekken (Argyr reagerer ikke på noe såvidt jeg vet). :) Kom dessverre aldri så langt som å returnere den, den gikk i søpla i stedet...

Jeg får se hva jeg får tak i og hva som fungerer. Orijen regional red står øverst på lista ihvertfall. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen og Acana (Champion Petfoods). Du har forhandlere i DK og Sverige også, det kan jo hende du kan få tak via der?

Ihnt til pris på Orijen i Norge, så er det en ting som er greit å huske på og det er at hunden trenger mindre mat på Orijen enn på gjennomsnittsforet. Dette er påstanden:

Hund på 30 kg skal ha ca. 400 g pr. dag av de vanligste fôr på det norske markedet

Hund på 30 kg skal ha ca. 250 g pr. dag av Orijen

Når jeg fikk prøver fra Orijen og Acana så havnet Sofus på mindre tørrfor imotsetning til hva han hadde vært på ihnt Pro plan, så jeg tør si at noe hold er det. Digger det foret, ska lvel nevne jeg foret på V&H og alskens annet rått jeg hadde ellers til. Jeg skal faktisk hente inn fra DK om 14 dager.

Redgional Red er btw. ett limited for, fordi de må finne flere steder å hente inn villsvin som passer deres standard. De har bare ett sted for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen og Acana (Champion Petfoods). Du har forhandlere i DK og Sverige også, det kan jo hende du kan få tak via der?

Jeg har ikke mulighet til å reise til utlandet for å få tak i hundemat. :aww:

Jeg skal faktisk hente inn fra DK om 14 dager.

Ta inn fra DK? Du mener at du skal til Danmark og kjøpe da eller?

Redgional Red er btw. ett limited for, fordi de må finne flere steder å hente inn villsvin som passer deres standard. De har bare ett sted for øyeblikket.

Og det betyr..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mulighet til å reise til utlandet for å få tak i hundemat. :)

Ta inn fra DK? Du mener at du skal til Danmark og kjøpe da eller?

Og det betyr..?

1. Jeg tenkte mere handle fra nettbutikk. Jeg har ikke sjekket ut, men en del av de danske nettbutikkene for dyr sender varene sine ut i Norden. Tenkte det var verdt en kikk om noen av de faktisk førte Orijen eller Acana :lol:

2. Jeg skal til faren min på besøk 5-20 august. Han bor i DK :aww: Jeg har bestilt slik jeg og venninna mi har når vi kommer frem hos farmoren min. Også skal vi ta med oss slik at vi har fremover til neste DK besøk eventuellt. Vi har ikke helt bestemt oss der.

3. "REGIONAL RED

Dear Valued ORIJEN Consumer:

Due to the limitations on the amount of FRESH WILD BOAR that is currently available to Champion, ORIJEN Regional Red should be used as a rotational diet. There will be times when you visit your local pet retailer and find the product out of stock. We are currently looking for additional sources of FRESH WILD BOAR, until we do please have your pets enjoy all of the great ORIJEN formulas.

Thank you for your continued support."

Ifølge Champion Petfoods hjemmeside. (btw på framsiden finner du en fin fin video :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vil bare si at Orijen og Acana selges rett utenfor Kr.Sand (Brennåsen, ti min vest for sentrum), og at det stemmer at de skal ha mindre mengde Orijen enn av andre tørrfor.

Tusen takk for tipset! :) Det er jo ikke så altfor langt, og prisen har jeg vel slått meg til ro med. Er bare jeg som har glemt hva fôr koster. :)

For øyeblikket prøver vi ut Skyttens 30/20. Foreløpig ser han ut til å tåle det, men jeg vil prøve en stund til før jeg trekker noen konklusjon. Det er bare ment som reservefôr (til når man glemmer å tine vom, går tom, er på reise, osv.), men jeg vil vite at han faktisk tåler det 100%, derfor får han det hver dag nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne Brennåsen noen nettside/mailadresse? Kunne tenke meg å prøve Acana, men er avhengig av å få sendt det via post... Har prøvd Orijen, men ble noe for kraftig for den hunden jeg hadde før... Kan godt hende det kan fungere for neste men... Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg forer på Orijen nå,og har hatt en 13.5kg sekk med normal foret fra 15 august til for 3 dager siden på 2 hunder som veier 29 og 42 kg ca nå. De får litt ferskfor utenom. :wub:

Jeg har selv solgt hundefor i mange år, men så langt er Orijen det beste jeg har prøvd. Avføring er en gang om dagen, fast og fin. Pels, poter og tenner er i toppform !

Jeg og var betenkt angående prisen, men Pro Plan som jeg har fort med til nå, blir faktisk dyrere over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne Brennåsen noen nettside/mailadresse? Kunne tenke meg å prøve Acana, men er avhengig av å få sendt det via post... Har prøvd Orijen, men ble noe for kraftig for den hunden jeg hadde før... Kan godt hende det kan fungere for neste men... Takker for tips ;)

Jeg fant ikke noen mailadresse, men her er telefonnumrene som kom opp da jeg googlet ..

Dyreshop 1

- 91 76 97 89

- 40 03 37 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...